Kontrollrummet

hur få/överföra gitarreffekter /förstärkarljud till sin Daw?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tjena
Har en Line 6 ux2 ljudkort ock en dawen e en reaper.. håller på som bäst med mitt 1a alster och har kommit till lite ljudeffekter på gitarrer..Obs! Har spelat in allt helt torrt!.. vill nu ha lite olika effekter typ dist o eller om det finns nån förstärkare att använda ..finns inte i min reaper nu.. Sen har jag pod farm går det att lägga in dom effektljudenden på nåt vis så att man kan använda DEN i reapern?   Många frågor från en rudis :mellow:  :)
« Senast ändrad: 27.08.2013, 14:07:41 by Marsall »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tjena
Har en Line 6 ux2 ljudkort ock en dawen e en reaper.. håller på som bäst med mitt 1a alster och har kommit till lite ljudeffekter på gitarrer..Obs! Har spelat in allt helt torrt!.. vill nu ha lite olika effekter typ dist o eller om det finns nån förstärkare att använda ..finns inte i min reaper nu.. Sen har jag pod farm går det att lägga in dom effektljudenden på nåt vis så att man kan använda DEN i reapern?   Många frågor från en rudis :mellow:  :)

Programvaran som följer med Line6 är en grundversion och de vill gärna sälja påbyggnader. Jag kan bli lite frustrerad över alla möjligheter (hade nöjt mig med mindre) men har köpt till så att jag kan lägga Pod farm som VST-plugg och spela in torrt och sedan fortsätta "skruva" så att det inte bara blir ett fräckt ljud utan också passar i mixen. Om du har spelat in torrt skulle jag tro att det går att "reampa" genom att koppla ihop Line out med Line in och spela in i realtid i din DAW... Jag har sytartat en del trådar om gitarrsound för jag blir visst aldrig nöjd...^^ Tror det var Wernis som tipsade om Guitarrig och har lagt en lite demo i Gitarr-avdelningen. Tycker dock att Line6 inte riktigt har så låg latency som man skulle önska utan "Direct monitoring" (det är det du hör från "stand alone-programmet).
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Toppen o tack Jocke! :) :)
Blir till o komplitera min pod farm också så jag kan fortsätta o spela in torrt och sen trixa efteråt (vad heter det packetskivan?

Hittade lite mer i reapern .. :o Scrollade åt vänster o hittade ett bibliotek av effekter.. Få googla Datakurser"tror jag.. :D
Sitter nu iaf o pular lite med det som finns där..

Tack än en gång Jocke!! :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Toppen o tack Jocke! :) :)
Blir till o komplitera min pod farm också så jag kan fortsätta o spela in torrt och sen trixa efteråt (vad heter det packetskivan?

Hittade lite mer i reapern .. :o Scrollade åt vänster o hittade ett bibliotek av effekter.. Få googla Datakurser"tror jag.. :D
Sitter nu iaf o pular lite med det som finns där..

Tack än en gång Jocke!! :)

Jag minns faktiskt inte vad den heter XXX-bundle nått... ;) Jag har haft en KB37 och en UX-1 som är på drift någonstans och kör med en UX8 nu. Fick köpa till det där tidigare men det ingick i UX8 så det var länge sedan och jag minns inte riktigt... Antar att Reaper kör VST-pluggar eftersom "Yllet" rekommenderade mig att ladda ner deras fria pluggar till min Cubase... Hans pluggblogg tycker jag att du ska kika i - finns en länk någonstans - sök och du kommer att hitta! ;-)

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Reaper har ingen förstärkarplugg mig veterligen. Effekter, javisst.

Tanka ner Guitar suite som innehåller en Fender- och en Marshallklon. Som dessutom är ruskigt bra för pengen. Noll kronor.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Reaper har ingen förstärkarplugg mig veterligen. Effekter, javisst.

Tanka ner Guitar suite som innehåller en Fender- och en Marshallklon. Som dessutom är ruskigt bra för pengen. Noll kronor.

Så var det den hette ja... ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1