Kontrollrummet

Plinka - Deeper / Into the woods feat Roffe H & Jocke

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
LÅTNAMN: Deeper / Into the woods
ARTIST/GRUPP: Plinka feat Roffe & Jocke
GENRE: Skogspop
LÅTLÄNGD: 4:00
TEXT: Plinka
KOMPOSITÖR:Plinka, Roffe & Jocke
PRODUCENT: Jocke
EV. MEDVERKANDE: Plinka, Roffe & Jocke
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3

Deeper into the woods.

I lost my soul
I lost my heart
in this society
My mama told me
from the start
-Don´t ever think you´re free!

Decide to leave
my everything
I stopped believe
in anything

I packed my bag
put on my shoes
I´m going to the woods!
Without a map,
that is no use
When I shall hunt with wolves!

Deeper into the woods
Deeper into the woods
Deeper into the woods
searching for the truth...


Samarbeten är något bland det roligaste med KR - både egna och andras. :) Tror vi har inspirerat varandra genom att tänka lite annorlunda och det har nog gett upphov till Aha-upplevelser hos oss alla. Det här en vid första anblicken en rätt ordinär "dänga" men under ytan har vi passerat flera konventioner om hur musik ska byggas upp och det har varit både kul och lärorikt! :) Nu var det ingen plan vi la upp upp det bara "blev"... ;-)

Den här låten fick sin början med att jag bytte till mig en gammal akustisk Washburn från en annan KR-medlem och började "plinka"  :rolleyes: lite inspirerad av MaxB´s övningar. Av en händelse (misstag?) hittade jag ett spännande ackord (som jag inte vet namnet på... och så var det igång. Det är lite kul med de där harmonierna som inte bara är "rätt" utan också inbjuder till musikaliska utflykter med en och annan ton som kanske inte alls hade passat in annars! :)

Edit 130902
Har pysslat med nivåerna - framför allt sången i första versen och lyft fram körerna lite. Har och försökt göra saxen tydligare.

Edit 130818

Tack för synpunkter och konkreta tips. :) Har försökt finputsa lite för att ordna med kanalbalansen. Addictive Grand är en bred rackare... Den verkar brodera ut klaviaturen mellan kanalerna hela kroppen i ljudet hamnade längst ut till vänster. Kortade ner låten med 22 sekunder och hoppas att ni inte hinner få tråkigt av denna versionen... ;-) Basen upp som önskat. Nu undrar jag bara vad annat jag lyckats ställa till med...  :rolleyes:  :lol:


Edit 130905

Soundcloud-länk:

« Senast ändrad: 05.09.2013, 14:52:56 by Jocke »
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Intressant ljudbild, sköna harmonier och en rätt väl avvägd mix!
Är lite fundersam på om det är ett elpiano jag hör som kanske skulle sänkas en aning...?
Eftersom jag slutat ange referenser tänker jag inte nämna att jag fick
vibbar av Sade när jag hörde Plinkas röst tillsammans med saxen.... :rolleyes: Fint!
Kanske något som bröt av lite mer vore bra för variationen i en så här relativt lång låt.
Ett stick eller bara att man tar ner arret i ett parti och sedan bygger upp igen....
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Intressant ljudbild, sköna harmonier och en rätt väl avvägd mix!
Är lite fundersam på om det är ett elpiano jag hör som kanske skulle sänkas en aning...?
Eftersom jag slutat ange referenser tänker jag inte nämna att jag fick
vibbar av Sade när jag hörde Plinkas röst tillsammans med saxen.... :rolleyes: Fint!
Kanske något som bröt av lite mer vore bra för variationen i en så här relativt lång låt.
Ett stick eller bara att man tar ner arret i ett parti och sedan bygger upp igen....
/Asti

Bra du inte sa något om Sade då...  :P

Har varit lite inne på samma tankegångar om arret... det kanske ska ner i de lite lugnare tongångarna efter saxpartiet? Pianot är Addictive Grand dubbat med Nord Electro - tycker jag har försökt hålla igen "bumlet" och brighta till det men det finns säkert mer att göra...

Tack för tyck! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Skön och avkopplande låt... För min smak får du gärna ta fram basen lite  mer) I like When its bummly"  :) Kan hålla med Asti om ett stick vore gött ... Annars Nice Work! ....
« Senast ändrad: 17.08.2013, 17:34:09 by Marsall »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Skön och avkopplande låt... För min smak får du gärna ta fram basen lite  mer) I like When its bummly"  :) Kan hålla med Asti om ett stick vore gött ... Annars Nice Work! ....

Tack - kul att du gillar den! :)

Som gammal solobassist med en tendens till återfall får jag ju vara lite försiktig med basen... brukar få på skallen för mycket bas här och har fått anpassa mina monitorer för att jag ska gilla det jag hör utan att stöta mig med mina vänner... :D Nåja, jag är inte så snabb längre och det är en skön "knorr" i soundet... får se om jag kan lyfta fram det när vi bestämt oss för arret... Det är mycket som kämpar om utrymmet i mellanregistret.

Det är alltid givande att få konkreta synpunkter men vi får invänta lite mer respons innan jag rådgör med mina kolabboratörer! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Intressant ljudbild, sköna harmonier och en rätt väl avvägd mix!
Är lite fundersam på om det är ett elpiano jag hör som kanske skulle sänkas en aning...?
Eftersom jag slutat ange referenser tänker jag inte nämna att jag fick
vibbar av Sade när jag hörde Plinkas röst tillsammans med saxen.... :rolleyes: Fint!
Kanske något som bröt av lite mer vore bra för variationen i en så här relativt lång låt.
Ett stick eller bara att man tar ner arret i ett parti och sedan bygger upp igen....
/Asti

Bra du inte sa något om Sade då...  :P

Har varit lite inne på samma tankegångar om arret... det kanske ska ner i de lite lugnare tongångarna efter saxpartiet? Pianot är Addictive Grand dubbat med Nord Electro - tycker jag har försökt hålla igen "bumlet" och brighta till det men det finns säkert mer att göra...

Tack för tyck! :)

Överlagt snyggt paketerat. Bra sång och snyggt spelat på allt. Kanske skulle man ha lite mer slick jazzridå över det hela? Randy Crawford-ish. Brodera ut lite småtrudeluttar när låten upprepande loopar på slutet.

Men det är väl mest en fråga om preferens. Snyggt var det iallafall. ta fram lite av det ljusa i elbasen tror jag kunde ge något. Får man på lite övertoner tror man att basen hörs, utan att det bumlar och har sig.

Lät proffsigt.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Snyggt o lite oväntad sång från plinkis, i positiv bemärkelse. Tycker inte alls det här var tokigt, vet inte vad jag ska gnälla på o har inte riktigt lyssningsmöjligheter att kommentera mix för stunden :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Alltså mycker mer aktiva trummor är min första reaktion. Inte bara ett antal slöa crashar här och var. Fills för tusan! Låten kräver det för det är skitbra annars. Skön Plinka sång, Roffes sax stöter fint och följsamt gitarrspel, Jocke. Och snyggt basspel, såna grejer fixar man inte med midi. Och tycker också kanske upp lite med den. Nice!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

Överlagt snyggt paketerat. Bra sång och snyggt spelat på allt. Kanske skulle man ha lite mer slick jazzridå över det hela? Randy Crawford-ish. Brodera ut lite småtrudeluttar när låten upprepande loopar på slutet.

Men det är väl mest en fråga om preferens. Snyggt var det iallafall. ta fram lite av det ljusa i elbasen tror jag kunde ge något. Får man på lite övertoner tror man att basen hörs, utan att det bumlar och har sig.

Lät proffsigt.

Tack! Kul med uppskattning!  :)  Mer "jazz" vet jag inte - får klura på det... Tycker det redan är en "häxbrygd" med olika stilar. Trodde Girly paxat Randy Crawford-konceptet... vore ju synd att tränga sig på där... ;-)  Men... det är absolut värt att klura över för det blev en skön kombo mellan harmonier, rytm och melodi här! :) Får nog jobba lite mer med basen... det stack ut på backingtracket men har blivit lite anonym i mixen...

Snyggt o lite oväntad sång från plinkis, i positiv bemärkelse. Tycker inte alls det här var tokigt, vet inte vad jag ska gnälla på o har inte riktigt lyssningsmöjligheter att kommentera mix för stunden :P

Visst är hon bra! :)  Tycker du ska koppla upp dig med ordentlig lyssning så vi kan få ett ordentligt omdöme... ;)

Alltså mycker mer aktiva trummor är min första reaktion. Inte bara ett antal slöa crashar här och var. Fills för tusan! Låten kräver det för det är skitbra annars. Skön Plinka sång, Roffes sax stöter fint och följsamt gitarrspel, Jocke. Och snyggt basspel, såna grejer fixar man inte med midi. Och tycker också kanske upp lite med den. Nice!

Mmm... trummorna hamnade lite längre bak i mixen än på backingtracket... kanske skulle försöka motivera "Animal" att veva på mera... ;-) Och... den ständiga basen... ska kika på det!^^ Tack för konstruktiv kritik! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt att lyssna på. Så skönt det är med nya samarbetsprojekt. Gillar alla ingredienser och det är härligt med Plinkas sång!
Är det min dator eller mina lurar som är knäppa? Är pianot långt ut åt vänster. Jag skulle i så fall vilja ha in pianot från vänstersidan lite närmare mitten...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Skönt att lyssna på. Så skönt det är med nya samarbetsprojekt. Gillar alla ingredienser och det är härligt med Plinkas sång!
Är det min dator eller mina lurar som är knäppa? Är pianot långt ut åt vänster. Jag skulle i så fall vilja ha in pianot från vänstersidan lite närmare mitten...

Kul att vi kunnat bidra med lite trevlighet för dig! :) Tror du ska vända lurarna...  :lol: Skämt åsido... Det ligger ett piano 45% vänster och ett annat som dubb 80-100% höger c:a 10 dB ner... tycker inte det borde uppfattas som fullt utpanorerat utan borde väl uppfattas som 30 kanske... men jag tackar för tipset och ska kika på det! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Glatt överraskad blev jag av den här sköna dängan. Suberbt bra mixat tycker jag framförallt trummor och Plinkas sång samt Roffes sax äh va fan allt låter bra stördes inte av skevt piano o gillar guran också.

Skulle ett stick komma till skulle jag inte protestera men jag vet inte om jag saknar ett kanske lite truddilutter som Emu var inne på på senare halvan.

En sak kräver jag dock och det är ett häftigt DIM-ackord vid 108 :D
« Senast ändrad: 18.08.2013, 02:56:43 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Skitskön låt, verkligen..
Man förväntar sig nästan att Calle Santana ska komma in och dra några hängtoner här och där, men för fanken, Jocke och Roffe Fixar det lika bra själva.
Dock kanske lite väl enahanda, ett stick här och där som sagt. :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Skal heller ikke, som Asti, nevne at det gir Sade-vibbar, spesielt fra 160.. :)

Det er veldig bra jobbat, mye interessant som skjer. Bra sang Plinka!

Synes bassen ligger litt langt bak og at trommene er tunna.. Jeg ville fjernet chorus på el gitaren, men det er en smaksak..


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Glatt överraskad blev jag av den här sköna dängan. Suberbt bra mixat tycker jag framförallt trummor och Plinkas sång samt Roffes sax äh va fan allt låter bra stördes inte av skevt piano o gillar guran också.

Skulle ett stick komma till skulle jag inte protestera men jag vet inte om jag saknar ett kanske lite truddilutter som Emu var inne på på senare halvan.

En sak kräver jag dock och det är ett häftigt DIM-ackord vid 108 :D

Va roligt att du gillar den Eddi - nu blir vi glada - tack! :) Tror vi sparar DIM-ackorden till nästa låt... (spelar säkert dem men måste kolla upp vilka de är...;) )

Skitskön låt, verkligen..
Man förväntar sig nästan att Calle Santana ska komma in och dra några hängtoner här och där, men för fanken, Jocke och Roffe Fixar det lika bra själva.
Dock kanske lite väl enahanda, ett stick här och där som sagt. :)

Nice - tack! Kul med duktiga kompisar! :) Om Calle tittar in ska jag be honom göra ett pålägg...  ;)

Skal heller ikke, som Asti, nevne at det gir Sade-vibbar, spesielt fra 160.. :)

Det er veldig bra jobbat, mye interessant som skjer. Bra sang Plinka!

Synes bassen ligger litt langt bak og at trommene er tunna.. Jeg ville fjernet chorus på el gitaren, men det er en smaksak..

Tack för din uppskattning och kommentarer Sigmunds! :) Jag blir förvånad själv över att ha mixat tunt... brukar ju få synpunkter på för mycket bas och för mycket botten i trummorna... Upptäckte att jag använt mina gamla AKG 271 Studio som är lite bumligare än de 271 MkII... Hoppas att nästa version är lite bättre balanserad...^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ny version först i tråden. Kan man länka hit?

Tack för synpunkter och konkreta tips.  :) Har försökt finputsa lite för att ordna med kanalbalansen. Addictive Grand är en bred rackare... Den verkar brodera ut klaviaturen mellan kanalerna hela kroppen i ljudet hamnade längst ut till vänster. Kortade ner låten med 22 sekunder och hoppas att ni inte hinner få tråkigt av denna versionen... ;-) Basen upp som önskat. Nu undrar jag bara vad annat jag lyckats ställa till med...   :rolleyes:  :lol:
« Senast ändrad: 18.08.2013, 18:47:18 by Jocke »
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Halloj!
Om ni visste hur roligt vi haft under detta projekt, och spännande när man jobbar på lite olika håll och sen upptäcker hur mycket kreativitet som plötsligt skulle vävas ihop till en helhet, Jocke fick lite huvudbry där en stund, men han fixade det galant tycker jag :D
Intressant ljudbild, sköna harmonier och en rätt väl avvägd mix!
Är lite fundersam på om det är ett elpiano jag hör som kanske skulle sänkas en aning...?
Eftersom jag slutat ange referenser tänker jag inte nämna att jag fick
vibbar av Sade när jag hörde Plinkas röst tillsammans med saxen.... :rolleyes: Fint!
Kanske något som bröt av lite mer vore bra för variationen i en så här relativt lång låt.
Ett stick eller bara att man tar ner arret i ett parti och sedan bygger upp igen....
/Asti
Sade...okey, nice för mig! Det var du som sa-de :rolleyes: fast du nämde ju inte det...
Tycker nog att vi har alldeles tillräckligt med variation i denna låten, med ingredienser av sjungen vers, refräng, gitarrsolo, saxofonsolo, tralleri-solo och refräng igen :lol:

Skön och avkopplande låt... För min smak får du gärna ta fram basen lite  mer) I like When its bummly"  :) Kan hålla med Asti om ett stick vore gött ... Annars Nice Work! ....
Tack för det! Det där med basen får vara Jockes huvudbry! :P


Överlagt snyggt paketerat. Bra sång och snyggt spelat på allt. Kanske skulle man ha lite mer slick jazzridå över det hela? Randy Crawford-ish. Brodera ut lite småtrudeluttar när låten upprepande loopar på slutet.

Men det är väl mest en fråga om preferens. Snyggt var det iallafall. ta fram lite av det ljusa i elbasen tror jag kunde ge något. Får man på lite övertoner tror man att basen hörs, utan att det bumlar och har sig.

Lät proffsigt.
Vi tackar för för detta, glada att det låter proffsigt!

Skönt att lyssna på. Så skönt det är med nya samarbetsprojekt. Gillar alla ingredienser och det är härligt med Plinkas sång!
Är det min dator eller mina lurar som är knäppa? Är pianot långt ut åt vänster. Jag skulle i så fall vilja ha in pianot från vänstersidan lite närmare mitten...
Gott det! Javisst, kul med nya samarbetsprojekt, håller med! :D

Glatt överraskad blev jag av den här sköna dängan. Suberbt bra mixat tycker jag framförallt trummor och Plinkas sång samt Roffes sax äh va fan allt låter bra stördes inte av skevt piano o gillar guran också.

Skulle ett stick komma till skulle jag inte protestera men jag vet inte om jag saknar ett kanske lite truddilutter som Emu var inne på på senare halvan.

En sak kräver jag dock och det är ett häftigt DIM-ackord vid 108 :D
Tack för det! Jocke får suga i sig vad gäller den superba mixningen ;)

Skitskön låt, verkligen..
Man förväntar sig nästan att Calle Santana ska komma in och dra några hängtoner här och där, men för fanken, Jocke och Roffe Fixar det lika bra själva.
Dock kanske lite väl enahanda, ett stick här och där som sagt. :)
Tack för det! Kanske får ringa den där Calle nån dag då :rolleyes:

Skal heller ikke, som Asti, nevne at det gir Sade-vibbar, spesielt fra 160.. :)

Det er veldig bra jobbat, mye interessant som skjer. Bra sang Plinka!

Synes bassen ligger litt langt bak og at trommene er tunna.. Jeg ville fjernet chorus på el gitaren, men det er en smaksak..
Sade-vibbar igen tydligen då, glad att du gillar sången, jag gillar att sjunga den! :D


Förresten, här kommer texten om någon skulle vara intresserad. Någonstans i början när Jocke skickade mig sina idéer och inspiration, så flimrade det förbi(för mitt inre öga) bilder ur filmen "Into the Wild", som sen fick bli min inspiration till texten:

I lost my soul
I lost my heart
in this society
My mama told me
from the start
-Don´t ever think you´re free!

Decide to leave
my everything
I stopped believe
in anything

I packed my bag
put on my shoes
I´m going to the woods!
Without a map,
that is no use
When I shall hunt with wolves!

Deeper into the woods
Deeper into the woods
Deeper into the woods
searching for the truth...
Plinkar på en låt...


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ny version först i tråden. Kan man länka hit?

Tack för synpunkter och konkreta tips.  :) Har försökt finputsa lite för att ordna med kanalbalansen. Addictive Grand är en bred rackare... Den verkar brodera ut klaviaturen mellan kanalerna hela kroppen i ljudet hamnade längst ut till vänster. Kortade ner låten med 22 sekunder och hoppas att ni inte hinner få tråkigt av denna versionen... ;-) Basen upp som önskat. Nu undrar jag bara vad annat jag lyckats ställa till med...   :rolleyes:  :lol:
Se där ja, låter mycket luftigare nu ju :D
Snygga ändringar tycker jag, och kul idé att du la in min bakgrundskör :D lite i bakgrunden efter refrängen ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

Se där ja, låter mycket luftigare nu ju :D
Snygga ändringar tycker jag, och kul idé att du la in min bakgrundskör :D lite i bakgrunden efter refrängen ;)

Kul att du gillar också så att vi inte bara är andra till lags...  ;) Ja, det tar sig - så gick den här dagen... börjar väl bli hög tid att börja fundera på vad det var jag tänkt göra egentligen...  :rolleyes:  :lol:

Edit. PS. Lade in texten i trådhuvudet. :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Har lyssnat igen på den nya, jag är supernöjd. Bra mixjobb och gitarr Jocke, fin sång och nya kören satt fint!  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Ja nu vart ett helt annan låt tycker jag!:wub: ..mumsbummlybas  :)och jag tycker att allt smälte samman bättre på köpet.. blås liksom sången ..refrängen vart RIKTIGT hitig".. + för att den mals på ordentligt ..perfekt!...
! Ja stick behövs nog inte längre... Kanoners helt enkelt..  B)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
En jättefin låt...Ett lyckat collab !!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Har lyssnat igen på den nya, jag är supernöjd. Bra mixjobb och gitarr Jocke, fin sång och nya kören satt fint!  :D
/Roffe H


Tack Roffe! :) Vore ju trist om jag skulle göra någon av "De tre kollaboratörerna" besviken...  :rolleyes:  :P

Ja nu vart ett helt annan låt tycker jag!:wub: ..mumsbummlybas  :)och jag tycker att allt smälte samman bättre på köpet.. blås liksom sången ..refrängen vart RIKTIGT hitig".. + för att den mals på ordentligt ..perfekt!...
! Ja stick behövs nog inte längre... Kanoners helt enkelt..  B)

Tack Marsall! :) Ja, det var så här vi hörde den medan vi höll på och jobba så det var ju kul att det kom på plats som det skulle vara... Jag märker hur stort intryck jag tar av vad vi skriver här... som jag nämnt tidigare i tråden har jag en svaghet för bas... ;) Kul att du gillar! :)

En jättefin låt...Ett lyckat collab !!

mvh

Tack Johan - vi har haft kul! :) Kanske låter det lite för vänt och konventionellt för din smak men då har du inte lyssnat ordentligt - det finns bla sjuor, nior, elvor och maj7...  :rolleyes:   B)

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Efter att "bara" ha gillat alstret på FB så fick jag nu möjlighet att lyssna också  :)

Grymt bra sång Carina.Snyggt uppbackad också av KR gentlemännen Jocke/Roffe.
Mixen och liret tycker jag sitter fint,det låter kalas hos mig.
Trummorna skulle kunna få några mer genomarbetade fills som Tokai var inne på.

En förlösande Carlos/djonas clon skulle göra sig på ett solo parti där mot slutet..

Låten då:Störtskön!

Hattar,njäe det börjar bli kallt på mina breddgrader så jag behåller dom på skulten.Men jag har fem ryssmössor som jag kan låna ut innan det blir vinter :D

Det här är när KR är som bäst - collab.

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jomenvisst, sticket känns inte lika eftersökt i denna mix.
Lite congas på vissa ställen och den svenska 'Storskogen' skulle transformeras till Amasonas urskog.
Särskilt om ni släppte i Calle på några ställen oxo.. B)
Lika skön lyssning denna gång, om inte snäppet skönare..
4 anakondor i luften..
Fantomen /t.f. urskogsinvånare.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Efter att "bara" ha gillat alstret på FB så fick jag nu möjlighet att lyssna också  :)

Grymt bra sång Carina.Snyggt uppbackad också av KR gentlemännen Jocke/Roffe.
Mixen och liret tycker jag sitter fint,det låter kalas hos mig.
Trummorna skulle kunna få några mer genomarbetade fills som Tokai var inne på.

En förlösande Carlos/djonas clon skulle göra sig på ett solo parti där mot slutet..

Låten då:Störtskön!

Hattar,njäe det börjar bli kallt på mina breddgrader så jag behåller dom på skulten.Men jag har fem ryssmössor som jag kan låna ut innan det blir vinter :D

Det här är när KR är som bäst - collab.

Mike

Kul att den här låten lyckades passera dina kritiska öron - tack! Du ska veta att Carina och Roffe inte är lätta att samarbeta med - de skapar alldeles för många möjligheter...  :P Nä, det hörs nog att vi haft rätt kul med den här låten - "hoppas"!  ;) Jag har faktiskt jobbat en hel del med trummorna och det finns en del subtila fills om man lyssnar noga. Har nog rätt medvetet dragit ner dem för att inte bryta upp flow:et. Calle var förbi förresten - men han hade ingen bra dag... Vi får väl se om han dyker upp igen.  ;)

Jomenvisst, sticket känns inte lika eftersökt i denna mix.
Lite congas på vissa ställen och den svenska 'Storskogen' skulle transformeras till Amasonas urskog.
Särskilt om ni släppte i Calle på några ställen oxo.. B)
Lika skön lyssning denna gång, om inte snäppet skönare..
4 anakondor i luften..
Fantomen /t.f. urskogsinvånare.

Härligt att det var skönt för dig också!  :P Tror det får vara svensk tallskog ett tag till men jag fattar poängen med att latinisera den... det kan säkert funka det också. :) Jammade lite med Carlos men rätta känslan infann sig inte... Det har tagit rätt lång tid att ta sig hit. För en gångs skull har jag jag varit riktigt noga och inte fuskat så mycket...  :rolleyes: Det har betytt omspelning i stället för editering och ytterligare omtag för "riktiga" breddningar/dubb... Tror att "klockorna i urskogen" får ticka på lite innan jag pallar arbeta om hela rytmpaketet med latinskt sväng och solo...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jocke: haft lite dåligt med tid för studion men lovar att återkomma med en riktig lyssning a.s.a.p ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Vilken skön låt. Det här är radioklart, faktiskt. De enda synpunkter man kan ha är smaksaker, låten duger gott som den är.
Det är inte för mycket bas på denna. Jag hade önskat lite mer botten ur elbasen, men som sagt, tycke och smak.
Sedan kanske man kunde ha vissa saker mer i förgrunden, vissa lite längre bak. Som jag uppfattar det nu ligger det mesta på ungefär samma distans.

Och jag måste bara berömma Plinka här. Har nog inte hört hennes röst så här bra. Jag kom också direkt att tänka på Sade.

Njutbart, verkligen.  :)
DON'T PANIC


Utloggad Freddy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
Inte riktigt något jag normalt diggar, men det är välbehagligt att lyssna på. Märker dock att jag börjar kolla mail istället för att lyssna enbart, så för mig blir det lite bakgrundsmusik, men behaglig sådan.

Sången är bra, allt är kompetent gjort. Reagerade bara på en sak egentligen, runt 120 i spelaren så är trummorna ganska otajta, kanske kan rättas till lite?

Bra jobbat alla inblandade! 
"I can take you far but I'll burn you out before we get there"

https://soundcloud.com/gitarrfreddan


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Har lyssnat igen på den nya, jag är supernöjd. Bra mixjobb och gitarr Jocke, fin sång och nya kören satt fint!  :D
/Roffe H

Eller hur! Och saxen är en riktig pärla, så vackert med äkta vara :D

Ja nu vart ett helt annan låt tycker jag!:wub: ..mumsbummlybas  :)och jag tycker att allt smälte samman bättre på köpet.. blås liksom sången ..refrängen vart RIKTIGT hitig".. + för att den mals på ordentligt ..perfekt!...
! Ja stick behövs nog inte längre... Kanoners helt enkelt..  B)
Låter gott det, då blir vi nöjda med ;)

En jättefin låt...Ett lyckat collab !!

mvh
Tackar för det!

Efter att "bara" ha gillat alstret på FB så fick jag nu möjlighet att lyssna också  :)

Grymt bra sång Carina.Snyggt uppbackad också av KR gentlemännen Jocke/Roffe.
Mixen och liret tycker jag sitter fint,det låter kalas hos mig.
Trummorna skulle kunna få några mer genomarbetade fills som Tokai var inne på.

En förlösande Carlos/djonas clon skulle göra sig på ett solo parti där mot slutet..

Låten då:Störtskön!

Hattar,njäe det börjar bli kallt på mina breddgrader så jag behåller dom på skulten.Men jag har fem ryssmössor som jag kan låna ut innan det blir vinter :D

Det här är när KR är som bäst - collab.

Mike
Tackar och bockar :wub: Mössorna kommer nog snart till användning :)

Jomenvisst, sticket känns inte lika eftersökt i denna mix.
Lite congas på vissa ställen och den svenska 'Storskogen' skulle transformeras till Amasonas urskog.
Särskilt om ni släppte i Calle på några ställen oxo.. B)
Lika skön lyssning denna gång, om inte snäppet skönare..
4 anakondor i luften..
Fantomen /t.f. urskogsinvånare.
Tack för det! :D Vet inte om det finns vargar i Amazonas urskogar :unsure: blir svårt att jaga med dom annars som jag sjöng att jag skulle...tror vi håller oss till norden! Vi tackar för anakondorna, men kanske lurigt att släppa ut dom i skogen här :lol:

Vilken skön låt. Det här är radioklart, faktiskt. De enda synpunkter man kan ha är smaksaker, låten duger gott som den är.
Det är inte för mycket bas på denna. Jag hade önskat lite mer botten ur elbasen, men som sagt, tycke och smak.
Sedan kanske man kunde ha vissa saker mer i förgrunden, vissa lite längre bak. Som jag uppfattar det nu ligger det mesta på ungefär samma distans.

Och jag måste bara berömma Plinka här. Har nog inte hört hennes röst så här bra. Jag kom också direkt att tänka på Sade.

Njutbart, verkligen.  :)
Kul att du uppskattar min sång! :wub: Övning ger visst färdighet, har nog aldrig tidigare sjungit så många timmar i studion som denna sommaren...och det syns på min bleka hudfärg... :rolleyes:

Inte riktigt något jag normalt diggar, men det är välbehagligt att lyssna på. Märker dock att jag börjar kolla mail istället för att lyssna enbart, så för mig blir det lite bakgrundsmusik, men behaglig sådan.

Sången är bra, allt är kompetent gjort. Reagerade bara på en sak egentligen, runt 120 i spelaren så är trummorna ganska otajta, kanske kan rättas till lite?

Bra jobbat alla inblandade! 
Betryggande att mixproffset tycker att allt är kompetent gjort :D Men jag kan förstå att om man är riktigt FÖRBANNAD eller FÖRKROSSAD så känns det här lite mesigt :lol:  :P

Plinkar på en låt...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends


Eddi (bestämt) -En sak kräver jag dock och det är ett häftigt DIM-ackord vid 108
Plinka (mer obestämt) -Tack för det! Jocke får suga i sig vad gäller den superba mixningen

Ett DIM ackord har inte med mixningen att göra det är ett ackord som the four fabs introducerade till poppen men bygger naturligtvis på olika jazzprojekt over there där mörkhyade människor lekte med sina guror i gränder där förpackningar av Campbell och gamla tidnngar  trängdes med varandra - att de sedan i sin tur snott det från de gamla europeiska mästarna är väl att gräva lite för djupt.

Nu har plötsligt platsen för dim-ackordet fölyttats från 108 till 105 och Jocke det slits inte ut det kan användas igen och igen - I promise :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jocke: haft lite dåligt med tid för studion men lovar att återkomma med en riktig lyssning a.s.a.p ;)

Känn ingen press - du behöver inte ursäkta dig men det vore kul att få höra vad du tycker! :)

Vilken skön låt. Det här är radioklart, faktiskt. De enda synpunkter man kan ha är smaksaker, låten duger gott som den är.
Det är inte för mycket bas på denna. Jag hade önskat lite mer botten ur elbasen, men som sagt, tycke och smak.
Sedan kanske man kunde ha vissa saker mer i förgrunden, vissa lite längre bak. Som jag uppfattar det nu ligger det mesta på ungefär samma distans.

Och jag måste bara berömma Plinka här. Har nog inte hört hennes röst så här bra. Jag kom också direkt att tänka på Sade.

Njutbart, verkligen.  :)

Va roligt att du gillar den - tack! :) Ja, Plinka är verkligen lysande - och Roffe också! <3 De gjorde mitt "backingtrack"till en skön låt! :) Det är verkligen skitsvårt att få till den djupa basen om man vill få fram "knorren" med obandat. Modulation gör det lite lättare men jag har kämpat till och från med det här i många år nu och det är väl ung så här bra det kan bli... Har försökt lägga lite stöd med pianot och fetat till kicken men man skulle ju vilja ha det ännu mer runt och gott... Får klura på om man kunde processa den två vägar - en djup och en med knorr. Tack för uppskattning! :)


Inte riktigt något jag normalt diggar, men det är välbehagligt att lyssna på. Märker dock att jag börjar kolla mail istället för att lyssna enbart, så för mig blir det lite bakgrundsmusik, men behaglig sådan.

Sången är bra, allt är kompetent gjort. Reagerade bara på en sak egentligen, runt 120 i spelaren så är trummorna ganska otajta, kanske kan rättas till lite?

Bra jobbat alla inblandade! 

Fick du några kul mail? ;) Liksom du gör en del "mellan-låtar" är det något som också händer oss andra... ibland får jag till en riktigt rockig sak...  :P Får faktiskt tråkigt rätt fort av att göra samma sak hela tiden och vill ständigt tänja min egen kapacitet och prova sånt jag inte gjort förr. :) Fick god hjälp av Roffe och Plinka här! <3

Det känns smickrande att just du tycker det är kompetent gjort - tack! :) Bra att du gjorde mig uppmärksam på att det är otajt vid 120... Försköt några slag där i den första verren för att öka på drivet. Sedan la på en lätt tamburin och jag tror att det är den som triggar känslan av "otajt"... får försöka synka de där... tack för din uppmärksamhet! :)

Betryggande att mixproffset tycker att allt är kompetent gjort :D Men jag kan förstå att om man är riktigt FÖRBANNAD eller FÖRKROSSAD så känns det här lite mesigt :lol:  :P

Undrar vad jag tänkte skriva här...? Rolig kommentar var det i alla fall!  :lol:


Eddi (bestämt) -En sak kräver jag dock och det är ett häftigt DIM-ackord vid 108
Plinka (mer obestämt) -Tack för det! Jocke får suga i sig vad gäller den superba mixningen

Ett DIM ackord har inte med mixningen att göra det är ett ackord som the four fabs introducerade till poppen men bygger naturligtvis på olika jazzprojekt over there där mörkhyade människor lekte med sina guror i gränder där förpackningar av Campbell och gamla tidnngar  trängdes med varandra - att de sedan i sin tur snott det från de gamla europeiska mästarna är väl att gräva lite för djupt.

Nu har plötsligt platsen för dim-ackordet fölyttats från 108 till 105 och Jocke det slits inte ut det kan användas igen och igen - I promise :D

Tack Eddi! :) Plinka skrev i sin tråd att hon var lite blek efter den här sommaren... det hade inte med vädret att göra men hon hade varit mycket i studion. Detsamma gäller för mig så de där mörkhyade referenserna förstår vi nog inte riktigt...  :wacko: Skämt åsido - kul med lite historia kring DIM-ackorden. Tror jag lärt mig dem en gång... spelar dem säkert men måste nog slå upp och kolla. Har för mig att det är de som man kan flytta längs greppbrädan och det blir samma ackord i en annan position... kan det vara så?^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa


Eddi (bestämt) -En sak kräver jag dock och det är ett häftigt DIM-ackord vid 108
Plinka (mer obestämt) -Tack för det! Jocke får suga i sig vad gäller den superba mixningen

Ett DIM ackord har inte med mixningen att göra det är ett ackord som the four fabs introducerade till poppen men bygger naturligtvis på olika jazzprojekt over there där mörkhyade människor lekte med sina guror i gränder där förpackningar av Campbell och gamla tidnngar  trängdes med varandra - att de sedan i sin tur snott det från de gamla europeiska mästarna är väl att gräva lite för djupt.

Nu har plötsligt platsen för dim-ackordet fölyttats från 108 till 105 och Jocke det slits inte ut det kan användas igen och igen - I promise :D
Det där med dim-ackord är ett lite dimmigt begrepp för mig, så jag valde att inte kommentera det(och kände mig sedan glad över att det inte vara jag som var gitarristen) :rolleyes:
...därför detta "obestämda" svar... ;) Men nu bara för att du tar upp det igen så blir man ju lite nyfiken på hur det låter, jag har också en sån där gammal ackord-bok för gitarr, så nu måste jag allt slå upp ett sånt där(men jag är fortfarande glad att det inte är jag som är gitarristen :D )
Plinkar på en låt...


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil


Eddi (bestämt) -En sak kräver jag dock och det är ett häftigt DIM-ackord vid 108
Plinka (mer obestämt) -Tack för det! Jocke får suga i sig vad gäller den superba mixningen

Ett DIM ackord har inte med mixningen att göra det är ett ackord som the four fabs introducerade till poppen men bygger naturligtvis på olika jazzprojekt over there där mörkhyade människor lekte med sina guror i gränder där förpackningar av Campbell och gamla tidnngar  trängdes med varandra - att de sedan i sin tur snott det från de gamla europeiska mästarna är väl att gräva lite för djupt.

Nu har plötsligt platsen för dim-ackordet fölyttats från 108 till 105 och Jocke det slits inte ut det kan användas igen och igen - I promise :D
Det där med dim-ackord är ett lite dimmigt begrepp för mig, så jag valde att inte kommentera det(och kände mig sedan glad över att det inte vara jag som var gitarristen) :rolleyes:
...därför detta "obestämda" svar... ;) Men nu bara för att du tar upp det igen så blir man ju lite nyfiken på hur det låter, jag har också en sån där gammal ackord-bok för gitarr, så nu måste jag allt slå upp ett sånt där(men jag är fortfarande glad att det inte är jag som är gitarristen :D )

Alltså - de där lektionerna i musikteori var svåra att hålla sig vaken på...  :lol: Skämt åsido så hade jag en gång hyggligt grepp hur man la ut ackorden men det var länge sedan och mitt förhållningssätt idag är väl närmast matematiskt på en väldigt grundläggande nivå...^^ Plus och minus klarar jag (oftast)!  :rolleyes:

Här finns info om DIM7: http://www.poplåtar.se/ackord/ackordanalys/7-ackord/dimsju/

Citera
   
-Dimsjuackordet är uppbyggt av små terser (b3). Fyra toner staplas på varandra med intervallet en liten ters mellan varje ton.
-En liten ters är tre halva tonsteg. Eftersom det finns tolv toner går det jämt ut. 3 x 4 = 12.
-Det är därför ett och samma toninnehåll ger fyra olika ackord beroende på vilket som är grundtonen i ackordet, och således finns det endast tre, till toninnehållet, olika dim7 ackord.

Menar du att det skulle ligga på 3:e taktslaget där vid 105, Eddi? Som en upptakt - typ?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends


Eddi (bestämt) -En sak kräver jag dock och det är ett häftigt DIM-ackord vid 108
Plinka (mer obestämt) -Tack för det! Jocke får suga i sig vad gäller den superba mixningen

Ett DIM ackord har inte med mixningen att göra det är ett ackord som the four fabs introducerade till poppen men bygger naturligtvis på olika jazzprojekt over there där mörkhyade människor lekte med sina guror i gränder där förpackningar av Campbell och gamla tidnngar  trängdes med varandra - att de sedan i sin tur snott det från de gamla europeiska mästarna är väl att gräva lite för djupt.

Nu har plötsligt platsen för dim-ackordet fölyttats från 108 till 105 och Jocke det slits inte ut det kan användas igen och igen - I promise :D
Det där med dim-ackord är ett lite dimmigt begrepp för mig, så jag valde att inte kommentera det(och kände mig sedan glad över att det inte vara jag som var gitarristen) :rolleyes:
...därför detta "obestämda" svar... ;) Men nu bara för att du tar upp det igen så blir man ju lite nyfiken på hur det låter, jag har också en sån där gammal ackord-bok för gitarr, så nu måste jag allt slå upp ett sånt där(men jag är fortfarande glad att det inte är jag som är gitarristen :D )

Alltså - de där lektionerna i musikteori var svåra att hålla sig vaken på...  :lol: Skämt åsido så hade jag en gång hyggligt grepp hur man la ut ackorden men det var länge sedan och mitt förhållningssätt idag är väl närmast matematiskt på en väldigt grundläggande nivå...^^ Plus och minus klarar jag (oftast)!  :rolleyes:

Här finns info om DIM7: http://www.poplåtar.se/ackord/ackordanalys/7-ackord/dimsju/

Citera
   
-Dimsjuackordet är uppbyggt av små terser (b3). Fyra toner staplas på varandra med intervallet en liten ters mellan varje ton.
-En liten ters är tre halva tonsteg. Eftersom det finns tolv toner går det jämt ut. 3 x 4 = 12.
-Det är därför ett och samma toninnehåll ger fyra olika ackord beroende på vilket som är grundtonen i ackordet, och således finns det endast tre, till toninnehållet, olika dim7 ackord.

Menar du att det skulle ligga på 3:e taktslaget där vid 105, Eddi? Som en upptakt - typ?
Det kanske är ett sus4 jag menar? Ja ja tror 3:e takten men mer som ett avslut på det braiga temat :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se