Forum > Färdiga produktioner
Roffe H & Marre - Greensleevees (version 4 version med mer sång och stämmor)
Roffe H:
LÅTNAMN: Greensleeves
ARTIST/MEVERKANDE: Roffe & Marre
GENRE: Jazz/visa
LÅTLÄNGD: 4:35
KOMPOSITÖR: okänd
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3
Greensleeves
En vida spridd legend säger att den komponerades av den engelske kungen Henrik VIII (1491 - 1547) åt hans älskade och sedermera drottning Anne Boleyn. Anne, den yngsta dottern till earlen av Wiltshire, avvisade Henriks försök att förföra henne. Avvisandet verkar omnämnas i sången, när författarens älskade ohöviskt avspisar honom ("cast me off discourteously"). Det är inte känt om legenden är sann, men sången associeras fortfarande ofta med Anne Boleyn bland allmänheten.
Det var lite fakta...men här lirar jag på min sax som brukligt och Marre sjunger så fint (melodi och stämmor). :)
Jag försökte ligga lite lågt med saxarna och inte "jazza på" för mycket så att sången skulle framträda och upplevas som det viktiga. Hoppas jag lyckades. :unsure:
Tyck gärna till...även om denna nya version, där jag tagit fram sången och dragit ner kompet. I version 4 har jag lagt in två egna stämmor i refrängen som jag tror fyller ut det hela och höjt dem ett snäpp enligt Marres förslag.
/Roffe H
pxm:
Fin låt, jag gillar den - men i den här versionen måste sången och stämmorna upp i volym....
Som det är nu överröstar orkestern rösterna.......Tycker jag iaf.... :)
Med vänlig hälsning
Edit; basen ned något och saxens solo upplevs litet högt i volym och långt fram jmf med rösterna...
Jocke:
Men den här känner ju även en obildad spoling som jag igen! :) Tycker det är skönt med tolkningar - att göra någon annans till sitt... annars kan man ju lyssna till orginalet! ;-) Håller med pxm till en del men skulle vilja fästa uppmärksamheten vid stringen som jag tycker "skaver" lite - låt dem fylla upp lite utan att bli påtagliga och höj Marre i "refrängen" så får vi se vad som händer. Skön lyssning! :)
Plinka:
Väldigt skön att lyssna på, och jag märker att den lockar fram bilder/minnen/filmer framför dröm-ögons-duken. Så den skulle definitivt platsa i en viss typ av filmer!
I min lyssning är ljudnivåerna bra, ev ska Marre upp något litet i refrängen, vet inte om det är så förrän jag hör det ;)
Vacker sax och vacker sång :D
bjurte:
Marre hörs ju knappt alls, upp med henne..
Annorlunda tolkning av denna gamla klassiker, kanske lite i släpigaste laget, men det är väl en smaksak..
Men som sagt upp med sång så blir det lättare att få en helhetsbild.. :rolleyes:
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida