Kontrollrummet

The Paradox (melodisk metal/rock, med sång)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Tjena! Här kommer jag med ännu en låt som jag har hållt på och mixat ett tag nu. Jag är i stort sett nöjd med instrumenten men behöver lite feedback på sången. För hög, för låg, för otydlig, för dålig EQ? Jag vet inte riktigt, har inga referenser att gå efter.

Här nedan är låten! Lyssna framför allt på sången och säg vad ni känner! :)

SENASTE VERSIONEN:

/ Golden Hair
« Senast ändrad: 24.08.2013, 23:19:58 by bollkalle »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Sköna gitarrer! :) Det första jag tänkte var att det det behövs mer attityd i rösten - hela vägen liksom... men det är snyggt så här också... men för att det ska funka tror jag att du behöver runda av gitarrerna lite där rösten är mild...Sen behöver hela mixen limmas mera. Gillar riff! Åh... stämmor!  :wub:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Musikaliskt håller den ja sångmässigt med beroende på vad man är ute efter. För mig blev det lite Idas smmarvisa över leaden - stämmorna är ok men kan få en dutt reverb till.

Leaden då? Du kanske kan dista till den lite samt lite mer reverb - tror det blir bättre. Klipp ut balla bitar och förvräng dem än mer o släng ut i låten lite här och var.
Mina 50 cent :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Sköna gitarrer! :) Det första jag tänkte var att det det behövs mer attityd i rösten - hela vägen liksom... men det är snyggt så här också... men för att det ska funka tror jag att du behöver runda av gitarrerna lite där rösten är mild...Sen behöver hela mixen limmas mera. Gillar riff! Åh... stämmor!  :wub:

Kul att du gillar det :) Jag funderar på att antingen sänka eller köra lite EQ på kompgitarrerna i verserna där jag sjunger lite lugnare. Så att sången kommer fram bättre. Vad menar du med att limma? Köra komprimering på hela mixen?

Musikaliskt håller den ja sångmässigt med beroende på vad man är ute efter. För mig blev det lite Idas smmarvisa över leaden - stämmorna är ok men kan få en dutt reverb till.

Leaden då? Du kanske kan dista till den lite samt lite mer reverb - tror det blir bättre. Klipp ut balla bitar och förvräng dem än mer o släng ut i låten lite här och var.
Mina 50 cent :D

Har faktiskt inte reverb på nånting alls, inte sången heller. Försöker undvika det så gott det går, vill ha det så "oförstört" som möjligt. Med leaden antar jag att du menar leadgitarrerna?

Har nu ändrat gitarrerna i versen lite, säg till om det låter bättre än originalet som är längst upp i tråden. :)

« Senast ändrad: 19.08.2013, 20:20:50 by bollkalle »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Sorry för min otydlighet med leaden menar jag sången den är för snäll tycker jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Sköna gitarrer! :) Det första jag tänkte var att det det behövs mer attityd i rösten - hela vägen liksom... men det är snyggt så här också... men för att det ska funka tror jag att du behöver runda av gitarrerna lite där rösten är mild...Sen behöver hela mixen limmas mera. Gillar riff! Åh... stämmor!  :wub:

Kul att du gillar det :) Jag funderar på att antingen sänka eller köra lite EQ på kompgitarrerna i verserna där jag sjunger lite lugnare. Så att sången kommer fram bättre. Vad menar du med att limma? Köra komprimering på hela mixen?

Musikaliskt håller den ja sångmässigt med beroende på vad man är ute efter. För mig blev det lite Idas smmarvisa över leaden - stämmorna är ok men kan få en dutt reverb till.

Leaden då? Du kanske kan dista till den lite samt lite mer reverb - tror det blir bättre. Klipp ut balla bitar och förvräng dem än mer o släng ut i låten lite här och var.
Mina 50 cent :D

Har faktiskt inte reverb på nånting alls, inte sången heller. Försöker undvika det så gott det går, vill ha det så "oförstört" som möjligt. Med leaden antar jag att du menar leadgitarrerna?

Har nu ändrat gitarrerna i versen lite, säg till om det låter bättre än originalet som är längst upp i tråden. :)


Bättre nu... ;) Med "limma" menar jag att få allt att hänga ihop. Sången hängde liksom utanpå innan... Sången är bra men för "snäll" för kompet. Vissa partier har mycket attityd medan andra är "Idas sommarvisa" för att använda Eddis uttryck...^^ Kompositionen tycker jag är riktigt bra och skulle själv önska att jag kunde dra ihop en sådan "rockrökare"... :) Om jag hade gjort den här hade jag släppt metall-referenserna med dubbelpedal-grejerna och sånt och siktat in mig på rock´n roll med betoning på "hård". Refrängen är bra men för att det ska funka måste du bli lite förbannad... Vet inte hur jag skulle kunna reta upp dig tillräckligt!  :lol: Det går att skita ner med dist, eq, breddning, reverb och delay men det är mycket jobb...^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Sorry för min otydlighet med leaden menar jag sången den är för snäll tycker jag.

Okej, ska kolla på det. :)

Citat från: Jocke
Bättre nu... ;) Med "limma" menar jag att få allt att hänga ihop. Sången hängde liksom utanpå innan... Sången är bra men för "snäll" för kompet. Vissa partier har mycket attityd medan andra är "Idas sommarvisa" för att använda Eddis uttryck...^^ Kompositionen tycker jag är riktigt bra och skulle själv önska att jag kunde dra ihop en sådan "rockrökare"... :) Om jag hade gjort den här hade jag släppt metall-referenserna med dubbelpedal-grejerna och sånt och siktat in mig på rock´n roll med betoning på "hård". Refrängen är bra men för att det ska funka måste du bli lite förbannad... Vet inte hur jag skulle kunna reta upp dig tillräckligt!  :lol: Det går att skita ner med dist, eq, breddning, reverb och delay men det är mycket jobb...^^

Tack för alla idéer! Jag är så ovan vid att sjunga argt, jag får väl jobba lite med attityden eller nåt.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tajt och bra lirat som fn...
Håller med att sången är för snäll i förhållande till Riffandet på vissa delar, och totalt 'snustorr', blir lixom inget flyt.
På med reverb för Böfvulen, i alla fall lite rums-simuleringar, tror det kan fixa till det på ett bra sätt.
sedan kanske att sången var lite hög, i sådan här musik tycker jag att sången ska kämpa lite för att överösta resten om du förstår vad jag menar.. ;)
Men som sagt, bra låt och grymt spelat...
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra sång och instrumentalinsatser!
Men håller med Eddi och Bjurte om sången. Den är för snäll!
Lite dist och reverb skulle säkert förbättra attityden.
Tycker avsnittet mellan ca 2:50 och 3:20 är lite monotont och kunde kortas ner.
Annars som sagt - bra framfört och jag gillar speciellt andrastämman på sången!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
...
Tack för alla idéer! Jag är så ovan vid att sjunga argt, jag får väl jobba lite med attityden eller nåt.

...
Håller med att sången är för snäll i förhållande till Riffandet på vissa delar, och totalt 'snustorr', blir lixom inget flyt.
På med reverb för Böfvulen, i alla fall lite rums-simuleringar, tror det kan fixa till det på ett bra sätt.
sedan kanske att sången var lite hög, i sådan här musik tycker jag att sången ska kämpa lite för att överösta resten om du förstår vad jag menar.. ;)


Man kan tänka på något/någon man tycker illa om men den grej som bjurte nämner här kan man fixa genom att helt enkelt skruva upp medhörningen i lurarna under själva tagningen så att du tvingas ta i för att höra vad du sjunger. Man mår säkert bättre med sig själv efteråt också om man slipper vara förbannad...  :rolleyes:  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
HMm hmm hmm... den är inte alls tokig, men beroende på vad man har för vision för sången så hör jag något annat. Något med betydligt mer attityd, men det här funkar ju också... klurigt!! ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Bra tryck i gurorna. Basen synkar bra och fyller ut. Trummorna låter också bra, tycker dubbelpedalen är på sin plats. Kul att baskaggen forfarande låter lite akustiskt och inte bara klick. Men jag tycker trummorna tar för stor bredd i ljudbilden. Ihop med overhead och gärna lite bleed eller rumsklang.
Sången tycker jag också ska få lite rum. Lite mer volym och rasp också! Har också problem att få till det, men tycker det brukar gå bättre efter några försök när man kan låten bättre så man slipper koncentrera sig på texter. Och om man har en lokal där man kan yla hur högt man vill såklart.

Till sist så undrar jag över en mening - vad sjunger du vid 36 sek in i låten -  "to smiling"? Ska det inte vara "to smile"? Men jag uppfattar inte orden dessförinnan så det kanske är grammatiskt rätt.  :P
DON'T PANIC


Utloggad Freddy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
Upplever det lite som en metallåt som är mixad som en 70tals rocklåt men med modernare grundljud. Det är lite snällt, både mixen och sången saknar punch och attityd. Musiken känns ren och tydlig, men samtidigt inget bett och tryck i grejerna. Det kanske inte är alls vad du eftersträvar, men jag hade mixat detta helt annorlunda.

Allt låter ganska kompetent och rätt, men lite för snällt för att det ska lämna några avtryck hos mig.
"I can take you far but I'll burn you out before we get there"

https://soundcloud.com/gitarrfreddan


Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Tajt och bra lirat som fn...
Håller med att sången är för snäll i förhållande till Riffandet på vissa delar, och totalt 'snustorr', blir lixom inget flyt.
På med reverb för Böfvulen, i alla fall lite rums-simuleringar, tror det kan fixa till det på ett bra sätt.
sedan kanske att sången var lite hög, i sådan här musik tycker jag att sången ska kämpa lite för att överösta resten om du förstår vad jag menar.. ;)
Men som sagt, bra låt och grymt spelat...

Tack tack, men jag vill inte ha reverb! Kanske är en sur inskränkt människa när jag får för mig sånt, men jag vill att det ska låta så. Sen är jag dålig på att få till bra reverb, kanske är en del av orsaken också. Jag har sänkt sången lite, håller med dig om att den kanske stack ut lite för mycket.

Citat från: Asti
Bra sång och instrumentalinsatser!
Men håller med Eddi och Bjurte om sången. Den är för snäll!
Lite dist och reverb skulle säkert förbättra attityden.
Tycker avsnittet mellan ca 2:50 och 3:20 är lite monotont och kunde kortas ner.
Annars som sagt - bra framfört och jag gillar speciellt andrastämman på sången!

Tackar! :) Jo jo den är för snäll, men jag har i stort sett lämnat inspelningen av den här låten nu och jobbar bara med mixningen så det får bli bättre nästa gång! Kul att du gillar andrastämman, tycker i stort sett min röst låter bättre i stämmor.

Citat från: Jocke
Man kan tänka på något/någon man tycker illa om men den grej som bjurte nämner här kan man fixa genom att helt enkelt skruva upp medhörningen i lurarna under själva tagningen så att du tvingas ta i för att höra vad du sjunger. Man mår säkert bättre med sig själv efteråt också om man slipper vara förbannad... 

Haha ja det funkar ju! Det kan funka, men det är väl bra att ha bra medhörning så att man hör vad man sjunger också? Beror väl på vilken volym man sjunger.

Citat från: tigersoul
HMm hmm hmm... den är inte alls tokig, men beroende på vad man har för vision för sången så hör jag något annat. Något med betydligt mer attityd, men det här funkar ju också... klurigt!! Wink

Ja det är det här med attityden igen! Jag hade inte tänkt på det innan alla skrev det här på forumet, så jag tyckte det lät bra innan. Det är helt klart dugligt, men det kanske blir lite som att kompet spelar en annan version av låten än vad sången gör. Nåt sånt.

Bra tryck i gurorna. Basen synkar bra och fyller ut. Trummorna låter också bra, tycker dubbelpedalen är på sin plats. Kul att baskaggen forfarande låter lite akustiskt och inte bara klick. Men jag tycker trummorna tar för stor bredd i ljudbilden. Ihop med overhead och gärna lite bleed eller rumsklang.
Sången tycker jag också ska få lite rum. Lite mer volym och rasp också! Har också problem att få till det, men tycker det brukar gå bättre efter några försök när man kan låten bättre så man slipper koncentrera sig på texter. Och om man har en lokal där man kan yla hur högt man vill såklart.

Till sist så undrar jag över en mening - vad sjunger du vid 36 sek in i låten -  "to smiling"? Ska det inte vara "to smile"? Men jag uppfattar inte orden dessförinnan så det kanske är grammatiskt rätt.  :P

Kul att du gillar baskaggen, jag verkligen älskar det ljudet jag har fått till, det är det trumljudet jag är mest nöjd med hittills. Man försöker ju hitta nån balans mellan basljud och klick i baskagge-ljudet. Vad menar du med "overhead"? Trummorna är bara programmerade i datorn om du syftar på overhead-mickar?

Där sjunger jag "Try to stop them from constantly smiling" :) Tror det är grammatiskt korrekt, men det kan hända att jag har många grammatiska fel i mina texter, det låter bra i mitt huvud iaf.. :P

Citat från: Freddy
Infoga citat
Upplever det lite som en metallåt som är mixad som en 70tals rocklåt men med modernare grundljud. Det är lite snällt, både mixen och sången saknar punch och attityd. Musiken känns ren och tydlig, men samtidigt inget bett och tryck i grejerna. Det kanske inte är alls vad du eftersträvar, men jag hade mixat detta helt annorlunda.

Allt låter ganska kompetent och rätt, men lite för snällt för att det ska lämna några avtryck hos mig.

Kul uppfattning, inget jag har tänkt på! Jo det är ju inget skitigt ljud utan jag har försökt få det väldigt rent, vill att det ska låta tydligt. Sången är det jag är minst erfaren av, av alla instrument, så det är inga tveksamheter att jag behöver jobba upp min sångstil och attityd.

Jag är inte helt säker på vad jag eftersträvar, men jag vill ha det rent men jag skulle nog vilja ha lite mer attack i ljudet. Är inte helt säker på hur det ska gå till dock..

Tack för alla kommentarer, det är verkligen jättestor hjälp :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul att du har hittat KR tycker jag, fortsätt dela med dig :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Bra tryck i gurorna. Basen synkar bra och fyller ut. Trummorna låter också bra, tycker dubbelpedalen är på sin plats. Kul att baskaggen forfarande låter lite akustiskt och inte bara klick. Men jag tycker trummorna tar för stor bredd i ljudbilden. Ihop med overhead och gärna lite bleed eller rumsklang.
Sången tycker jag också ska få lite rum. Lite mer volym och rasp också! Har också problem att få till det, men tycker det brukar gå bättre efter några försök när man kan låten bättre så man slipper koncentrera sig på texter. Och om man har en lokal där man kan yla hur högt man vill såklart.

Till sist så undrar jag över en mening - vad sjunger du vid 36 sek in i låten -  "to smiling"? Ska det inte vara "to smile"? Men jag uppfattar inte orden dessförinnan så det kanske är grammatiskt rätt.  :P

Kul att du gillar baskaggen, jag verkligen älskar det ljudet jag har fått till, det är det trumljudet jag är mest nöjd med hittills. Man försöker ju hitta nån balans mellan basljud och klick i baskagge-ljudet. Vad menar du med "overhead"? Trummorna är bara programmerade i datorn om du syftar på overhead-mickar?

Där sjunger jag "Try to stop them from constantly smiling" :) Tror det är grammatiskt korrekt, men det kan hända att jag har många grammatiska fel i mina texter, det låter bra i mitt huvud iaf.. :P

Ah, vad det så du sjöng. Dåså, det är ju rätt. :-)
Jo, jag menade att jag inte tycker du ska ha cymbalerna (overheadkanalerna) fullt utpanorerade. Vet inte vilken plugg du använder, men i vissa kan du ju styra hur mycket det ska läcka in från resten av trumsetet in på overheadkanalerna. Här lät det för rent, ungefär som att cymbalerna var inspelade separat, och det kan funka i pop men inte här.
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Riffet som inleder låter lite "standard". Hade jag haft en gitarr hade jag skrivit det på 2 minuter ;)

Men det uppvägs av bra sångmelodi och låter lite Mustasch, när de är bra (Vilket inte är ofta).

Låt som nog funkar väldigt bra live, men inte så bra på ett forum så här (tycker jag). Gillar de snabbare partierna där trummisen får utrymme, mest.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Låter bra detta tycker jag, älskar att du hållt mixen torr utan reverb !!!!
Det blir mer äkta och direkt så här....

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Riffet som inleder låter lite "standard". Hade jag haft en gitarr hade jag skrivit det på 2 minuter ;)

Men det uppvägs av bra sångmelodi och låter lite Mustasch, när de är bra (Vilket inte är ofta).

Låt som nog funkar väldigt bra live, men inte så bra på ett forum så här (tycker jag). Gillar de snabbare partierna där trummisen får utrymme, mest.


Tack för kritiken. :)

Låter bra detta tycker jag, älskar att du hållt mixen torr utan reverb !!!!
Det blir mer äkta och direkt så här....

mvh

Kul att du tycker som jag! Jag funderar på hur "äkta" det är utan reverb egentligen? För i ett rum så är det ju alltid lite reverb. Inget reverb är lite onaturligt också, men det känns som att ju mer man pillar med ljudet desto svårare blir det att hantera sen.