Kontrollrummet

kopiera gitarr och sång

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
fördelen är väl att det går fortare ..Finns det några nackdelar?..  :unsure:




Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
fördelen är väl att det går fortare ..Finns det några nackdelar?..  :unsure:



Om det är väldigt uttrycksfull eller improviserad sång är det nog bäst att inte kopiera. Ska den sjungas precis likadant
i verser resp refränger tycker jag inte det är något fel i att kopiera, om man tycker man fått till en bra tagning.
Akustiska gitarrplock och komp brukar jag kopiera om dom ingår i ett lite större arr. I ett litet arr med kanske bara
sång och gitarr tycker jag det är bättre att inte kopiera för variationens skull.
Det kan ju bli störningar ibland vid klippen som är svåra att få bort. Vissa övergångar kan ju också bli lite onaturliga...
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det kan väl kännas lite enahanda om allt är samma var gång det kommer igen... ofta märker man kanske inte det vid en första lyssning men om man gillar låten i övrigt och spelar några gånger så... Jag brukar loopa ett parti och spela in flera rundor så kan man sprida ut det där så det passar... fast egentligen kanske det handlar mest om att jag inte kan bestämma mig för vilket komp (eller vad det är) jag gillar bäst... ;) Sen är ju kopiering en snabb väg att få lite känsla för helheten...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tack grabbar för bra svar :) Själv visste jag inte om att möjligheten fanns  för en i morse eller rättare sagt igår kväll :mellow: lirat flera ggr samma gura o sjungt om samma sång 2...typ  några ggr...gjorde det mest först för när jag ändå kopplat upp mig så kunde jag välja det jag tyckte bäst  tagningen... ok nu vet jag ännu mer hur det går till ..kanoners!! B)  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag gör det om jag har en ny låtidé eller snabbt vill få hela strukturen på en låt klar.
Men jag vill oftast innan låten är klar ersätta de kopierade med instrument som spelar genom hela låten.
Och så tar jag om delar av de inspelningarna, där jag klumpar mig och gör missar.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google