Forum > Demolåtar

MaxB - It's Alright - Video (green screen) on song, banjo and guitar

(1/3) > >>

MaxB:
Senaste filmandet - experimenterat med chroma key (eller så kallad "green screen").
               - Sättning på instrument och röster -
      Banjo  (Kör)  |  Gitarr/Sång/Autokomp  |  (Kör)  Banjo

My first Chroma Key-production, using a red background. Not the best choice but that's what I got.

Jag sjunger o spelar i studion med en röd filt (inte optimal färg) bakom mig. Tekniken kallas ofta green screen eller blue screen. I filmediteringsprogrammet maskeras sen den röda färgen bort och ersätts med en helt annan film. Det är alltså en teknik som används i filmsammanhang och det är mitt första försök med den tekniken. Jag måste hantera ljussättningen av bakgrunden bättre och helst använda en bättre bakgrundsfärg t.ex. en ilsket ljusgrön färg som inte förekommer alls på objekten (musikerna och instrumenten) i förgrunden.

En jämn belysning på bakgrunden är viktig, för att få bara en färg inte flera nyanser av den färgen. Axelbandet på basgitarren och ansiktet ligger nära vissa av de röda nyanserna från bakgrunden och det ställde till det lite...

Har nu köpt tyg i annan färg, inte perfekt färg kanske men bättre än den röda, tror jag.

pxm:
Häftigt !!!!

Eddi:
Jag vet inte vad jag ska tycka riktigt. Det är kul att du har börjat jobba med Greenscreen eller vad det nu kan heta men hade jag sett den här på tuben helt oförhappandes så hade jag nog funderat över varför det ser ut som du cyklar omkring och sjunger och varför du inte sjunger när du spelar banjo, bas och gitarr för det är ju samma person.
Låten och arret är naturligtvis bäst (även utan mandolinsolo) men jag har alltså mina tvivel om regissören verkligen tänkt rätt.

Asti:
Riktigt kul med videon! Är det låten eller den du i första hand vill ha synpunkter på?
Bra country-låt, men nivån på framför allt sången och även banjon
behöver korrigeras här och var. Snyggt basljud!
/Asti

MaxB:

--- Citat från: Eddi skrivet 30.08.2013, 23:53:06 ---Jag vet inte vad jag ska tycka riktigt. Det är kul att du har börjat jobba med Greenscreen eller vad det nu kan heta men hade jag sett den här på tuben helt oförhappandes så hade jag nog funderat över varför det ser ut som du cyklar omkring och sjunger och varför du inte sjunger när du spelar banjo, bas och gitarr för det är ju samma person.
Låten och arret är naturligtvis bäst (även utan mandolinsolo) men jag har alltså mina tvivel om regissören verkligen tänkt rätt.

--- Slut citat ---

Jag har tillgodogjort mig principen av en vida använd filmteknik, som jag inte hanterat tidigare. Här är första försöket att använda tekniken. Sen kommer väl bättre filmer. Redan det andra försöket i Egghuvets blues, tycker jag blev jättebra: Understanding blues... eller inte

--- Citat från: Asti skrivet 31.08.2013, 00:10:06 ---Riktigt kul med videon! Är det låten eller den du i första hand vill ha synpunkter på?
Bra country-låt, men nivån på framför allt sången och även banjon
behöver korrigeras här och var. Snyggt basljud!

--- Slut citat ---

Ge de synpunkter du kommer på. Ljudnivån på sång och banjo...
Kan jag gissa att leadsången ska ner i volym och två banjo på varsin sida ska generellt upp lite...?
Tack för basljud... (kommer från ett autokomp  ;))

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion