Kontrollrummet

Vilka monitorer (högtalare) använder ni och varför? Och D50 är toppen!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Precis vad fasen som helst som du gillar. Referenslyssna på din favvomusik eller det som du vill att det ska låta som och kör.

Är ingen fan av den filosofin - om man bara menar tonal balans går det att lära sig hyfsat med referensmaterial, men du hör inte detaljer om högtalaren är "oskarp". I "vanliga" högtalare kan det förekomma flera procents distorsion vid helt normala ljudstyrkor och sådant kan man inte kompensera för. Som jag resonerade tidigare, flera mindre fel som vart för sig är ohörbara i sämre monitorer kan tillsammans bli hörbart, men då är "felkällan" givetvis svår att identifiera...

Tycker att en monitor ska vara neutral och distinkt på gränsen till "tråkig" - det insmickrande ska man göra i mixen!^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Precis vad fasen som helst som du gillar. Referenslyssna på din favvomusik eller det som du vill att det ska låta som och kör.

Är ingen fan av den filosofin - om man bara menar tonal balans går det att lära sig hyfsat med referensmaterial, men du hör inte detaljer om högtalaren är "oskarp". I "vanliga" högtalare kan det förekomma flera procents distorsion vid helt normala ljudstyrkor och sådant kan man inte kompensera för. Som jag resonerade tidigare, flera mindre fel som vart för sig är ohörbara i sämre monitorer kan tillsammans bli hörbart, men då är "felkällan" givetvis svår att identifiera...

Såklart, men jag utgick ifrån att vi inte stod vid rea-hyllan på Mediamarkt. ;)

Startar du från Behringer Thruth 2030A och uppåt så lär du behöva bli c:a 20 år yngre för att uppfatta rasslet rent mekaniskt. :) Visst är ex. Genelec fräcka och jävligt bra men jag tror inte man gör snyggare och bättre musik med dem än med ett par KRK för mindre än halva pengen.

Det var bara så jag menade.

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
KRK Rokit 8.  Ville ha en par schyssta monitorer som lät bra och med baselement på > 4 tum för att få lite djup i saker och ting.  Funkar fint och låter bra!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Såklart, men jag utgick ifrån att vi inte stod vid rea-hyllan på Mediamarkt. ;)
Startar du från Behringer Thruth 2030A och uppåt så lär du behöva bli c:a 20 år yngre för att uppfatta rasslet rent mekaniskt. :) Visst är ex. Genelec fräcka och jävligt bra men
jag tror inte man gör snyggare och bättre musik med dem än med ett par KRK för mindre än halva pengen.

Det är där jag befinner mig, utan monitorer men med lurar för 200 spänn. Tror inte jag skulle göra snyggare och bättre musik med bättre lyssning i mixningsprocessen - men troligen bättre mixar. DEt var ju det tråden gällde, att kunna plocka fram nyanser i musiken vid mixningen, om man har så bra lyssning att man hör nyanserna.
« Senast ändrad: 04.09.2013, 12:23:52 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Focal SM9 här. Varför? Därför att dom låter så otroligt bra!:)
Självklart gjör man inte bättre musik på dom.
Man gjör ej bättre musik på dyra gitarer, mikrofoner, preamps etc etc..
MEN man blir inspirerad av bra saker, iaf så gjör jag det.
Detaljerna i Focal SM9orna är helt sjukt nice.
+ at man kan slå av subben med en switch, och då funkar dom som "vanliga" monitorer.
Dyra? Jupp, så inn i h.... :rolleyes:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Focal SM9 här. Varför? Därför att dom låter så otroligt bra!:)
Dyra? Jupp, så inn i h.... :rolleyes:

 :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
När man går upp i kvalisort på monitorerna, så tycker jag att det är ganska självklart att man samtidigt akustikbehandlar. Annars får man ju inte riktigt valuta för investeringen i monitorer...
I vissa fall kan akustikbehandling göra lika stor förbättring som att skaffa andra monitorer.

.....å i vissa fall ännu större förbättring :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Att man inte gör bättre musik bara för att man har bättre monitorer, är lika självklart som att jorden inte är platt. Lyssningen handlar ju inte ett dugg om musiken, utan om ljudet - och om man kan höra alla detaljer, så har man har större chans att få mixen och ljudet att låta bra - vare sig musiken är bra eller dålig...

Med bättre monitorer blir det kortare inkörningstid, något som kan vara värdefullt.
Hör man alla detaljer i monitorerna, så blir det också mindre behov av referenslyssning i andra högtalare - ännu en fördel.
Även om man har monitorer som ligger på typ 10000:- för ett par, så ger de inte lika bra ljud som ett par för 40000:- (om jag jämför exempelvis ADAM A7X och S3X-V, som jag har uppställda för A/B-test), så även om man kommer upp en bit i kvalitet så finns det fortfarande saker som blir bättre. Jag som fyller 49 i år, hör skillnaden mycket tydligt - så det är definitivt inget som bara ungdomar, hundar och fladdermöss har en chans att uppfatta... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...just så - det är två helt olika roller - "det musikaliska" och ljudtekniker! Bra musik är alltid bra musik - men även en bra inspelning är alltid en bra inspelning. Och som Claes är inne på, så ligger inte problemen bara högt i frekvens - snarare är det typ 1-5 kHz som är jävligast! Min tinnitus viner (vinner) först vid runt 12kHz ;)


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Som monitorer kör jag Solid från B&W (hifiklubben)
Fast jag brukar köra A & B inkopplade samtidigt och på B har jag Dali 104 och en stor noname sub, vänster står bra, höger står åt h-e så rummet blir helt snett
Den uppställningen slukar en hel del reverb så när jag referenslyssnar i studiohörlurarna samt i mobilen (i ett par inears som sony hade på hemsidan för en sjuhundring, respektive ett par sony inears för 1400 - de är kända för att ha krispig diskant, lite överdriven)
så är jag alltid för tung på reverbet. Stereobreddningen går också åt skogen, lägger på för mycket, låter bra i högtalarna, suger i lurar.

Denna uppställningen är inget jag rekommenderar.
Nu kan jag ha placerat bort mig då jag sitter vid väggen i x led och mitt i rummet i y led, det kan vara felet. Borde verkligen dämpa bort första reflexen och hörnen. Mycket man borde, dammsuga i studion, binda upp kablarna, slänga tomma ölburkar osv   :D

Denna uppställning blev jag med eftersom frun/ekonomichefen inte har godkänt någon inköpsanmodan på senare år, hon godkände den inte när jag köpte dem 1997 heller, var sur i ett år säkert. De fick inte längre stå i vardagsrummet - tog för stor plats. In i vardagsrummet ställde jag ett litet surroundsystem jag köpte begagnat för en femhundring. TVn är också beg för en femhundring, en av de sista tjocktvsarna - superbra bild, inbyggd sub och stora högtalare :)


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jag har ett par små aktiva Fostex i min studio, kommer inte ens ihåg modellnumret just nu, men trots att de fått bra recensioner på nätet vad jag sett så är jag inte alls nöjd, skulle vilja ha något mycket fetare som kan återge alla frekvenser helst. Anledningen till att jag ännu inte köpt något annat ännu är att jag sitter med beslustångest, trots att jag har god hjälp av min man som är väldigt ljudintresserad.
Har också lite begränsad budget, så tittar bla på typ KRK VXT8, funderar på om jag ska ha 8" ?? Eller kanske gå ner till 6" och någon liten sub?? Har ett litet och dämpat studiorum, och det är ju svårt att veta hur det blir i just ens egna studio...
Mackie och Fostex ligger också på tapeten...jaja, man läser och läser...och sen tröttnar man och börjar "Plinka" på en låt istället  :rolleyes:
Plinkar på en låt...


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ett par skeetna Hi-Fi högtalare från 80:talet.
Pioneer CS-775, duger fint för en halvdöving som mig, dock märker jag hur viktigt det är med min placering då det hörs tydlig skillnad beroende på hur högt/lågt mitt öra är placerad..

Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ett par skeetna Hi-Fi högtalare från 80:talet.
Pioneer CS-775, duger fint för en halvdöving som mig, dock märker jag hur viktigt det är med min placering då det hörs tydlig skillnad beroende på hur högt/lågt mitt öra är placerad..


De där behöver inte alls vara så dåliga, tvärtom! Har du en stärkare med dubbla högtalarutgångar kanske du kan göra som jag o komplettera med ett par Avantone Mixcubes!
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=35127.0
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ett par skeetna Hi-Fi högtalare från 80:talet.
Pioneer CS-775, duger fint för en halvdöving som mig, dock märker jag hur viktigt det är med min placering då det hörs tydlig skillnad beroende på hur högt/lågt mitt öra är placerad..


Mina öron sitter fast.... :(
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag har lagat mina hörselgångar o trumhinnor med Araldit.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag har lagat mina hörselgångar o trumhinnor med Araldit.
Vad är det för något? Någon sorts lim?
Jag kör med ett vintage öron-kit! Slitna trumhinnor och utan hi-hat.
Har hört att Toontrack ska komma med EZ Ears snart där man inte ens behöver lyssna själv...
Om man trycker på rätt knapp slår dövörat till, och om man tröttnat på frugans tjat, kan man
välja hörselintryck från ett stort bibliotek, t.ex hörsägen från när och fjärran.
Är man djärv tar man ett öronsprång ut i det okända....
Om man råkar höra samma sak flera gånger blir man s.k. hörsammad!
När man hört färdigt trycker man på Avlyssning.
/Asti t.f. Öronmärkt
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Om man råkar höra samma sak flera gånger blir man s.k. hörsammad!
/Asti t.f. Öronmärkt

Ha ha ha  :lol:  Fast heter det inte hörspammad?

Josef t.f. Messerschmitter


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Araldit är en sorts vrålstarkt tvåkomponets lim. Vi använde det på 70-talet för att laga mopedcylindrar som vi trimmat överströmningskanalerna så mycket på att det gått hål ut genom kylflänsarna. Det var så starkt o segt att det tålde de enorma vibrationerna och värmeväxlingarna...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Hej och hå!  :lol: :lol:

Då hoppar jag över allt som, enkelt eller krystat, kan misstolkas på något sätt och säger då bara följande:

Klartext: Jag tror inte att man utan en rejäl översyn av fysiken i sitt studiorum har jättemycket ut av att köpa svindyra monitorer jämfört med hyfsat billiga. Klartext igen (:)): Jag tror inte att gemene hemmapulare gör betydligt snyggare/bättre mixar i ett par svindyra Genelec jämfört med ett par betydligt billigare monitorer.

Avslutande klartext: Det finns massor med bevis på att folk kan göra riktig skitmusik i jättefina grejor men det handlade ju inte tråden om. Vill man ha svindyra monitorer så är det ju bara att köpa. Prylar är kul, men jag inte att det bidrar till snyggare mixar.

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Hej och hå!  :lol: :lol:

Då hoppar jag över allt som, enkelt eller krystat, kan misstolkas på något sätt och säger då bara följande:

Klartext: Jag tror inte att man utan en rejäl översyn av fysiken i sitt studiorum har jättemycket ut av att köpa svindyra monitorer jämfört med hyfsat billiga. Klartext igen (:)): Jag tror inte att gemene hemmapulare gör betydligt snyggare/bättre mixar i ett par svindyra Genelec jämfört med ett par betydligt billigare monitorer.

Avslutande klartext: Det finns massor med bevis på att folk kan göra riktig skitmusik i jättefina grejor men det handlade ju inte tråden om. Vill man ha svindyra monitorer så är det ju bara att köpa. Prylar är kul, men jag inte att det bidrar till snyggare mixar.

/Mein

Svindyr behöver inte nödvändigtvis betyda svinbra... Just Genelec har väl lyckats etablera sig som en defakto-standard och vill man ha lugn och ro i själen kanske de är värda sina pengar men så klart tar de betalt för sitt varumärke.^^ Märkte ju då jag var aktiv på andra forum att somliga var närmast besatta av att ha "rätt" grejer men gjorde inga låtar...  :wacko:

Ett par skeetna Hi-Fi högtalare från 80:talet.
Pioneer CS-775, duger fint för en halvdöving som mig, dock märker jag hur viktigt det är med min placering då det hörs tydlig skillnad beroende på hur högt/lågt mitt öra är placerad..



Det där förklarar ju en del...  :rolleyes:  :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Hej och hå!  :lol: :lol:

Då hoppar jag över allt som, enkelt eller krystat, kan misstolkas på något sätt och säger då bara följande:

Klartext: Jag tror inte att man utan en rejäl översyn av fysiken i sitt studiorum har jättemycket ut av att köpa svindyra monitorer jämfört med hyfsat billiga. Klartext igen (:)): Jag tror inte att gemene hemmapulare gör betydligt snyggare/bättre mixar i ett par svindyra Genelec jämfört med ett par betydligt billigare monitorer.

Avslutande klartext: Det finns massor med bevis på att folk kan göra riktig skitmusik i jättefina grejor men det handlade ju inte tråden om. Vill man ha svindyra monitorer så är det ju bara att köpa. Prylar är kul, men jag inte att det bidrar till snyggare mixar.

/Mein

Svindyr behöver inte nödvändigtvis betyda svinbra... Just Genelec har väl lyckats etablera sig som en defakto-standard och vill man ha lugn och ro i själen kanske de är värda sina pengar men så klart tar de betalt för sitt varumärke.^^ Märkte ju då jag var aktiv på andra forum att somliga var närmast besatta av att ha "rätt" grejer men gjorde inga låtar...  :wacko:

Ett par skeetna Hi-Fi högtalare från 80:talet.
Pioneer CS-775, duger fint för en halvdöving som mig, dock märker jag hur viktigt det är med min placering då det hörs tydlig skillnad beroende på hur högt/lågt mitt öra är placerad..



Det där förklarar ju en del...  :rolleyes:  :lol:
Att det blevet möcke 80:tals musik från Trosa det sista halvåret... Jomenvisst.. ^_^
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ett par skeetna Hi-Fi högtalare från 80:talet.
Pioneer CS-775, duger fint för en halvdöving som mig, dock märker jag hur viktigt det är med min placering då det hörs tydlig skillnad beroende på hur högt/lågt mitt öra är placerad..



Det där förklarar ju en del...  :rolleyes:  :lol:
Att det blevet möcke 80:tals musik från Trosa det sista halvåret... Jomenvisst.. ^_^

Ja, de där är nog vana vid det där så det är klart att det bli bra! ;) Fast jag tänkte nog mer på att vi har olika uppfattning om "smacket" i virvlar och hur mycket cymbaler ska "pysa". Om man kikar på ett par högtalare som dina är det rätt uppenbart att olika stora element spelar olika höga toner. Dina diskanter ser ut att vara kanske 5cm och enligt naturlagarna kommer de att "rulla av" från ung 5-7kHz och uppåt. Om du har några tonkontroller på förstärkaren kan du prova att bara dra på lite grann på diskanten så kan vi nog komma överens sedan!  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte

Ja, de där är nog vana vid det där så det är klart att det bli bra! ;) Fast jag tänkte nog mer på att vi har olika uppfattning om "smacket" i virvlar och hur mycket cymbaler ska "pysa". Om man kikar på ett par högtalare som dina är det rätt uppenbart att olika stora element spelar olika höga toner. Dina diskanter ser ut att vara kanske 5cm och enligt naturlagarna kommer de att "rulla av" från ung 5-7kHz och uppåt. Om du har några tonkontroller på förstärkaren kan du prova att bara dra på lite grann på diskanten så kan vi nog komma överens sedan!  ;)

He-he !! Bilden ljuger nog en aning, dom är ganska stora dom där (Golvhögtalare med 10 tums Bas)
hur stora diskanterna är kan jag inte kolla just nu är inte hemma.
Höjning av diskanten är icke att tänka på,dom är ganska 'vassa' i sitt sound, det är nog snarare som så att jag
får sänka diskanten..
Sedan har jag ju 'fina' Lurar oxo(AKG K702) men det blir lite skumt som 'enörad'
Samt ett Par Aktiva Fostex monitorer (PM-8 MkII) men det blir för meckigt då jag måste bak och ställa volymen hela tiden..(Har Inte extert ljudkort m. volymkontroll) Sedan gillar jag och har lärt mig ljudet i Pioneer:erna.. :)
   
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
He-he !! Bilden ljuger nog en aning, dom är ganska stora dom där (Golvhögtalare med 10 tums Bas)
hur stora diskanterna är kan jag inte kolla just nu är inte hemma.
Höjning av diskanten är icke att tänka på,dom är ganska 'vassa' i sitt sound, det är nog snarare som så att jag
får sänka diskanten..

Förstår att du inte vill komma överens med mig...  :rolleyes:  :lol: Effekten av att höja diskanten lite blir ju att du håller igen den lika mycket i mixen - då skulle jag bli kanonnöjd!  ;)

Sedan har jag ju 'fina' Lurar oxo(AKG K702) men det blir lite skumt som 'enörad'
Samt ett Par Aktiva Fostex monitorer (PM-8 MkII) men det blir för meckigt då jag måste bak och ställa volymen hela tiden..(Har Inte extert ljudkort m. volymkontroll) Sedan gillar jag och har lärt mig ljudet i Pioneer:erna.. :)
   

Fina grejer! :) En liten skruttmixer som volymkontroll emellan ljudkort och Fostex kanske?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
He-he !! Bilden ljuger nog en aning, dom är ganska stora dom där (Golvhögtalare med 10 tums Bas)
hur stora diskanterna är kan jag inte kolla just nu är inte hemma.
Höjning av diskanten är icke att tänka på,dom är ganska 'vassa' i sitt sound, det är nog snarare som så att jag
får sänka diskanten..

Förstår att du inte vill komma överens med mig...  :rolleyes:  :lol: Effekten av att höja diskanten lite blir ju att du håller igen den lika mycket i mixen - då skulle jag bli kanonnöjd!  ;)

Sedan har jag ju 'fina' Lurar oxo(AKG K702) men det blir lite skumt som 'enörad'
Samt ett Par Aktiva Fostex monitorer (PM-8 MkII) men det blir för meckigt då jag måste bak och ställa volymen hela tiden..(Har Inte extert ljudkort m. volymkontroll) Sedan gillar jag och har lärt mig ljudet i Pioneer:erna.. :)
   

Fina grejer! :) En liten skruttmixer som volymkontroll emellan ljudkort och Fostex kanske?
Faktum är att jag föredrar Hi-Fi Högtalarna, det är ju dom jag Njutningslyssnar i oxo..
Sedan har min arbetslöse son (han har inte råd med egna) tillfälligt lagt beslag på Fostex burkarna
Men när han får jobb och slängts ut så ska dom in i systemet igen..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det känns lite granna som Bjurte jag och Maxen mot resten :lol:

Jag byggde en hel del högtalare i min ungdom bl.a. ett par OA6:or efter ett filterrecept från Lunds Universitets tekniska avdelning med 15-tummare i botten. Jag har svårt att tänka mig några högtalare som lämpar sig sämre för mixning än de, emedan "vanliga" stereohögtalare är mer hanterbara.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Faktum är att jag föredrar Hi-Fi Högtalarna, det är ju dom jag Njutningslyssnar i oxo..
Sedan har min arbetslöse son (han har inte råd med egna) tillfälligt lagt beslag på Fostex burkarna
Men när han får jobb och slängts ut så ska dom in i systemet igen..

Det är viktigt att man känner sig bekväm med vad man hör så det inte "skaver". Kan inte få upp någon bild på mina för FTP:n ligger nere... men de är "one of a kind" och är inte ens färdigade utan alla komponenter ligger lösa men jag vågar f*n inte röra något för jag fick sådana jävulska problem när jag försökte senast... Få ju till mixar som jag oftast är nöjd med i dem så de får vara som de är tills jag fått ihop ett par som låter som dem men tål mer och spelar högre. Tror jag börjar höra lite illa...  :lol:

@Eddi: Jag spelar också i en massa gammal bråte men behöver faktiskt riktigt bra lyssning för att få till mina mixar och inte bli för missnöjd med mig själv...^^ OA har ju en fantastisk förmåga att återskapa inspelningsrummets akustik men har ju inte alls den projektionen av ljudbilden som vanliga högtalare har och som jag tycker man behöver för att kunna få någon ordning på sina panoreringar. När Yamaha skänkte NS-1000-monitorer till Sveriges Radio var faktiskt OA2212 det som ljudteknikerna egentligen ville ha! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Hej och hå!  :lol: :lol:

Då hoppar jag över allt som, enkelt eller krystat, kan misstolkas på något sätt och säger då bara följande:

Klartext: Jag tror inte att man utan en rejäl översyn av fysiken i sitt studiorum har jättemycket ut av att köpa svindyra monitorer jämfört med hyfsat billiga. Klartext igen (:)): Jag tror inte att gemene hemmapulare gör betydligt snyggare/bättre mixar i ett par svindyra Genelec jämfört med ett par betydligt billigare monitorer.

Avslutande klartext: Det finns massor med bevis på att folk kan göra riktig skitmusik i jättefina grejor men det handlade ju inte tråden om. Vill man ha svindyra monitorer så är det ju bara att köpa. Prylar är kul, men jag inte att det bidrar till snyggare mixar.

/Mein

...verkar absolut som du behöver ett par bättre monitorer , då du inte hör nyanserna i resonemanget  :P ;)
Det handlar inte om prylar eller penga-placebo utan det faktum att "finare" (ofta dyrare tyvärr) monitorer avslöjar mer detaljer som döljs av "fulare" (och mycket av sk HiFi) högtalare.

Handlar inte heller om att något automagiskt blir bättre - det låter ju faktiskt oftast sämre om musiken i de bättre monitorerna  :rolleyes: De är analysverktyg och inte alltid bra för att lyssna på musik...


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Hej och hå!  :lol: :lol:

Då hoppar jag över allt som, enkelt eller krystat, kan misstolkas på något sätt och säger då bara följande:

Klartext: Jag tror inte att man utan en rejäl översyn av fysiken i sitt studiorum har jättemycket ut av att köpa svindyra monitorer jämfört med hyfsat billiga. Klartext igen (:)): Jag tror inte att gemene hemmapulare gör betydligt snyggare/bättre mixar i ett par svindyra Genelec jämfört med ett par betydligt billigare monitorer.

Avslutande klartext: Det finns massor med bevis på att folk kan göra riktig skitmusik i jättefina grejor men det handlade ju inte tråden om. Vill man ha svindyra monitorer så är det ju bara att köpa. Prylar är kul, men jag inte att det bidrar till snyggare mixar.

/Mein

...verkar absolut som du behöver ett par bättre monitorer , då du inte hör nyanserna i resonemanget  :P ;)
Det handlar inte om prylar eller penga-placebo utan det faktum att "finare" (ofta dyrare tyvärr) monitorer avslöjar mer detaljer som döljs av "fulare" (och mycket av sk HiFi) högtalare.

Handlar inte heller om att något automagiskt blir bättre - det låter ju faktiskt oftast sämre om musiken i de bättre monitorerna  :rolleyes: De är analysverktyg och inte alltid bra för att lyssna på musik...

Nja... varken "finare" eller "dyrare" låter bättre än en bra högtalare... Vissa kallar dem monitorer andra Hifi... Hifi betyder som bekant hög naturtrohet - dvs den signal man skickar in är den samma som den som högtalaren sänder ut (eller iaf så lik som möjligt). Tyvärr finns mycket som kallas Hifi som inte på något vis lever upp till det här och på samma sätt är det med sk monitorer. Det finns en jäkla massa skit som bara är att ta hem och kasta om man nu skulle råka köpa dem... Förstår mycket väl de som kör på med gamla beprövade kort som visat sig fungera under många år.

Förr byggdes sådan här utrustning av entusiastiska tekniker som kanske ägnat många år åt att förstå hur vi uppfattar musik och ljud. Numera matar elektronikingenjörer in data i ett designprogram och vips kommer ritningarna ut med kostnadskalkyl och allt... Vi kan tex ta JBL:s legendariska modeller som producerades i en monitorversion och en hemmaversion med den enda skillnaden att hemmaversionen var fanerad (vanligtvis i valnöt) medan studioversionen var "vackert" gråmålad... De flesta av den moderna musikens mest legendariska plattor är mixade i de här och ljudteknikerna brydde sig nog inte mycket om ifall det var faner (hifi) eller gråmålat (studiomonitor) - de lät bra i studion OCH hemma. :)

Nu kan vän av ordning tycka att det har ju gått några år och något måste ju ha hänt! Det är faktiskt så att nästan all dagens högtalarteknik bygger på den forskning som JBL gjorde på 1960-talet... det säger en del! ;-) Det är ju inte precis raketteknik... Härom året hade jag ett par JBL L100/4311 ett tag och de stod sig riktigt bra fortfarande! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Handlar inte heller om att något automagiskt blir bättre - det låter ju faktiskt oftast sämre om musiken i de bättre monitorerna  :rolleyes: De är analysverktyg och inte alltid bra för att lyssna på musik...

Detta kan jag faktiskt inte hålla med om riktigt. Mina monitorer låter mig lyssna väldigt detaljerat och analytiskt, men det låter ändå svinbra om jag "bara" lyssnar på musik också. Nu är jag mest förtjust i ett ofärgat ljud, där man kan lyssna in sig på detaljer utan att det behöver låta illa - och det kan jag både i monitorerna och i hifi-högtalarna i surroundanläggningen (då kör jag som sagt med monitorer som ligger på ca 20 papp styck och i surroundanläggningen har jag passiva frontar och center som ligger på ungefär samma pris styck). Som sagt så är det inte alltid som priset säger hela sanningen, utan jag har hört "fina" och svindyra hifi-högtalare som jag inte hade velat ta emot ens om jag hade fått betalt för det - och det kan säkert förekomma oväntade guldkorn i budgetsegmentet som kan hänga med en bra bit på vägen och som räcker till för de flesta.
Vill man ha en överdriven jordbävningsbas som dränker allt annat för att man vill få "feeling" och "känna" musiken när man lyssnar, så är det en annan sak, men personligen tycker jag att det låter bäst när det låter så naturtroget som möjligt och när detaljerna inte smetas ut för att högtalarna inte klarar av att återge dem ordentligt.
« Senast ändrad: 06.09.2013, 10:39:53 by Claes »
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Handlar inte heller om att något automagiskt blir bättre - det låter ju faktiskt oftast sämre om musiken i de bättre monitorerna  :rolleyes: De är analysverktyg och inte alltid bra för att lyssna på musik...

Detta kan jag faktiskt inte hålla med om riktigt. Mina monitorer låter mig lyssna väldigt detaljerat och analytiskt, men det låter ändå svinbra om jag "bara" lyssnar på musik också. Nu är jag mest förtjust i ett ofärgat ljud, där man kan lyssna in sig på detaljer utan att det behöver låta illa - och det kan jag både i monitorerna och i hifi-högtalarna i surroundanläggningen (då kör jag som sagt med monitorer som ligger på ca 20 papp styck och i surroundanläggningen har jag passiva frontar och center som ligger på ungefär samma pris styck). Som sagt så är det inte alltid som priset säger hela sanningen, utan jag har hört "fina" och svindyra hifi-högtalare som jag inte hade velat ta emot ens om jag hade fått betalt för det - och det kan säkert förekomma oväntade guldkorn i budgetsegmentet som kan hänga med en bra bit på vägen och som räcker till för de flesta.
Vill man ha en överdriven jordbävningsbas som dränker allt annat för att man vill få "feeling" och "känna" musiken när man lyssnar, så är det en annan sak, men personligen tycker jag att det låter bäst när det låter så naturtroget som möjligt och när detaljerna inte smetas ut för att högtalarna inte klarar av att återge dem ordentligt.

Med tanke på dina musikaliska preferenser samt din utrustning så är jag mycket nyfiken på vad Claes gör för musik och hur den låter. Släpp garden och posta nåt nu!

 :D


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Handlar inte heller om att något automagiskt blir bättre - det låter ju faktiskt oftast sämre om musiken i de bättre monitorerna  :rolleyes: De är analysverktyg och inte alltid bra för att lyssna på musik...

Detta kan jag faktiskt inte hålla med om riktigt. Mina monitorer låter mig lyssna väldigt detaljerat och analytiskt, men det låter ändå svinbra om jag "bara" lyssnar på musik också. Nu är jag mest förtjust i ett ofärgat ljud, där man kan lyssna in sig på detaljer utan att det behöver låta illa - och det kan jag både i monitorerna och i hifi-högtalarna i surroundanläggningen (då kör jag som sagt med monitorer som ligger på ca 20 papp styck och i surroundanläggningen har jag passiva frontar och center som ligger på ungefär samma pris styck). Som sagt så är det inte alltid som priset säger hela sanningen, utan jag har hört "fina" och svindyra hifi-högtalare som jag inte hade velat ta emot ens om jag hade fått betalt för det - och det kan säkert förekomma oväntade guldkorn i budgetsegmentet som kan hänga med en bra bit på vägen och som räcker till för de flesta.
Vill man ha en överdriven jordbävningsbas som dränker allt annat för att man vill få "feeling" och "känna" musiken när man lyssnar, så är det en annan sak, men personligen tycker jag att det låter bäst när det låter så naturtroget som möjligt och när detaljerna inte smetas ut för att högtalarna inte klarar av att återge dem ordentligt.

Med tanke på dina musikaliska preferenser samt din utrustning så är jag mycket nyfiken på vad Claes gör för musik och hur den låter. Släpp garden och posta nåt nu!

 :D

Musik? Ska man göra sådant också? Jag har hört att bra verktyg gör halva jobbet, så nu har jag minst dubbla uppsättningar av allt. Menar du på fullt allvar att man ska göra något själv också...? :o :P

Nej - men en anledning till att jag har så grymma prylar som jag har, är ju att jag vill ha demoutrustning för de kunder som vill komma och lyssna - och förstås att jag inte vill skatta bort för mycket av den lilla vinst jag skrapar ihop i firman.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Musik? Ska man göra sådant också? Jag har hört att bra verktyg gör halva jobbet, så nu har jag minst dubbla uppsättningar av allt. Menar du på fullt allvar att man ska göra något själv också...? :o :P

Nej - men en anledning till att jag har så grymma prylar som jag har, är ju att jag vill ha demoutrustning för de kunder som vill komma och lyssna - och förstås att jag inte vill skatta bort för mycket av den lilla vinst jag skrapar ihop i firman.

Bortförklaringar....

 ;)


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Hej och hå!  :lol: :lol:

Då hoppar jag över allt som, enkelt eller krystat, kan misstolkas på något sätt och säger då bara följande:

Klartext: Jag tror inte att man utan en rejäl översyn av fysiken i sitt studiorum har jättemycket ut av att köpa svindyra monitorer jämfört med hyfsat billiga. Klartext igen (:)): Jag tror inte att gemene hemmapulare gör betydligt snyggare/bättre mixar i ett par svindyra Genelec jämfört med ett par betydligt billigare monitorer.

Avslutande klartext: Det finns massor med bevis på att folk kan göra riktig skitmusik i jättefina grejor men det handlade ju inte tråden om. Vill man ha svindyra monitorer så är det ju bara att köpa. Prylar är kul, men jag inte att det bidrar till snyggare mixar.

/Mein

...verkar absolut som du behöver ett par bättre monitorer , då du inte hör nyanserna i resonemanget  :P ;)
Det handlar inte om prylar eller penga-placebo utan det faktum att "finare" (ofta dyrare tyvärr) monitorer avslöjar mer detaljer som döljs av "fulare" (och mycket av sk HiFi) högtalare.

Handlar inte heller om att något automagiskt blir bättre - det låter ju faktiskt oftast sämre om musiken i de bättre monitorerna  :rolleyes: De är analysverktyg och inte alltid bra för att lyssna på musik...

...Japp, och nån har glömt vad jag skrev i mitt första inlägg i denna tråden. Jag köper monitorer och du fickminne .;)

Lycka till alla monitorköpare!

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Musik? Ska man göra sådant också? Jag har hört att bra verktyg gör halva jobbet, så nu har jag minst dubbla uppsättningar av allt. Menar du på fullt allvar att man ska göra något själv också...? :o :P

Nej - men en anledning till att jag har så grymma prylar som jag har, är ju att jag vill ha demoutrustning för de kunder som vill komma och lyssna - och förstås att jag inte vill skatta bort för mycket av den lilla vinst jag skrapar ihop i firman.

Bortförklaringar....

 ;)
För några år sedan så ställde jag samma fråga till Claes om hans musik varvid han svarade med länkar till hans musik som jag lyssnade på med god behållning så det finns musik bakom Claes på riktigt. Orkar inte leta nu men det finns på KR någonstans :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se