Kontrollrummet

Roffe H - Epistel 48, Solen glimmar blank och trind (ny version)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Solen glimmar
ARTIST/MEDVERKAN: Roffe H
GENRE: Jazz/visa
LÅTLÄNGD: 3:53
KOMPOSITÖR: C.M. Bellman
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Epistel nr 48, Solen glimmar blank och trind. Varuti avmålas Ulla Winblads hemresa från Hessingen i Mälaren en sommarmorgon 1769.

Ännu en Bellman sång, försiktigt uppjazzad. Än så länge bara ett utkast, ej mixat eller färdigspelat. Vill bara kolla om jag är på rätt väg innan jag lägger ner för mycket energi.
Tänkt att bli numer två i en serie om tre Bellmansånger. Nummer ett var ju "Bossa Noa" (Guben Noa)
Flyttar den till färdiga demon, med mindre reverb.
/Roffe H
« Senast ändrad: 10.10.2013, 23:56:15 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Inte utan att man får lust att svinga en bägare...  ;) Upptäcker att jag sitter och stampar takten... jag som aldrig varit så där heltänd på jazz! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj här var det mycket blötläggning - jag fixar inte det riktigt så jag avbröt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det svänger ju!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Men !!!???? varför ???
(så blött.)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Men !!!???? varför ???
(så blött.)

mvh

Den är under konstruktion, allt går att ändra på. Blev nog "örontrött" av allt mixande.  :)
Det svänger ju!

Det va ju meningen!  :)
Oj här var det mycket blötläggning - jag fixar inte det riktigt så jag avbröt.

Får väl ta en mixvända till, är det sax, stråkar eller alltihop?  :unsure:
Inte utan att man får lust att svinga en bägare...  ;) Upptäcker att jag sitter och stampar takten... jag som aldrig varit så där heltänd på jazz! :)

Så du börjar tända på jazz, svinga på... :D
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Inte utan att man får lust att svinga en bägare...  ;) Upptäcker att jag sitter och stampar takten... jag som aldrig varit så där heltänd på jazz! :)

Så du börjar tända på jazz, svinga på... :D

"Swinga" kanske det ska stavas...? ;)

Gillar det lekfulla, kreativa - att det används harmonier som ger möjligheter att brodera ut melodierna och att rytmen spelar med i melodin emellanåt. Men det kan bli lite för mycket av det goda - på Östersjöfestivalen i Karlshamn står det Dixieband i vartenda gathörn och spelar klassikerna... det blir lite som en överdos - same, same och inte ens different. ;) Tycker gott att man kan stoppa in lite 7:or, 9:or och andra "konstiga" ackord (konstackord?) där det passar i annan musik också! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Inte utan att man får lust att svinga en bägare...  ;) Upptäcker att jag sitter och stampar takten... jag som aldrig varit så där heltänd på jazz! :)

Så du börjar tända på jazz, svinga på... :D

"Swinga" kanske det ska stavas...? ;)

Gillar det lekfulla, kreativa - att det används harmonier som ger möjligheter att brodera ut melodierna och att rytmen spelar med i melodin emellanåt. Men det kan bli lite för mycket av det goda - på Östersjöfestivalen i Karlshamn står det Dixieband i vartenda gathörn och spelar klassikerna... det blir lite som en överdos - same, same och inte ens different. ;) Tycker gott att man kan stoppa in lite 7:or, 9:or och andra "konstiga" ackord (konstackord?) där det passar i annan musik också! :)

Tack Jocke. Visst, det kan alltid bli för mycket av det goda. Lägger upp en ny version av solen glimmar snart, med mindre reverb så man slipper drunkna i det blöta ..."vattnet li-i-kt  e-e-n spegel..."  :lol:
/Roffe H (mixdöv)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Vi har en vinnare i bellmanfestivalen, redan innan den börjat!
 :wub:

/Josef


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Josef, det var ett tufft och svettigt jobb att mixa denna. Bellmanfestival, ja varför inte.  :lol:
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tycker det låter skönt. En fin Bellmantolkning. Men det är något konstigt rossel på blåset vid 61-67 som jag tycker låter trasigt liksom? Ja det rosslar på lite andra ställen oxå.

Gurano
« Senast ändrad: 16.09.2013, 00:48:44 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Skall du inte vara med i Bellmanfestivalen?
Den snyggaste Bellmanmelodin i höjd med Fjäril Vingad.
Gott med lite lazy jazz. Grundtemat försvinner i improvisationerna men kommer tillbaka, gott det.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Snyggt här Roffe,du kanske borde ha sparat denna till Bellmanfestivalen..Du hade klättrat högt med denna,riktigt snyggt.

Vilken tur att jag missade blötläggningen :)

Jazza på!

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Javisst nu låter det mycket bättre - om det här är jazz så kanske jag börjar gilla det jag med - fast jag tror inte det är jazz :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Skön jazz. Jazz kan vara på så många sätt, men det här är cool jazz för mig. Gillar det lite spruckna rörljudet och klaffljudet, det gör det hela så mycket mer levande. Och jag fattar fortfarande inte hur man får bakgrunderna så levande av "halvfabrikat".

Jag tror du la upp den låten precis när jag satt och skrev reglerna för festivalen. Blev en lite knepig situation, för mig är ju inte den här låten upplagd innan festivalens start, så du får gärna deltaga med denna om du vill. Eller så fixar du låt nummer tre i din svit och lämnar in den.  :)
DON'T PANIC


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för erbjudandet, det var generöst. Hade ingen aning om att det var Bellmansfestival. Kul att du gillar. :D
Gäller att jobba även med BIaB (instrumentval, mix och klipp) Faktiskt roligt att du acceptera lite gurgel och klaffljud, det visar ju att, åtminstone, saxarna är "a real thing".  :) Får se vilken låt jag väljer så småningom?
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jättesnygg.
Det enda att säga som är negativt är att min känsla (vad den nu är värd) äor att det ska vara mer (jazz) variation innan du återgår till temat :)
« Senast ändrad: 17.09.2013, 00:37:10 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jättesnygg.
Det enda att säga som är negativt är att min känsla (vad den nu är värd) äor att det ska vara mer (jazz) variation innan du återgår till temat :)

Tack för lyssning. Kan inte bättre än så här, eller menar du att improvisationsdelen skulle vart längre, (tror låten blivit för lång då?)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag är inget geni på jazzimprovisation, så vad du spelar är säkert adekvat för genren. Jag jämför nog mest med Johansson som på piano gjorde vad du gör här.


Så han är nåt slags standard för mig du inte alls behöver uppnå :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jag är inget geni på jazzimprovisation, så vad du spelar är säkert adekvat för genren. Jag jämför nog mest med Johansson som på piano gjorde vad du gör här.


Så han är nåt slags standard för mig du inte alls behöver uppnå :)

Inte ens om jag tränade i hundra år ... men önskar jag kunde improvisera som J.J.  :lol:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)