Kontrollrummet

Dividend, Ynot, Plinka, Cykeln - Morgonvisa (Nära dej)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
LÅTNAMN: Morgonvisa (Nära dej)
ARTIST/GRUPP: Dividend/Ynot/Plinka/Cykeln
GENRE: Visa
LÅTLÄNGD:
KOMPOSITÖR: Dividend (I avslutet bidrog Tony och Plinka med sångfraser)
PRODUCENT: Dividend och Ynot
EV. MEDVERKANDE: Cykeln - text. Avslutningens text är Tonys och Plinkas
INSPELNINGSÅR: 2014
FORMAT: mp3

Den här är färdig då till slut. Såga eller hylla. Drick en öl.

Stefans text:

Morgonvisa
Stefan Olsson, nov 2013

Tyst och världen sover
när en visa väcker mej
hör drömmar som väver slöjor   
(Jag hör) ord som sjunger dej               

Ljuset smyger sakta
och jag hör mitt hjärta slå
Var du hos mej här i natten
Kom jag nära (dej )då                           

Du var dans, en sommarnatt och kärlek
Det var hav och någonstans fiol
I min famn, du doftar, du är kär lek
Du är vännen jag fann i fjol   

Kom en stund i stillhet
medan natten smyger ut
Låt oss dröja, (låt oss) stilla tiden    
(Låt det) vara oss till slut

Morgon i mitt hjärta
och en morgon här intill
Somt kan man ej veta
och somt vill jag hålla still

Du var dans, en sommarnatt och kärlek
Det var hav och någonstans fiol
I min famn, du doftar, du är kär lek
Du är vännen jag fann i fjol

mellanspel

(Sista versen unisont, samma som första)
Tyst och världen sover
när en visa väcker mej
Jag hör drömmar väva slöjor 
(Jag hör) ord som sjunger dej               

Ljuset smyger sakta
och jag hör mitt hjärta slå
Var du hos mej här i natten
Kom jag nära (dej )då                           

Du var dans, en sommarnatt och kärlek
Det var hav och någonstans fiol
I min famn, du doftar, du är kär lek
Du är vännen jag fann i fjol   


Avslut

Gamla skriverierna från i somras då jag kom på versmelodin:

Vaknade i morse, med en melodi i skallen som känslomässigt berörde mig. Skrev ner den med ett enkelt komp på piano och undrar om melodin existerar?
Tänker annars göra en visa av det. Melodin är lättsjungen.

« Senast ändrad: 10.01.2014, 20:05:35 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
åh, den här var häftig tycker jag - det blir ju en jättebra visa ,divi.
nej jag känner inte igen melodin  från förr.......

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jo, den finns!
Den heter Morgonvisa och jag har för mig att Per-Erik Rosqvist har gjort den.... :rolleyes:
Det finns en länk i början av den här tråden!
/Asti t.f. Ordmärkare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Fin melodi som jag inte känner igen... å andra sidan är jag inte mottaglig ens för musik när jag vaknar...  :rolleyes:  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Känner inte igen vad jag vet! Låter väldigt Rosqvist-aktigt  ;) så tror du lugnt kan jobba vidare med denna om ingen annan känner igen den  :) Kan nog bli en väldigt fin morgonvisa(med fågelkvitter till?)!
Plinkar på en låt...


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Har alltid önskat att vakna med en bra melodi i skallen, jättefin melodi att jobba vidare på.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jättefin melodi som dök upp i din begåvade skalle, det här kommer bli jättefint B) :rolleyes:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Skönt klink avkopplande :) Tycker att plocket är för mycket bakgrunden och melodin lite hårt anslagen..saxen underbar.Som sagt...jag älskar slingor av alla de slag :).. För mig hade den fått va längre också..


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Skönt att ha till sin tekopp på morgonen :). Det händer att jag vaknar med musik i skallen, men alltid när jag försöker bevara den så låter den outhärdligt banal i fullt vaket tillstånd. Icke så här! Fortsätt med den!
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Hmm... är inte både frasering och melodi lite likt den som Freddy och Plinka har på listan just nu - Tystnad?


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack allihop för lyssning! Slipperman, neeh frågat flera "kunniga" musikvänner och de tycker inte alls att det finns nån likhet :unsure:
kör på en visa här :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Kör på en visa du! Nu är det ju bara ett utkast såklart, men pianomelodin känns lite fyrkantig i rytmiken. Tror den skulle vinna på att vara lite mer synkop eller hur f-n man skall utrrycka sig.

Kände inte igen den direkt heller.

åk på!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Inget som min hjärna hört förut,vackert !!
Är det Alicia som klinkar ?? Bra Pianosound i alla fall..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lite ryskt över det hela men inget jag känner igen.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Lazarus

  • Gäst
Så mycket synkoper brukar man inte höra från dig. Tycker det låter riktigt bra........ och inte det minsta bekant.

Mvh
Lazarus


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Din gamle existentialist där   klart melodin existerar

lite kort som min fru brukar säga
men intressant, gillar harmoni följderna

smack that bitch up
kram
Tony
att leva är att dö


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Intressanta harmonier, och jag hör ingen likhet med någon speciell melodi. Snygg balkanklarinett.
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Sysslar just nu med att försöka få till ett B-tema i paritet med det jag nynnade när jag vaknade den morgonen och så läser jag på KR och blir förvirrad på ett rätt underhållande vis! :D
Ursäkta er andra, jag svarar er ASAP, imorgon troligen. Så ligg inte och gråt i sömnlöshet och plågor över att jag bara plockar två citat nu vid midnatt:
Emus och LAzarus (känner inte till dig L.? Sporadiskt aktiv? Eller så blev du medlem under en av mina frånvaror. Välkommen till forumet! HAr du varit här länge, önskar jag dig välkommen till tråden.


Det handlar om synkoper. Jag vet vad det är :D Och har svårt för det förutom i vissa special fall och fan vet när det inträffar. Gillar de som använder sådant inom jazz och folk/pop. Eller var det nu är vanligast.

FÖRST SKRIVER EMULATOR DET HÄR:

Kör på en visa du! Nu är det ju bara ett utkast såklart, men pianomelodin känns lite fyrkantig i rytmiken. Tror den skulle vinna på att vara lite mer synkop eller hur f-n man skall utrrycka sig.
Kände inte igen den direkt heller.
åk på!

Så mycket synkoper brukar man inte höra från dig. Tycker det låter riktigt bra........ och inte det minsta bekant.
Mvh
Lazarus

Nån av er vet inte vad ni svamlar om (det kan vara så att jag bara sovit 4 timmar det senaste dygnet och att det är jag som svamlar). Men Matlab från nån teknisk högskola ger vid handen att det
är nåt rutten i staten Danem.... jag menar Emu.

(Btw, jag är nykter - jag svamlar alltid när jag sovit dåligt i kombination med att jag presterar EXTRA (ganska överflödig) TEXT än vad som är nödvändigt :D  )
Postar även min inspelning när jag nynnar melodin jag babblar om i första inlägget och nederst i detta inlägg. Tog en jävla tid att överföra den till Am och det blev kanske inte helt rätt heller. Vilken tonart jag nynnar i är omöjligt att säga. (För mig)

Nog talat om mig! :D SÅ:
Vad fan menar du Emu? (KAnske skulle PM:a istället :D )

Tycker nog det finns nåt synkopiskt i båda verrarna, men jag har inte undersökt saken.


Fan, jag svarar ynot också:


Din gamle existentialist där   klart melodin existerar

lite kort som min fru brukar säga
men intressant, gillar harmoni följderna

smack that bitch up
kram
Tony

Öh va? Taoist är jag till smärre del, e exitentialist (till mer än 50%) och humanist och fejk-liberal vad gäller idéhistoria. Jag är blandfilosof. Som blandgodis. Man slipper käka nazism och Hegel och annat som strider mot den västerländska vetenskpliga och fiolsofiska traditionen :lol:
Kul att den funkade. Tema B kommer härnäst!

Kram på dig!
Per

Nu orkar jag inte babbla om mitt jätteintressanta liv mer utan postar inspelningen när jag nynnar. Nån som hör vilken tonart? (I och för sig är det inte jag som ska sjunga)

« Senast ändrad: 26.09.2013, 00:13:58 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tänkte att Lazarus menade: - Förvänta eder icke några synkoper - det är bra så här!


Vilken häftig jojk i sången din! Det är ju tamesjutton bra sjunget också.
Ger en slags autencitet som borde få vara kvar som inledning i låten.

Tänkt så här (jag hör hur låten börjar):

Väckarklockan ringer
Tysta ljud från en person som stänger av väckarklockan, lyfter undan täcket och sätter sig på sängkanten (lite knarrande från sängbotten).
Personen dricker en klunk vatten från glaset på nattduksbordet.
Sen kommer nynnandet här.
Snart tonas nynnandet ut då det samtidigt ersätts av instrumenten som tar över.

Jag gillade nynnandet massor och gillar även det korta melodispelet jag hör i första inlägget.
Hoppas du hittar fortsättningen.  :wub:
 
« Senast ändrad: 26.09.2013, 07:40:20 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ovkej, nu kommer en väldigt lång text till folket här. (Eller halvlång, men mer text än vad ni är vana vid att man skriver, Satt i en timme och skrev svammel som inte passar i demoforumet.) Jag klippte bort det och det kommer upp i en egen tråd. Jag tänkte redogöra för min metodik vid skapande

av musik och fråga hur andra gör¨
"Det vet väl alla", säger gitarrfolket och det är ironi, men OFTA (sällan här på kr) är det samma JÄVLA riff med nån liten detalj som skiljer, ELLER superenkelt ihopsatt (om man skriver ned på notblad) FAN, vad jag hatar gitarr, den ostämde fan klarar bara av att spela Em och så kan man banka på

den i Henriks anda! Och dricka 3,5or för att skapa inre musik istället, om det är möjligt med 3,5.
Fast förstås inte Wernborgs, för han kan spela. Och Eq och även Paxom och jag kan spela Em-ackord, lär jag mig ett ackord till är jag lika duktig som Dylan. Fan, nu kom jag på att det finns massvis med folk här som faktiskt KAN spela gitarr :unsure: 

(Ovanst, är ironi. Jag försöker vara rolig, men jag bara ogillar gitarrer. Instrumentet, utseendet, känslan att börja spela efter ett halvår och den är ostämd. Klaviatur och noter och rita linjer i cubase är det som sitter som ett spett, och känns mest konkret för mig. Men nog om mig, det kommer en tråd.

Och min metodik är inte så intressant som era metoder när ni gör musik. Inkl text.)



Om visan, det är ju ett demoforum:

Kul att alla (förutom Slipperman (?)) inte känner igen den. Har haft en natt med dålig sömn igen och ska nu med en keyboard som jag varit utan i ett halvår, skriva ned melodin i den tonart jag nynnade in i telefonen. Sen ska jag måla en lägenhet och lite annat jobb.

åh, den här var häftig tycker jag - det blir ju en jättebra visa ,divi.
nej jag känner inte igen melodin  från förr.......

Jättekul att du gillar! Jag uppskattar dina åsikter om teoretiskt "enkel" musik mer än t ex ... öh... en person på Studio. :)
Förresten. Och nu menar jag allvar:
Ang Paxom om 20 år om han arbetar så intensivt som nu och sätter upp rätt må och l, kommer att gå till historien! :D (Jag talar med dig i tredje person singularis, för jag orkade inte byta ut pronomen.)

[Off topic: Johan, jag funderar också på bellmanvisan vi snackade om (gillade du texten? Gillade du de enkla harmonierna. Jag vill gärna att vi har ett parti där du gurasolar, med utgångspunkt från Bellmans ackord. Gärna blues- eller mixolydisk skala eller nåt ännu värre för gitarristerna som huserar

här på KR. JAg kan banka på Henrik-maner på min gitarr som jag hatar. Jävla skitinstrument. :D (Oj, du är ju gitarrist ju. Det är bara min åsikt och jag försöker verkligen tycka om gitarren, och det är kul att gnälla på saker som jag hatar när jag är trött och så har jag ont i tån... Du bestämmer om vad

gitarren ska göra, men håll dig till bellmans när sångaren sjunger :D Vi kanske ska ta det här i PM. En bluestolva som mellanspel med rap kanske?
 kanske? (Skickar detta dit sen.)]


Jag skulle vilja babbla lite om planeringen av visan. (Den tillkom det senaste dygnet.) Det är säkert jävligt intressant:


Hmm... är inte både frasering och melodi lite likt den som Freddy och Plinka har på listan just nu - Tystnad?

Hej Slipperman! Den där kommentaren fick mig inte att lyssna på deras låt på en vecka eller mer, men jag lyssnade senare och konstaterar att det är kul att alla förutom du ej känner igen den. Du får gärna beskriva vilka likheter du uppfattar? JAg ser ingen speciell likhet, men finns det några stora

så är jag väldigt intresserad :)
Plinka och Freddy har väldigt olika typer av meloditänk än jag, så ditt uttalande var lite förvånande. Både freddy och jag verkar i och för sig gilla metal-harmonier. :) Deras låt / sångmelodi säger mig inte alls samma sak (Ger en annan känsla alltså). Freddys sångmelodi och Plinkas sång är mer

depressiv tycker jag (inte bara texten.) utan arr och allt. Väldigt bra låt de fått ihop i vilket fall.
När jag vaknade och nynnade in melodin i mobilen, var jag snarare uppsluppen, än uppfylld av negativism. Det utesluter ju inte att Freddys och mina noter är det samma. Arret/text gör mycket, men jag hittar inte en gemensam not, med den ynkliga förmåga till transponering jag kan utföra i

huvudet. SNarare kändes det som jag löst ett svårt problem av socialt/psykiskt/fysikt/osv slag. En tyngd släppte, obekymrad lättnad och då började jag nynna det första jag gjorde. Drömmen - om den var orsaken - minns jag inte. Telefonen ska jag använda fler gånger för sådant här.
Jag vill också gärna att texten speglar detta (glädje över nåt). Men Asti (som jag bett medverka) bestämmer, känner han nåt annat så gäller det. (Kan också vara så att alla förutom jag tycker den är superdeppig och då bör nog texten vara det också :)
Jag tror inte Asti har nåt emot att jag nämner hans kr-namn innan han vet om han kan eller förmår, naturligtvis medverkar han bara om han känner att han textmässigt och sångmässigt kan ta sig an visan :) Jag har fullt förtroende för honom sedan våra visor tidigare och tror att våra insatser kan leda

till något riktigt bra!
Väldigt uttömmande svar du fick, men det är riktat inte bara till dig som du nog förstår. Ska tillägga att:
På tal om moll. jag hade för länge sedan ett samtal med nån som gått på en musikhögskola (malmö tror jag) att i (speciellt äldre?) svensk vistradition finns MÄNGDER med glada visor som går i moll. Amatörer tar till dur när de ska skriva glada grejer. Vilket inte alls behöver vara fel. Men man kan

göra melodier i moll som inte alls måste ha dyster/melankolisk känsla vad gäller musiken eller för den delen ha en sådan text. Och det är musiken och förstås texten också som ger en optimistisk eller glad känsla, fast det är moll! Möjligtvis kan det vara svårare? MEn hur många värmlänningar

gråter av deras nationalsång? Eller av Uti vår hage. De molliga folkvisorna är för sjuttton VACKRARE (med vissa undantag) vilket gör en glad text lämplig!


'
Jag tänkte att Lazarus menade: - Förvänta eder icke några synkoper - det är bra så här!


Vilken häftig jojk i sången din! Det är ju tamesjutton bra sjunget också.
Ger en slags autencitet som borde få vara kvar som inledning i låten.

Tänkt så här (jag hör hur låten börjar):

Väckarklockan ringer
Tysta ljud från en person som stänger av väckarklockan, lyfter undan täcket och sätter sig på sängkanten (lite knarrande från sängbotten).
Personen dricker en klunk vatten från glaset på nattduksbordet.
Sen kommer nynnandet här.
Snart tonas nynnandet ut då det samtidigt ersätts av instrumenten som tar över.

Jag gillade nynnandet massor och gillar även det korta melodispelet jag hör i första inlägget.
Hoppas du hittar fortsättningen.  :wub:
 

Roligt att du gillade min sång! :) JIdéen om att ha ett ordlöst intro med den melodin som nynnades är ett intressant förslag. Men jag tror nog jag överlåter nynnandet/jojkandet till nån sångkunnig, om vi kommer fram till att det är bra i sammanhanget.

Har haft en natt med dålig sömn igen och ska nu medelst en keyboard - icke-använd sedan i maj-april) , skriva ned melodin i den tonart jag nynnar.
Det blir enklare så tror jag. MaxB, du tyckte jag sjöng riktigt bra, så jag antar att jag håller mig någorlunda till någon molltonart. Pianogrejset går i Am. Jag har nåt slags föraning om ett B-tema som är riktigt bra, men kanske blir vers och nynnandet blir refräng. Det beror på vad som låter sämst :D
Min kompositionsteknik går ut på att rita in noterna i cubase eller MuseScore (notsättarprogram, som jag bl a skrev in den instrumentala minneslåten till vår käre Larsson med.)

Jag har hittat ännu en nytta med instrument som t ex ett klaviatur. Man kan lätt höra vilken ton man utstöter utan att ha en stämgaffel. Kanske med gitarrer också, men det verkar rätt osannolikt. ;)Tack till Jocke också för koralerna (om du läser det här), här ska spelas gammal kyrklig musik så jag lär

mig spela piano snabbare än 30-40 bpm :D


Känner inte igen vad jag vet! Låter väldigt Rosqvist-aktigt  ;) så tror du lugnt kan jobba vidare med denna om ingen annan känner igen den  :) Kan nog bli en väldigt fin morgonvisa(med fågelkvitter till?)!

Skönt att höra, kul med förslaget om fågelkvitter. :)  Spelar du gitarr? Sluta med det och börja med ett new-age instrument istället, indiska flöjter och trummor :D Nämen, allvarligt. Du spelar riktigt bra på gitarr. Den som ändå kunde. :( :)


Intressanta harmonier, och jag hör ingen likhet med någon speciell melodi. Snygg balkanklarinett.

Harmonierna? Arpeggiot på pianot till vänster har jag förbättrat en hel del, skulle vilja smyga lite 7or på ett välljudande sätt (tycker inte att det låter bra i mp3an i trådhuvudet) Klarinetten blir nog mindre portamento/glissando-benägen om det finns med senare. Ville bara höra melodin på olika

instrument :)
Tack för lyssning!

Inget som min hjärna hört förut,vackert !!
Är det Alicia som klinkar ?? Bra Pianosound i alla fall..

Tack för din tid och roligt att det låter vackert så långt! Det är alicia, det enda jag kör :) Reverbet är viktigt dock för dess pianoljud. Finns ett gäng inbyggd rumsakustik-val, men de är inte bra. Jag kör pluggen torr och slänger på nåt ganska småmaffifgt kyrko eller (mindre) konsertreverb från annat

ställe.

Lite ryskt över det hela men inget jag känner igen.

Slaviskt sound? Det hör inte jag, men det kan kanske vara så. Fint att inte heller du känner igen den.
:) Då får jag nog låta mer kinesisk eller svensk i versen :) Kompensation. Men allvarligt talat, tror jag inte du har rätt :D För mig låter det internationellt, och jag vill gärna låta svensk. Finns polskor

från Skåne (har en skiva). Det låter skit i jämförelse med Dalarna och däruppe men det låter Skandinaviskt och jag eftersträvar vår egen tradition när jag gör visor.  Såvida jag inte gör nåt kinesiskt eller medvetet rysk-låtande :)

Tack för dina öron!

Har alltid önskat att vakna med en bra melodi i skallen, jättefin melodi att jobba vidare på.  :)
/Roffe H

Rolig att du tycker såt! Oftast kommer mina melodier när som helst, speciellt när jag inte sysslat med nån musik på ett par dagar/veckor!

Jättefin melodi som dök upp i din begåvade skalle, det här kommer bli jättefint B) :rolleyes:

/Marre

Jag är mer begåvad på andra saker än musik. T ex gitarr som inte är ett musikinstrument!!! TACK! (Jävla massa kommentarer, börjar svamla redan!!!!!!!! :angry:

Skönt klink avkopplande :) Tycker att plocket är för mycket bakgrunden och melodin lite hårt anslagen..saxen underbar.Som sagt...jag älskar slingor av alla de slag :).. För mig hade den fått va längre också..

Hej Marsall! Välkommen till forumet! Har nog sett dig några veckor, men bättre sent än aldrig. Var du här redan 2009 så kommer jag inte på nåt tillräckligt roligt skämt att skriva. :)

Din kommentar. Tack för lyssningen, men det är bara ett utkast. Jag slänger alltid upp mina första idéer, speciellt om jag inte kommer vidare vid tillfället då låten tankas upp.

Ville mest höra åsikter om skiten och om det redan fanns :)
Det är en klarinett som glider på tonerna lite väl mycket :) Saxofon! Det är ett RIKTIGT instrument! Annat än 6 strängade trälådor och annat av den fruktansvärda sorten som gör ungdomar till tiggande zigenare. Eller var det dragspel?

Skönt att ha till sin tekopp på morgonen :). Det händer att jag vaknar med musik i skallen, men alltid när jag försöker bevara den så låter den outhärdligt banal i fullt vaket tillstånd. Icke så här! Fortsätt med den!

Kul med uppiggande effekt! Tråkigt med dåliga melodier som låter bra första gången man hör dem :D Tror det här är första gången jag fått en melodi vid uppvaknandet, annars brukar det vara typ närsomhelst när inte jag plonkat eller komponerat nåt
på ett par dagar.

Ibland går jag runt och sjunger - både existerande och egentillverkade - melodier, som passar ihop! Alltså jag tror det är nån abstinens. Jag hade blivit galen på en öde ö. Senast var det Sven-Ingvarslåtar som jag varierade på olika sätt. Hade inte stått ut på en öde ö.

Bankat på stubbar kanske.



Tackar hjärtligt för alla kommentarer!

Ny verre kommer ASAP!

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vilket jävla svammel ovan :lol: NY VERSION!

Ny version, har harmoniserat nynnandet och noterat vilka noter som ingick.

Nynnandet är nytt och autotunat. Ska väl sång på det här sen!

Refrängen slänger jag upp om jag hinner ikväll annars imorgon kväll. Före jul ialla fall ;)


Låten finns i trådhuvudet!
« Senast ändrad: 13.11.2013, 01:14:11 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ser fram emot utvecklingen av denna! Jag hoppas inte det är du som ska sjunga den :P ...eller det är kanske därför du går hos sångpedagog? Kan ju bli super!


Skönt att höra, kul med förslaget om fågelkvitter. :)  Spelar du gitarr? Sluta med det och börja med ett new-age instrument istället, indiska flöjter och trummor :D Nämen, allvarligt. Du spelar riktigt bra på gitarr. Den som ändå kunde. :( :)


Intressant att du först undrar OM jag spelar gitarr, och sen konstaterar att jag spelar riktigt bra på gitarr  :lol: Hur ska jag tolka detta...ja jag spelar gitarr, men känner själv inte att jag är duktig på det...ska nog prova de där indiska flöjterna...trummor har jag ju redan ett helt gäng...  ^_^
Plinkar på en låt...


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ny version! Nu med utkast på sång melodi till refr. Kanske svårsjunget? :D

Får nog förenkla.

Nej jag tänker inte sjunga Plinka :) Tack för lyss! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Vad juste den är.

Både sång och melodi. Ömt på något vis.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack. Blir nog en ny refräng. Har nåt på g där och ska nynna den också :) Återstår att komma på text :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tankar upp ny version. Versen spelas först två gånger (först med nynnande, sen med piano) sen kommer refrängen. Därefter kommer ett polyfont parti (visans mellanspel kanske det blir) med 3-4 kontrapunktiska stämmor som spelar samtidigt.

Fritt fram att klaga. :) Det är tänkt för sång och sångtext, dock inte de instrumentala partierna på slutet.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Javisst, hör att du har jobbat vidare. Mycket lyckat, känner inte igen melodin, ev. lite "kinesiskt på slutet? Där ha ja ingen koll.  :lol: Instrumenten och liret låter suveränt bra som vanligt.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
gillar pianot i början efter nynnandet
och det fugaliknandane partiet. Inget fel på nynnandet heller
för den delen.
Den här blev riktigt spännande.........

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack för dina öron Roffe.
Pxm, tack. Jo nu har vi nåt att utgå från när sång och text läggs.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Den växer, och blir bättre för var gång  :)
Plinkar på en låt...


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag håller med :D Blir bara bättre och bättre det här! :D

Tack för lyssning och dina iakttagelser! :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Du slipar och slipar..och det här kommer bli fantastiskt, redan 4/5 för mig. Jag skulle lägga det lugna sticket före crescendot (aaah, vilket spirituellt piano här!) bara, min enda synpunkt.
Jag gillar din sång här, när du sjunger avslappnat så kommer din klang fram.

 :rolleyes:

Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Sångandet är bra, fin klang i stämman. Men är det autotune på sången? Verkligen?
Var är refrängen? Är det när när stråkarna kommer in?
Och roliga kommentarer att läsa, särskilt dina!!
Jag har inget emot att stycket är rätt så kort, blir lite som en dikt, koncentrerat.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Känslomässigt och vackert. Jazz på svenska möter medeltidstoner.

Maffigt arr i första tredjedelen med trevlig värme.

Förslag att stråk kommer in vid 80, reverb eller andrastämma kompletterar violin mot slutet.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Fiiint. Ömsint visa som fångar mig.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves