Forum > Demolåtar
emu: Håll mitt hjärta, cover - andra tagningen
Emulator:
Jo, jag vet, det blir ju såhär vrålande när man inte kan :) jag försökte först att nästan viska, men har ännu svårare att hålla tonen då. Målet är att kunna variera styrka och klang, och hålla tonen. Förhoppningsvis blir det bättre och bättre!
Kul att du gillar i övrigt, tack för bra feedback!
bjurte:
Jomen, det funkar.
Kanske lite 'Mässande och ansträngt' i längden, men grunden finns där, helt klart..
öva öva öva.. :rolleyes:
Sigmunds:
Sånglektioner, njä.. det låter jo bra som bara det :)
Enig med det flere har sagt om reverbet, gjerne litt mindre..
Emulator:
--- Citat från: bjurte skrivet 18.08.2013, 15:19:55 ---Jomen, det funkar.
Kanske lite 'Mässande och ansträngt' i längden, men grunden finns där, helt klart..
öva öva öva.. :rolleyes:
--- Slut citat ---
Tackar! Skall försöka göra det mer dynamiskt :)
--- Citat från: Sigmunds skrivet 18.08.2013, 16:20:00 ---Sånglektioner, njä.. det låter jo bra som bara det :)
Enig med det flere har sagt om reverbet, gjerne litt mindre..
--- Slut citat ---
Lite tekniktips för sång skadar nog aldrig :) och reverbet ska bort, ligger kvar sedan jag sjöng som 'instant medhörning'
Tack för tyck!
MaxB:
Satt och lyssnade bland annat på din sång då jag åkte tillbaka hem till Stockholm, från pappa i Västerås igår.
Skönt att leka med sången, eller hur?
En låt som jag tycker är intressant att testa är Cykelns "I väntan på ett tåg"
Där kan man både sjunga lugnare och artikulera om man vill och ta i som man vill, på vissa ställen och sen lugna ner sig igen.
Där kan du också testa det där med att inte svansa till toner i slutet av en textrad utan klippa av i tid, för att få större effekt på texten.
Kom att tänka på just det och att du nämnde något sånt. Jag känner igen det från mig själv, även då jag spelar solon på gitarren att det lätt slinker med några svansande toner på slutet, som inte alls behövs eller tillför något mer egentligen...
Här är Cykelns version:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29381.msg213083#msg213083
Här är min tolkning:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=32705.msg235188#msg235188
Kolla med Cykeln eller mig om du vill ha kareokebakgrunden att testa sång till.
Den är riktigt skön om man vill teatralisera sången genom texten.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida