Forum > Färdiga produktioner
Vallhagen - nollsjuett
Vallhagen:
******* EDIT: Ny omastrad mix söndag 29. ***
Efter tämligen svidande kritik kring mix görs här ett nytt försök. Jag har försökt få till lite kräm i trummorna. Jag märker själv att reverbet på virveln blev lite pervers, men vaffan, några spakar måste jag ju riva i. Inga mastereffekter alls förutom en snällt satt limiter.
Fortsätt var ärliga i kritiken, det blir ju bäst så.
Version 2 alltså, ligger som länk nedan.
Fan det var ett tag sen sist. Är väl läge att visa både forumet och mig själv att jag faktiskt lever. Det var visst lite oklart ett tag. Vilket jävla år, 07.
LÅTNAMN: nollsjuett
ARTIST/GRUPP: Bengt Vallhagen
GENRE: Vanlig rock (?) på svenska
LÅTLÄNGD: 4:30
KOMPOSITÖR: Bengt Vallhagen text o musik
PRODUCENT: Bengt Vallhagen
EV. MEDVERKANDE: Bengt Valllhagen
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3
Nånsorts vanlig rock på svenska. Framförandet är nog klart; möjligen om nån känner för att ersätta mitt lite styltiga piano med ett mer delikat lirat sådant, hör av dig/er i så fall.
Mixa lyckas jag ju inget vidare med, fan får väl ge upp... men rimliga konkreta tips är förstås uppskattade.
Annars får ni hurra på eller råsåga. Kul om ni tycker nåt. Känner mig rätt ödmjuk. Jag antar lite så här på förhand att några gillar rösten, andra inte ;)
Texten:
nollsjuett
där faktiska bekymmer
faller kort
eftertexten
rullar bort
orkar inte buga inte bocka bara nicka
still tafatt
till en tv-krönikör som tipsar platt
om tv-bingo
snällt och glatt
i tid ryms rymd
i liv syns synd
klädstreck
trädskräck
väderskräck
vådaskott
tv käck
[refr]
hästkäft kräftpest
kungs släktfest
stillsamhetens leda sänks i dvala
i vilsam fåtölj
gapa skölj
under tv-filtens fåll
en tunnel av gummi
fuktigt kall
fyllt liv av timmar
dagar all
orkar inte skrika inte gråta bara gapa
nicka matt
ser på schlagermjättigt skval
mager festival
tv-shop pluskanal
i tid ryms rymd
i liv syns synd
kattvakt
nattmakt
närkontakt
nervkonflikt
tv chic
[refr]
i vilsam fåtölj
gapa skölj
ledsamhetens sveda bedövas ljumt
i vilsam fåtölj
gapa skölj
av flimmerljud och ljus
hästkäft kräftpest
kungs släktfest
stillsamhetens leda sänks i dvala
i vilsam fåtölj
gapa skölj
under tv-filtens fåll
[solo]
[refr]
hästkäft kräftpest
...
Wernborg:
Häpåre!
Underlig blandning detta. Docenterna möter Hammerfall på nåt sätt. (Bortser från textinnehållet just nu....)
Jag är nog inte ett av dina fans då det gäller sång, men gillar när du sjunger mer normalt som du gör i denna låten. För min del får du gärna tona ner teaterapan ännu mer. :lol:
Det finns en kraft där som speciellt kommer fram när du överstyr sångspåret lite. Det gillade jag starkt. Körerna som ligger bakom ledsången är fina.
Gitarren tycker jag inte rimmar riktigt med låten. Lite för mycket metall för det övriga uttrycket. Tror det är soundet enkom som spökar, den är ju fint arrat och så med många små finesser. Ett renare gitarrljud tror jag skulle sitta som en sportmössa.
Bra jobbat!
ynot:
välkommen tillbaka.. vallis
lite härd kommpretion på virveln om det heter så.
gillar rösten o ditt uttryck.
gillar texten vardgligt bekymmrade .
lite uggla på ettt valhagist bra sätt..
gillas
tony
mahan:
Får väl säga godag Bengt, har inte träffats förr!
Få se va de bjuds på, okei dramarock med kompressorer på rött, :D
Kan väl behövas en massa kompressor till så mycket stark musik o text, men lite kan du väl dra tillbaka. Baskaggen o virveln blir just så övervassa med över komprimering. Okei , lovar att inte använda det ordet mer. ;)
Låten e ju fin, snyggt arrat, o spelat. Sången passar bra för mig och snygga stämmor tittar åxå ut här o där. Med en moderat mixning e detta snyggt. Snygg leadgitarrspel, särskilt i chorusdelen låter snyggt. Solo sitter åxå.
JA det var en positiv bekantskap, får väl höra mer småningom :)
h. Johan
Vallhagen:
Hallå... kul med snabb och god o saklig respons:)
Tack ynot, jo nu ska jag väl vara igång, sovrummet är äntligen studioriggat igen.
Hej Mahan / Johan. Tackar för gillande och kommentar. Fan det är ju lurigt det där med komprimering-mixning-mastring, men du har bergis tokrätt. Egentligen skulle jag vilja ha ett hederligt rock/hårdrockljud med viss luftighet (tänk DAD, gamla Whitesnake, Tommy Conwell...) på detta, men fan, jag får inte till det. Men hålla igen borde ju gå. Less is more.
Wernborg! Teater? Fan det här är blodigt allvar :P ... Docenterna/Hammerfall-parallellen har jag inte hört förut, log lite när jag läste det. Och fattar vad du menar. När jag uppfann refrängriffet tyckte jag det lät som Accept, sen när låten är klart blev det ju liksom nåt.... helt annat. Har faktiskt funderat på att tänka om helt och bara köra EN gitarr och piano, thats it. Kanske liksom ännu mer "less is more" (se ovan) skulle passa. Å andra sidan så är det ju inte fel att jävlas med konventionerna osv... Får se. Nu blev jag visst svamlig.
Tack massor för kommentarer!
/Bengan
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida