Kontrollrummet

Felsökning ljudkort eller mixerbordsproblematik?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Som en blixt från en klar himmel har helt plötsligt volymen vid lyssningen nästan helt försvunnit. Det hörs fortfarande men löjligt lågt. Jag har Audiophile USB som ljudkort vilket är kopplat till ett sexkanals mixerbord dit både hörlurar och monitorer är kopplade. Både monitorer och hörlurar har extremt låg volym vid lyssning. När jag stoppar in hörlurarna direkt i ljudkortet är volymen någorlunda i jämförelse med när jag pluggar in i mixerbordet, men inte jättehög och då har jag ändå skruvat upp ljudkortet på max. Jag vet inte om det är ljudkortet eller mixerbordet som lagt av. Båda är rätt gamla... Någon som har råd att ge kring felsökning så att jag vet om det är ljudkort eller mixerbordet som behöver bytas ut? Vore skönt att slippa byta båda samtidigt. Tack på förhand för alla förslag.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hur många ställlen i datorn httar du volymreglage? Om du berättar var och hur du når dem kanske nån kan tipsa om något mer - som kan vara orsaken till låg volym, om det är där problemet ligger...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Det finns inte volymreglage i datorn för ljudkortet. När jag provar att köra via THRXens ljudkort så funkar allt bra. Fast det är inte kopplat till mixerbordet. Hmm här fick jag en ide. Tack MaxB!


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tyvärr verkar det vara ljudkortet... Kanske Claes har ett bra externt till försäljning? Förslag mottages tacksamt!
« Senast ändrad: 07.09.2013, 13:49:27 by zorrow »


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Det löste sig :P Du hade rätt Max. Hittade datorns volyminställningar och de hade av någon outgrundlig anledning dragits ned till minimum. Skönt att slippa ytterligare investeringar och tack Max!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jobbar visst med datorsupport!
Bra att du hittade.  B)

Jag hade problem med ljudkortet på en av mina laptops ett bra tag tills jag hittade att reglaget för balansen var draget något åt vänster sida. Skitjobbigt då man lyssnar med hörlurar och flera kommentarer jag gav på konotrollrummet var kopplat till den problematiken. Sen kollade jag för säkerhets skull och upptäckte det.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Det löste sig :P Du hade rätt Max. Hittade datorns volyminställningar och de hade av någon outgrundlig anledning dragits ned till minimum. Skönt att slippa ytterligare investeringar och tack Max!
Den där "outgrundliga anledningen" är pc troll som haft party och glömt städa efter sig. Helt säker på det. Troligen nära släkt med ficktrollen, de som slår knutar på hörlurssladden om man råkat ha lurarna i fickan.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det löste sig :P Du hade rätt Max. Hittade datorns volyminställningar och de hade av någon outgrundlig anledning dragits ned till minimum. Skönt att slippa ytterligare investeringar och tack Max!
Den där "outgrundliga anledningen" är pc troll som haft party och glömt städa efter sig. Helt säker på det. Troligen nära släkt med ficktrollen, de som slår knutar på hörlurssladden om man råkat ha lurarna i fickan.

Kan vara samma troll som brukade tvinna spiralsladden på en äldre telefon så att sladden blev för kort och telefonen ramlade ner på golvet då man svarade...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det löste sig :P Du hade rätt Max. Hittade datorns volyminställningar och de hade av någon outgrundlig anledning dragits ned till minimum. Skönt att slippa ytterligare investeringar och tack Max!
Den där "outgrundliga anledningen" är pc troll som haft party och glömt städa efter sig. Helt säker på det. Troligen nära släkt med ficktrollen, de som slår knutar på hörlurssladden om man råkat ha lurarna i fickan.

Kan vara samma troll som brukade tvinna spiralsladden på en äldre telefon så att sladden blev för kort och telefonen ramlade ner på golvet då man svarade...

Jag har ett par gamla Sennheisers med en fantastiskt lång och rejäl sladd. Enda nackdelen är att den har en tendens att linda upp sig kring foten...^^

För att försöka hålla mig till ämnet lär det vara så att gamla Windows XP hade 11 mixpunkter (antar att det inte har blivit färre i senare versioner...) och det innebär ju att olika program kan adressera ljud på olika sätt och ändrar man något på ett ställe så...^^ Gissar att MS har hållt på så här i alla tider och att det var en av anledningarna för Steinberg att utveckla ASIO som knyter programvaran direkt till ljudkortet.^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Hmm, du skyller på sladden? Gissar det var din fot som attraherade sladdar. Hört talas om detta fenomen tidigare. Lösaktig fot helt enkelt. Finns bara en åtgärd "Om en lem är dig till förtret, så skär av den."

Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Hmm, du skyller på sladden? Gissar det var din fot som attraherade sladdar. Hört talas om detta fenomen tidigare. Lösaktig fot helt enkelt. Finns bara en åtgärd "Om en lem är dig till förtret, så skär av den."



Kinky cable!  :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det löste sig :P Du hade rätt Max. Hittade datorns volyminställningar och de hade av någon outgrundlig anledning dragits ned till minimum. Skönt att slippa ytterligare investeringar och tack Max!
Den där "outgrundliga anledningen" är pc troll som haft party och glömt städa efter sig. Helt säker på det. Troligen nära släkt med ficktrollen, de som slår knutar på hörlurssladden om man råkat ha lurarna i fickan.

Kan vara samma troll som brukade tvinna spiralsladden på en äldre telefon så att sladden blev för kort och telefonen ramlade ner på golvet då man svarade...
Jag jobbar ju med det där och mötte faktiskt en tjej som på fullaste allvar berättade att hennes sladd blev så krullig för att hon var vänsterhänt :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag oxå vänsterhänt, känner igen problematiken - vi kan väl säga att det är därför...  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Utan tvekan är det ett pc-troll som stökat till det. Såg något liknande detta  :ph34r: för ett litet tag sedan. Tack igen till pc teknikern Max!

Jocke - mina hörlurssladdar har också en förmåga att trassla in sig i foten; oftast fredagskvällar efter lite god mat med tillhörande dryck  :wacko:


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
...
Jocke - mina hörlurssladdar har också en förmåga att trassla in sig i foten; oftast fredagskvällar efter lite god mat med tillhörande dryck  :wacko:

Ja, man ska aldrig vara mätt när man håller på med musik!  :rolleyes:  :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1