Kontrollrummet

Plinka -Himlens Skimrande Strålar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Titel: Himlens Skimrande Strålar
Låtlängd: 2:40
Text, musik, arr: Plinka/Carina
Sång: Plinka/Plinka

Jaha, så var det min mormors tur att gå vidare. Med all respekt för om ämnet avskräcker er, men ibland måste man ju ta även i dessa bitar i livet.
När jag förstod att släkten förväntar sig att jag ska sjunga något jag skrivit på begravningen, så fick jag först panikångest.
Men så samlade jag mig och tänkte till lite.
Kunde jag skriva något som kan vara personligt för alla, inte bara för mig? Något som har lagom mycket kristen värdegrund?
Något som ändå är ljust och går i dur? Något som är tillräckligt enkelt att framföra i kyrkan när folk gråter, rösten spricker och man snubblar på strängarna...  <_<
Jaja, här är resultatet, och jag får med mig min syster samt två kusiner på sången imorgon i kyrkan.

Låter nog lite reverbat, typ som i kyrkan kanske... :) Men kommer inte att greja mer med denna, den får vara som den är...

Om någon hamnar i samma sits som jag får ni gärna låna låt-idén :)

Text:

Denna dag
vill vi hylla
minnet av
den du var

Denna dag
vill vi fylla
tomma hjärtan
som finns kvar

Refr:
Livet bär oss en tid
Vi är här, vi tar vid
tills vår själ gör sig fri

Tusen gyllene
 tårar
glittrar ömt
för dig idag
Himlen skimrande
strålar
tar dig med
dit du ska

Refr:
Livet bär oss en tid
Vi är här, vi tar vid
tills vår själ gör sig fri ://
« Senast ändrad: 22.08.2013, 19:28:05 by Plinka »
Plinkar på en låt...


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
En fin sång/melodi som kommer att fungera alldeles utmärkt. :wub:
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fin :wub:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Den är jättefin! :) Morsan dog för en månad sedan och jag hade mycket väl kunnat tänka mig att du kommit och sjungit den om låten hade funnits då...^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Söt hyllning
Jag måste ha tolkat åttiteln som ... skimrande stråkar.... för det här är den första låt jag provade den helt nysträngade fiolen på.  Vilken tur att du inte hörde...
« Senast ändrad: 22.08.2013, 23:02:24 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
En fin sång/melodi som kommer att fungera alldeles utmärkt. :wub:
/Gurano
Tack för det! :D

Fin :wub:
Gott det :) Tack!

Den är jättefin! :) Morsan dog för en månad sedan och jag hade mycket väl kunnat tänka mig att du kommit och sjungit den om låten hade funnits då...^^
Tack! :) Oj, beklagar... :(  Mmmm, hade jag sjungit den då så hade jag haft tillgång till en bättre gitarrist ;)

Söt hyllning
Jag måste ha tolkat åttiteln som ... skimrande stråkar.... för det här är den första låt jag provade den helt nysträngade fiolen på.  Vilken tur att du inte hörde...
Tack för det! :D Skimrande stråkar...det kanske blir nästa version, med dig på fiol! Du får snart lägga upp en video med ditt fiolande :) Smickrande att det blev min låt som inspirerade till detta :wub:

Plinkar på en låt...


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tycker att du formulerat texten riktigt fint på ett sätt som inte begränsar någon från att använda orden som "anslagstavla" att fästa upp sina tankar, minnen och känslor på! :) I sådana här sammanhang är inte själva uppförandet så viktigt utan mer känslan som förmedlas. Tycker på tok för många har dött ifrån mig och jag har genomlevt kantorer som spelar fel, sjunger falskt och inte kan hålla takten... men det är så fullständigt oväsentligt där och då... Hoppas att ni får en fin ceremoni att kunna minnas... eller glömma om det är vad man vill.  :wub:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tycker att du formulerat texten riktigt fint på ett sätt som inte begränsar någon från att använda orden som "anslagstavla" att fästa upp sina tankar, minnen och känslor på! :) I sådana här sammanhang är inte själva uppförandet så viktigt utan mer känslan som förmedlas. Tycker på tok för många har dött ifrån mig och jag har genomlevt kantorer som spelar fel, sjunger falskt och inte kan hålla takten... men det är så fullständigt oväsentligt där och då... Hoppas att ni får en fin ceremoni att kunna minnas... eller glömma om det är vad man vill.  :wub:

Väl talat.

Fin låt... eventuell kritik om dittan och dattan rinner av låten som vatten på en gås :wub:

// Space
Life is too short to remove USB safely



Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ett värdigt avslut..
Hon kommer att le. :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tråkigt att höra om din mormor och en väldigt passande sång att sjunga på en begravning (vilken som helst)
Det låter fint, både om sång och lyrik. Tycker inte det är "kristen värdegrund" om nån tror att man lever vidare efter detta.

Med värdegrund tänker jag mer på Bergspredikan och sånt. Jag tycker helt enkelt att man kan låna av vårt kulturarv (där vissa positiva arv från kristendomen finns kvar, och kanske några dåliga också). :)

På Larssons minnesstund, var jag "feg" och gjorde en instrumental låt och dikten skrevs av Stefan. Jag läste dock upp den live. :) (På stockholmska eller småländska, minns inte vilket.)

Jättebra, vacker och passande. Hon ler nog från sitt eteriska moln om det finns sådana :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Utsökt!!

Sådana här saker får man absolut INTE producera sönder så du gör helt rätt som inte sitter o petar med den allt för länge. Som den är, där den är tänkt, är den perfekt, kan inte klaga alls. Kan du få med dig någon på körstämma live såsom i stycket är det kanon, eller du kanske tänkte köra voiceback?

Hur som, utsökt manövrerat med låtskrivarpennan! Nog stack det till i hjärtegropen också då ens mamsing o bror redan dött o den hade säkerligen fungerat under båda avskeden. Tyvärr, eller dess bättre kanske, var jag vare sig låtskrivare eller sångare på den tiden, för jag hade nog inte pallat. Hatten av för de som klarar av det!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 638
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Finstämt, bra text.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Mycket fint sjunget och bra framfört,skön gitarr och mixen sitter bra...
Är det du som spelar gitarr ????
Klara och fina ackord och sound .....

mvh
« Senast ändrad: 23.08.2013, 16:24:58 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Allt gick vägen idag, och det blev riktigt bra :) Tack för uppmuntran och stöd ;)

Tycker att du formulerat texten riktigt fint på ett sätt som inte begränsar någon från att använda orden som "anslagstavla" att fästa upp sina tankar, minnen och känslor på! :) I sådana här sammanhang är inte själva uppförandet så viktigt utan mer känslan som förmedlas. Tycker på tok för många har dött ifrån mig och jag har genomlevt kantorer som spelar fel, sjunger falskt och inte kan hålla takten... men det är så fullständigt oväsentligt där och då... Hoppas att ni får en fin ceremoni att kunna minnas... eller glömma om det är vad man vill.  :wub:
Tack, precis så tänkte jag med :)


Fin låt... eventuell kritik om dittan och dattan rinner av låten som vatten på en gås :wub:

// Space
Ah, skönt att höra :) Är det så får man va nöjd

Mycket fint! :wub:
Tack för det :)

Ett värdigt avslut..
Hon kommer att le. :)
Tack, hoppas hon var nöjd och log :wub:

Tråkigt att höra om din mormor och en väldigt passande sång att sjunga på en begravning (vilken som helst)
Det låter fint, både om sång och lyrik. Tycker inte det är "kristen värdegrund" om nån tror att man lever vidare efter detta.

Med värdegrund tänker jag mer på Bergspredikan och sånt. Jag tycker helt enkelt att man kan låna av vårt kulturarv (där vissa positiva arv från kristendomen finns kvar, och kanske några dåliga också). :)

På Larssons minnesstund, var jag "feg" och gjorde en instrumental låt och dikten skrevs av Stefan. Jag läste dock upp den live. :) (På stockholmska eller småländska, minns inte vilket.)

Jättebra, vacker och passande. Hon ler nog från sitt eteriska moln om det finns sådana :)
Ah, kulturarv var kanske ett bättre ordval ;) , förstår vad du menar. Även om jag själv tror på en fortsättning, så är jag ju medveten om att inte alla gör det, men väljer i det här sammanhanget, på en konventionell kyrklig begravning att förmedla denna tro, eller fritt för var och en att tolka in i sin egen tro :)
Tror nog att ni fixade Larssons minnesstund galant, starkt gjort där!

Utsökt!!

Sådana här saker får man absolut INTE producera sönder så du gör helt rätt som inte sitter o petar med den allt för länge. Som den är, där den är tänkt, är den perfekt, kan inte klaga alls. Kan du få med dig någon på körstämma live såsom i stycket är det kanon, eller du kanske tänkte köra voiceback?

Hur som, utsökt manövrerat med låtskrivarpennan! Nog stack det till i hjärtegropen också då ens mamsing o bror redan dött o den hade säkerligen fungerat under båda avskeden. Tyvärr, eller dess bättre kanske, var jag vare sig låtskrivare eller sångare på den tiden, för jag hade nog inte pallat. Hatten av för de som klarar av det!

Tack för det, fick faktiskt till och med min akademiska svensklärare till far att gråta en skvätt, och bli rörd, han bad mig maila texten, så får väl vara nöjd.
Hade hoppats få till det där med andrastämman, men märkte att när jag tog andrastämman så började de andra att bli förvirrade och svajade på tonerna, så valde att bara ta första stämman unisont, men det gör inget, blev bra ändå :) Hade ju ingen annan utrustning än oss och gitarren ;)

Finstämt, bra text.
/Asti
Tackar :)

Mycket fint sjunget och bra framfört,skön gitarr och mixen sitter bra...
Är det du som spelar gitarr ????
Klara och fina ackord och sound .....

mvh
Tack för det :) japp, det är jag som spelar på min kära vackra akustiska Fender :wub:
Plinkar på en låt...


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Allt gick vägen idag, och det blev riktigt bra :) Tack för uppmuntran och stöd ;)

Det är ju sådana dagar man bävar för och när de väl är över kan man förhoppningsvis vila i de ljusa minnena och sortera bort annat...

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Skönt att höra att det blev bra, kan vara jobbigt att sjunga under sådana förhållanden kan jag tänka mig. Själv skulle jag nog inte drömma om det, möjligen efter många års erfarenhet o det har jag inte, även då är det nog dock jobbigt. Hatten av!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Finstämt. En värdig hyllning.

Beklagar bortgången.


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Den blev väldigt bra. Det hörs att du med flit skrev den försiktig, lite svenskt lagom sådär.
Det ger den potential.

Kan du göra en PDF av den med ackord? Så det står G C D osv under respektive stavelse. Eller om du till och med har den på noter.
Jag har lite organister, kantorer och präster i släkten så jag kan se till att du åtminstone får rejält med karma, om jag får nått papper att skicka vidare.
Den har som sagt potential inom just den målgruppen så att säga. Det är dessutom en målgrupp som är lite mer intresserad av att göra rätt för sig så om du skriver någonstans att noterna kostar 20 kr per kopia och hur de får över pengarna till dig så är det inte omöjligt att du får livstidssponsring på en dubbeldaim i veckan :)

Fast karma och få ut sitt namn är också bra :)

/Josef


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
 :) Jättefint!  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Lite sent svar. Hoppas det gick bra på begravningen.
Tycker din sång är jättefin. Finns en viss heshet i din röst som gör mig... hm...
Bra passande melodi och bra utfört på alla instrumenten.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Sen kommentar här också, sorry.
Fin visa som framförs perfekt med precis lagom arr.
Snyggt harmonitänk i flöjtpartiet.

"Tusen gyllene
tårar
glittrar ömt
för dig idag"

är så fint

liksom

"vi är här vi tar vid"

Märkte att min mamma var orolig
för hur det skulle gå för oss andra
när hon gick bort.
Sån där låt som man önskar att
personen fick höra innan sin begravning.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Allt gick vägen idag, och det blev riktigt bra :) Tack för uppmuntran och stöd ;)

Det är ju sådana dagar man bävar för och när de väl är över kan man förhoppningsvis vila i de ljusa minnena och sortera bort annat...


Javisst, nu några dagar senare känns det lite lättare, helgen var svajig, mycket minnen och funderingar som attackerade mig, men börjar närma mig stadiet av att kunna vila i ljusa minnen, och någon slags glädje över att jag kunde hedra/hylla henne under detta farväl i alla fall :)

Skönt att höra att det blev bra, kan vara jobbigt att sjunga under sådana förhållanden kan jag tänka mig. Själv skulle jag nog inte drömma om det, möjligen efter många års erfarenhet o det har jag inte, även då är det nog dock jobbigt. Hatten av!

Ja, verkligen skönt att det gick bra, men grejen var att jag skärpte mig så under hela begravningen och minnesstunden, att jag bröt ihop totalt när jag kom hem! Allt känns bättre nu i alla fall :) Tack för fina ord och uppmunran!

Finstämt. En värdig hyllning.

Beklagar bortgången.
Tack för det, värmer att höra :)

Den blev väldigt bra. Det hörs att du med flit skrev den försiktig, lite svenskt lagom sådär.
Det ger den potential.

Kan du göra en PDF av den med ackord? Så det står G C D osv under respektive stavelse. Eller om du till och med har den på noter.
Jag har lite organister, kantorer och präster i släkten så jag kan se till att du åtminstone får rejält med karma, om jag får nått papper att skicka vidare.
Den har som sagt potential inom just den målgruppen så att säga. Det är dessutom en målgrupp som är lite mer intresserad av att göra rätt för sig så om du skriver någonstans att noterna kostar 20 kr per kopia och hur de får över pengarna till dig så är det inte omöjligt att du får livstidssponsring på en dubbeldaim i veckan :)

Fast karma och få ut sitt namn är också bra :)

/Josef

Tackar, ja jag tror också att sättet jag valde att skriva den på, möjligen ger den potensial, även till andra begravningar, i sin enkelhet.
Jag ska se om jag kan sända dig en PDF med text och ackord, ev noter, som sagt, finns ingen anledning att hålla denna undan för omvärden om någon vill använda sig av den :)

:) Jättefint!  :)
/Roffe H
Tack för det! :)

Lite sent svar. Hoppas det gick bra på begravningen.
Tycker din sång är jättefin. Finns en viss heshet i din röst som gör mig... hm...
Bra passande melodi och bra utfört på alla instrumenten.
Tackar, glad att det funkar :) Och ja, det gick över förväntan bra på begravningen :)

Sen kommentar här också, sorry.
Fin visa som framförs perfekt med precis lagom arr.
Snyggt harmonitänk i flöjtpartiet.

"Tusen gyllene
tårar
glittrar ömt
för dig idag"

är så fint

liksom

"vi är här vi tar vid"

Märkte att min mamma var orolig
för hur det skulle gå för oss andra
när hon gick bort.
Sån där låt som man önskar att
personen fick höra innan sin begravning.

Tack, mycket glad att du gillar både arr, harmonitänk och text :) Ja, kanske i vissa fall att den döende skulle behöva höra den precis innan sin bortgång...intressant tanke där ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Har ikke hengt med her på forumet på et par uker, så det blir litt sent..

Flott låt og arrangement Plinka !!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vackert och en värdig hyllning till din mormor :rolleyes:

Din text är jättefin oxå.

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan