Kontrollrummet

Synt-hjälp emottages...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Hjälp... jag har funderat på att ta mig ett dopp i synt-träsket. Var skall jag börja. Jag talar nu alltså om soft-syntar och VST-grejer... nu har jag egentligen bara Cubases HalionOne.
Fins det nån gratis VST-synt som är värd att göra bekantskap med till att börja med. Jag kan nog också tänka mig att köpa en. Min tanke var dock att, åtminståne till att börja med, bara ta mig ett litet dopp i träsket. Inte kasta mig i helt handlöst :unsure:

Många gånger har jag försökt få till en snygg synt-matta eller förgäves letat efter snygga sound... når i stil med  Klaus Schulze t ex. För det mesta blir mitt sökande efter sound dock ett famlande i mörker som oftast slutar i frustration...





Jo jo, jag vet, Klaus Schulze har 40 års erfarenhet och ett rum fullt av syntar, keyboards och sequencers... men om jag kunde få till några små soundscapes som ens avlägset påminner om det han gör så... ja, då skulle jag antagligen bli helt begistrad och villa ha mer. Men jag tar risken :P

Jag inser också att om man inte nöjer sig med färdiga presets eller ljud utan vill skruva till det själv så måste man nog veta lite om hur en synt funkar

Jag är inte alltså ute efter nån "techno-synt" utan nåt mer... öh, klassiskt.


// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jag hjälper dig gärna!

Det finns otroligt många vst-syntar!

Dock är det svårt att rekommendera någon enskild,,, jag skulle kanske mer prata om arbetssätt och hur signalen behandlas.

Vill du ha en riktig klassiker som i hårdvaruform anses som en av de häftigare syntarna,, kolla in Arturia ARP2600

Den är rätt avancerad men ändå logisk och grundläggande.

Som en avart kan nämnas Nexus. Ett "tweekbart presetmonster". Man kan köpa färdiga ljudbibliotek. Låter fett, och imponerande, men jag känner själv att den dödar kreativiteten.


Arturia har satsat på att emulera klassiker, de är helt godkända!

Hårdvara regerar!

Köp en NordLead 2,, en Waldorf Xt,, Waldorf Q. De tidigare Waldorf är riktigt bra!

Eller varför inte min Polymorph? Instant Kraut!

Jag har dålig koll på gratis-vst'er


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Roligt och Gratis, vete fanken ?? en svår kombination, hoppas du får några bra förslag!
Annars rekomenderar Haren Urs Heckmann:s skapelser. Har både Diva:n och Zebra:n ... :)
Zebran tycker jag är fördjä..a Ball. (kostar ca: 1500 styck) 
http://www.u-he.com/cms/

Tror att det finns lite gratis grejjer där oxo...
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad vstrs

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 40
  • Nord Electro!
    • Visa profil
Jag använder synthmaster, zebralette ( som är gratis ) och lush-101. Prova dessa, finns som demon på respektive hemsida.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Här finns massor med fria vst-instrument.

http://freemusicsoftware.org/category/free-vst/roland-emulator

Min favorit är den i länken. En Roland JP-8000-emulator. (Som i sig är en emulator, men skit samma. Bra låter den)

En annan favvo är denna Minimoog-klon: http://home.no/gunnare/downloads.htm


Båda innehåller massor med presets och fler går att ladda ner så man behöver inte tweeka om man inte vill.

 :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Vilken Cubaseversion använder du? Från och med version 6.5 så följer det ju numera med två riktigt bra mjuksynthar. Padshop som är precis vad den heter, en synth fylld av svepande mattor, organiska filmljud mm mm som i mitt tycke är riktigt bra för att lätt och snabbt skruva till en pad som funkar. Den andra är Retrologue som på ett föredömligt sätt emulerar dom gamla analoga pjäserna. Dom två och mitt HALion 4 är i stort sett allt jag använder nu för tiden när det gäller synthar.

Nån skrev att hårdvara regerar. Nja jag vet inte, det är väl kul att sitta med lurar och leka med, men mjuksyntharna låter i mitt tycke lika bra som hårdvaruditona idag och är betydligt smidigare (och billigare). Jag kör med mjuksynthar även på scen. Laptop och MIDI-keyboard. Grymt smidigt och överskådligt. Tycker jag iaf och jag har trots allt ägt och kört åtskilliga hårdvarusynthar sen man var en liten, liten pöjk i mitten på 80-talet fram till idag. Men som alltid så finns det inga regler och ultimata sanningar, bara subjektiva åsikter så kör på det som funkar för dig  :)
« Senast ändrad: 09.08.2013, 13:15:14 by jonnerstone »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
.
« Senast ändrad: 21.08.2013, 23:10:38 by Wernborg »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag använder synthmaster, zebralette ( som är gratis ) och lush-101. Prova dessa, finns som demon på respektive hemsida.

Tack för Zebralettetipset. (Bas, baseffekt, pipsynt, kort arpeggio)

Gjorde ett test med den: [mp3=200,20,0,left]http://www.bwmusic.se/slask/Zebralette_test.mp3[/mp3]

Gitarren är StefanW-Vsti-V.2.0

Snyggt! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det mesta finns redan i Cubase gjorde den här i C4 2008 Och Gud Skapade Jorden På 7 Dagar OGSJP7D

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=11406.0
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Mina favoriter är Zebra 2, Diva, alla Arturia synthar, Omnisphere, Trilian.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Vilken Cubaseversion använder du? Från och med version 6.5 så följer det ju numera med två riktigt bra mjuksynthar. Padshop som är precis vad den heter, en synth fylld av svepande mattor, organiska filmljud mm mm som i mitt tycke är riktigt bra för att lätt och snabbt skruva till en pad som funkar. Den andra är Retrologue som på ett föredömligt sätt emulerar dom gamla analoga pjäserna. Dom två och mitt HALion 4 är i stort sett allt jag använder nu för tiden när det gäller synthar.

Nån skrev att hårdvara regerar. Nja jag vet inte, det är väl kul att sitta med lurar och leka med, men mjuksyntharna låter i mitt tycke lika bra som hårdvaruditona idag och är betydligt smidigare (och billigare). Jag kör med mjuksynthar även på scen. Laptop och MIDI-keyboard. Grymt smidigt och överskådligt. Tycker jag iaf och jag har trots allt ägt och kört åtskilliga hårdvarusynthar sen man var en liten, liten pöjk i mitten på 80-talet fram till idag. Men som alltid så finns det inga regler och ultimata sanningar, bara subjektiva åsikter så kör på det som funkar för dig  :)

hear, hear. Efter ha slitit på oräkneliga korg, kawai, emu, ensoniq så kan jag inte säga att jag saknar det egentligen. DEt enda positiva vara att man fick kämpa lite, och att man nöjde sig när det vra bra, utan att försöka förfina i all oändlighet.

Korg wavestation A/D är förvisso otroligt rolig att leka med. Emusamplers har så finfina filter, men det finns nog inte så mycket somman  kan göra bättre på hårdvara nowadays. Det skulle vara känslan då, och att det är så SJUKT snyggt med travar av racksynthar :wub:


vad gäller soundscapes så är min personliga åsikt att effektracket är långt viktigare än ljudkällan. Bra effekter kan göra underverk med halvkassa ljud, väldigt mycket av det syntetiska jag gör ligger i effekterna.

my 0,02 usd.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ingen nämner Propellerheads Reason men det är inte VSTi och inte gratis heller och skall då kanske inte nämnas.  :huh:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
vad gäller soundscapes så är min personliga åsikt att effektracket är långt viktigare än ljudkällan. Bra effekter kan göra underverk med halvkassa ljud, väldigt mycket av det syntetiska jag gör ligger i effekterna.

+1


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ingen nämner Propellerheads Reason men det är inte VSTi och inte gratis heller och skall då kanske inte nämnas.  :huh:

Funderade på att nämna reason. Inte gratis, men väldigt billig (och numera) komplett daw. Extremt enkelt att tweaka ljud i, och för gubbar som oss så kan man routa signaler genom att "dra kabel" mellan in- och utgångar. Allt kan automatiseras på ett oerhört enkelt sätt.

Det som jag upplever personligen som nackdel med reason:

1. ReWire. Jag har kört reason mot logic och protools och cubase. Verkligen avskyr rewire mode. totalt oinspirerande och glädjedödande.

2. Reason låter....uhm...reason. På något ogreppbart vis, och så kan man sakna lite boomschmack i botten.

Som sagt, högst personliga åsikter som lika stor del kan betyda att jag är värdelös på både 1 och 2, men vill iallafall säga Hur jag upplever det =)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Här var det många förslag. Tack för det  :)

Tror jag skall börja med att testa Zebraletten.


// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Hårdvara regerar... Det handlar mycket om arbetssättet! Jag kan inte påstå att en vst's möjlighet att med hjälp av musen dra och vrida fram ljud ger mig någon som helst inspiration! En fysisk kontroller,, ger känsla och inspiration!


I en slutmix kan det säkert spela mindre roll om man använt en Prophet 5 eller en Vst. Men medans du lirar så kan jag garantera att du inte skulle tveka på vilken du valde!

Hur du hanterar ljudet med effekter är nog viktigast...



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hårdvara regerar... Det handlar mycket om arbetssättet! Jag kan inte påstå att en vst's möjlighet att med hjälp av musen dra och vrida fram ljud ger mig någon som helst inspiration! En fysisk kontroller,, ger känsla och inspiration!


I en slutmix kan det säkert spela mindre roll om man använt en Prophet 5 eller en Vst. Men medans du lirar så kan jag garantera att du inte skulle tveka på vilken du valde!

Hur du hanterar ljudet med effekter är nog viktigast...

Hårdvara ger ju en helt annan taktil feedback såklart, men jag personligen gillar mjukvara med  fysisk kontroller man kan slita och dra i bäst. Möjligheterna för att ändra och tweaka med ljud är så mycket bättre när man har möjlighet att automatisera grejor.

Fördelen med hårdvaran är ju att man blir tvungen att nöja sig nångång. Inte att förringa!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Ur hårdvarans begränsningar föds kreativiteten!

Många syntar med midi kan hantera midi cc,, så automation funkar fint där oxå.

En analog oscillator som driftar,, DET är vackert!

Hårdvara regerar... Det handlar mycket om arbetssättet! Jag kan inte påstå att en vst's möjlighet att med hjälp av musen dra och vrida fram ljud ger mig någon som helst inspiration! En fysisk kontroller,, ger känsla och inspiration!


I en slutmix kan det säkert spela mindre roll om man använt en Prophet 5 eller en Vst. Men medans du lirar så kan jag garantera att du inte skulle tveka på vilken du valde!

Hur du hanterar ljudet med effekter är nog viktigast...

Hårdvara ger ju en helt annan taktil feedback såklart, men jag personligen gillar mjukvara med  fysisk kontroller man kan slita och dra i bäst. Möjligheterna för att ändra och tweaka med ljud är så mycket bättre när man har möjlighet att automatisera grejor.

Fördelen med hårdvaran är ju att man blir tvungen att nöja sig nångång. Inte att förringa!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ur hårdvarans begränsningar föds kreativiteten!

Många syntar med midi kan hantera midi cc,, så automation funkar fint där oxå.

En analog oscillator som driftar,, DET är vackert!

Hårdvara regerar... Det handlar mycket om arbetssättet! Jag kan inte påstå att en vst's möjlighet att med hjälp av musen dra och vrida fram ljud ger mig någon som helst inspiration! En fysisk kontroller,, ger känsla och inspiration!


I en slutmix kan det säkert spela mindre roll om man använt en Prophet 5 eller en Vst. Men medans du lirar så kan jag garantera att du inte skulle tveka på vilken du valde!

Hur du hanterar ljudet med effekter är nog viktigast...

Hårdvara ger ju en helt annan taktil feedback såklart, men jag personligen gillar mjukvara med  fysisk kontroller man kan slita och dra i bäst. Möjligheterna för att ändra och tweaka med ljud är så mycket bättre när man har möjlighet att automatisera grejor.

Fördelen med hårdvaran är ju att man blir tvungen att nöja sig nångång. Inte att förringa!


Just begränsningen föder ju genomförande för mig. Och automation via midi är inget som jag nånsin vill återvända till :D För mig ligger det positiva med hårdvara i att det snabbt blir hyfsat, och att man får dra i reglar och leka alan wilder :wub:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hyfsat meningslös diskussion då vi snackar helt subjektiva åsikter  :D
Personligen efter att ha rattat hårdvarusynthar i 20+ år vill jag absolut inte återvända. För mig sitter inte det kreativa i att dra i reglar och skruva rattar, har aldrig gjort! Jag vill uppnå ett resultat och ett grafiskt gränssnitt till en mjuksynth låter mig komma snabbare fram till resultatet. På scen vill man ju sen kunna justera vissa parametrar så som filter mm i realtid. Så ett hyfsat midikeyboard med adresserbara rattar och knappar är vad jag kräver hårdvarumässigt.

Ganska ironiskt att synthare som en gång fick ta mot så mycket skit för att det inte var "riktiga"instrument man spelade nu drygt 30år senare kan bli precis lika konservativa som dom som en gång klagade och som vi svor att aldrig bli som  :D Det är ju vi som ska gå i spetsen och anamma nya uttryckssätt och tekniker  :)

Lite trådkapning här tror jag, men det är kul med lite åsiktsbyten   :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hyfsat meningslös diskussion då vi snackar helt subjektiva åsikter  :D
Personligen efter att ha rattat hårdvarusynthar i 20+ år vill jag absolut inte återvända. För mig sitter inte det kreativa i att dra i reglar och skruva rattar, har aldrig gjort! Jag vill uppnå ett resultat och ett grafiskt gränssnitt till en mjuksynth låter mig komma snabbare fram till resultatet. På scen vill man ju sen kunna justera vissa parametrar så som filter mm i realtid. Så ett hyfsat midikeyboard med adresserbara rattar och knappar är vad jag kräver hårdvarumässigt.

Ganska ironiskt att synthare som en gång fick ta mot så mycket skit för att det inte var "riktiga"instrument man spelade nu drygt 30år senare kan bli precis lika konservativa som dom som en gång klagade och som vi svor att aldrig bli som  :D Det är ju vi som ska gå i spetsen och anamma nya uttryckssätt och tekniker  :)

Lite trådkapning här tror jag, men det är kul med lite åsiktsbyten   :)

så är det :) Intressant reflektion :D

Enda "nersidan" med mjukvara för mig är att jag tenderar att aldrig bli nöjd, och bara skruva vidare. Det är ju inte en begränsning hos något annat än mig själv :)


Ja, och att det är så otroligt mysigt och snyggt med racksynthar <3
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag tycker nog att det är rätt skönt med hårdvara egentligen men använder den alldeles för lite... men jag har ju glömt bort alla åren av pianolektioner och jobbar lite långsamt...^^ Tycker att många mjukvaror saknar vettiga skalor i både interface och automation och om man vill pilla till det vet jag inte riktigt vad jag gör... Nu är det iofs inte så ovanligt utan händer mig mest hela tiden...  :rolleyes:  Funderar på att skaffa en VST-editor till min Nord Lead så kommer jag kanske igång med att använda den igen?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ja, och att det är så otroligt mysigt och snyggt med racksynthar <3

Det är dock helt sant. Inte bara racksynthar utan all rackmonterad hårdvara är ju nästan på gränsen till sexuellt att beskåda  :D

Men man kan som bekant inte ha en ko i köket bara för att den är snäll  :huh:  :)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Har också kollat in den nu -den är ju rolig ju !!!!
Bra tips....
mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
En gratis klassiker i sammanhanget är väl Crystal som är uppe i version 2.5 nu. FAt detta är mer av en pad-synt  d v s en synt för feta bakgrundsmattor.

http://www.greenoak.com/crystal/dwnld.html

LÅter såhär typ:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jo den hade jag (Crystal) men det verkar som om den är monofonisk alltså bara tar en ton i taget? Gär den att ställa om till polyfonisk (heter det väl då)?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Jo den hade jag (Crystal) men det verkar som om den är monofonisk alltså bara tar en ton i taget? Gär den att ställa om till polyfonisk (heter det väl då)?
Absolut. Minns inte exakt var, men många av fabriksljuden är polyfoniska.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo den hade jag (Crystal) men det verkar som om den är monofonisk alltså bara tar en ton i taget? Gär den att ställa om till polyfonisk (heter det väl då)?

Kolla här i manualen det står nästan överst på sidan fyra.
http://www.greenoak.com/crystal/Crystal24UG.pdf


Crystal är nog en av de ambitiösaste gratissyntarna jag sett. Det finns tex massor av tutorials för att komma igång på hemsidan.  :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag provade Crystal för länge sen. Minns att det var ganska kul att sitta och leka med envelopen, men jag kom aldrig riktigt överens med att det alltid lät lite för metalliskt om allt. Kanske har blivit bättre i senare versioner  :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Den där Crystal har jag nog också suttit och skruvat på en del men vill minnas att jag upplevde den som lite o-intuitiv dåförtiden... Fick man inte med den på CD i tidiga nummer av Studio? Den hyllades då - hur den är idag har jag ingen aning om...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Ariae

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
Jag sticker in här med en rekommendation av Native Instruments' Massive.
Det är i princip den enda VSTI jag använder i slutproduktion och den kan låta precis hur man vill om man har lite tid att lägga. Men utseendet avskräcker de flesta men det är egentligen väldigt simpelt! Finns massor med videos på t.ex youtube om hur man använder den, och den inkluderar -nästan- alla funktioner vad jag vet som finns för synthar, och dessutom effektkedjor direkt i synthen. Lite som en lätt version av SynthMaker eller Reaktor! Och den har Midi-learn om man använder ett midi-keyboard med knobbar.

Den är dock inte gratis, men som sagt, jag har aldrig behövt nån annan synth sen jag lärde mig lite hur den funkade och nu har jag nästan alltid minst en Massive i varje projekt.