Kontrollrummet

16 kanaler är för lite.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
De Vsti-pluggar jag kör mest är Kontakt och Ewql just nu.

HAr två ljudkort. Ett internt M-audio och ett externt Konnekt 24D. Nu är det så att jag har laddat in 2 instanser av Ewql-playern som ger 8 patchar/instrument per instans. Det är 16 kanaler.

Jag VET att folk kan använda mer än 16 kanaler och nu vill jag ha en harpa i orkestern, men har fyllt alla 16 platser med annat.

Hur gör man för att kunna utnyttja fler än 16?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hur kommer ljudkorten in i bilden?
Det är väl bara att lägga till så många instanser man vill av vilken Vst-i som helst? Eller är Ewql speciell på något sätt?


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Alternativt får du bounca ner ett track, men det vet förresten du säkert redan. Du kan inte öppna en ny Kontakt i intruments?  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack W och eggs för svar. Jag tror absolut inte ewql är annorlunda på nåt vis. Jag öppnade nu en tredje ewql gold-instans och laddade in en harpa MEN jag kan fortfarande bara välja mellan kanalerna 1-16. Vad hette han den där snubben som gjorde en pirat-låt... MEMPHIS! Han frågade samma sak om nån äldre orkesterplugg och fick svaret att öppna en ny under instruments.

Varför jag tror det har med ljudkortet att göra vet jag inte :) Antar väl att det är de som sköter om och fördelar kanaler (?)


Snabbkoll gav denna info: "You cannot use more than 16 MIDI channels in a VST 2 plugin." Och det gäller tydligen VST-plugins i Cubase.

edit:
Kollar i EWQL-manualen nu.
« Senast ändrad: 23.08.2013, 12:41:46 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Gamla EWQL gold är kompatibelt med kontakt, så är det playern (den innan Play) så får jag nog göra så att jag tankar in harpjäveln där :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag brukar ringa Boxer när jag vill ha fler kanaler.
/Asti t.f. TV-tittare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vad hindrar dig från att i en ewql-instans spela in på kanal 5 och på en annan instans också göra det. Så länge du inte spelar in på båda samtidigt? Borde funka.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Är lite korkad just nu - pga att jag är inne i komponerandet - så kanske inte förstår din poäng.

Har jag två instrument på två olika instanser på kanal 5 så är... eeeh

Du är ett geni Wernis. :)

Testar om en stund. Annars skaffar jag en boxer istället, Asti ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Vet inte om jag hajat frågan fel. Men...
Jag använder Kontakt v4 (inte player'n). Den kan ladda in (max tror jag) 32 patchar i samma Kontakt sampler. Till patcharna kan man assigna vilken midi kanal som helst. Kan alltså finnas 32 patchar som lyssnar på kanal 1 men får sitt midi data från olika midispår i Cubase i mitt fall. Ljudkorten har som jag ser det inget att göra med kommunikationen mellan vsti instrumentet och din DAW. Sen kan jag tänka mig att en dedicerad "Ewql player" bara har 8 slottar för ljud. Mina Garritan vsti's funkar så, men jag tar in Garritan biblioteket i Kontakt om jag skulle behöva fler ljud.
« Senast ändrad: 23.08.2013, 16:54:34 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vad har du för superdator Div som pallar med 16 sådana kanaler min viker sig efter 3-4 sisådär. (MacMini)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag har ännu inte testat Wernborgs nobelprisvärda förslag än, jag insåg att det är så man kan göra DÅ,
men nu är jag för trött för att fatta.

Imorgon ska harpan (och kanske en piccolo med) spela!! :)

Eddi, köp inte Mac om du inte köper en med ordentlig prestanda ;) (Musik kräver en del men det vet du nog om.)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har ännu inte testat Wernborgs nobelprisvärda förslag än, jag insåg att det är så man kan göra DÅ,
men nu är jag för trött för att fatta.

Imorgon ska harpan (och kanske en piccolo med) spela!! :)

Eddi, köp inte Mac om du inte köper en med ordentlig prestanda ;) (Musik kräver en del men det vet du nog om.)

Äsch inte då!  :P
Inte min musik - den är så enkel!  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Min EWQL-player har 16 kanaler, men du
Tack W och eggs för svar. Jag tror absolut inte ewql är annorlunda på nåt vis. Jag öppnade nu en tredje ewql gold-instans och laddade in en harpa MEN jag kan fortfarande bara välja mellan kanalerna 1-16. Vad hette han den där snubben som gjorde en pirat-låt... MEMPHIS! Han frågade samma sak om nån äldre orkesterplugg och fick svaret att öppna en ny under instruments.

Varför jag tror det har med ljudkortet att göra vet jag inte :) Antar väl att det är de som sköter om och fördelar kanaler (?)


Snabbkoll gav denna info: "You cannot use more than 16 MIDI channels in a VST 2 plugin." Och det gäller tydligen VST-plugins i Cubase.

edit:
Kollar i EWQL-manualen nu.
16 kanaler är max per instans. Hur många instanser man kan sedan kan ladda in beror på ens DAW. I min Cubase 5:a är det 32, så max antal midikanaler som totalt går att adressera är alltså 512. Brukar räcka. :)
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Max: Ja, så är det ju :) Bara inspelning av upp till 30 spår vållar väl inga bekymmer? Det är processorkrafts (och hdd-krafts) - krävande sysselsättningar jag tänkte på :)

Min EWQL-player har 16 kanaler, men du 16 kanaler är max per instans. Hur många instanser man kan sedan kan ladda in beror på ens DAW. I min Cubase 5:a är det 32, så max antal midikanaler som totalt går att adressera är alltså 512. Brukar räcka. :)

Tack för svar! Det borde räcka med 512 :) Går det att adressera fler under 64-bitars win? 64 ger ju utrymme för att handskas med flera applikationer multitaskande under även 32-bitarsprogram.

edit:
(och en VSTi är ju en dll-fil och enligt mina bortglömda men omfattande kunskaper i C++ så räknas dessa som "instanser" (appar :) ) under win-operativsystem.

« Senast ändrad: 24.08.2013, 14:50:41 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Div: Innebär det att man max kan ha 2 DLL-filer igång samtidigt i Windows?... :P