Forum > Färdiga produktioner

MaxB - In My World

<< < (14/20) > >>

spacetrucker:
Tjosan. Hoppar in och kommenterar såhär på slutrakan. Skön låt som växer fint. Om jag skall klaga på nåt så tyckte jag sången och stämman är lite otajt vid 2.33. Men det  är småpotstis. Skön låt, lyssnade på den 5 gånger i rad  :)

//Space

MaxB:

--- Citat från: Jocke skrivet 30.09.2013, 18:41:49 ---Hög röst kommer iaf inte jag någonsin att protestera med... det är ju din låt och du ska så klart göra den som du vill ha den! :) Du verkar ha hittat ett bra flöde här och inte våndats så mycket som för ett tag sedan! :) Synpunkter då... ja, jag tycker att "jazzandet" på trummorna är för högt i början innan groovet kommer igång och att du skulle göra något åt de där cymbalerna jag nämnde innan... det känns som att någon plötsligt hänger en kofta över högtalarna när de inte får klinga ut... annars är det mycket snyggt! :)

--- Slut citat ---

Jamenjustja cymbalspelet fortsatte i den inspelningen sen kom en annan inspelning, med det som följer efteråt. Jag har försökt på flera olika sätt att fejda eller ha med ett till pukslag... men om cymbalen ska klinga ut kommer flera pukslag och då blir det en skummare, onaturligare växling till det som kommer efteråt. Skulle kanske maska in en annan cymbal från drumcore, som avslut på det där första? Får se om jag hittar någon lösning.

--- Citat från: spacetrucker skrivet 30.09.2013, 18:43:41 ---Tjosan. Hoppar in och kommenterar såhär på slutrakan. Skön låt som växer fint. Om jag skall klaga på nåt så tyckte jag sången och stämman är lite otajt vid 2.33. Men det  är småpotstis. Skön låt, lyssnade på den 5 gånger i rad  :)

--- Slut citat ---

Kan erkänna att jag också lyssnat på den (minst) fem gånger... Det är otajt där, jag har blivit blind på öronen. Jag borde kunna styra upp sidosången bättre, om jag tar det ett varv till. Det är det värt. Tack för analys!

MaxB:
Korrigerat (ersatt) med en annan cymbal som kan klinga ut där Jocke tipsat, efter första refrängen.
Troligen åtgärdat osynket i sidostämmorna som spacetrucker uppmärksammade, vid 2.33
Tagit bort onödiga delar av gammal kör, som min dotter bad mig om, som fanns kvar i den sista delen
Drog på lite eq på basen runt 100 Hz.
Tja det är väl allt - den här gången.
Kan den vara färdig nu?
Jag tror det...
[mp3=200,20,0,center]http://max.shivas.se/music/MaxB_InMyWorld_20131001.mp3[/mp3]

Här är allas associationer samlade:

- All You Need Is Love kaos blandat med Georg Martin stråkar och David Gilmour på sologura
- får lite Eagles vibbar
- lite av The Loving Spoonful´s "Summer in the city" man anar....(basen)?
- Hör btw lite Stairway to heaven på slutet...
- nåt med harmisarna i versen som får mig att tänka på the Korgis/Everybody's got to learn sometime...
- Påminner om While my guitar gently weeps.
- det börjar luta åt "My Guitar Gently Weeps" nu.
- Likheter? Kanske White room med the Cream?
- Gillar speciellt Pink Floyd harmonierna i refrängen.

Wernborg:
Den här låten tog inte alls den vägen jag föreslog i låten tidiga ålder. Tycker det blev något helt annat. Som också funkar finfint.

Kul att man hör så tydligt när gitarren blir fullständigt omstämd där i bombasvajet på slutet.  :D

Några saker som kanske är för sent att fixa. I en del fraser så inleder du med något slags odefinierat gurgel innan orden tar vid.
"aahhhrrscchhh-in this world". Med lite god vilja kan man kalla detta attityd möjligen. Kan också vara ett sätt att maskera svårighet att nita tonen direkt. Visst är det svårt att sätta sång perfekt, men det går med omtagningar och/eller melodyne.

Lite telefonsoundtendens på sång och kör ibland. Kul som effekt, men kan bli lite jobbigt för öronen om det blir för mycket. Tror du balanserar på rätt sida här ändå.

Undrar om du inte skulle kunna separera bastrumma och basgitarr lite grand. Tycker att det tenderar till lite bummel i botten. Eller kanske är det gitarren som stjäl lite för mycket utrymme där nere?

Det överstyrda sångljudet i slutet är magnifint.

Småsaker som går att åtgärda om man vill, men jag håller med dig annars. Den är färdig.

bjurte:
Riktigt bra blev det, och visst fanken går tankarna till gamle "Stairway" i solot där..
Men.. Virveln är minst sagt malplacerad, tycker inte den passar in i låten, för liten, ploppig och modengt..
Näee.. du ska ha gamla krejjer på denna härninga.. B)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion