Kontrollrummet

Var är alla bra trummisar?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
http://www.kristianstadsbladet.se/debatt/article1965091/En-tanke-om-musik.html

...antagligen sitter de och glor i sina skärmar som alla vi andra...  ;)

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
http://www.kristianstadsbladet.se/debatt/article1965091/En-tanke-om-musik.html

...antagligen sitter de och glor i sina skärmar som alla vi andra...  ;)



Kanske är såna där pantade engångstrummisar som gått över till trum-pet?
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vad är det för pajas. Är det en "riktig" journalist?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Passar ju i "var det bättre förr"-tråden.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Vad är det för pajas. Är det en "riktig" journalist?

Det är en insändare. ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ja, det är märkligt att det här skulle vara en fråga som engagerar allmänheten så mycket att de ids... :rolleyes:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Men lite rätt har han väl? Inte om sången men om trummorna. Låter ju mer levande och verkligt med riktiga trummor förutsatt bra trummis. Ligger i sakens natur och gäller alla instrument.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citera
var finns de bra trummisarna?

Sitter väl och spelar digitaltrummor!  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Men lite rätt har han väl? Inte om sången men om trummorna. Låter ju mer levande och verkligt med riktiga trummor förutsatt bra trummis. Ligger i sakens natur och gäller alla instrument.

Visst gör det! Det fordrar väl alltid tillvänjning när saker och ting förändras? Till det positiva hör ju att långt fler får möjlighet att utöva sin musik och grannarna har nog inget emot att det blir "datatrummor"!  :rolleyes:  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Visst, grannarna hör inte skillnaden i kvalitet!  ;)  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Men lite rätt har han väl? Inte om sången men om trummorna. Låter ju mer levande och verkligt med riktiga trummor förutsatt bra trummis. Ligger i sakens natur och gäller alla instrument.

Ja om man förutsätter att alla trummor ska låta som akustiska trummor. Insändarskribenten verkar tycka det. De flesta här i tråden också? Jag håller inte med alls.

Det finns så mycket musik idag och sedan en lång tid tillbaka, som funkar väldigt mycket bättre med annat är akustiskt trumset. Tycker jag.

Jag har väldigt svårt att tänka mig att insändarskribenten reagerat mot att det var dåligt programmerade trumpluggar i modern musik. Gemene man tänker nog inte på det. Tror helt enkelt inte han gillar dunka-dunka.

 :)
« Senast ändrad: 31.08.2013, 19:35:18 by Wernborg »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Kommentaren om sången var mycket märklig. Nu sjungs det ju bättre än nånsin :S

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag bodde under en trummis på söder på 70-talet och vaknade alltid upp till dunk-ta-dunk-ta på lördagsmorgnarena då han trummade i takt till svensktoppen kl. 9 :wacko:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag bodde under en trummis på söder på 70-talet och vaknade alltid upp till dunk-ta-dunk-ta på lördagsmorgnarena då han trummade i takt till svensktoppen kl. 9 :wacko:
Minns bilresorna där man i baksäket "tvingades" lyssna till svensktoppen. Men var det inte både Ring så spelar vi och Melodikrysset innan Svensktoppen tog vid.

Du var nog tröttare än du minns på sjuttiotalet för jag tror det Svensktoppen gick senare?  :unsure:

 :D


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
När ni andra "gick igång" kände jag att jag måste kolla runt lite...

Tydligen är denna herre en otroligt aktiv insändarskribent och listas på 3 sidor bara i min lokaltidning...
http://www.kristianstadsbladet.se/sok/?site=kb&publication=kb&writer=Bo+Grapenskog

Bland annat framförs sådana här väsentligheter:
Citera
Jag har blivit förälskad i det fantastiska lilla instrumentet ukulele. Musik är det bästa vi har och ukulelen gör det ändå bättre. Så mottot borde bli: En ukulele i varje hem.

Men han är tydligen så aktiv även i andra media att han förärats en egen tråd på Flashback!  :lol:
https://www.flashback.org/t932170

Men lite rätt har han väl? Inte om sången men om trummorna. Låter ju mer levande och verkligt med riktiga trummor förutsatt bra trummis. Ligger i sakens natur och gäller alla instrument.

Ja om man förutsätter att alla trummor ska låta som akustiska trummor. Insändarskribenten verkar tycka det. De flesta här i tråden också? Jag håller inte med alls.

Det finns så mycket musik idag och sedan en lång tid tillbaka, som funkar väldigt mycket bättre med annat är akustiskt trumset. Tycker jag.

Jag har väldigt svårt att tänka mig att insändarskribenten reagerat mot att det var dåligt programmerade trumpluggar i modern musik. Gemene man tänker nog inte på det. Tror helt enkelt inte han gillar dunka-dunka.

 :)


Tror att det han vill säga egentligen är att han tycker att musiken var bättre förr... Magnus Uggla är väl knappast heller en representant för "ny" musik... ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Magnus Uggla är väl knappast heller en representant för "ny" musik... ;)
Jo, förmodligen för skribenten.  ;)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Magnus Uggla är väl knappast heller en representant för "ny" musik... ;)
Jo, förmodligen för skribenten.  ;)

 :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Men lite rätt har han väl? Inte om sången men om trummorna. Låter ju mer levande och verkligt med riktiga trummor förutsatt bra trummis. Ligger i sakens natur och gäller alla instrument.


Tack! Jag tar åt mig! Du har så rätt och det säger jag inte bara för att jag är trummis…eller jo mesta dels för att jag är trummis. Men det är ju faktiskt sant. Som en av mina förebilder Jojo Mayer sagt en gång:

"Man invented computers to do the boring things in life!"


Och jag tycker inte att spela trummor är tråkigt, så jag gör det så gärna så. ;)


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fast det är två olika instrument egentligen. Akustiska och elektroniska.

Tror nog inte någon säger emot att duktig trummis och akustiskt trumset korrekt uppmickat är bättre 9 gånger av 10 i jämförelse med en trumplug.

Jag tror inte insändarskribenten har reagerat på låtar med trumplugar som emulerar akustiska trummor utan på trummor som inte låter som akustiska trummor. Som Jocke var inne på är han säkert bara sur för att allt inte är Elvis eller Beatles länge. Med tanke på uppförande i övrigt i inlägget så verkar han inte ha någon särskilt koll alls.

Och ibland är trummis och trumset helt fel.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag håller med Wernborg om att det inte alltid behövs riktiga trummor.

Ett av problemen med datoriserade trummor är att det oftast inte är organiskt spelade hur mycket round robin man än har. Jag tror det har att göra med att man gärna kvantiserar eller klipper och klistrar. Mitt huvudsakliga grundinstrument var trummor och jag kan ofta störa mig på dåligt klippta presets som bara upprepas eller ännu värre dåligt programerade trummor, där man direkt hör att det inte är en människa som spelat trummor som gjort kompet. 

Men jag märker själv hur lätt det är att fuska lite och att lägga på lite extra eller tajta till alla misstag och felspelningar och ibland kör jag ocks+å mjed klipp och klistra trots att jag oftast försöker spela in mina trummor med mitt e-kit. Jag tror inte det gäller för bara hemstudios utan även för mer proffisionella studios. Jag har själv hört en kille berätta om hur han på en inspelning lyfte ut bastrumman och lade den efter klicktrack och trummisen var överaskad över hur tajt han plötsligt lät. Studioräven skämtade och sade att han skulle bara veta...

Visst är det stor skillnad på elektrniska och akustiska trummor. Akustiska trummor är ju just ett akustiskt instrument med en helt annan känslighet för hur de är stämda och hur de svarar när man slår på dem. Det får man inte glömma.
Det är lockande att ha ett 100% tajt trumspel även till pop och rocklåtar men man tappar en del av den organiska känslan.  :)


Utloggad nankerphelge

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Härligt med insändare som har vettiga åsikter :D

Kommentaren om sången var mycket märklig. Nu sjungs det ju bättre än nånsin :S


USCH det sjungs förjävligt nuförtiden! Det bara wailas hit och dit eller så ska man låta som en hes anka. Bagge's wailarmé prydda med Bard's gula hängslen. Vad hände med musiken?

Och problemet med digitala trummor som jag ser det är att dom som lär sig spela idag gör det bara efter trummaskiner och dess statiska spelsätt, medan många av dom stora på typ 60 och 70-talet lärde sig ifrån jazztrummisarna som la grunden för "modernt trumspel" (eller vad kan ska säga). Tyvärr kan det ju gå åt andra hållet också, musiker som snöar in sig på det gamla och missar otroliga möjligheter man kan göra med det nya.

Angående skribenten är det nog som ni säger, han tyckte det var bättre förr...
Några av mina projekt
https://soundcloud.com/joelbitar123
https://soundcloud.com/dandeliontreeband
https://soundcloud.com/mange-och-joel


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Jag håller med Wernborg om att det inte alltid behövs riktiga trummor.

Ett av problemen med datoriserade trummor är att det oftast inte är organiskt spelade hur mycket round robin man än har. Jag tror det har att göra med att man gärna kvantiserar eller klipper och klistrar. Mitt huvudsakliga grundinstrument var trummor och jag kan ofta störa mig på dåligt klippta presets som bara upprepas eller ännu värre dåligt programerade trummor, där man direkt hör att det inte är en människa som spelat trummor som gjort kompet. 

Men jag märker själv hur lätt det är att fuska lite och att lägga på lite extra eller tajta till alla misstag och felspelningar och ibland kör jag ocks+å mjed klipp och klistra trots att jag oftast försöker spela in mina trummor med mitt e-kit. Jag tror inte det gäller för bara hemstudios utan även för mer proffisionella studios. Jag har själv hört en kille berätta om hur han på en inspelning lyfte ut bastrumman och lade den efter klicktrack och trummisen var överaskad över hur tajt han plötsligt lät. Studioräven skämtade och sade att han skulle bara veta...

Visst är det stor skillnad på elektrniska och akustiska trummor. Akustiska trummor är ju just ett akustiskt instrument med en helt annan känslighet för hur de är stämda och hur de svarar när man slår på dem. Det får man inte glömma.
Det är lockande att ha ett 100% tajt trumspel även till pop och rocklåtar men man tappar en del av den organiska känslan.  :)

Trots att jag är trummis så håller jag med dig! Det finns tillfällen då det faktiskt låter bättre och man får rätt känsla för låten med trummaskin.
Det tänket är det jag försöker applicera på allt mitt jobb i studion både som trummis och som producent, det måste handla om musiken och vad som är rätt för låten. För mig är det inte viktigt om det är "riktiga" trummor eller programmerade så länge det låter rätt för låten.

Sen till problemet med programmerade trummor… Det finns många bra mjukvarutrummisar som låter väldigt väldigt bra. Problemet är ofta som några av er reda nämnt att dom oftast är omänskligt tighta eller uselt klippta. Är det omänskligt tight så är det bra om det är det man vill åt. Men vill man att det ska låta som att någon faktiskt spelat så ser jag tyvärr många som programmerar helt galet. För att programmet trummor realistiskt så måste man tänka som en trummis och det tar tid att lära sig, ofta är det en fördel att man själv kan spela lite trummor så att man vet vad som är möjligt och inte möjligt för en trummis med två fötter och två händer.
Och visst finns det "randomize" och "Humanize" funktioner i dom flesta mjukvarutrummisarna men tyvärr så gör dom inget annat än att slumpmässigt ändra slag utefter dom regler som du sätter. Och det är just på denna punkten som en mänsklig trummis skiljer sig från datorn. Mjukvarutrummisen gör enbart vad du talar om för den att du ska göra. En riktig trummis spelar med hjärnan och hjärtat där man anpassar sig efter dom övriga instrumenten, inte slumpmässigt utan med en tanke. Och det är dessa små skillnader som kan vara avgörande.

Men summan av kardemumman är att min åsikt är att man alltid utan undantag ska använda det som är bäst för låten och den känslan man är ute efter. Ibland är det en trummaskin och ibland är det en levande trummis. Och det är absolut inget fel att programmera trummor så länge man ser till det bästa för låten och att man vet vad man gör.

Hoppas ni fattar vad jag försöker säga.


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hoppas ni fattar vad jag försöker säga.
Helt och hållet överens.

Du klädde mina åsikter i lite andra ord, och jag är överens med dig.
Skönt att det inte var så ensidigt som det lät i början av tråden.


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Hoppas ni fattar vad jag försöker säga.
Helt och hållet överens.

Du klädde mina åsikter i lite andra ord, och jag är överens med dig.
Skönt att det inte var så ensidigt som det lät i början av tråden.


Hehe, alltid trevligt när folk delar mina åsikter ;)


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag förställer mig att man i branschen även kvantiserar "riktiga" trummor och då närmar man ju sig samples... ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Jag förställer mig att man i branschen även kvantiserar "riktiga" trummor och då närmar man ju sig samples... ;-)

Absolut, det gör även jag ibland när jag spelar in åt kunder. Men som sagt så länge det låter bra så har jag inget emot det, jag kvantiserar bara om jag verkligen tycker det behövs.


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag förställer mig att man i branschen även kvantiserar "riktiga" trummor och då närmar man ju sig samples... ;-)

Absolut, det gör även jag ibland när jag spelar in åt kunder. Men som sagt så länge det låter bra så har jag inget emot det, jag kvantiserar bara om jag verkligen tycker det behövs.

Mjukvarorna har ju blivit otroligt mycket bättre sedan elorglarnas rytmboxar och de tidiga trummaskinerna - de som fick en tysk marschorkester att låta avslappnad...  :P Jag har nog idag ofta svårt att avgöra om det är "riktiga" trummor eller inte jag lyssnar på - ja, utom i de mest uppenbara fallen då... Tycker det är jättekul att programmera trummor och känner ibland ett behov av att ta bort griden för att få lite mer driv i tex upptakter. Tror att en sak som gör stor skillnad i spelet är att "riktiga" trummor är så fysiska - det är svett och mjölksyra som påverkar spelet och det är nog svårt att återskapa i programvara! ^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
I vårt fall (mitt band korea), så spelar trummisen in på sitt Roland TD-20-trumset till ett MIDI-spår, sen lägger vi Superior Drummer på MIDI-spåret. Meckar där ihop ett trumset som har ett schysst grundljud. Sen exporterar vi ut det som wavespår med blödningar och allt, dock inga effekter och skickar dom sen till mixningsstudion. Vi använder oss av klick vid inspelning men kvantiserar inget i onödan efteråt. Då får man ändå svänget av en riktig trummis men fördelarna med MIDI.