Kontrollrummet

Dividend - HONG KONG (nog klar)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vilken fantastisk resa :wub:

Överväldigande upplevelse där jag för min inre syn ser Hong Kongs hamninlopp på 1800-talet med väldiga Ostindiesegelfartyg som lastas med juveler, sidentyger, tesäckar mm...ett myller av lastande människor, och guppande djonker ute till havs...musiken böljar i takt med vågorna och man vaggas och bäddas in i den ^_^

Dessa 9 minuter upplever jag inte som långt..skulle kunna lyssna på den i 9 minuter till..den vill liksom inte ta slut :P

Det grandiosa slutet de sista 2 minuterna är helt outstanding i sitt slag. Outsägligt vackert.

Tack för musiken Per, det här skulle vara ett ledmotiv i en film om en resa till Kina.

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Du målar med din musik. Fint stycke. Hade, med tanken på titeln, väntat mig mer kinesiska tongångar. Tycker de här funkar finfint. En del snygga tematan kring sex minuter. Dynamikn verkar du ha järnkoll på nuförtiden. Tidigare kunde volymen på något instrument dra iväg men inte nu. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Tror att jag fortfarande är för påverkad av min mormors bortgång, för jag kan inte se något kinesiskt alls under denna lyssningen, utan mer är det andra minnesbilder som kommer upp, en resa i tiden snarare...Och dessutom märker jag att jag mest hör de vemodiga tonerna denna gång :)
Men stycket är utsökt, hela vägen, ett mästerverk faktiskt, men jag tror jag ska lyssna på den om några dagar igen, när allt har lagt sig, och då kanske det blir lagom tills sista verren är klar ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Gillar detta verkligen! Nu är det mer vågat och läckert orkestrerat med en konsekvent "färgskala" och en säker pensel :)

Det är fortfarande rapsodiskt på ett "filmiskt" vis. Själva musiken har ingen löpande linje (som jag hör) utan snarare i samma härad som Bilder på en Utställning eller de symfoniska dikterna - det fordras inre (rörliga) bilder. Hong Kong kanske kan fungera - men mina motiv blir snarare risfält och kalkstenstoppar :)



Tekniskt riktigt bra och illusoriskt! Lite väl blöt lokal, men det fungerar och hjälper att jämna ut de olika instrumentgrupperna.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Har blivit fylligare nu? Upplever jag i alla fall.

Väldigt fint frammejslat och förfinat. På sina håll någon enstaka tvekning och rythm som rubbar lite av drömvärlden som stycket bygger upp. Opium är alltid ett spännande ämne, så kunde inte hålla mig ifrån att kommentera.

Tycker musiken har mognat dels överförande av djupa känslor, dels kompositionsmässigt. Trevligt att höra.

OS nästa?


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Snygga melodier och fint orkestrerat..
Inte så mycket mer att tillägga då jag inte vet vad jag pratar om.. :D
Jo, kanske inte så mycket 'myller' i min bildvärd utan mera storslagna landskap.
Men va Fn.. Har ju aldrig varit i H-K.. :o  ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
 :wub:  Så sitter man där,, första balkong och är helt uppslukad av dramatiken som utspelats på scenen. Just nu är det så intensivt att jag inte längre vet om jag andats ett enda andetag se senaste 5 minuterna. Sväljer och försöker lyssna mer till musiken och tänka mindre på dramatiken.

Som att surfa fram helt ljud och viktlöst, samtidigt som jag blir bombarderad av intryck, som verkligen berör.


Bra detta! Har nog sagt det tidigare, men det är fa-aan att ingen ser och förstår hur bra detta hade blivit på Dramaten,, på Operan,, Eller, det kanske de gör, men samtidigt vågar man inte chansa på osäkra kort utan går på kända och invanda mönster med Mozart, Björn och Benny,, o.s.v.

Du kanske måste "hora" och köra en cover på Chess? Chess ala Dividend..

I mina öron känns stycket väldigt väl genomarbetat! Saker sitter som de skall och musiken flödar fritt utan några hinder. (Har iofs nyss bytt dator och har än så länge bara de inbyggda högtalarna som referens)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
LH: Jättekul att få någon uppslukad. Det var inte tanken från början :D
Hoppas du har en bra dag och tack för råden!

Bjurte: SAnt, nog mer pastoral tolknking av HK än hur det ser ut där idag, och då ha rjag varit där :D MEn tänk dig HK på 1800-talet ? :D

1up: Jag visste väl att opiumet skulle få dig att våga lyssna. :) Tack för den och takc för berömmet. MAn kan ju bara hoppas att utvecklingen fortsätter :unsure: Ikväll blir det skånsk rap :)

Vilken fantastisk resa :wub:

Överväldigande upplevelse där jag för min inre syn ser Hong Kongs hamninlopp på 1800-talet med väldiga Ostindiesegelfartyg som lastas med juveler, sidentyger, tesäckar mm...ett myller av lastande människor, och guppande djonker ute till havs...musiken böljar i takt med vågorna och man vaggas och bäddas in i den ^_^

Dessa 9 minuter upplever jag inte som långt..skulle kunna lyssna på den i 9 minuter till..den vill liksom inte ta slut :P

Det grandiosa slutet de sista 2 minuterna är helt outstanding i sitt slag. Outsägligt vackert.

Tack för musiken Per, det här skulle vara ett ledmotiv i en film om en resa till Kina.

/Marre

Ojdå, tack. :) Poängen med musik (som jag ser det) är att tiden ska upphöra att existera när jag lyssnar, så kul att höra att man lyckas ibland :) (Inte för att den upphör för mig på detta stycke men du fattar :)

HasseFX: Jo det är nog mer en "symphonic poem" än någon tidigare form. Inte för att jag bryr mig vad gäller just denna bit musik, men kul att du tyckte uppdateringen funkade så bra! :)

Tror att jag fortfarande är för påverkad av min mormors bortgång, för jag kan inte se något kinesiskt alls under denna lyssningen, utan mer är det andra minnesbilder som kommer upp, en resa i tiden snarare...Och dessutom märker jag att jag mest hör de vemodiga tonerna denna gång :)
Men stycket är utsökt, hela vägen, ett mästerverk faktiskt, men jag tror jag ska lyssna på den om några dagar igen, när allt har lagt sig, och då kanske det blir lagom tills sista verren är klar ;)

Tack. :) Du är välkommen tillbaka :)

Du målar med din musik. Fint stycke. Hade, med tanken på titeln, väntat mig mer kinesiska tongångar. Tycker de här funkar finfint. En del snygga tematan kring sex minuter. Dynamikn verkar du ha järnkoll på nuförtiden. Tidigare kunde volymen på något instrument dra iväg men inte nu. 

Och så Eq. Jaså, kineserierna blev borttvättade på vägen?`:D Helt omedvetet! Jag lovar! :D Tack för din återlyssning och tack för iakttagelserna! :)


Alltid kul med många comments, specielt med översvallande beröm som denna gång :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ledsen att jag kommer sent till festen!

Det hörs att du jobbat mycket på denna. Jag tycker inte det låter lika kinesiskt som förr, vissa gongs för ju associationerna dit förstås, och när melodistämman går i oktaver.

Men jag går inte igång på det här. Jag upplever inget direkt nytt, och det kan man förstås inte begära för varje stycke. Men heller ingen förädling av befintliga uttryck. Jag kanske inte är mottaglig för denna typ av musik just nu. Så här upplever jag det:

Första minuterna känns random. Stämmor och instrument kommer och går, men tanken bakom går mig förbi. Låter som sådant du höll på med för några år sedan. Sedan blir det struktur men för vanliga harmonier (am - F-G- am/E - am osv).

Som mockup är det mycket bättre än dina tidigare alster, men det finns ganska mycket saker som sticker ut som onaturliga ändå. Jag kan specificera vilka om du vill, men det är inte det som stör. Jag tror jag skulle tycka ungefär lika om detta stycke om det så vore en riktig symfoniorkester som spelade. Inte så att allt måste vara nån sorts neoromantik med folkmusikstämmor, här saknar jag mer spännande klangbilder och ackord.

Kul ändå att höra dig göra saker för den större orkestern.

DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hej Roger!

Har du nåt konstruktivt att säga om mixen?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Mycket njutbart. Tycker man kan höra både hotfulla stormar och revolutioner, men emellanåt även ett fridfullt landskap där gräset böljar och floderna flyter fram. Gillar också dina instrument (cymbalen sitter perfekt) som ger en exotisk karaktär åt stycket. Jättefint!   :) :) :)
/Roffe H

Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hej Roger!

Har du nåt konstruktivt att säga om mixen?
Balansen mellan instrumenten känns ganska bra, möjligen att brasset ligger lite högt i förhållande till resten. Oboen är lite svag. Spicc för höga i volym.

Stereobilden känns lite konstig med allt stråk åt vänster och brasset åt höger. Känns som att mixen tippar vänster när bara stråket går.

Bra klarhet och gott tryck, som alltid när du gör grejer för större orkester.
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Roger, tack ska kolla stereobilden när jag varierar harmoNiken(Am, F, G, Am). Till nästa verre.

Mycket njutbart. Tycker man kan höra både hotfulla stormar och revolutioner, men emellanåt även ett fridfullt landskap där gräset böljar och floderna flyter fram. Gillar också dina instrument (cymbalen sitter perfekt) som ger en exotisk karaktär åt stycket. Jättefint!   :) :) :)

Tack Roffe,tack för dina uttryck :) Piggade upp denna källa morgon som nu blivit ännu en sommardag.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det här är jäkligt snyggt. Utan att nagelfara tycker jag att soundet är mycket övertygande och musiken har förmåga att liksom skapa sina egna bilder även om jag naturligtvis ser fram emot filmen!  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack för öron Jocke!

Kan alltid sätta ihop ett amatörmässigt kollage av bilder :D Eller inte :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tack för öron Jocke!

Kan alltid sätta ihop ett amatörmässigt kollage av bilder :D Eller inte :)

Haha... ibland kan det nog vara bättre att låta bli...^^ Din vackra musik skapar ju egna bilder! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Det var några år sen nu som jag gick mycket på klassiska konserter..Ja jag gillar det här och tycker att det låter som om jag var på konsert just nu i lyssnande stund :).. rofyllt och naturtroget ljud  B)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Lyssnat några vändor. Lite mindre lättillgängligt än du brukar göra, -på ett bra sätt. Tycker melodierna har utvecklats en hel del, det låter divi, men också något annat, något nytt tonspråk som jag inte hört riktigt förut.

Hittar inte något konstruktivt i övrigt att säga, gillade stycket :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack för öron Jocke!

Kan alltid sätta ihop ett amatörmässigt kollage av bilder :D Eller inte :)

Haha... ibland kan det nog vara bättre att låta bli...^^ Din vackra musik skapar ju egna bilder! :)

Och det är ju bra. :) Stravinskys våroffer har en sådan effekt på mig på sistone, men inte förr. Den anses rätt avancerad, fast stycket är tonalt. Mycket levande men enklare än man tror på första lyssningen. Han var banbrytande och tyvärr fjärmar väl det tankegodset (S. och Schoenberg m fl kompositörer i början av 1900) musiken från vanligt folk. Den måste upprepas om den är strukturellt avancerad. Samma gäller väl jazzens utveckling.
Jag håller mig till det filmiska uttrycket så länge jag anser att det låter personligt och folk och musiker gillar.
Andra delen av den här är en treackordslåt :) Typisk filmmusik för vanlig publik. 

Det var några år sen nu som jag gick mycket på klassiska konserter..Ja jag gillar det här och tycker att det låter som om jag var på konsert just nu i lyssnande stund :).. rofyllt och naturtroget ljud  B)

Hej Marsall! Kul att du gillar! Är själv inte nöjd med ljudet av Ewql (från 2004), men får vänta på moderna pluggar, att inköpa.

Lyssnat några vändor. Lite mindre lättillgängligt än du brukar göra, -på ett bra sätt. Tycker melodierna har utvecklats en hel del, det låter divi, men också något annat, något nytt tonspråk som jag inte hört riktigt förut.

Hittar inte något konstruktivt i övrigt att säga, gillade stycket :)

Det är roligt att lyckas göra avancerade saker som ändå upplevs som lätttillgängligt. Vissa delar (stämföringen t ex) är rätt knepig. Ang. tonspråk så försvann Maos lilla röda psalmbok som är det enda jag läst i musikteori de senaste 15 åren. :)
Nu fick jag ta språnget över till bildskapar-musik istället. Blir nog mer framöver :)
F ö är andra halvans melodi definitivt kinesisk! :P Fast den samsas ju med annat...
Tack för lyssning alla tre!
https://soundcloud.com/user7789882