Forum > Demolåtar

Roffe & Jocke - Little star.

<< < (6/8) > >>

pxm:
Uppfriskande version !!!!

mvh

Tokai:
Jag tycker ni ska börja låten som ni slutar den, dvs så att "Blinka..."  blir igenkännligt meddetsamma  för att sen brodera runt temat, och så avsluta som ni gör nu. Bara en tanke.
Ni låter samspelta ihop, som om ni sitter tillsammans och lirar. Skönt lirat av saxen och gitarren. Gillar också basspelet, låter bra. Riktig bas antar jag. Trummorna är väl lite enahanda men funkar.

Jocke:

--- Citat från: pxm skrivet 27.09.2013, 18:24:37 ---Uppfriskande version !!!!

mvh

--- Slut citat ---

Tack Johan! :)

--- Citat från: Tokai skrivet 27.09.2013, 19:25:16 ---Jag tycker ni ska börja låten som ni slutar den, dvs så att "Blinka..."  blir igenkännligt meddetsamma  för att sen brodera runt temat, och så avsluta som ni gör nu. Bara en tanke.
Ni låter samspelta ihop, som om ni sitter tillsammans och lirar. Skönt lirat av saxen och gitarren. Gillar också basspelet, låter bra. Riktig bas antar jag. Trummorna är väl lite enahanda men funkar.

--- Slut citat ---

Vi som ansträngde oss så för att det inte skulle vara allt för uppenbart...  ;) Roligt att du gillar och - ja, vi har gjort en hel del tillsammans och det kanske börjar ge resultat! :) Basen är en gammal obandad P-bas från 70-talet som jag haft sedan den var ny. Det är lite tveeggat det där med att ha instrument länge... på ett sätt blir man ibland ett med ett instrument man känner så väl men ibland kan jag bli lite nonchalant och slarva...^^

Jag skulle nog hellre vilja gå andra vägen och ta den ännu längre från orginalet - att "vi gör den till vår egen" som de brukar säga i ett program som börjar strax... ;-) Större delen av trummorna är gammalt som ligger kvar i Halion sedan en några år gammal version... men om det blir fler versioner ska jag jobba igenom dem på allvar! Tack för din uppskattning! :)

Tokai:
"Jag skulle nog hellre vilja gå andra vägen och ta den ännu längre från orginalet "
Grejen är att det att om man gör det från början fattar folk inte vad det är man går längre ifrån, dvs originalet. När grundmelodin istället etablerats från början
kan man gör i princip vad som helst med den. Och så himla intressanta är väl inte harmisarna i originalet, kan i princip bli vilken låt som helst.

Jocke:

--- Citat från: Tokai skrivet 27.09.2013, 22:45:22 ---"Jag skulle nog hellre vilja gå andra vägen och ta den ännu längre från orginalet "
Grejen är att det att om man gör det från början fattar folk inte vad det är man går längre ifrån, dvs originalet. När grundmelodin istället etablerats från början
kan man gör i princip vad som helst med den. Och så himla intressanta är väl inte harmisarna i originalet, kan i princip bli vilken låt som helst.

--- Slut citat ---

Om det nu är viktigt att någon fattar??? Orginalets harmonier är ju som du skriver inte så vansinnigt spännande... Kan det vara 3 ackord? Här spelar vi på 5 eller 6 (minns inte) och det ger möjlighet till helt nya melodier som funkar med harmonierna men inte med orginalmelodin. Tycker att vi lockat fram flera olika "teman" som vart och ett skulle kunna bilda stomme för egna kompositioner. Kanske ska man låta den här flirten med orginalet vara som den är och möjligen avslöja rötterna redan i början? Fast vi tyckte det var rätt kul att lägga facit på slutet! ;)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion