Kontrollrummet

MaxB - Goda Vänner - (3dje försöker med green screen)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Goda Vänner är en låt jag hittade på, på mitten av 80-talet och den borde jag kanske göra en bra inspelning av, nån gång...
Här spelas den utan minsta livfullhet från gitarristen/sångaren (my bad...) Det som är huvudsaken i den här inspelningen är att jag testar inspelning med bättre belysning av green screen (där bakom ryggen), än tidigare. Även gitarristen/sångaren har bättre belysning än tidigare.


Efter låten visar jag inspelningssituationen - kamera, belysning och green screen-tygets placering.
« Senast ändrad: 03.09.2013, 00:15:50 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Bilden spricker inte upp emot rött längre...Klart bättre än tidigare - bra låt också....
Men ljudet, om det nu spelar någon roll, är ovanligt brusigt......

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Kan inte låta bli att smålé åt det bisarra i situationen att du står och sjunger på en båt utan att du själv rör dig...

Kul med green screen. Teskedsgummanvibbar!
 :D
DON'T PANIC


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Götapetter !! :D
Men jag gillar ditt lir och låt.. ;)
Din panna blir SMURFBLÅ lite då och då wtf... :lol:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bilden spricker inte upp emot rött längre...Klart bättre än tidigare - bra låt också.... Men ljudet, om det nu spelar någon roll, är ovanligt brusigt......

Red screen is no more, nu är det (blekt) grönt tyg bakom, förut var det en stor röd fleece. Den kanske ocksåå skulle fungera bättre nu med mer belysning på den än tidigare? Ja ljudet är underordnat nu, då jag testar filmtekniken, så jag kan avslöja att kamerans mikrofon var riktad åt fel håll där borta.
Det blir självfallet bättre då man gör det ordentligt och spelar in till datorn eller H4:an samtidigt som man filmar.

Kan inte låta bli att smålé åt det bisarra i situationen att du står och sjunger på en båt utan att du själv rör dig...
Kul med green screen. Teskedsgummanvibbar!  :D

Ja, Göta Petter vad man kan hitta på! Jag har förstått hur jag kan förminska och förstora och har funderat på en dialogsituation, där stora MaxB ser ner på lilla MaxB som ser upp till den stora under deras samtal. Snacka om att man kan bli splittrad.

Jag har också spelat in en film (in real life) bakom föraren i bilen så att man sen kan sitta och köra bil - i studion...

Om man ser filmen på framför sig, samtidigt som man spelar, kanske man kan interagera med filmen som sen ska placeras bakom ryggen. I samband med bilfilmen skulle man i så fall kunna svänga bilen på rätt ställen och kanske ha popfiltret som ratt.

Och om man cyklar i filmen bakom, skulle man med samma teknik kunna luta sig på rätt ställen och på rätt sätt, i kurvorna.

Götapetter !! :D
Men jag gillar ditt lir och låt.. ;)
Din panna blir SMURFBLÅ lite då och då wtf...

Ja, låten har jag inte glömt efter alla dessa år. Ska kanske göra någon bra inspelning av den nån gång. Eftersom den går i G kan jag avslöja att jag haft funderingar på att blanda in en eller annan banjo i en sån inspelning. Är också nyfiken att testa filminspelning som jag sett andra göra med en till fyra rutor i filmen, där man ser de olika musikerna som spelar tillsammans. MaxB på banjo, gitarr, sång och nånting till. 

Jobbar hårt på att fixa pannan smurfblå, ja...  :ph34r:    :D
« Senast ändrad: 03.09.2013, 00:46:39 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Coolt det här Max.

Jag skulle mer än gärna titta på en liten instruktionsvideo om hur du gör sedan för att få dit dig själv i bakgrunden..Med min begränsade kunskap i denna bransch så verkar det vara lite hokus pokus..
Mera riktigt,jag vet inte hur det går till..Jag kan ju googla iofs,men det är inte lika kul som att kolla på dina video grejer.De både inspirerar och roar,riktigt kul.

Mike