Kontrollrummet

emu: Håll mitt hjärta, cover - andra tagningen

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Den här låten verkar som gjord för sångövningar med rätt stort omfång och tonartshöjning. Känner mig själv ofta obekväm om det inte ligger helt rätt... som vid de få tillfällen jag gått i kyrkan. Tongångarna där ligger "alltid" helt fel för mig och jag måste gå ner där det det går upp och tvärtom... :( Tycker du fixar det här bra och det känns stabilare nu! :) Det artar sig till en bra cover - gillar "kompet" och väntar på att det ska dra igång ett ylande gitarrsolo!  :P

Tackar för det. Fixar det låga bättre än vad jag trodde, men det låter för konstgjort på något sätt. blir nog fokus på den högre stämman, men med mer dynamik. Man kunde ju sänka den ett par tre toner också, men det ligger som det ligger för tillfället.

Ylande solon eller liknande kommer nog till när sången sitter, det är en övningslåt just nu :D

Schyst arr! Svårt att säga vilken oktav du ska välja (den mörka sången är ju också häftig) tror du hittar svaret själv...följer med spänning fortsättningen. :)
/Roffe H

Tack för det! Den lägre oktaven skulle nog passa in i lite mindre känslosam musik av mangligare karaktär kanske, som effekt snarare än skönsång :)

filar vidare!

lite mindre reverb typ mycket mindre tror jag skulle vara bra för låten o dej .Då kan kan du inte gömmad ig lika mycket, lite som du säger själv avsluten är i många fall spännande o säkra.

Mitt enda tipps... vill lite lite mindre
Jag torskar oftas där

Kramisar

Uhm, lyssnare du på sista verren? Jag tyckte att den låga stämman låg hyfsat nära? Fast det är klart, det kanske jag fått om bakfoten :D

kör vidare iallafall får vi se :) Och torr sång ska det ju vara här, lite intim o så :)

kram :D


Jag tycker den går i för låg tonart. Skulle vilja höra röstresurserna högre upp i frekvenserna. Den höga stämman här är fortfarande väldigt försiktig, trots att det finns utrymme för mer utsvävningar.

Riktigt nyttigt stycke att öva på.
Rekommenderar test av tidigare rekommendation (cykelns låt).


Ja, det är för långt kan vi väl slå fast. Skall försöka öka på utsvävningar nån gång när det är stabilare grund med.

Skall kika på cykelns låt som sagt, men det blir nog denna ett tag till nu när ångan är uppe =)

tack för tyck!

En oktav ner lät lite överdrivet mörkt.

Tycker du ska sjunga som tidigare, men med svag röst i verserna. Mer huvud, än bröst och mage.
Sen tar du fullt stöd i refrängen.

Ja, jag håller med dig på alla punkter. Det blev för mörkt. Skall prova den där lägre rösten nån gång i nåt murrigt slammersammanhang, för jag blev lite förvånad att jag ens kom dit ner, om än med vingel och svaj.

tack för fortsatt tyck o tänk!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
En oktav ner lät lite överdrivet mörkt.

Tycker du ska sjunga som tidigare, men med svag röst i verserna. Mer huvud, än bröst och mage.
Sen tar du fullt stöd i refrängen.

Den där känslan fick jag också av första verren men  denna låter bättre... ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Nej nu enas vi att det lät för mörkt  :lol:

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Det är nog första gången jag hör dig sjunga ;)
Absolut att du har en röst som funkar och sometimes riktigt bra timbre :)
Men en bit kvar och det får du inte genom sånglektioner tror jag  :unsure: utan sjung på så mycket du kan, gärna flera timmar om dagen så kommer du märka vilken kontroll du får efter ett tag.
Men att som Eddi jämföra med kanske en av världens bästa röster (åtminstone i SWE )skulle nog jag påstå...det vill jag inte göra och det är inte intressant heller...du har ditt eget uttryck...Nice ;)

Allt gott karl   B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Det är nog första gången jag hör dig sjunga ;)
Absolut att du har en röst som funkar och sometimes riktigt bra timbre :)
Men en bit kvar och det får du inte genom sånglektioner tror jag  :unsure: utan sjung på så mycket du kan, gärna flera timmar om dagen så kommer du märka vilken kontroll du får efter ett tag.
Men att som Eddi jämföra med kanske en av världens bästa röster (åtminstone i SWE )skulle nog jag påstå...det vill jag inte göra och det är inte intressant heller...du har ditt eget uttryck...Nice ;)

Allt gott karl   B)

Tjo karl! Jag känner nog lite som du, klang och så funkar, -ibland. Så det är väl bara att nöta tills det faktiskt funkar. FÖrhoppningsvis så kan man bli av med lite hämningar av att sjunga inför en lärare, och dessutom få lite teknik man kan utnyttja när man sen sjunger de där timmarna varje dag ;)

Eget uttryck duger gott åt mig, så länger som det kombineras med en bättre kontroll :D


tack för tyck och tips!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag vidhåller att din egen övning troligen är lika nyttig som övning framför lärare. Glo på dig själv i en spegel då du sjunger eller videofilma dig och glo på filmen efteråt så kan du känna samma nerver som du kan känna framför en lärare. Övning, övning, tror jag mest på.
« Senast ändrad: 19.08.2013, 23:30:06 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Trevligt att höra dig sjunga igen!! Keep going.

Tror Andre de Langes original går nån ton lägre än Skifs version.

Måste länka till originalet för de som inte hört den. Helt fantastisk med sveriges bästa röst:



Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag förstår verkligen inte varför så många verkar vara mot att gå till en sångpedagog/coach
Det är många här på forumet som i mina öron skulle må bra av några lektioner. Det är aldrig fel att lära sig rätt teknik så man inte förstör nåt. Lära sig hur man värmer upp, andning, diafragmaanvändning mm. Samt att det som du säger är väldigt nyttigt att stå och gapa framför nån som direkt kan ge feedback när du gör nåt galet och att det släpper på inneboende spärrar. Det handlar ju om att på bästa sätt plocka fram ens unika röstkaraktär.
Komplettera detta med att sjunga i en kör. Körsjungning är oerhört utvecklande på många plan.
Jag har ju sagt förr till dig att jag tycker din sångröst påminner en hel del om Trent Reznor. Så om du lär dig använda den på ett sobert sätt så kommer det att vara en oerhörd tillgång i mångas musik  :)
« Senast ändrad: 19.08.2013, 23:47:01 by jonnerstone »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Åh... "stön"... nu kommer jag att vara tyst ett tag...  ;) Gillar sånt där stort munspel med knapp... kromatiskt? Härligt att höra - visste inte det fanns "ett orginal"...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Det ljusa är riktigt bra T,det mörka - njäe.

Träna in lite vibrato då du sitter i bilen så kan du skippa sång pedagog.Lägg stålarna på en bra mick ist..Du har tekniken ganska klar för dig,det hörs när du tar i.

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ja den 'låga' varianten låter betydligt svajigare.. Men det går nog att öva upp det tonläget oxo.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lyssnade tidigare och vart väl inte helt såld på den mörka rösten förmodligen på att den upplevs som svårare och att du inte når ända fram vad gäller uttryck och pitch - jag gillar den ljusare rösten bättre. MEN som vi varit inne påå - helt rätt att försöka efter ett tag sitter den :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Den mörkare versionens överstämma gav ny dimension
Jag gillade kombinationen, när jag lyssnar på över och under samtidigt och låter dem blandas i huvudet, härligt!

Dessutom dessa underbara basar och urtunga syntar!
Mmmm
/Josef


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag vidhåller att din egen övning troligen är lika nyttig som övning framför lärare. Glo på dig själv i en spegel då du sjunger eller videofilma dig och glo på filmen efteråt så kan du känna samma nerver som du kan känna framför en lärare. Övning, övning, tror jag mest på.

Egen övning är ju nödvändigt, samtidigt som jag tror att en lärare kan ta fram annat, och ge en bra tips. I annat fall skulle väl vi ge våra barn samtliga skolböcker och låta dem lära sig själv? :lol: å andra sidan kanske det inte skulle bli sämre heller :)

Jag sjunger alltsom oftast i ganska mörk omgivning och blundar, så filma skulle nog förta hela feelingen. men kan jui vara värt att testa nångång!



Wernborg: Man har väl lite övning framför sig innan man platsar med den mannen :D grymt!

Jag förstår verkligen inte varför så många verkar vara mot att gå till en sångpedagog/coach
Det är många här på forumet som i mina öron skulle må bra av några lektioner. Det är aldrig fel att lära sig rätt teknik så man inte förstör nåt. Lära sig hur man värmer upp, andning, diafragmaanvändning mm. Samt att det som du säger är väldigt nyttigt att stå och gapa framför nån som direkt kan ge feedback när du gör nåt galet och att det släpper på inneboende spärrar. Det handlar ju om att på bästa sätt plocka fram ens unika röstkaraktär.
Komplettera detta med att sjunga i en kör. Körsjungning är oerhört utvecklande på många plan.
Jag har ju sagt förr till dig att jag tycker din sångröst påminner en hel del om Trent Reznor. Så om du lär dig använda den på ett sobert sätt så kommer det att vara en oerhörd tillgång i mångas musik  :)

Tack JS. Vi får väl se hur det går framöver, men jag gnolar vidare!

Det ljusa är riktigt bra T,det mörka - njäe.

Träna in lite vibrato då du sitter i bilen så kan du skippa sång pedagog.Lägg stålarna på en bra mick ist..Du har tekniken ganska klar för dig,det hörs när du tar i.

Mike

tack Mike, skall joddla vidare!

Ja den 'låga' varianten låter betydligt svajigare.. Men det går nog att öva upp det tonläget oxo.

Jo, men kanske använda den i lite mer effektsäkande sammanhang :)

Lyssnade tidigare och vart väl inte helt såld på den mörka rösten förmodligen på att den upplevs som svårare och att du inte når ända fram vad gäller uttryck och pitch - jag gillar den ljusare rösten bättre. MEN som vi varit inne påå - helt rätt att försöka efter ett tag sitter den :D

tack för tyck. öva öva öva :)

Den mörkare versionens överstämma gav ny dimension
Jag gillade kombinationen, när jag lyssnar på över och under samtidigt och låter dem blandas i huvudet, härligt!

Dessutom dessa underbara basar och urtunga syntar!
Mmmm
/Josef

Vore ju kul om den mörka kunde sätta sig lite bättre och kanske finna en anonym plats i bakgrunden...men antagligen inte :D jag kör på! Kul att du gillar musiken!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Läste inte så mycket i tråden.

Den svaga punkten är sången. En oktav ner var ett bra val. Men gör inte en Andre de lange! Din röst har potential att med rätt ansträngning nog göra din spröda känsliga röst lika bra som hans, lika känslomässigt, men det förutsätter att du gör nåt med rösten. Vad vet jag inte :D Övningar? :)
https://soundcloud.com/user7789882