Kontrollrummet

När du sjöng för mig - Eddi & HM & Perre

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Mitt utkast för några veckor sedan blidde en låt :D

Jag mixade till den i natt och Micke sitter i en stuga långt från studion och Perre är i Bortköping utan lurar så de kanske har mixsynpunkter fast jag lägger ut ändå :lol:

Vad ska upp vad ska ner vad är fel och vad saknas?

Ny version med förhoppningsvis bättre dynamik.
« Senast ändrad: 04.09.2013, 00:32:43 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vicken låt!

Lyssnar i lurar som jag tycker är rättvisande, så jag har ingen aning om hur basen låter i enklare lyssning men basgitarren är bumlig... Behöver eq:as på något sätt för att inte stjäla så mycket energi av helheten det gäller från 0-105 och från 160 till slutet. Mellan 105 och 160 tror jag basgitarren har annat innehåll i frekvenserna (bra ljud och inte bullrig där). Vid 160 och fram till slutet kommer dock bullrigheten i basen tillbaka. Olika inspelningar av basen?

Bra trummor nu med en blandning av industri och lugnare lir!
Shysst sång, shysst samarbete!!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vicken låt!

Lyssnar i lurar som jag tycker är rättvisande, så jag har ingen aning om hur basen låter i enklare lyssning men basgitarren är bumlig... Behöver eq:as på något sätt för att inte stjäla så mycket energi av helheten det gäller från 0-105 och från 160 till slutet. Mellan 105 och 160 tror jag basgitarren har annat innehåll i frekvenserna (bra ljud och inte bullrig där). Vid 160 och fram till slutet kommer dock bullrigheten i basen tillbaka. Olika inspelningar av basen?

Bra trummor nu med en blandning av industri och lugnare lir!
Shysst sång, shysst samarbete!!

Japp medhåll på basen hörde det i mina portapro lurar nu. En kombination av en sista EQ-dragning runt 2-500 som jag gjorde och volymen. Jag spelade om på det lugnare stycket 73 till 105 annars ska det vara samma ljud men håller med om att det bullrar mindre 105 till 160 märkligt.
Tack för tyck MaxB :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Otroligt skönt groove! :) Tycker du ska lägga lite tid på dynamiken. Det är ung samma nivå och hålligång i de "lite" lugnare partierna som i de ösigare som liksom förtar effekten lite.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
ösig gitarr, shysst sång !!!!!!
har dålig lyssning just nu men kommer tillbaka i kväll....

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Otroligt skönt groove! :) Tycker du ska lägga lite tid på dynamiken. Det är ung samma nivå och hålligång i de "lite" lugnare partierna som i de ösigare som liksom förtar effekten lite.

Tack för tyck Jocke :D
*letar förtvivlat efter dynamikratten på Cubase* Har det med basen att göra eller trummorna eller vad, vi har försökt att få in dynamiken med lugnare partier och ösigare samt ett mellanläge.
Har du något mer handfast tips?

ösig gitarr, shysst sång !!!!!!
har dålig lyssning just nu men kommer tillbaka i kväll....

mvh
Kul att du gillar - välkommen tillbaka med ytterligare tankar-
Tack för tyck PXM :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det blev ju riktigt bra! Jättefräckt trumbeat!
Sången är snygg, men tycker den har lite för mycket rumsljud/reverb.
Basen skulle jag vilja ha lite fastare och tydligare och ner lite i volym.
Bra låt och skönt arr!
/Asti t.f. rumsljudförmedlare
« Senast ändrad: 31.08.2013, 14:24:18 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Otroligt skönt groove! :) Tycker du ska lägga lite tid på dynamiken. Det är ung samma nivå och hålligång i de "lite" lugnare partierna som i de ösigare som liksom förtar effekten lite.

Tack för tyck Jocke :D
*letar förtvivlat efter dynamikratten på Cubase* Har det med basen att göra eller trummorna eller vad, vi har försökt att få in dynamiken med lugnare partier och ösigare samt ett mellanläge.
Har du något mer handfast tips?


Jag kan ha fel men upplever att du velat ha ner intensiteten i vissa partier och det tycker jag passar in. Men kanske att nivån och beatet ska följa med och vara lite mer laid back? "Lyssnar igen"... Coola effekter, solot vid 60 kunde få höras mer, lugnt och fint i sångpartiet efteråt. Mike är lite nasal och lite låg när trummorna sedan kommer in. Verserna som slutar 105 och 157 är nyanserande och på slutet är det helt ok med öset... Det är nog första versen som jag tycker kunde få vara lite softare innan groovet kommer igång på refrängen efter... men nu börjar jag vänja mig - kanske fordras flera lyssningar för att få grepp om den här? Lite ostrukturerade synpunkter bara...  :wacko:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Nice Eddi.. :) .. fräckt med dom olika trum ljuden...Saknar en basgitarr som hjälper till .. :)helst under gitarrriffet ...men helst genom hela.. Skönt att ni maler refräng sång.. i slutet skulle det sitta fint med kör som hjälper att trycka upp reffsång.. rock on"


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Asså - den här sätter sig. Det är nog ett gott betyg! :) Går här och gnolar...!  :P
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Yes! Skönt Beatles/Stones-komp till Mikeys suveräna, innerliga pipa. Väntar nästan på en baklängesgitarr men den som går framlänges här gör ett jättebra jobb och de lite aviga tonerna förhöjer. Ett frågetecken till ekot på Mikey vox, vissa stavelser försvinner i mina Adamburkar.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Riktigt bra låt !!
En melodi som fäster..
Som andra sagt så blir det lite för rörigt i basfrekvenserna och den krockar lite med trummorna..
Hade jag gjort denna, skulle jag släppt fram en Synth-Hare som basist.. :)
Men låten och melodi är mumma.. 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ny version med förhoppningsvis bättre dynamik.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ny version med förhoppningsvis bättre dynamik.

Oj vad du har jobbat på - mycket tydligare och mer balanserat nu! :) Vet inte om det är medvetet och att du vill att pianot bara ska lägga grundackord på 1:an efter 105 men jag kommer ju osökt att tänka på att rock´n roll-piano (1/8-delar va?) kunde funka om det ska vara ös... Ja, bara en tanke på möjlig utveckling då... ;-) Tycker det lirar riktigt gott nu! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det blev ju riktigt bra! Jättefräckt trumbeat!
Sången är snygg, men tycker den har lite för mycket rumsljud/reverb.
Basen skulle jag vilja ha lite fastare och tydligare och ner lite i volym.
Bra låt och skönt arr!
/Asti t.f. rumsljudförmedlare
Tack för tyck Asti :D
I nya versionen har jag försökt precis det du föreslog.

Otroligt skönt groove! :) Tycker du ska lägga lite tid på dynamiken. Det är ung samma nivå och hålligång i de "lite" lugnare partierna som i de ösigare som liksom förtar effekten lite.

Tack för tyck Jocke :D
*letar förtvivlat efter dynamikratten på Cubase* Har det med basen att göra eller trummorna eller vad, vi har försökt att få in dynamiken med lugnare partier och ösigare samt ett mellanläge.
Har du något mer handfast tips?


Jag kan ha fel men upplever att du velat ha ner intensiteten i vissa partier och det tycker jag passar in. Men kanske att nivån och beatet ska följa med och vara lite mer laid back? "Lyssnar igen"... Coola effekter, solot vid 60 kunde få höras mer, lugnt och fint i sångpartiet efteråt. Mike är lite nasal och lite låg när trummorna sedan kommer in. Verserna som slutar 105 och 157 är nyanserande och på slutet är det helt ok med öset... Det är nog första versen som jag tycker kunde få vara lite softare innan groovet kommer igång på refrängen efter... men nu börjar jag vänja mig - kanske fordras flera lyssningar för att få grepp om den här? Lite ostrukturerade synpunkter bara...  :wacko:
Tycker väl inte alls att det är ostrukturerade synpunkter - hjälper mycket i processen.
Tack för tyck Jocke :D

Nice Eddi.. :) .. fräckt med dom olika trum ljuden...Saknar en basgitarr som hjälper till .. :)helst under gitarrriffet ...men helst genom hela.. Skönt att ni maler refräng sång.. i slutet skulle det sitta fint med kör som hjälper att trycka upp reffsång.. rock on"
Jag tror det är så att du är van att höra plektrumplockad bas -den här gången valde jag att köra fingerspel - och visst det blir en annan ljudbild. Basen blir brumligare och i det här fallet lite högt - sänkt nu i nya versionen-
 - kul att du gillar i övrigt tack förtyck Marsall :D

Asså - den här sätter sig. Det är nog ett gott betyg! :) Går här och gnolar...!  :P
...när du sjöng för mig.... när du sjöng för mig .... jo nog går den på repeat i huvudet allt.
Tack igen :D

Yes! Skönt Beatles/Stones-komp till Mikeys suveräna, innerliga pipa. Väntar nästan på en baklängesgitarr men den som går framlänges här gör ett jättebra jobb och de lite aviga tonerna förhöjer. Ett frågetecken till ekot på Mikey vox, vissa stavelser försvinner i mina Adamburkar.
Byt till Skandicburkar :lol: Jag hittade inte vad som försvann men vi gjorde som du sa i senaste versionen sänkte reverbet/rummet en aning. Jag vet inte om det hörs men jag dubblade faktiskt hans spår i senaste versionen för det låter ju så himla bra om den pipan.
Tack för tyck EQ :D

Riktigt bra låt !!
En melodi som fäster..
Som andra sagt så blir det lite för rörigt i basfrekvenserna och den krockar lite med trummorna..
Hade jag gjort denna, skulle jag släppt fram en Synth-Hare som basist.. :)
Men låten och melodi är mumma.. 

Jo jag var inne på det att ta in en synt hare men efter fixning tyckte jag nog att det dög ändå. Melodi och text och sång står allas vår Harmonica Mike för - ypperligt.
Tack för tyck Bjurten :D
Ny version med förhoppningsvis bättre dynamik.

Oj vad du har jobbat på - mycket tydligare och mer balanserat nu! :) Vet inte om det är medvetet och att du vill att pianot bara ska lägga grundackord på 1:an efter 105 men jag kommer ju osökt att tänka på att rock´n roll-piano (1/8-delar va?) kunde funka om det ska vara ös... Ja, bara en tanke på möjlig utveckling då... ;-) Tycker det lirar riktigt gott nu! :)
Kul idé med 8-delar på pianot men då tror jag både Perre o HM begraver mig i mail sådet får vara.
Tack igen och igen Jocke :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tack till alla för tycket om mitt bidrag till denna,det värmer  :wub:

I sista mixen så är vi nära Eddi,och du har mixat in sången snyggt.

Synth grejen som skjuter in snyggt från sidan är lika coolt som swoschljudet i Tom Waits - "Way down in the hole" - brilliant boys.

Vidare så tycker jag att Perowitch trummor blev lyftet som låten behövde,lysande.
Det här är det coolaste Eddi/Mike/Perowitch collabet,och det första  :D
Förhoppningsvis så blir det fler..

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skön låt och sång, läckra trummor. Kul att det blev nånting bra av ditt utkast. Där ser man, man ska inte vara rädd för att kasta loss...  :lol:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skön låt och sång, läckra trummor. Kul att det blev nånting bra av ditt utkast. Där ser man, man ska inte vara rädd för att kasta loss...  :lol:
/Roffe H
Kul att du gillar Roffe tack :D

46 lyssningar och få kommentarer betyder att låten suger eller att det på känt KR-maner är att man tycker det låter bra med mix o allt och inte har några invändningar - vi väljer att tro att det är det sistnämnda som gäller.
Själv tycker jag att reffen är otroligt bra med riktigt gung styrt av främst skön sång.
Tror den bör flyttas till färdiga :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Cool låt, med ett väldigt pådrivande driv. Gjorde assosiationen till den gamla "We love you" med Stones.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Basen ligger mycket bättre nu,kan tycka att trummorna är lite i stökigaste laget på vissa partier.
Men vafn.. jag köper det.. B)
Låten går under kategorien BRA:IG !!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Snyggt collab! :D
Efter att ha lyssnat på Jockes bluesgitarr kändes denna gitarren inledningsvis rätt vass och gäll, men ställde ganska snart in mig på detta soundet istället  ;)
Tycker låten är intressant, för den har lite olika partier med olika slags arr, tänker speciellt på delen med pianot där HMikes röst gör sig så bra, följt av delen med de lite galan trummorna, riktigt snyggt.
Extra poäng för HMikes fantastiska röst och sånginsats!
Plinkar på en låt...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Cool låt, med ett väldigt pådrivande driv. Gjorde assosiationen till den gamla "We love you" med Stones.

Kul att du gillar Håkan hm.. We love you - ringer inga klockor faktiskt - får kolla.
Tack för tyck :D
Basen ligger mycket bättre nu,kan tycka att trummorna är lite i stökigaste laget på vissa partier.
Men vafn.. jag köper det.. B)
Låten går under kategorien BRA:IG !!
Där hade vi tur!
Tack för tyck igen Bjurten :D

Snyggt collab! :D
Efter att ha lyssnat på Jockes bluesgitarr kändes denna gitarren inledningsvis rätt vass och gäll, men ställde ganska snart in mig på detta soundet istället  ;)
Tycker låten är intressant, för den har lite olika partier med olika slags arr, tänker speciellt på delen med pianot där HMikes röst gör sig så bra, följt av delen med de lite galan trummorna, riktigt snyggt.
Extra poäng för HMikes fantastiska röst och sånginsats!
Jo men Jocke är ju så försiktig :)
Javisst det är Mickes låt det här - den hade låtit platt utan blueskungens läckra röst.
Tack för tyck Plinka :D

Nu flyttar jag över den till färdiga
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jo men Jocke är ju så försiktig :)

Ja jäklar - önskar att jag hade din energi mer än en gång om året!  :P
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Riktigt bra colab! Gungar rejält bra så jag kunde inte hålla foten still


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tyckte först att det var för mycket reverb på pianot i början men nu vet jag inte...
Skönt med partiet vid 71 som är lugnare och med färre instrument. Passar som hand i handsken, efter industritrummorna, som finns i delen före...

Och så skönt att ha tillgång till en riktig trummis. En sån förmån att kunna ställa en fråga:
- Vad tycker du om de här eller de där trummorna på den här låten?
Svar:
- Bara skit, jag hittar på något istället
och så blir det så här bra!  B)
Fanns ju en tråd tidigare, med frågan var alla riktiga trummisar tagit vägen. Här är en!!!  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jo men Jocke är ju så försiktig :)

Ja jäklar - önskar att jag hade din energi mer än en gång om året!  :P
Åjo... ett tag var det Jocke överallt :D

Riktigt bra colab! Gungar rejält bra så jag kunde inte hålla foten still
Kul Z att du gillar :D

Tyckte först att det var för mycket reverb på pianot i början men nu vet jag inte...
Skönt med partiet vid 71 som är lugnare och med färre instrument. Passar som hand i handsken, efter industritrummorna, som finns i delen före...

Och så skönt att ha tillgång till en riktig trummis. En sån förmån att kunna ställa en fråga:
- Vad tycker du om de här eller de där trummorna på den här låten?
Svar:
- Bara skit, jag hittar på något istället
och så blir det så här bra!  B)
Fanns ju en tråd tidigare, med frågan var alla riktiga trummisar tagit vägen. Här är en!!!  :lol:

Jepp det är bra men han kan vara lite knepig också du skulle bara höra proggen han gjort av den här :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
...å när du sjöng för mig, då drev jag bort. Sjöng hon så illa?  :lol:

Låten blir bara bättre och bättre, som sagt, gillar särskilt trummorna, även mixning och sång är kanon.  :D Va´ kul det är med musik.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)