Kontrollrummet

1up-Autumn passing - Version 2 - 20130903

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Nytt i version 2:
Två stråkljud lagt vänster / höger högtalare i unison med leaden här och var för att förstärka och bredda. Bättre eller sämre?

Ackord lagt mot slutet av låten med stråkarna. Bättre eller sämre?

Hallreverb lagt i första mellanpartiet på trummorna för ökat djup. Bättre eller sämre?

Lagt spökeffekt samt en framträdande toneffekt efter ett mellanspel. Bättre eller sämre?

Toneffekt lagd på cymbalen i lugna mellanpariet. Störande? Kanske minska mixen på tonen något.

Melodin småjusterad.

Pianot småjusterat precis innan ett mellanparti.

Säkert glömt något. Annars var det det som är gjort. Imorgon tar jag hojen och lyssnar på den här låten på vägen till jobbet. :)



Vrid upp volymen och njut förhoppningsvis av en snabb överraskande låt. :)

Kanske lite konstiga toner någonstans och mixbalans stundvis bör fixas. Saknas något i mellan toppregister? Kör, andrastämma? Stråk?

Jag känner att något skulle komplettera men vet inte riktigt vad. Samt något tempobryt med annat trumkomp första halvan skulle passa men har inte lösningen riktigt än.

Älskar den här typen av musik, leaden, melodin och stuket Hoppas någon annan gör det med..  :wub:

Lite Another World i känslan i inledningen samt i mitten för de som spelade det liret. Sci-Fi stuk.

Mellanpartiet som är sci fi ska få stora hall-reverb på trummorna för grymmare effekt.
« Senast ändrad: 03.09.2013, 22:58:47 by 1up »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Chip hop :) Fast med 00-tals instrumentering. Gillar och Följer utvecklingen
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
sköööön snubbe!

Låt filtret ta paus ibland, även om du lyckats ställa in frekvensen riktigt bra  :)

/Josef


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Skönt! :) Tycker melodi/solo-stämman kunde få ta ett steg fram. Kanske inte just nivån utan de frekvenser som liksom skär igenom resten av mixen. Fräckt sound och bra liret (nästan hela tiden) Lite att putsa på så blir det bra! ;) Tycker kanske att man ska vara lite återhållsam och inte köra en sån grej för mycket för att behålla effekten. Ska bli kul att få höra hur det här utvecklar sig! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Intressant och bra levererat....Sköna licks.
Följer den här med spänning jag också...

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skön stämning...följer med nyfikenhet utvecklingen.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vet inte om det heter att basen spelar åttondelar eller sextondelar men jag kan tänka mig att en basgitarr, som spelar med ett sjuhelsikes bra driv (som inte bara spelar på grundtonen i varje ackord) skulle lyfta de här sköna sounden flera mil "up in the sky".

Sköna ljud skönt driv och en härligt positiv känsla.
Var hittar du basen med drivet, Jocke kanske?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tack för alla lyssningar! Jag älskar denna.

Vi kör som hos optikern - Bättre eller sämre !?

Dividend: Den gamla dängan var fin och originell. Tack för kommentar.

Skön altsax: Filter lågpassat i inledningen samt senare i låten. Tack för feedback. Bättre / sämre?

Jocke: 0.2dB höjning på melodislingans småvassa frasiga ljudspektrum. Bättre / sämre?  Jocke lägga bas enligt MaxB:s förslag så PM:a. :)

Pxm: Tack, blir glad. Utvecklingen är här. :)

Roffe: Se ovan. :)

MaxB: Drivet är tanke bakom, öka flödet låten igenom på naturligt vis. Bygga upp, ned och upp igen, försöka fånga lyssnaren genom det.
« Senast ändrad: 03.09.2013, 23:01:12 by 1up »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Nu är ju inte synthbaserad musik det som jag i första hand rattar in men tycker du både har sköna melodier (som oftast), bra sväng och snygga ljud i denna.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Nu är ju inte synthbaserad musik det som jag i första hand rattar in men tycker du både har sköna melodier (som oftast), bra sväng och snygga ljud i denna.

Tackar. Kul att du lyssnar in denna.


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Visst, det händer grejer...ibland är det synd att man inte kommer ihåg hur det lät innan, men hur man löser detta vet jag inte. Det blir i alla fall bättre och bättre.  :)
Håller med om fint driv och spelglädje finns det ju gott om. Härligt!  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Visst, det händer grejer...ibland är det synd att man inte kommer ihåg hur det lät innan, men hur man löser detta vet jag inte. Det blir i alla fall bättre och bättre.  :)
Håller med om fint driv och spelglädje finns det ju gott om. Härligt!  :D
/Roffe H

Skulle kunna låta alla versioner ligga kvar så man kan få A / B - lyssning.

Tack för kommentaren.

Vad tror panelen om sång på denna?