Kontrollrummet

Felsökning ljudkort eller mixerbordsproblematik?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Som en blixt från en klar himmel har helt plötsligt volymen vid lyssningen nästan helt försvunnit. Det hörs fortfarande men löjligt lågt. Jag har Audiophile USB som ljudkort vilket är kopplat till ett sexkanals mixerbord dit både hörlurar och monitorer är kopplade. Både monitorer och hörlurar har extremt låg volym vid lyssning. När jag stoppar in hörlurarna direkt i ljudkortet är volymen någorlunda i jämförelse med när jag pluggar in i mixerbordet, men inte jättehög och då har jag ändå skruvat upp ljudkortet på max. Jag vet inte om det är ljudkortet eller mixerbordet som lagt av. Båda är rätt gamla... Någon som har råd att ge kring felsökning så att jag vet om det är ljudkort eller mixerbordet som behöver bytas ut? Vore skönt att slippa byta båda samtidigt. Tack på förhand för alla förslag.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hur många ställlen i datorn httar du volymreglage? Om du berättar var och hur du når dem kanske nån kan tipsa om något mer - som kan vara orsaken till låg volym, om det är där problemet ligger...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Det finns inte volymreglage i datorn för ljudkortet. När jag provar att köra via THRXens ljudkort så funkar allt bra. Fast det är inte kopplat till mixerbordet. Hmm här fick jag en ide. Tack MaxB!


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil