Kontrollrummet

pxm - "Walkin by"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Tänkte bjuda på en nykter improvisation . och just den här är jag litet stolt över.... :)
Gitarren är en tagning, inga repetitioner, klipp eller redigeringar, utan stuff direkt ifrån mitt hjärta !!!!!!
Har försökt ta tillvara på det Eddi skrev att han gillade i min "fylle"blues-att lita mer till känsla än till skalorna.....
Som Blues & Jazz skall vara !!!!!! :)
Några av mina för er kända fraseringar kom med - då jag inte riktigt visste vad jag skulle spela just då men ville
inte utöva strolling.........Det är inte beat eller basgång tillräckligt för det i den här bluesen....
Reharmoniseringen är min egen b t w men jag har hållt den enkel och alla kan uppfatta bluesen...

Tankar kring panning och kring improvisation (låter det fortfarande skalövningar, jag har försökt träna bort det .....) ?????

Med vänlig hälsning

Edit; strolling betyder att ta paus för att låta groovet utgöra en del av solot...



« Senast ändrad: 01.09.2013, 04:58:11 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Vad jag håller på med i den här bluesen egentligen/tanken med den !!!!!!

Ang; improvisationen så är det väl kotym att jazz och blues skall innehålla det.......Hoppas den upplevs som meningsfull och att den säger, berättar något denna gång och inte låter som skalövningar........... :unsure:


E|-----------------------------------------------------5--7--8--
B|--------------------------------------------5--7--8-----------
G|--------------------------------4--6--7--8--------------------
D|-----------------------4--5--7--------------------------------
A|-----------4--5--6--7-----------------------------------------
E|--5--7--8-----------------------------------------------------

Den Utökade Bluesskalan är enkel och den jag håller improvisationen till - nästan (jag plockar in någon annan ton här och där också och går på feeling). Det är en kombinerad skala. Man slår ihop den med den Mixolydiska skalan helt enkelt.
Spelar du enbart med den Mixolydiska skalan, eller en Dim skala (vanliga skalor i blues liksom Dorisk och Harmonisk moll skala  samt toner ur övertonsserien av både likvärdig och tempererad stämning, ) måste du byta tonart på skalan vid varje ackordsskifte.......Det slipper du med den här kombinationen, hur konstigt det än kan verka då den innehåller den Mixolydiska skalans toner. Blues skalan går även att kombinera med den vanliga moll skalan, den Aeoliska skalan (bl a Jimi Hendrix gjorde det). Det passar till mollblues....såklart...... :)
Have Great Fun !!!!!

Reharmoniseringen här är väldigt enkel, basic blues och utan konstigheter; du byter ut bluesen båda dom7 ackord mot 9 eller 13 ackord. Ibland spelar pianot även något 7mb5, då spelat fem semitoner/halvsteg upp ifrån det eg dominanta ackordet......

Förutom det lägger jag till en #9 på I ackordets, bluesens grundackord ibland. Det går även att göra på grundackordets p5 chord
(=perfect 5).

 p5 spelas , som i nästan all dur blues (fast även det går att spela som ett bluesseventh/dom7) , med ett moll7 ackord. Det är ju tvärsom i moll blues där man då har två stycken mollackord och ett dom7 ackord som  the p5 chord.... :)

Tänk på att när det är swing skall kompet betona 3 & 4 som då är downbeats (istället för 1 & 3 vilket är det vanliga i en rak 4/4.....) medan basen går i fjärdedelar....
I den här betonar pianot enbart 3;an. Ville hålla det minimalt och allt behövdes inte spelas, speciellt inte när det är en vanlig Blues 12;a, och det blir enklare att ta 12;ans ackord samtidigt som man får effekten av att det hela låter mer komplicerat.......Ett litet blues/jazzknep. :)

Överkurs:

Använder man sig av sekundära dominanter (i blues IV/V) går det även att ta in den aktuella ackordsskalans diatoniska ackord.
Det ger fina reharmoniseringar och möjligheter precis som tritonussubstutitioner men jag använder inte det här då jag inte vill krångla till det utan hoppas att ni skall förstå tanken den här reharmoniseringen enkelt.....Pls, säg att ni hajjar den ????? :unsure:
Det främsta syftet med en reharmonisering i blues är att variera 12;an på olika sätt så att den inte låter likadant i varje låt trots att de utgår från samma grundplåt.......
Nu finns det ju 8, 16 (Scott Henderson lirar mest 16 takters) och 24 takters blues också vilka man reharmoniserar på samma vis.

Normalt brukar en jazzblues betecknas som en swingblues innehållandes en ii-V progression i slutet av turnarounden men jag hoppade över även den biten denna gången då V även kan stå som en förenklad ii-V.

mvh
« Senast ändrad: 01.09.2013, 04:59:51 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Gillar ljudbilden, soundet från trummor, bas och gitarr. Piano-ljudet är hyfsat.
Tycker inte du ska panorera ut gitarr och trummor så långt.
Piano-anslagen borde i min mening inte hela tiden ligga på 2:an, utan kunde
oftare ligga på 1:an ibland med ett kort anslag på 4:an precis innan.
Själv hade jag nog ransonerat gitarrtonerna något och spelat mer på taktslagen än i "baktakt".
Men jag är ingen driven elgitarrist så ta mitt tips med en nypa salt!  :)
Det känns inte lika mycket "skalövningar" längre tycker jag.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Uj vad många ord du kopplar till musik.
Pianot som kommer på tvåan(?) får mig att tänka på att man skulle kunna, om man var riktigt driven musiker eller arrangör, lägga in en basist och en trummis som lirade reggae och alla delar skulle falla på plats...

Är jag galen (så klart jag är) eller kan nån annan höra hur en kompgitarrist lätt skulle kunna komplettera med det rytmiska standardriffet i reggaemusik?
« Senast ändrad: 01.09.2013, 15:12:42 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Asti - tack för att det inte låter lika mycket skalövningar längre....Då är jag kanske på väg åt rätt håll... :)
Jag skall exprimentera litet med komp och swing samt konsultera min bok "Time Agent" (R.Milianowicz & M-E Björklund) för att se om jag kan programmera något eget swing.....Skall ta det försiktigare med panningen nästa gång....

MaxB - reggea går utmärkt in i swing  :) men då är det ju inte swing längre, utan baktakt och reggea...och det är inte riktigt meningen med en swing/jazz blues. Jag tror att det beror på vart man har grunden i sitt lyssnande - vad man är mest van att lyssna till som gör att man enklast uppfattar vad som får bitarna i musiken att falla på plats.....


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Åt rätt håll :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Yes! En fortsättning på den mjuka vägen, det gillas. Höj basen något och lägg till en lätt och svängig kompgura så är du hemma.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)