Kontrollrummet

pxm - "A Deeper Wiew" - a Rock Jazz Fusion ballad

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
 Fick några tips per PM ang. gitarrlir. De var bra och jag fick en ide´, det finns en stil som blandar linear jazz (ref; dr Ed Byrne) och modal jazz. Det blir såklart Linear-Modal Jazz (ref; JazzTheory av Mark Levin).

Men den här går i 4/4 med markeringarna på 1 och 3 (rocktrummor) och inte som i jazz, markeringar på 2 och 4 så det får då kallas Rock Jazz Fusion...Det är ett nytt koncept för mig att spela på och jag är ju uppväxt på 70 och 80 talet så jag trivs med rocktrummor.. :)

 Varför enbart spela skalorna och de  diatoniska ackorden när det finns gracenotes för melodier och Sekundära Dominanters guidetones att använda som väg till nästa harmoni/ackord t. ex. Detta för att komma ifrån det som låter som skalövningar i
mitt gitarrlir och skapa mer frihet och möjligheter.

 Innan ni lyssnar vill jag gärna förklara uppbyggnaden, fastän det kanhända inte behövs. Jag är litet osäker men jag kan enkelt hänga med i den här, men det är klart - det är ju jag som komponerat den. :)

 Det här är en vanlig ii-V7-I progression/ackordsföljd i C (reharmoniserad) och jag utgår från vanliga C-dur skalan (men jag spelar såklart inte den).. Melodin är komponerad och improvisationsdelen spelar till samma ackordsföljd som melodin innan spelat två repriser i. Solot är helt modalt då jag är van att spela på sådant vis. :) Sedan avslutas det hela linjärt-modalt igen med en sista repris av melodin.



 Det är litet othight och oredigerat , även om jag loopat ackordsföljden och melodin. Jag vill att det skall ge en riktig "äkta"känsla. Man brukar aldrig redigera jazz, så.......

Jag hoppas den är förståelig och,,,eh-jag tycker att den är fin....Hoppas att ni gillar den, men vad jag framför allt vill veta - om jag spelar så här i 6 mån.gör jag det för att utveckla min stil och jag vill inte att det skall låta skalövningar. Så säg till om det gör det (så att nu jag inte kastar bort 6 månader med övningar) - solot/improvisationen får dock vara ursäktad här då jag inte övat in den nya approachen ännu och kan inte improvisera fritt och enkelt på så vis ännu....  :)

Ha det gott !!!

mvh
« Senast ändrad: 17.08.2013, 18:08:57 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
För mig är detta väldigt annorlunda och lite spännande, tror den kan bli väldigt vacker om du tajtar upp den och så, och lägger på en sång som håller ihop det hela :)
Plinkar på en låt...


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Hör att du fått återfall efter din melodiösa period...  :rolleyes:  ;)

Citera
Det här är en vanlig ii-V7-I progression/ackordsföljd i C (reharmoniserad) och jag utgår från vanliga C-dur skalan (men jag spelar såklart inte den)..

Gillar din "fetade" kommentar och kan bara instämma...  :lol: Det är jättekul att du finner inspiration till utveckling, Johan... men ärligt talat fattar jag inte mycket av det där och det är inte SÅ kul att lyssna på... sorry.  :)

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Lite "mjukare stil" än vad jag är van att höra från dig, tycker stilen det passar dig. Kanske borde det finnas nåt mer här?  :)
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
en bas som knyter samman ackorden och trummor som visar takten...???
ja, du har rätt Roffe, den kanske är svårlyssnad i den här skepnaden....
men, ärligt, jag tyckte det var jättesvårt att komponera linjärt så jag lade ned det där med
en baslinje.........nu känner jag för att konstruera/komponera en sådan...
jag skall fundera idag litet så får vi se om det blir gjort i helgen....

Ja, det är litet mer soft, jag ville försöka hålla det så, ett litet experiment.....
och linjärt för att komma ifrån "skalövningarna".....

skall se om jag kan utveckla stilen och lära mig spela mer så......
det  här var första försöket....

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jäkligt bra första försök vill jag påstå, gillar "din nya stil" där du kommer från skalorna (de kan du ju öva på i alla fall). Lite trummor och bas skulle göra susen.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)