Kontrollrummet

Gör som Ravi Shankar och andra jazz musiker. Spela solot i ditt stjärntecken.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Ang. tråden där det frågas hur Shankars musik görs.
Jag är Jazz Fusion intresserad och Ravi Shankar är en idol.
Personligen är jag mest intresserad av trad. japanska skalor men skall försöka besvara trådens fråga.

Det gjordes jazzlåtar i slutet på 60, början av 70 -talet där solot spelades i solistens stjänteckens skala. Bl a av Mahavishnu Orchestera där kompositören och gitarristen John McLaughlin så klart kom med denna ide. McLaughlin använder mycket indiska influenser blandat med modal jazzteori och rock takter/rythms i sin Fusion. Men jag tror att john Coltrane var först med iden innan sin död 1967. Bud Shank (som kanske kan ha varit allra först ??) och John McCartney (mig veterligen den förste inom pop musiken med detta.) är andra som använt detta.

 I dessa jazz låtar fick ditt stjärntecken (beronde på influens av planet) en viss skala efter ett indiskt skalsystem som var astronimiskt uppbyggt. Eftersom tonerna är desamma (bA byts mot A i vissa av skalorna dock.Detta gör att man kan spela även över altererade ackord. Mellan bA och A byts frekvensmässigt den indiska musiken uppdelning av en oktav i 22 segment ,sruti,samt i uppdelningen låg-mandri, mellan-madhy och basregister-tar. Men bA:s p5:a* finns alltid med. ), men med olika rot toner för varje skala så stämmer de alla till samma ackompangemang men alla skalorna har sin egen karaktär och eget sound. Precis som skalorna i vårat Modala system.

Därför kunde dessa jazz låtar vara helt modalt uppbyggda trots att de var bygda för trad. indiska skalor. De byggs, liknade vårat modala system, av 7 toner  från en otempererad kromatisk skala. Det finns fler trad. indiska skalor än just dessa men där gör den otempererade kromatiska skalan problem för våra trad. stämningar av instrument.
Därför är det svårt att involvera många av dem i jazz fusion. Dessa skalor fungerar dock.

Det västerländska klassiska systemet möter det indiska och vävs samman. Ravi Shankar är en modern musiker som lirar World Jazz Fusion på detta sätt. Någon undrade hur dennas musik spelades i en gammal tråd på detta forumet.  (Nu är forumets sökfunktion out of order så jag gör en helt ny tråd om detta då jag inte hittar tråden där någon frågar om hur man spelar musik liknande Ravi Shankars.)

Ofta spelas trad. melodislingan/solots i uppåtgående rörelse för att sedan " backas" exakt i tonföljd i nedåtgående rörelse. Tror att det är vanligast i raga´s, men kommer ej ihåg säkert att det är så. I v f så det gäller att inte improvisera för långa och komplicerade fraser. Man måste ju kunna komma ihåg dem för att vara kapabel till sedan spela dem baklänges.

De indiska takterna är adaptiv till valig jazztakt. De flesta takter är adaptiv till just den takten. Den är medvetet konstruerad på så sätt.

Jag brukar unvika skalan som kallas Hindu när jag skall spela typ indisk world fusion, då den skalan trots namnet egentligen är våran euopeiska Mixolydisk b6 skala (Melodisk molls 5:e modus).
Hindustan däremot är en indisk trad. skala som är uppbyggd på ung. samma sätt med 7 toner, som skalorna i systemet som kommer att presenteras här.

Formeln för hindustan skalan är 1,2,3,4,5,b6,b7 och det går att harmonisera/bygga en vanlig maj treklang ur den skallan om man vill.

Det är den skalan jag använder vid tillfällen då indisk fusion står på tapeten för dagen. Det är också den enda indiska skala jag kan, utan att behöva tjuvkika på tabeller som beskriver skalorna.
Hindustani är mycket användbar och spelar man smart går den att använda i både dur, moll, dominant och altererade tonarter. Den är mitt eget personliga tips till er.

Skalorna som presenteras här hittade jag i en tråd på ett utländskt forum för musikteori. Dock har jag sett dem förut och hört dem då jag lyssnat på Mahavishnu Orchestera och John Coltrane och haft Mahavishnu Orchestera´s stora sångbok från 1974 där låten av McLaughlin man spelar sitt solo i sitt stjärnteckens accent av planet finns presenterad.
John McLaughlin presenterar många andra skalor i den också i ett särskilt kapitel, både  ovanliga europeiska och indiska för de som är allvarligt menande studerande rock jazz fusion teori och world fusion. Den boken var verkligen spännande, lärorik och intressant men finns dock inte i min ägo längre.

Därför blev jag glad när jag hittade det här indiska skalsystemet nedskrivet. Har letat efter det. Namnet på skalsystemet känner jag dock inte till, tyvärr, eller i vilken del av Indien det brukas. Kanske någon som läser detta och vet svaren kan dela med sig av dem i den här tråden.....???...

Här nedan är skalorna i a f !!! Ackorden harmoniseras som vanligt, rot, ters, kvint och sept, ut ur skalorna. Eg. finns det inga indiska ackord, man spelar inte så traditionellt, men om man nu vill ha litet "jazziga" ackord som är diatoniska till skalorna så....just do it !!!....-tänker återigen på tråden om hur Ravi Shankars jazz world fusion görs. Det fungerar på just det här indiska skalsystemet.


Kosalam
Ab B C D Eb F G
Neptune opposition Mars

Hemavati
F G Ab B C D Eb
Saturn opposition Jupiter

Keeravani
C D Eb F G Ab B
Mercury opposition Sun

Vakulabharanam
G Ab B C D Eb F
Sun opposition Mercury

Dharmavati
F G Ab B C D E
Saturn opposition Jupiter

Sarasangi
C D E F G Ab B
Mercury opposition Sun

Chakravakam
G Ab B C D E F
Sun opposition Mercury


Charukesi
G A B C D Eb F
Sun opposition Sun
in Taurus

Vachaspati
F G A B C D Eb
Saturn opposition Moon
in Cancer

Natakapriya
D Eb F G A B C
Jupiter opposition Mercury
in Libra

Gourimanohari
C D Eb F G A B
Mercury opposition Jupiter
in Sagittarius

*p5 = Perfekta kvint tonen (i förhållande till 1:an som ju är roten.)

Hoppas det var till hjälp och att tråden jag tänker på, dess skapare som ställde undran, fått litet hjälp här.
Tyvärr är jag dålig på indiska takter och rythmer. Jag är varken bassist eller trummis.....

mvh

__________________
« Senast ändrad: 31.07.2012, 04:28:29 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Hitta detta på Wikipedia om takter:

Dãdra tãl (3+3):
Slag:      | 1 2 3 | 4 5 6 ||
Betoning:  | X     | 0     ||
Dhamar tãl (5+2+3+4):
Slag:      | 1 2 3 4 5 | 6 7 | 8 9 10 | 11 12 13 14 ||
Betoning:  | X     0   | 2 - | 0      | 3     4  -  ||
Dipcandi (dipchandi) (3+4+3+4):
Slag:      | 1 2 3 | 4 5 6 7 | 8 9 8  | 11 12 13 14 ||
Betoning:  | X   - | 2     - | 0   -  | 3           ||
                 - inget slag
Ektal (2+2+2+2+2+2):
Slag:      | 1 2 | 3 4 | 5 6 | 7 8 | 9 10 | 11 12 ||
Betoning:  | X   | 0   | 2   | 0   | 3    | 4     ||
Jhaptãl (2+3+2+3):
Slag:      | 1 2 | 3 4 5 | 6 7 | 8 9 10 ||
Betoning:  | X   | 2     | 0   | 3      ||
Rupak (3+2+2)
Slag:      | 1 2 3 | 4 5 | 6 7 ||
Betoning:  | 0     | 1   | 2   ||
Tintal (4+4+4+4)Exempel: Tintãl (annat namn tritãl):
Slag:      | 1 2 3 4 | 5 6 7 8 | 9 10 11 12 | 13 14 15 16 ||
Betoning:  | X       | 2       | 0          | 3           ||
Tivrã (3+2+2)
Slag:      | 1 2 3 | 4 5 | 6 7 ||
Betoning:  | X     | 2   | 3   ||

och om grundrythmer:

1   2    3    4   | 5   6    7    8   | 9   10  11  12 | 13   14   15   16  ||
X                 | 2                 | 0              | 3                  ||
Dha dhin dhin dha | dha dhin dhin dha | dha tin tin ta | tete dhin dhin dha ||


Detta använder du då på samma sätt som en clave´rythm/beat till vanlig jazztakt eller adaptiv 4/4 takt i fusion.....


mvh
« Senast ändrad: 30.07.2012, 23:25:31 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Men nu vet vi litet om indiska skalor och hur vi harmonisera diatoniska "jazziga" ackord utifrån dem samt litet grann allmänt om hur succesionen/tonföljden vanligen trad. spelas i Indien.

Hur får vi då det västliga soundet av Fusion att kombinera detta med ????

Jag skall dela med mig av de fundamentala Cattrick en riktig jazzkatt som lirar fusion använder sig av.
 Litet basic knowhow att lägga i din egen "Jacky´s Bag of tricks". Som musiker bör man ha en välfylld sådan, och sträva efter att ständigt lära sig mer, annars riskerar man att bli en riktig "one trick pony."

Här kommer alltså några basic, men mycket praktiska, användbara och värdefulla tips från mig och min egen "Jacky´s Bag of Tricks" om hur man erhåller Fusion musikens egna autentiska stil och unika sound;

Fusion betyder sammanslagning, ursprungligen och egentligen med Modal jazz teori använd/spelat på ett visst karaktäristiskt sätt för Fusion genren och en annan musikstil, vanligen och till att börja med - rockens 4/4 rythm men inte alltid.
 Det kan t ex ofta vara Modal jazzteori sammanslagen med funktakter , rythms och beat samt med tillhörande funkig slapbass lika gärna eller liknande influenser från någon annan musikstil.
 Men den första fusion som uppstod ur Bebop och Hardbop på 50 och 60 talet då jazzen blandades med takter och rythm´s från den då nya rockmusiken.

Ofta blandas Fusion ihop med progressiv rockmusik i 70-tals stil,vilket inte är är rätt.
 Vi skall här titta på Fusionmusikens egna sätt att utnyttja Modal jazzteori på. Vi skall på så sätt definiera ordet Fusion som musikterm och förstå de väsentliga karaktärsdrag Fusion har, det speciella soundet och betoningen av vissa toner i skalan, det frekventa användandet av fullständiga helkadenser ii-V-I, några litet för rockmusik ovanliga skalor och substutitioner samt en spelteknik med toner som ligger utanför tonartens skala som utgör de stora skillnaderna.

 Runt 70-talet 5 först år blandades element av trad. indisk med Rock Jazz Fusion. Att spela jazz i olika länders trad. stil hade gjorts förr och är t o m vanligt som t ex bossa nova och latin. Men nu var det takter från rock n´roll som gällde. Detta medförde att basspelet, där Jaco Patroius i Weather Report var stilbildande och ledande, och ackompangemanget spel ändrades något gentemot den traditionella jazzen. Även monstrets,d v s soloistens spelstil och teknik anpassades.

Reglerna för  walkinbass ändrades till en mer rythmisk komplex lösning än innan med synkoperade toner, ofta från arpeggion av progressiones ackord. Dock spelade efter Fusionmusikens speciella mane´r att hantera arpeggios på.

 Bl a görs det genom att genom att frekvent unvika tersen, ofta utlämna roten och spela på dess perfekta 5.a  istället samt att använda 7:an. Man använder alltså fyrtons arpeggion men utelämnar oftast prim, alltid ackordets ters och ibland fast mer sällsynt även dess kvint.

 Man börjar alltså arpeggiot på ackordets kvint eller dess sept och lägger fler toner till arpeggiona beronde på det aktuella ackordets färgning, som kan vara antingen 9,11 eller 13, eller alla de tonerna ev, altereringar och/eller ett särskilt ackords speciella karaktärstoner.

Ofta spelas däremot progressionens fullständiga ackord av keyboardisten, ibland även av gitarristen men vanligare då är att ta bort roten samt 5:an ur ackordet och att spela 3:an, vilken dock också ofta tas bort och att isället spela 7:an samt ackordets färgningar/altereringar. Speciellt då man spelar fusion till funktrummor och funkig slapbass.

Det skapar rymd mellan tonerna och ger utrymme mellan instrumenten och tekniken kallas såklart för "spacing".

 Annars är noodeling, planlöst vandrande. i den skala som innhåller karaktärston/karaktärstoner överenstämmande med ackordens färgningar samt tillhörighet på något vis, ex genom direkt skalenliga toner eller t ex tritonusförhållanden med ackordets övriga toner vanligt för gitarrist prcis som för en trumpetare eller saxofonist. Motsatsen till noodeling är strolling vilket då betyder att göra paus.

Kanske att enbart lägge en ensam passande, långt ringande ton hellre än ett ackord som bandets monster/primära soloartist.

Fullständiga ackord brukar användas av gitarristen vid "chords soloing" då man spelar melodier användandes hela ackord istället för ensamstående toner.

Vet väldigt litet om akompangemang på gitarr dock då jag mesta dels försöker spela head samt solo. Dock spela Pat Metheny fullständiga ackord då han ensam kompar annan gitarrist. Jag tänker då närmast på Methenys koncerter tillsammans med Ulf Wakenius som exempel.

Pianisten Chick Coreas  band Return to Forever och gitarrgurun AlDiMeola, blandade in flamencons trad. takter och rythms, clave´s i Fusion musiken. Flamenco har trad. ett stort utrymme för improvisationer och den räknas som egen jazzgenre´idag liksom Bossa. Inspirerad av bl a Paco DeLucia skrev även McLaughlin spanskt klingande fusion sånger de båda spelade tillsammans med Al DiMeola på akustiska populära koncerter under början av 80-talet.

 Stilistiskt fulländad och mogen var Fusion runt 1974 med ett eget sound. Grunden för att erhålla Fusions musikens karatäristiska sound med hjälp av modal jazzteori är följande;

Melodisk mollskala spelas på samma sätt i stigande som i fallande rörelse inom jazz och fusion tvärtom och i motsats till hur den klassiska musikens anhängare spelar den. Spelad på så sätt kallas den Melodiska mollskalan också för Jazz skalan. Den skalan har ytterligare sex stycken modus knutna till sig.
 
 Förutom att spela i olika modus till harmoniserade/diatoniska ackord ifrån Melodisk moll/Jazz skalan, så spelas mycket toner från Mixolydiska, Doriska och Lydiska skalor vilka populärt blandas med olika pentatoniska skalor där man i första hand främst , på olika sätt, betonar, stannar till på, skalans perfekta 4 ton, i andra hand p2:an och i tredje och sista hand p7;an.
Det ger solona, improvisationerna, som ju är den centrala och viktigaste delen i Fusion, ett sus-liknande sound.

Sus ackord är ju som bekant "könslösa", d v s tersen saknas i ackordet, oftast 7;an också och det gör att de varken dur ,moll eller dominanta till sin natur utan mer neutrala. Sedan 50-talet och Bebopens era ansågs sus-ackord inte heller behöva  sin lösning i tonikan längre. Mixolydisk skala är dock det vanligaste sättet i Fusion att spela i över sådana ackord även om det finns andra alternativ.

Al DiMeolas favorit skala är just den Frygiska, vilken är vanlig i flamenco. Liksom i jazz använder man sig i Fusion främst av molltonarter och av "blå" toner vilka man lägger till i de pentatoniska skalorna och/ eller använder direkta blues skalor i Fusion.

I nyare Fusion, typ i Tribal Tech´s eller i Pat Metheny´s stil, är Bebop skalorna vanligt förekommande idag, även om Pat Metheny också använder sig av bl a blues skalan.

 Bebop skalorna, Mixolydisk Bebop, Jonisk Bebop, Dorisk Bebop, Harmonisk moll Bebop och Melodisk moll Bebop skala , vilka alla är exakt likanda som sina vanliga namnes, förutom att de har en ton extra tilllagd, vanligen mellan 4:an och 5:an eller 6:an och 7:an. Snyggt och välplacerad placerad gör den att Bebop skalor oftast kan spelas över både moll som dur tonart oavsett vilken av terserna skalan börjar med. Det ger en delvis kromatisk tonstegföljd i skalan, med en ton som ger en känlsa , och som rätt spelad och placerad kan upplevas som "blå".

 En Bebop skala innehåller alltså 8 toner i stället för de vanliga 7.  Detta gör att spelar du en Bebop skala i 8:on delar över en takt 4/4 dels så kommer alltså varannan ton att hamna på downbeat ömsom upbeat om vartannat. Det gör att tonerna som hamnar på upbeat upplevs som passingnotes och att skalan liksom "Bopar" fram till rythm.

Denna egenskap, den xtra välplacerade tonen som gör att skalan "bopar" fram spelad i 8:on delar över vanlig fyrtakt är den klassiska och traditionella definitionen av en Bebop skala.

 Den Doriska skalan är vanlig samt dess dur paralell, nämligen den Lydiska skalan. Att använda den perfekta 5:ans eller 7:ans, i molltonart, Mixolydiska skala är också vanligt. På så vis kan man spela i dur skalor även om låten går i moll vilket är vanligt
I molltonart är ju då Dorisk skalas rot den 4:e tonen och i durtonart den 2:a tonen. Vilket passar perfekt då det är just 4;an, 2;an och/eller 7;an som vi vill betona. I moll är det den frygiska skalan som är Im ackordets 5:e modus.

 I dur använder man inte Frygisk skala lika mycket då, eller knappt alls, då det är tersen av i ackordet som är skalans utgångspunkt och den betonar man ju aldrig i fusion. Man använder sig av 2:ans skala istället, den Doriska.
 7.ans skala heter Lokrisk i dur och är ett populärt, stilistiskt riktigt och ett välkommet alternativ här liksom dimskalan då de låter mörkare än den Mixlydiska och Lydiska skalan. På så vis få man in litet mörkare nyanser och skalor även om progressionen går i dur.

På detta enkla vis undviker du att spela i den vanliga dur, den Joniska  eller den vanliga moll, den Aeoliska skalan enkelt i Fusion även om alltså progressionen/ackordsföljden är skriven i vanlig dur eller moll. Och du betonar samtidigt 4:an, 2:an och 7:an i tonarten.

 Efter samma princip väljer du din pentatoniska skala eller din bebop skala för sången.

Vid altererade ackords förekomst i sången/progressionen blir man oftast tvingad att välja  någon skala utifrån Melodisk molls/Jassskalans modus för att hitta en skala/ skalor som stämmer.

Sidesteppin eller Playin outside , d v s att spela med de 5 toner som ligger utanför en skala/modus och dess diatoniska ackord blev en integrerad och vanlig del av soundet från monstret/d v s am. slang från början för soloisten, the supreme player, i ett jazz eller i ett fusion band.

När man spelar på det viset, i sidesteppin, spelar man varken i dur eller i moll.

Vanlig dur och mollskala, den Joniska och den Aeoliska användes inte alls i Fusion. Viktigt att känna till då man vid en ackordsanalys av en fusion sång skall välja skalor att spela i, bestämma skallösning eller om man skall komponera ett head/ett tema för en fusion sång.

 Oftast är fusion vamps skrivna för en gemensam skala till hela progressionen , som alltså då innhåller ackorden och dess färgningars alla toner. Ibland finns det flera skalval. Ibland blir man tvungen att byta skala även om lprogressionen i sig inte modulerar/byter tonart. Målet är dock alltid att hitta en skala som stämmer in över största, längsta möjliga sektion av sången.

 Att byta skala efter varje ackordens skiftning är svårt, näst intill omöjligt och ett opraktiskt sätt att spela på. En del jazz fusion klassiker som t. ex john Coltranes "Giant Steps" är skriven medvetet på ett sådant sätt att ingen enskild skala stämmer in i progressionen. John Coltranes eget sätt att lösadet problemet på var enkelt; han spelade toner från varje ackords arpeggio. Det går mycket enklare att spela byten av arpeggios över ackordsbyten än att byta skalor att spela i.

I modern fusion använder arpeggion uppbyggade av 4 eller fler toner, d v s man spelar ibland 1:an, 5:an , sällan 3;an och även och hellre än 3:an, ackordets 7:a. Man kan även som tidigare sagts betona 9:an:11:an och/eller 13:e tonen eller annan ton , t ex vid altereringar beroende på vilket som är ackordets färgning.

Så använder du arpeggion inom fusion. Med tanke på att betoning av tersen skall undvikas säger det sig självt att vanliga arpeggion om tre toner inte är användbart här...

Dessa olika skalval och olika sätt att spela  improvisationen på ackompangeras vanligtvis av 9,11 och 13 ackord i både dur moll och dominant familj, samt altererade V7 ackord. Kom ihåg att välja skala efter färgningen och välj den skala som har överenstämmande karaktärston/karaktärstoner. Annars finns det risk för att sådana ackord kan låta litet omotiverade och out of tune.

För ackompangemanget gäller det att treklanger och vanliga 7 ackord unviks i det längsta om det inte gäller V7 ackordet, vilket dock kan vara altererat, V7:s tritonus substutition som alltid är ett rent dom7 ackord, eller ett b7-5 ackord. Det sista brukar dock vara färgat, ofta med en 9:a.

 Dom7 ackord/V7 ackord och V7(sub) är, precis som inom jazz, de populäraste och mest förekommande inom fusion. Brukar sällan ha andra färgningar om det inte gäller ackord diatoniska till Melodisk molls/ Jazzskalans skala. Ofta kan Imaj ackordet i jazz vara substitutionerat av dess V7 men inom fusion användes mer orginalets Imaj ackord med olika färgningar. Men inom fusion spelar man dess oftare i V7 ackordets Mixolydiska skala även över ringande Imaj ackord.

Som vi nu vet kan alltså progressionen till en Fusion sång vara skriven i ren dur eller i ren moll fast låtens head/tema och solon/improvisationer undviker att spelas i just de skalorna.

Dock är den klassiska musikens och bluesens vanliga sätt att spela en fullständig helkadens, Sd-D-T, vilket också gått i arv till rock musiken, nämligen IV-V-I, helt "fel" sätt att göra det på inom jazz/fusion.

Det finns dock en ackordsföljd som är mycket vanligt förekommande i båda jazz och i fusion och som i molltonart ofta tvingar fram skalbyten.

 Den är så vanlig och stilistisk för just jazz/fusion att vi måste titta litet närmare på den och förstå den.
Der är den berömda och omtalade ii-V-I progressionen, kvartsgången och den fullständiga helkadensen som avgör/talar om vilken tonart det är på låten samt om den är i dur eller i moll. Detta är liksom i jazz den mest använda progressionen/ackordsföljden inom Fusion och det är jazzens sätt att spela en f. helkadens på.
Dock säger den, ii-V-I:an inget om själva skalvalen för låten.

Att V ackordet även i molltonart då alltid är ett dom7 ackord/V7 ackord ställer till problem ibland vid skalval. Den Joniska Bebop skalan, som passar ii-V-I. an i både dur och i moll samt den harmoniska mollskalan, vilken hela ii-V-I progressionen i moll är harmoniserad ifrån, eller dess 5:e modus, den spanskt frygiska/spansk flamenco/dominant frygisk skala är skalval som täcker hela den progressionen. Alla molltonarters ii-V-I, oavsett skala som huvudelen av sången kanske går spelas alltid så här.
Ofta, ja t o m vanligtvis så är dock V7 ackordet altererat i en ii-V-I:a och har då sin högsta ton så nära I ackordets rot som möjligt. Detta för att skapa dissonans och spänning i övergången från från ii-ackordet samt för att göra skiftningen till I ackordet så "smooth" och mjuk som möjligt. I sådana situationer får man titta till melodisk moll/jazzskalan eller dess modus för att hitta en lösning som stämmer.

 Ofta, när man byggt ackord från t ex indiska skalor och kanske gjort en hel sång med annorlunda ackord finns det ofta möjligheter till skalval i jazzskalans olika modus, bland någon av Bebopskalorna, dimskalorna eller heltonsskalan. De pentatoniska skalorna ger också stora möjligheter till att vara ett alternativt skalval som stämmer och passar.
Att låta jazzskalans diatoniska ii-ackord, ett b9sus4, stå substitut för ii-V-I:ans i moll b7-5 ackord går utmärkt. Att sedan alterera det diatoniska V7 ackordet med en b13 ton och avsluta ackordsföljden med här ett i fusion ovanligt, Im7 ackord eller t o m ett Imaj7 ackord ,fast progressionen är i moll.

 Detta öppnar för att som skalval snegla på melodisk moll/jazzskalan eller något av dess modus. ii-V-I består nämligen nu av ackord diatoniska till de skalorna. Kan vara fint om man vill ha ett alternativt sound sin sångs ii-V-I progression som låter litet jazzigare.

 Det går även utmärkt att använda alla eller några av de övriga diatonsika ackorden till jazzskalan för en hel sång i moll och man behöver inte byta skala , om man nu inte prompt vill göra det. Ändå så kommer detta att låta avancerat och kan hända, beoende på hur sången och dess solo framförs, litet mer jazzigare.
 Men det kan även låta som avancerad rak rock jazz fusion trots att man nu gått att steg längre i att utnyttja teorin praktiskt och därmed f t lämnat de i musikstilen fusion vanligaste basic ackorden ,skalorna och spelstilarna.

 Förutom att använda de vanliga pentorna spelar gitarristen John Scoefield ofta på detta sistnämnda sätt. Melodisk molls/Jazzskalans 3:e diatoniska ackord, ett bEmaj#5 kallas t o m vanligen för " Scoefield ackordet" då det verkar vara ett av hans favorit ackord att använda.

Gruppen Grateful Dead och deras gitarrist Garcia hade också förkärlek till att använda medlodisk moll/jazzskalans olika modus och dess diatoniska ackord.

Att kunna spela i sin särskilda musikjanger´s unika stil på ett rikt sätt och med stor omväxling, dock inom de stilistiska ramarna, imponerar, ger möjligheter och är alltid en tillgång. Det samt att kunna litet smått och allmänt ang. klassisk teori, blues, andra världsdelars och tidsåldrars trad. musik, deras rythm och skalor samt litet allmänt och clicheeartat om andra populära musik stilar t ex funk och metal. Detta för att ibland kunna väva ihop någon annan musikstil med din rock jazz fusion.

Oftast får man byta skala efter en ii-V-I progression och/eller inför den, men då den progressionen vanligen efterföljs i jazz/fusion av några takter med ett V7 ackord som står substitut för I ackordet i dess platå är ev. tvingade byten relativt enkla. Den melodisk moll/jazzskalans 4:e modus, den dominant Lydiska skalan är det vanliga valet i jazz medan en durpenta eller den Mixolydiska skalan är vanligare i fusion, vilken du i dur spelar över hela ii-V-I progression.

 Ibland vill man dock att sin Fusion skall vara mer jazzbetonad, speciellt när man spelar World Fusion, och det kan vara bra att känna till alternativet den dominant Lydiska skalan utgör i en sådan situtation som beskrivits. Detta då den som sagt var är vanligt förekommande med en sådan fortsättning i progression efter det att en ii-V-I spelats.

mvh
« Senast ändrad: 31.07.2012, 18:39:35 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Att kunna spela en 12-takters blues i sin musikgenre´s egen stil är viktigt och vanligt förekommande att man gör inom både jazz, fusion och rock. I fusion spelas hela 12 takters bluesen med enbart dom7 ackord/V7 ackord. Det brukar kallas för att man spelar bluesen med "blues-sevens" och är ett traditionellt sätt inom blues världen att spela bluesens ackompangemang  på.

 Inom Fusion använder man dock den Mixolydiska skalan som skallösning i blues och byter den allteftersom ackorden växlar.
Det är svårt till att börja med att spela på så sätt men efter litet träning får man till sköna och litet bluesiga fusion licks.
Vill man variera sig använder man sig av den dominant Lydiska skalan på samma sätt, vilket påminner litet om bluesens dogtrick att använda Scriabins skala Prometheus ibland för ett litet annat sound.

 Den dominant Lydiska skalan innehåller nämligen Prometheus skalans alla toner plus några till.

De trad. blues skalorna och deras "blå" toner användes alltså inte då man spelar blues i bästa Fusion stil, trots att de finns med som alternativ till skalval vid vanlig rock jazz fusion.

Metheney använder t ex bluesskalan för att spela sin funk-fusion sångs " The Girls next door"  head/tema.

Vill man att det skall låta mer åt jazz hållet än fusion om sin blues anpassar man dess ackord diatoniskt till och använder sig av en Dorisk skala över de 12 takterna.
Man behöver alltså inte byta efter ackordens skiftningar då.

Det som skiljer en vanlig mollskala mot den Dorisk skala är  att den sistnämnda skalan är mollskala med stor sext. Därför är 6:an i den Doriska skalan dess karaktärston och det blir vackert och passande med ett mollackord med färgningen 6 eller 13. Den sistnämnda färgningen fungerar då 13 ju är skalans ton nr 6 fast då belägen i nästa oktav. Ett m6 eller ett m13 ackords färgning är alltså den Doriska skalans karaktärston och vanlig mollskala stämmer inte modalt med ett sådant ackords färgning. Därför påkallar t ex Am6 att man spelar i A Dorisk skala.

Vissa anser felaktigt att färgningar inte styr skalvalen utan enbart sätter litet annan färg på musiken men faktum är att skulle man ta detta exempels Am6 ackord och spela en vanlig mollskala till det skulle ackordets vice skalans 6:e ton skilja sig åt med ett halvt tonsteg. Man spelar alltså falskt då med andra ord.

 Det gör man även om ett ackords toner skulle ha enbart två gemensamma med skalan melodin spelas i så till vida att det inte är ett 5 ackord det är frågan om. Eller tvärtom-att skalvalet stämmer överens med två toner av ackordens i låtens ackompangemang.

Tar upp detta då jag läst trådar om färgningar av ackord på olika forum där TS varit helt ovetandes om skalornas egna karaktärstoner samt dåliga och usla teori sajter som hävdar att enbart två att tonerna  i skala vice ackord behöver stämma för att det skall låta bra. Skitsnack som upprör mig och jag blir ännu mer upprörd när jag läser inlägg där personer läst dessa sajter och tagigt till sig det som står där som sannning utan att egentligen tänka över det som står skrivet ur en rent modal synvinkel.

Är det så att ett ackords färgning inte stämmer överens med skalan du spelar i och/eller enbart två av ackordets toner stämmer med skalan så betyder det att låten modulerar (=byter tonart.) Låtens ackord eller dess färgningar helt enkelt tvingar fram en ny ackordsanalys för att välja en ny skala att spela i som stämmer. Ackordsanalysen skall hitta toner som stämmer in på skalans alla toner samt med alla de toner som ackorden är uppbyggda av i den aktuella sekvensen. Ju fler skalor du känner till ju fler möjligheter har du att välja på vid svåra ackordsföljders konstiga färgningar och altereringar.

 Därför är det viktigt att känna till sina skalornas karaktärston eller toner och användningsområde samt alla dess diatoniska ackord. Diatonisk är av ett grekiskt dubbel ord där; dia= hör till , ton=tonart. I detta fallet - ackord tillhörande skalan i fråga. Diatoniska ackord till en skala harmoniseras (räknas;prim,ters,kvint och sept osv..) i fyra eller fler steg utifrån var och en av skalans toner.

 Först då kan man på ett basic och grundläggande sätt komponera en progression av de diatoniska ackorden samt en tillhörande succesion av skalans toner som stämmer överens helt modalt med varandra. Modaliteten måste därför alltid komma i första hand när man skall välja skala att spela toner från till en färdig ackordsföljd.

 Likaså vid konstruerandet/komponerandet av ackorden för en progression till en melodis ackompangemang. Man tänker modalt och väljer ackord diatoniska till skalan och med rätt färgningar för skalans karaktärston.

Som ni förstått så är fusion något enklare än jazz genre mässigt att lära sig men med stora möjligheter för monstrets improvisationer vilken ofta kan vara en stor och respekterad musiker, berömd för sina solon även inom de snävaste jazzkretsarna. Att Fusion också använder Modal jazz teori som grundsten gör att monstret känner till åtminstone vanliga jazztricks som t.ex att använda Super Lokrisk skala även om inte V7 ackordet i dominant funktion inte är altererat och att soundet blir mer "jazz" då. Detta gör att han har fler möjligheter att anpassa sina solon och fler sätt att variera sitt sound på.
Rätt och sparsamt använt så gör han sig intressant, orginell, musikaliskt avancerad och kunnig och sådant imponerar ofta i publikens öron.

Till dessa koncept väver du nu in, hela tiden modalt korrekt, t ex licks med toner från indiska skalor, spelat med trad, indisk rythms beat. Detta till rockens 4/4 takt och till ex. bassistens och keyboardistens helt modalt stämmande ackompangemang Eller varför inte melodier med toner från trad. japanska eller kinseiska skalor spelade i resp. lands trad rythms beat.
Kanske göra det i en annan populär genres stilistiska clicheer istället typ punk, metal eller funk.

 Att nu slå samman detta modala koncept att spela på i rockiga 4/4 takt med annan sorts musik, kanske från annan världsdel och årtionde är mer än påbjudet att göra. Skapa ett eget häftigt och annorlunda sound.
Det är just detta som gör all fusion egen och unik trots de genre´bundna likheterna.

 Idag är World Fusion ett begrepp och trad. musik från olika länder och/eller olika folkslag eller annan musikstil som t. ex funk eller punk är vanliga inslag.

 Adaptiv rock influerad 4/4 delstakt, beat/rythms från trad. clave, blues, jazz, flamenco eller funk för solisten/monstret att spela och exprimentera i, Modal jazzteori samt Fusions musikens egna ovan beskrivna spelstil för sitt eget unika sound utgör en fin plattform, en gemensam nämnare där olika stilar och människor från olika länder och årtionden kan mötas och förstås.

 Fusion är ett underbart sätt att studera utifrån, förstå, lyssna på och att spela musik på tycker jag. Man känner sig delaktig i världen och något slags musikaliskt esperanto och det bidrar till gemensamhetskänlsa och jämlikhet.

Hoppas att detta hjälpte något på vägen i svaret på frågan om hur bl. a  Shankars indiska jazz fusion är uppbyggd och att det kommer fler försök till fusion och world fusion på KR´s demolista.

mvh
« Senast ändrad: 01.08.2012, 12:14:03 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/



Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Citera
Ofta spelas trad. melodislingan/solots i uppåtgående rörelse för att sedan " backas" exakt i tonföljd i nedåtgående rörelse.
Kul idé!  Detta ska testas..  :)
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
bump- en festivel där vi spelar melodin i vårat stjärnteckens skala ??????
det vore ju helcoolt ju.....insnöad nördig tråd jag skrivit här men erat stjärnteckens skala hittar ni i trådhuvudet....

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag hittar inte skorpionen. Dockvfinns cancer med. Kräfta alltså. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
För mycket för mig, jag blir alldeles vimsig när jag skall läsa fakta som handlar om jazzteori/musikteori.
Blev helt slut efter tre rader. Och då fanns det några rader till med info...
« Senast ändrad: 10.09.2013, 22:34:08 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
får be någon om hjälp med tidperioder för dessa konstellationer, men jag känner inte någon astrologiintresserad........
vet ni någon ni kan fråga ?????

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
får be någon om hjälp med tidperioder för dessa konstellationer, men jag känner inte någon astrologiintresserad........
vet ni någon ni kan fråga ?????

mvh

internet...  :huh:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
jo, men jag blir alldeles vimsig när jag skall läsa fakta som inte handlar om jazzteori/musikteori  :wacko:

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
jo, men jag blir alldeles vimsig när jag skall läsa fakta som inte handlar om jazzteori/musikteori  :wacko:

 :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google