Kontrollrummet

Tokai - Så vattenfast färgstark

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Texten är nonsens men lite ett försök att tolka drömmarnas associationer.
Musiken är rätt så psykedelisk. Tyckte det passade till texten - eller om det var tvärtom.
Förra låten la jag bland färdiga demos, tyckte den var färdig men det blev 5 nya versioner efteråt, så nu får det bli halvfärdiga demos.

Låten är 4.04 min
Instrumenten är : Bas, trummor, elpiano, en synthslinga, blås, ståkar (cello, viola), elgit (baklänges), akustisk git , dvs genom Variaxen, en samplad gök. + shaker och bongos. Tror det var allt. Jo, saxsolo av den galne saxofonisten!
Alla tips på förbättringar mottages med glädje!

Texten:
Så vattenfast färgstark
1.
Jag sitter på en bänk i parken
och läser Dostojevskij
kaffe med nåt starkt i
När jag ser nåt skumt på marken
En gråsparv stor som en hök
spanar in min kaffegök

refr
Så vattenfast färgstark
Att drömma är bättre än knark
Det är jag som härskar och styr
under nattens äventyr

2.
Skriver ner i anteckningsboken
det sista vita bladet
cyklar sen till badet
För att få en fisk på kroken
en kallsup med sill, nyktrar till
vänder andra kinden till


Något ny version. Gök borta, rundare bas, rum till trum + lite småfix men egentligen ingen ny version
« Senast ändrad: 09.09.2013, 21:23:47 by Tokai »


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
En fin låt, orginell text, välgjord och välmixad....Gillar den galna saxfonisten....


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skitbra det här Staffan! Underbara harmonier, fantasifullt arr och en bra prod!
Cellon som kommer in lite här och där är genial!
Övergången till refrängen tycker jag nog kunde halveras och själva refrängen
kunde kanske förstärkas med en kör...? Saxsolot passar perfekt in!
Kanske kunde basen vara lite högre/tydligare och elpianot ner ett litet, litet snäpp.
Du gör mer och mer intressanta låtar! Kanon den här!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I min lyssning är inte texten lika hörbar genom hela låten. Vem är den galne saxofonisten menar du?
Din röst är bra Tokai! Skönt att höra så här undefundig och banal men fiffig text och skönt med så underfundiga ackordsbyten.
« Senast ändrad: 07.09.2013, 21:04:40 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Titeln i sig är skitbra.

"drömma är bättre än knark" är skitbra textrad. bra text i övrigt. Låten är snyggt gjord, låter autentiskt på något sätt. riktigt bra helhet med sångröst, sättning och melodi!


Men ta bort gökjäveln. Den förstör bara tycker jag.


I övrigt var det en trevlig lyssning, inklusive galna saxen. Kanske kunde övrig musik balla ur lite där också? Snygga synkoper på trummorna i fillsen.

tip top!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra kom att tänka på Gorkijparken av någon anledning och på Free as a bird.... :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker sången och musiken låter bra, men jag är ju så borta när det gäller att ge tekniska tips så det är synd och skam, kommenterar texten istället, vad jag gillar är ju framförallt dina texter, denna var härligt drömsk, ja riktigt surrealistiskt. Dylan var ju ofta inne och tassade på området.

Kunde inte låta bli att kolla upp på wikipedia:

 Surrealism beskrivs lättast som "drömbilder". Enligt rörelsens grundare och främste teoretiker, André Breton, beskrivs den som
ren psykisk automatism, med vars hjälp man söker i tal, skrift och på annat sätt återge tankens verkliga funktion. Det innebär tankens diktamen under frånvaron av all förnuftskontroll och alla estetiska och moraliska avsikter. (I positiv bemärkelse: min notering)  :D  (Källa: wikipedia)
/ Roffe H


Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra o roliga infall i låten..kan hålla med om gökjäveln går bort :P.. Annars så bra text igen av dig.. Eget kan ju också tilläggas på plusskontot...Ingen hitlåt men det är nog inte din mening heller?.. Men jag diggar den..


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Får också Lennon-vibbar kanske mer till Walrus än till Free as a bird. Kanske är det elpianot kanske är det psykedelian. Fina växlingar mellan dur och moll samt halbrytande hamoniväxlingar i övrigt helt rätt gjorda. Humoristiskt med de musikalsika infallen som "galna saxen" men blandat med allvar. Bra jobbat!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tight och snyggt lirat.Saxen var underbar,den måste bli kvar.Göken,ja men den går ju igen i texten så låt den stanna tycker jag.Finurlig text,och ackordsgång,riktigt bra det här Staffan.Kul och lärorikt att lyssna på.Jag har inte den här ackordskunskapen att jag kan sätta ihop ett sånt här klurigt alster,snyggt.

Mike


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
moll o dur om vart annat  :wub: skönt o underfundigt
cool låt mvh Ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Låt text & arr, helskönt stycke, tre genomlyssningar på raken bra.
Ett par detaljer i mina öron, elbasen är rätt hård och låter pga det något hög antar jag. Är väl det där 2-400hz området som kan vara knepigt med elbasar. Trummorna skulle må bra av en nypa stereo ambience, något lite rum typ.
Men klurig låt som sagt. Gillar det lilla shuffle svänget i slutet.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Du är allt lite underfundig du, låten speglar lite space-iga drömmars vindlande banor..oväntade harmer här som jag gillar skarpt och texten är fin.


Jättebra, du gör originella låtar som bär ditt eget signum ^_^

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Oj, här var det många att svara! Jättekul!
Vill först säga att jag gjort några förändringar i låten enligt tips från er och som jag samtycker med helt. Göken är borta, lite rundare bas, ngt lägre elpiano, lite space åt trummorna. Men fortfarande återstår något slags gitarrriff/solo i partiet innan refrängen. I det tredje partiet eller sticket lirar ju saxen så där blir det inget. När jag kommit på vad för nåt, lägger jag upp låten som färdig demo.

pxm
Tack för dina ord! Saxofonisten gjorde ett solo i en tidigare låt och fick beröm så nu fick vara med igen, inte lika länge dock. Ett fasligt klippande med tonhöjd och tempo i samplingen blev det.

Asti
Sticket innan refrängen är just nu lite innehållsfattigt, bortsett från där saxen kommer in. Är tänkt att lägga en elgura, nåt solo där. Just nu kan det uppleves som lite långt ja.Ska kolla in basen och elpianot.  Kör vet jag inte, det är bara du som kan fixa sånt.Trevligt att höra dina uppskattande ord!

MaxB
Ja alltså saxofonisten är alltså ingen jag har anlitat direkt, finns med på ett samplingsbibliotek, där jag sen har klippt ut lämpliga bitar. Jag kallar honom kanske lite elakt för galen, för att han spelar så utflippat. Men lirar väl egentligen modern jazz.Så du hör texten lite ojämnt säger du? Kan väl också vara så att meningarna är rätt så irrationella med drömliknande associationer? Men ska kolla upp det.
Roligt att du gillar!

Emulator
Titeln ja, den är rätt flummig men på rätt sätt liksom, som ett självklart konstaterande men utan mening. Nåt som man kan uttrycka i en dröm och fatta precis vad som menas.
Vad tror du om ett gökur istället? he,he
Hade lite lekstuga ett tag, ja den ska nog tystnas ner. Och har nu blivit så.
Alltså i det sticket före refrängen, som återkommer tre ggr spelar saxen sista gången. Tänkt att ha med nåt vilt gitarrspel dom andra gångerna också och kanske också med saxen. Basen kunde också under saxsolot flippa ut lite. Vi får se. Skitskoj att du gillar!

Eddi
Vilka lustiga tankar du får.
Gorkijparken - kan det ha nåt med Dostojevskij att göra? Fast Fjodor bodde i St Petersburg och Gorkijparken ligger väl i Moskva. Men skitsamma. "Free as a bird" Kan väl inte vara annat än kaffegöken du tänker på? Tack för lyssning!

RoffeH
Alla behöver inte ge tekniska tips. Det räcker mer än väl att du lyssnar och kommenterar.
The fab four hade också en del drömtexter, surrealistiska eller psykedeliska som t.ex A day in a life, I´m a walrus. Fast det var kanske under inverkan av vissa substanser.
Tack för lite lektion inom surrealismen. Faktum är att jag försökte skriva texten frikopplad från förnuftigt tänkande, lite som det föll sig in. Det är svårt för man vill hela tiden tänka logiskt.
Skoj att sång och musik gick hem hos dig!

Marsall
Ok då... Men kaffegöken blir kvar!
Extra kul att höra att texten går hem. Tyckte ett tag att den var lite tramsig och men det var nog bara Överjaget som protesterade. Tackar!

equality
Tanken var att låten skulle bli ännu mer crazy, en lekstuga för att kunna testa lite olika saker, men ju mer låten växte desto mer tog jag låten på allvar och fegade ur lite.
Visst lite Walrus. Hade egentligen tidiga Pink Floyd i tankarna , deras psykedeliska period. Harmonierna bygger mycket på en nedgång (Efter D, E, C) från F# till låga C, tänkte mig lite som när man sjunker djupt in i sömnen och börjar drömma. Kul att du gillar!

Harmonica mike
Ja, det är därför göken är där. Men det står just 2-1 till att den ska bort. Och borta är den i versionen som jag nu lägger upp. Ackorden bygger som sagt på en nedgång i verserna där t.ex basen F blir ett Dmoll, E ett C ackord, D# ett Cmoll osv, dvs toner som finns i dom ackorden. Strider nog mot all harmonilära. Uppskattar dina berömmande ord!

Ola
Moduleringar i samma ackord är en favoritsysselsättning. Inspirationskälla: Nina Rota t.ex (skrev musiken till Fellinis filmer). Skönt att det är skönt Ola!

Bribedent
Vill meddela att jag stått dig till viljes - om det märks nåt. Mjukat upp basen. Tog helt enkelt bort eq-pluggen. Och ett litet trärum för trummorna. Finemang att låter går hem hos dig!
Var ett tag lite osäker om det hela skulle kännas något konstruerat. Men tycker själv att det funkar för det mesta. Slutet ja, ingick i en annan version av låten men på nåt sätt passar det in.

Marruschkka
Att göra låtar som känns personliga är viktigt för mig även om jag hoppar rätt friskt mellan olika genres. Den där smileysen får mig undra om du menar att det är på gott eller ont? Jätteroligt att du gillar!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
 ^_^   Betyder happy!

Jag gillar din låt :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tycker den inte ser så happy ut. Men nu är jag happy!  :D


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker du gör det förbaskat bra Tokai, dröm vidare... :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Nice! Oj vad mycket olika instrument och olika harmonier du fått med om vartannat, och ändå hänger det ihop så fantastiskt bra. Och riktigt välmixat. Gillar!!
Plinkar på en låt...


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ser alltid fram mot nya Tokai låtar, och denna är inget undantag, alltid ett eget och finurligt uttryck..
Sköna harmissar och oväntade vändningar.. 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Roffe H
Dubbelt tack Roffe!
Zzzzzzzzzzz...

Plinka
... Och så glömde jag bort att nämna Harpichord, det piano/strängliknade instrumentet som spelar till höger i ljudbilden. Jag är själv lite överraskad att musiken på nåt sätt gick ihop. Men vill poängtera att låten föregicks av säkert 10 olika versioner. Skönt att du gillar!

Björn
Hej och tack för trevliga omdömen! Hoppas att ideérna fortsätter att komma och kan omsättas i musik.
« Senast ändrad: 10.09.2013, 19:48:02 by Tokai »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ahhh... det här är snyggt och eget! :) Låter bra, sköna sound och balanserad mix! Vill ha mer sax - pianosoundet är bara så gött! ;-) Är full av beundran över att du kan sjunga den utflippade texten på fullt allvar...;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tack jocke
svarar från mobil så det blir kort svar