Kontrollrummet

Det låter som... (den eviga referensdiskussionen)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag gör det själv hela tiden. Tänkte på det nyss när jag kommenterade en låt.
"Det påminner mig om... " eller
"Det låter som...."            eller
"En korsning mellan...."

Jag vill egentligen inte att folk skall säga att jag påminner dem om en korsning mellan David Bowie och Eilert Pilarm. Eller att mina låtar låter osm en korsning mellan Kalle Jularbo och Metallica. Men den mänskliga hjärnan är väl evigt relaterande.

Hörde en hjärnforskare tala om tur. Det finns egentligen inget som heter tur, vår hjärna är bara oförmögen att acceptera att slumpen avgör det mesta här i livet så om någon lyckas med saker slupmässigt många gånger så måste vi definiera det som att han eller hon har tur.

Helst av allt skulle jag ju vilja att folk som hörde min musik sade att "-det låter inte som något annat jag hört. -Du är ett helt unikt egg som inte påminner mig om något".

Alternativet är väl förståss att folk säger att man låter som något som man själv tycker är bra. Då kan man ju känna sig halvnöjd. :)

Eller vad säger ni? Är ni trötta på att bli refererade till eller är det ofrånkommligt?


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det är nog svårt att komma undan... Skulle behöva en uppgraderad hjärna med större hårddisk och kraftfullare CPU för att kunna "spara" alla intryck separat. Tror vi har ett behov av att strukturera, kategorisera och generalisera för att kunna använda knoppen till något annat än att komma ihåg låtar med...  :rolleyes: Men det handlar ju inte bara om vad andra tycker... ibland kan man visst bli lite smickrad av jämförelser även om jag inte ännu fått uppleva förmånen att bli jämförd med Kalle Jularbo!  :lol: Många gör medvetet musik som liknar andras och kanske är det skillnad på ett gott hantverk och sann kreativitet?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Intressant ämne. Ett par reflektioner:

Att en artist skulle kunna ta fram ett sound eller musikstil som är helt nytt är nog väldigt svårt. Det måste ju också finnas en kärna av igenkänning i det man uppskattar, tror jag. Någonting helt nytt, exempelvis 19 toner per oktav i 9/17-delstakt framfört av en elbaskvartett blir nog väldigt svårt att ta till sig för den genomsnittlige lyssnaren. Så att säga det här låter inte som något jag har hört förut, tror jag inte att jag ärligen skulle kunna skriva. Men tanken svindlar lite.  :)

Jag tycker det är skillnad att säga "det här låter som Byrds" med att säga "det här låter som en blandning av Byrds och tidiga Sabbath. I första fallet har man inte skapat mycket eget, medan det andra kanske är en kombination som trots att den bygger på gamla beståndsdelar blir en ny och spännande anrättning.

Jag är inte trött på att bli jämförd med andra artister. Men lite trött blir jag när man gör det enkelt för sig, och säger att någon låter "det låter som Beatles", för då undrar man ju: jaha, menar man "Love me do, Helter Skelter eller Eleanor Rigby? Framförande eller komposition? Sången, eller vad?
DON'T PANIC


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag tar nog till referenser mest för att visa upphovsmannen hur jag uppfattar hans/hennes musik
och i viss mån för att visa på att det är bra och proffsigt (oops - ett annat känsligt ord!  :o)
Man borde antagligen gå en kurs i diplomati för att lära sig använda rätt ord...  :wacko:  :D
Nej, vi måste väl tillåta oss rätten att uttrycka oss efter eget omdöme och inte behöva väga varje ord
annars kan vi ju skapa ett formulär/mall som innehåller ett antal musikaliska och tekniska punkter där vi
enbart fyller i ett omdöme, t.ex mellan 1 och 10.....
Själv har jag inget emot att bli jämförd. Det ger mig en vink om hur låtens uttryck och arrangemang uppfattas.
/Asti t.f. Mall-apa
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Nej det är svårt. Att hitta på något helt eget förknippar man ju oftast med att det skulle bli så komplext att det närmar sig konstmusik. Har lyssnat en del på sådant och det kan bli väl utmanande för ett i grunden popsnöre som mig själv, även om jag fuskar en del med ljudkollage och sådant.

Kreativitet är intressant tycker jag. Det forskas mycket på området vad gäller t e x "Flow" och vad som orsakar eller snarare kanske framkallar det tillståndet. Det finns väl ingen direkt exakt förklaring till vad som händer eftersom det är ett slags spirituell upplevelse samtidigt som den är känslomässig och intelektuell samtidigt. Det är häftigt när den där känslan av att allting faller på plats, infinner sig.

Du kanske också har en poäng Rattle man kanske borde vara mer precis med sina referenser. Det låter som Beatles spänner ju över tio års skivproduktion med en rad olika musikaliska uttryck. :)

Och jag kan hålla med dig också Jocke det kanske är nädvändigt att sortera, även om jag ibland är förvånad över att jag har så djävla mycket musik lagrad innanför pannbenet.  :)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag tar nog till referenser mest för att visa upphovsmannen hur jag uppfattar hans/hennes musik
och i viss mån för att visa på att det är bra och proffsigt (oops - ett annat känsligt ord!  :o)
Man borde antagligen gå en kurs i diplomati för att lära sig använda rätt ord...  :wacko:  :D
Nej, vi måste väl tillåta oss rätten att uttrycka oss efter eget omdöme och inte behöva väga varje ord
annars kan vi ju skapa ett formulär/mall som innehåller ett antal musikaliska och tekniska punkter där vi
enbart fyller i ett omdöme, t.ex mellan 1 och 10.....
Själv har jag inget emot att bli jämförd. Det ger mig en vink om hur låtens uttryck och arrangemang uppfattas.
/Asti t.f. Mall-apa

Men du vill väl bli betraktad som Asti och inte en kopia av något?
 :)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag tar nog till referenser mest för att visa upphovsmannen hur jag uppfattar hans/hennes musik
och i viss mån för att visa på att det är bra och proffsigt (oops - ett annat känsligt ord!  :o)
Man borde antagligen gå en kurs i diplomati för att lära sig använda rätt ord...  :wacko:  :D
Nej, vi måste väl tillåta oss rätten att uttrycka oss efter eget omdöme och inte behöva väga varje ord
annars kan vi ju skapa ett formulär/mall som innehåller ett antal musikaliska och tekniska punkter där vi
enbart fyller i ett omdöme, t.ex mellan 1 och 10.....
Själv har jag inget emot att bli jämförd. Det ger mig en vink om hur låtens uttryck och arrangemang uppfattas.
/Asti t.f. Mall-apa

Men du vill väl bli betraktad som Asti och inte en kopia av något?
 :)
Jo, men vem är Asti om inte en produkt av alla intryck jag fått från olika musiker och låtar?
Jag tror mig inte om att ha hittat en unik "Asti"-stil, utan möjligen en (och förhoppningsvis)
trivsam smältdegel av musik som jag själv hört och tycker om.
Sedan blir man ju smickrad av ev jämförelser med ens gamla musikhjältar! Det tror jag vi gör alla.
Man kan ju alltid sträva efter att hitta nya, spännande rytmer, harmoniföljder och arrangemang.
Det är väl ändå det som är drivkraften i musikskapandet, åtminstone för mig.
Nej, det är en knepig fråga - vad är eget och nytt och vad är en sammansättning av fragment man hört av andra...?
/Asti t.f. Fragmentsammansättare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Men lite trött blir jag när man gör det enkelt för sig, och säger att någon låter "det låter som Beatles", för då undrar man ju: jaha, menar man "Love me do, Helter Skelter eller Eleanor Rigby? Framförande eller komposition? Sången, eller vad?

Håller med dig om att de gjorde en väldig massa olika men hade väl sina kännetecken? Tror vi alla har favoritharmonier - ackordväxlingar vi gillar osv... så ropar "vän av ordning" - kom ihåg var du hörde det först - Beatles!  :D

Och jag kan hålla med dig också Jocke det kanske är nädvändigt att sortera, även om jag ibland är förvånad över att jag har så djävla mycket musik lagrad innanför pannbenet.  :)

Ja, det är rätt otroligt att man redan på de inledande tonerna kan känna igen en låt. Hjärnan är ingen dålig dator!^^

Jo, men vem är Asti om inte en produkt av alla intryck jag fått från olika musiker och låtar?
Jag tror mig inte om att ha hittat en unik "Asti"-stil, utan möjligen en (och förhoppningsvis)
trivsam smältdegel av musik som jag själv hört och tycker om.
Sedan blir man ju smickrad av ev jämförelser med ens gamla musikhjältar! Det tror jag vi gör alla.

Det tycker jag - du har ett eget uttryck! :)

Man kan ju alltid sträva efter att hitta nya, spännande rytmer, harmoniföljder och arrangemang.
Det är väl ändå det som är drivkraften i musikskapandet, åtminstone för mig.
Nej, det är en knepig fråga - vad är eget och nytt och vad är en sammansättning av fragment man hört av andra...?
/Asti t.f. Fragmentsammansättare

Ja, det är väl det som är nyskapande - att tänja sina egna gränser? Tror Rolling Stones har j-gt tråkigt...^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det finns ju en annan aspekt att ta till hänsyn till också (som Asti också nämner). Att vi som skapar musiken medvetet och/eller omedvetet inspireras av andra musikskapare, därav tillkommer ju också en igenkänningsfaktor. Ska man medvetet försöka skapa nåt något helt nytt och unikt så måste man gå så långt utanför boxen att resultatet med stor sannolikhet kommer att låta sökt och säkert inte så tilltalande, och då ser jag inte riktigt poängen med det. Jag personligen gör hellre musik som jag gillar och då kommer automagiskt mina personliga inspiratörer finnas med i anrättningen och därav kommer det också att låta lite som eller påminna lite om......

Men sen hur mycket man än inspireras av andra så får man ändå till sist ett personligt uttryck. Jag menar alla vi som hängt här på KR ett tag känner ju lätt igen varandra i den musik vi skapar. Vi hör ju att den låten har Eddi gjort, Asti gjort MaxB, Emu, Wernis, Biscuit Barney, jonnerstone, Dr Loop, Karl, Eq, Gurano, Freddy mm osv etc ingen nämnd ingen glömd. Vi har alla vårt eget uttryck och därför är ju allt vi gör också unikt, även om det kan låta lite som....eller påminna lite om..... :)
« Senast ändrad: 16.08.2013, 14:04:10 by jonnerstone »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Nej det är svårt. Att hitta på något helt eget förknippar man ju oftast med att det skulle bli så komplext att det närmar sig konstmusik. Har lyssnat en del på sådant och det kan bli väl utmanande för ett i grunden popsnöre som mig själv, även om jag fuskar en del med ljudkollage och sådant.

Kreativitet är intressant tycker jag. Det forskas mycket på området vad gäller t e x "Flow" och vad som orsakar eller snarare kanske framkallar det tillståndet. Det finns väl ingen direkt exakt förklaring till vad som händer eftersom det är ett slags spirituell upplevelse samtidigt som den är känslomässig och intelektuell samtidigt. Det är häftigt när den där känslan av att allting faller på plats, infinner sig.

Du kanske också har en poäng Rattle man kanske borde vara mer precis med sina referenser. Det låter som Beatles spänner ju över tio års skivproduktion med en rad olika musikaliska uttryck. :)

Och jag kan hålla med dig också Jocke det kanske är nädvändigt att sortera, även om jag ibland är förvånad över att jag har så djävla mycket musik lagrad innanför pannbenet.  :)


Intressant diskussion minst sagt. Associationsförmågan är ju starkt förknippad med överlevnad och evolution. De individer som hittar liknelser i situationer och därför kan tillämpa och modifiera gammal kunskap har haft en fördel. Därför kan vi inte låta bli att försöka få in i fack.

Som överkreativ person har jag läst mycket om kreativitet. SOm jag förstår det har kreativa människor lite annan kemisk sammansättning i hjärnan, som förhindrar att hjärnan dämpar sig lite.

Om man ser någon grej, så drar hjärnan iväg några trådar och assiciationer kommer. Hos en normalfungerande person dämpar ett ämne (histamin? dopamin?) det hela innan det blir härdsmälta. Man stannar trådarna och personen kommer på "ah, det är ett gem. man kan fästa ihop papper med det, eller kanske dyrka ett lås".

För den kreative så kommer ju givetvis de tankarna också, men ofta så kan man böja det till nån form, eller bygga en liten cykel eller basera nästa generations galgar på det. Det slutar inte.

För mig är kreativitet en styrka och en svaghet. På grund av sagda funktion i skallen så har en kreativ person problem med att hjärnan helt enkelt tappar intresset. Känner ni kanske igen er?

När man vet lösningen, så tappar man suget. När man vet HUR man vill mixa, är genomförandet inte lika lockande. Man kan vara trött och på väg i sängs istället för att redigera hihatarna på senaste alstret, tills man skall hämta lite mineralvatten i kylen.

"bloupp" säger flaskan man öppnar. "hmm. fan, det där skulle ju funka som percussion. JA!!! och kanske med en malande digeridoo och distad hammockgnissel!! Baklängespiano i vänsterkanalen och falsksång i den högra, sen crossfejdar vi in en toastande havskatt och slänger på lite gitarr. GRYMT!!!!"

Tre timmar senare knackar frun på studiodörren och påminner om att klockan är fyra på morgonen.

"oj". Helt pigg är man också.



Ja ni ser ju, det blev rätt off topic?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag har inte haft referenser p g a att jag varit för oerfaren. Samt att jag har försökt komma bort från tonårens hårdrock, gillade Steve Vai mycket, och utveckla en egen stil byggd på jazzteori...Nu är ju Steve Vai väldigt mycket Rock Jazz Fusion men,,,ändå..Teorin och hans teknik var för svår att börja med, är ännu... Har dock fått höra att jag påminner om Zappa så jag har börjat lyssna på Zappa (Steve Vai lirade med Zappa i början av sin karriär b t w.) mer och försöker medvetet ha influenser. Samma med mixningen, har aldrig förstått det där med referrenser men läser just nu en kurs i mixologi för modern jazz fusion och har köpt en bok där man har alla grundinställningarna, frekvenskartor och varför. De anger några klasssiska jazz fusion inspelningar jag alltid tyckt varit häftiga som referensmatriel att lyssna på och även om  jag alltid försöker ha ett eget sound så hjälper det mycket att ha just det här matrialet till hands..Hlet nyskapande musik utan referenser och utan stilclichee´r tror jag skulle låta konstigt....

mvh
« Senast ändrad: 16.08.2013, 21:26:07 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
...

"bloupp" säger flaskan man öppnar. "hmm. fan, det där skulle ju funka som percussion. JA!!! och kanske med en malande digeridoo och distad hammockgnissel!! Baklängespiano i vänsterkanalen och falsksång i den högra, sen crossfejdar vi in en toastande havskatt och slänger på lite gitarr. GRYMT!!!!"

Tre timmar senare knackar frun på studiodörren och påminner om att klockan är fyra på morgonen.

"oj". Helt pigg är man också.



Ja ni ser ju, det blev rätt off topic?

 :lol: Ja, alla är inte skapta till att bli förvaltare... det behövs lite R&D också! ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
För mig är kreativitet en styrka och en svaghet. På grund av sagda funktion i skallen så har en kreativ person problem med att hjärnan helt enkelt tappar intresset. Känner ni kanske igen er?

När man vet lösningen, så tappar man suget. När man vet HUR man vill mixa, är genomförandet inte lika lockande. Man kan vara trött och på väg i sängs istället för att redigera hihatarna på senaste alstret, tills man skall hämta lite mineralvatten i kylen.

"bloupp" säger flaskan man öppnar. "hmm. fan, det där skulle ju funka som percussion. JA!!! och kanske med en malande digeridoo och distad hammockgnissel!! Baklängespiano i vänsterkanalen och falsksång i den högra, sen crossfejdar vi in en toastande havskatt och slänger på lite gitarr. GRYMT!!!!"

Tre timmar senare knackar frun på studiodörren och påminner om att klockan är fyra på morgonen.

"oj". Helt pigg är man också.



Ja ni ser ju, det blev rätt off topic?

Been there. :)
Enligt "kreativitetsprofessorn" med det lättutalade namnet Míhaly Csikszentmihalyi så är Flow "en fullständig koncentration samt en känsla av intensiv eufori och tidlöshet". När tiden plötsligt försvinner så är jag ofta i den där känslan av flow.

Fast jag vet inte om jag tröttnar efter att jag hitat lösningen. Ofta kan den ju leda till nya associationer. Men att hjärnan går på högvarv känner jag mycket väl igen mig i. Det är både en förbannelse och en stor tillgång i livet. Svårigheten är att tämja kaoset så att det blir ordning och att man någon gång ibland faktiskt kan göra färdigt en låt eller två och inte hela tiden hitta nya möjligheter att utveckla eller göra om.   :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tar man saker och ting - t ex det man sysslar med - för seriöst, blir det lätt tråkigt och stelt hantverk.
https://soundcloud.com/user7789882