Kontrollrummet

Varför jag uppskattar KR och återkommit hit genom åren! (Dividend)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag svarade Eddi i min tråd med ett utkast på en ny visa. Vet inte om det är öl eller vad, som ledde till hans korta skrift. Men det fick mig att tänka (i en timme nu!) Eddi fattade inte varför utkastet saknade sång av Marre. (Jag vet att du, Eddi, inte menade något illa. Det var mest roligt att läsa vad du skrev). Marre har inte hunnit sjunga än på visan, om hon ens vill göra det.
Men det fick mig att fundera kring vad som är värdefull kritik.

Häng med nu. Mycket introverta spekulativa tankar och delvis genomtänkta också:


Jag är mer intresserad av det kompositionsmässiga än det tekniska, men KR är och har varit ett bra ställe att fråga frågor av den typen.

Jag är också kass på att prodda annat än folk och klassiskt. Men man lär sig, vilket är en annan bra sak med KR

Vissa lägger upp bara på färdiga och då kan jag tycka 9/10 av poängen med KR går förlorad. Feedbacken här värdesätter jag högt (jag är medlem på 3 forum till som värdesätts av mig) även om jag ibland (eller ofta) gör musik som folk inte kan relatera till i fråga hur det framställs. De gör inte musik av filmisk, klassisk typ eller långa instrumentala stycken över 6 minuter. Då är det svårt att ge nån vettig feed. Men vissa - och jag kommer att tänka på Emu - om Emu gillar nåt (av mitt) har han ofta en förmåga att se utvecklingsvägar vad gäller kompositionen. Det händer ibland åtminstone.
Sen om det är så att folk "bara" gillar så vet man i alla fall att man gjort något rätt (och folk uppmuntrar ju - jag har svårt att tro att folk ljuger vanligtvis). En dissning utan att vara konstruktiv är inte uppbyggligt och dessa ignorerar jag.


Folk gör ju på olika sätt när de postar musik och jag tror det beror på kompositions-förfarandet eller tillvägagångssättet vid låtens tillblivelse.

Jag är en sån som lägger upp utkast och uppdateringar oftare än nåt som är färdigt. T ex mp3:an (ett utkast version2 i tråden Eddi skrev i) är endast en mängd idéer som jag samlat ihop för det känns som det kan skapas nåt riktigt trevligt av det. Jag vet inte hur eller på vilket sätt, ALLTSÅ LÄGGER JAG UPP SKITEN, utan att tro att det är ett demo eller att det bör ges ut på skiva :).
Jag gör det för att få tankar och råd från folkmusik-folket och kanske fantasi om hur t ex Emu skulle ha gjort - om han gjort min musik.

Detta förfaringssätt ägnar jag mig åt här och på andra forum i världen, två "klassiska" och ett annat. Men jag besöker dessa för jag tror att jag kan lära mig nåt av klientelet ELLER att det finns personer som har förmågan att se utvecklingsvägar i ett utkast eller halvfärdigt demo, precis som här. Tyvärr går gärna klassiskt skolade medlemmar tillbaka på teorin som "lättaste, fungerande lösning", men det kan man strunta i och ta till sig den kunskap man gillar i teorin eller orkestrering eller vad som.

(Jag har t ex en dröm om att skapa stycken av flera temata som sammanfogas medelst egna metoder (rekursion, fraktalt)) Det går sisådär, men det är ändå mycket jobb att få det att låta bra. SPeciellt om folk ska orka lyssna 7 minuter. :)
 Vad gäller filmisk eller klassisk musik finns ett par som är väldigt kunniga på "klassisk" musik på KR också, framförallt Rattle och HasseFX naturligtvis och de är nog på många sätt bättre än medelanvändaren på de utländska forumen som har klassisk inriktning.

Är trött och 4 öl. Orkar inte korrekturläsa.

Ha det
Per

PS. Vad tycker ni själva är bra kritik och vad är dålig och finns det grader på hur bra kritik kan vara? :D
« Senast ändrad: 24.08.2013, 01:04:08 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Kritik är alltid bra, så länge man säger mer än bara "det där var dåligt" man får gärna tala om varför det var dåligt. Mycket lättare då.

Konstruktiv kritik är utvecklande, för alla.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag har den största respekt för att du verkligen gör "din grej", Per! :) Däremot kan jag inte alltid förhålla mig till den... det betyder ju inte att det är dåligt. Jag fattar hur mycket jobb som ligger bakom och man behöver faktiskt inte skriva något negativt för att man inte fattar... ;) Tror inte att jag heller skulle klara av att göra musik som jag trodde att andra gillade... Känner inte ett behov av bekräftelse - jag är själv min hårdaste domare. Däremot är, precis som du nämner, KR enastående på att ge konstruktiv kritik som är lärorik och utvecklande! Ett gott gäng som jag gillar "hänger här"! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag håller med om allt du skriver angående KR som en källa till utveckling etc.

Men/och det du refererar till är en tråd där du lägger upp ett stycke som jag har hört förut med Marre men nu finns hon inte med därför den enkla logistiska fraseringen "Jag fattar nada" Marre är ju inte med - trots att du skrev det - och du har med en fiol som är falsk - därför konstaterade jag det också - fattar inte alltså varför du lägger upp något som du är väl medveten om saknar det som du vill ha med samtidigt som det innehåller sånt du inte vill ha med - det övergår min förmåga vad gäller att bedöma musik. Enkelt och logiskt.

Du vet att jag gillar din musik när den är bra - inte allt men det mesta. Att det sedan blev en sådan här tråd tycker jag är både intressant och kul för det speglar lite grand av det vi bedömer varandra på för premisser.

Jag vet att du la upp länk till tidigare musik men lat som jag är så följde jag inte den länken dessvärre. Utan agerade utifrån den aktuella tråden vilket gav det svar du fick. Något jag är hyfsat säker på att du överlever.

Roligt med allmänmna funderingar trots allt.
Mvh Eddi
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Eddi. Ta det lugnt med ölen.

Förklaringen till att jag lade upp den finns i första inlägget i den här tråden. Dagis-versionen: Vi har olika nytta av KR för utveckling. Jag redogjorde för min. Och det förklarar också varför jag lade upp utkastet.
« Senast ändrad: 24.08.2013, 02:53:24 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kritik är alltid bra, så länge man säger mer än bara "det där var dåligt" man får gärna tala om varför det var dåligt. Mycket lättare då.

Konstruktiv kritik är utvecklande, för alla.

Ja, det var därför Eddis kommentar gjorde mig uppretad. Jag har liksom ingen nytta av den informationen (att han inte fattade nåt av upplägget), då är det bättre att låta bli att skriva.
Sorry Eddi, ska lägga ner stridsyxan :) NUUU. Skriv  hur mycket dissningar du vill på mina låtar :)
Men det var så här jag menade med min text och det är det jag menar att bra med kr och andra bra forum.

Jag har den största respekt för att du verkligen gör "din grej", Per! :) Däremot kan jag inte alltid förhålla mig till den... det betyder ju inte att det är dåligt. Jag fattar hur mycket jobb som ligger bakom och man behöver faktiskt inte skriva något negativt för att man inte fattar... ;) Tror inte att jag heller skulle klara av att göra musik som jag trodde att andra gillade... Känner inte ett behov av bekräftelse - jag är själv min hårdaste domare. Däremot är, precis som du nämner, KR enastående på att ge konstruktiv kritik som är lärorik och utvecklande! Ett gott gäng som jag gillar "hänger här"! :)

Håller med dig Jocke. Så länge kritik är ärlig, så får man dissa hur man vill så länge det är uppbyggligt för skaparen. Att bara dissa är nonsens utan användning för nån.

Det är kul när andra gillar, men störst nöje har jag när skapar musiken. Creative flow som gör att man glömmer att snusa i 5 timmar osv :)
Folket på KR är verkligen bra på att feeda och personer kommenterar utifrån den (tekniska/musikskapar-) nivå man befinner sig på.

Jobbigt med forum med gäng som ser sig som nån slags elit.

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag har den största respekt för att du verkligen gör "din grej", Per! :) Däremot kan jag inte alltid förhålla mig till den... det betyder ju inte att det är dåligt. Jag fattar hur mycket jobb som ligger bakom och man behöver faktiskt inte skriva något negativt för att man inte fattar... ;) Tror inte att jag heller skulle klara av att göra musik som jag trodde att andra gillade... Känner inte ett behov av bekräftelse - jag är själv min hårdaste domare. Däremot är, precis som du nämner, KR enastående på att ge konstruktiv kritik som är lärorik och utvecklande! Ett gott gäng som jag gillar "hänger här"! :)

Håller med dig Jocke. Så länge kritik är ärlig, så får man dissa hur man vill så länge det är uppbyggligt för skaparen. Att bara dissa är nonsens utan användning för nån.

Det är kul när andra gillar, men störst nöje har jag när skapar musiken. Creative flow som gör att man glömmer att snusa i 5 timmar osv :)
Folket på KR är verkligen bra på att feeda och personer kommenterar utifrån den (tekniska/musikskapar-) nivå man befinner sig på.

Jobbigt med forum med gäng som ser sig som nån slags elit.



Ja, det är jobbigt med folk som vet "så j-a bäst" jämt... Har valt bort nästan alla andra forum utan KR för här finns en stödjande och uppmuntrande attityd, hjälpsamhet och vi gläder oss för andra medlemmars framsteg och framgångar! :) Vet inte vad som skulle motivera elitism? Att man är så bra på att vara till lags att man tjänar mer pengar än andra???^^ Nä, ärligheten föredras även om den kan göra lite ont ibland... Man kan hamna på helt fel spår om det slår lite slint i hjärnan och det vore ju inte särskilt schysst att hålla tyst då...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Åh fasen grävde du upp en Stridsyxa maa mitt inlägg :wacko:
En av mina funderingar var om du lagt upp fel version vilket har hänt på KR tidigare även av undertecknad. Jag tror aldrig jag har hört något falskt från dig heller Per om man bortser från din sång förr i tiden - den har dramatiskt förbättrats en av dina absolut bästa utvecklinsområden.
Tur att du grävde ner stridsyxan också - låt den vara nedgrävd :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jocke: Håller med helt och hållet!

Eddi: Min sång falskar fortfarande och jag kommer definitivt inte sjunga på visan :D
Yxan tar jag bara fram om du säger nåt liknande på kräftskivan (om du kommer?) :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Kraften i KR är som viss andra forum det personliga. Internet har en tendens att vara anonymt, så ett forum med lämpligt antal medlemmar är mycket bra. Som i alla sammanhang är kulturen olika i varje grupp människor, KR har en kultur jag uppskattar.

Jag gör mycket elektronisk musik, det är kanske inte KRs främsta kompetens men det finns mycket annat. Och möjligheten att enkelt samarbeta med andra musiker tillsammans med feedback på låtar är nog det bästa av allt.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kontrollrummet - it's good helt enkelt! Finns många med kunnande och många som tar till sig den feedback man ger.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Kontrollrummet - it's good helt enkelt! Finns många med kunnande och många som tar till sig den feedback man ger.

Och tvärtom -feedback, råd och inte minst samarbeten utmanar och utvecklar en hela tiden ;)
Plinkar på en låt...