Kontrollrummet

1up-Oigada de (8 minuter)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Lägger upp denna som färdig, gjord ikväll.

8 minuter filmmusik. Nästan uteslutande stråkar, men en touche clarinet och Mr Rays piano.

Droppa gärna en kommentar om komposition och om det funkar eller om ni önskar fler instrument, dels ev. justeringar. Finns vissa korta pauser här och där som kanske stör. Samt enstaka toner som man kanske vill ändra ett halvt tonsteg.

Utgångspunkt är att skapa ett ljudlandskap med solid botten och "lusha" stråkar på toppen. Ett "fullt" filmmusiksound. Kanske man skulle lägga svaga effekt-pads i bakgrunden för att skapa lite extra liv och gnista i kompositionen. Hoppas inte basen känns malande.

Gjorde för några år sedan en låt i liknande stil som blev omtyckt. Fick visst minska bitraten för att kunna ladda upp låten. Tydligen inte vanligt med 8 minutrare i 320 kbps/s. :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag gillar idén. Får nog återkomma efter en lyssning till imorgon, för övergripande kommentar.

Snygga ljud. Depp - en höstsonat i förtid? :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jag gillar idén. Får nog återkomma efter en lyssning till imorgon, för övergripande kommentar.

Snygga ljud. Depp - en höstsonat i förtid? :D

Tack för att du genomlevde mästerverket. 8 minuter man aldrig får tillbaka.

Absolut, nu är det rätt ner i källaren som gäller.


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Passar nog som filmmusik, be Altsax om ett manus :D
Låter bra vid en första lyssning, tror att man kan behöva ta sig igenom mästerverket några gånger innan man kan ge en mer konkret kommentar!
Plinkar på en låt...


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Passar nog som filmmusik, be Altsax om ett manus :D
Låter bra vid en första lyssning, tror att man kan behöva ta sig igenom mästerverket några gånger innan man kan ge en mer konkret kommentar!

Ett epos värd att ta emot en medalj ur kungens hand? Visst är det det. Den är komponerad med rörliga bilder i åtanke. 8 minuter är lite mäktigt kanske att ta i en tugga.

Man skulle kunna brodera ut och lägga mer uppmarksamhetsfångande slingor. Sen är inte all filmmusik så hiskeligt spännande men ingen kan undvika att höra vilken stämning verket skulle ge en passande kortfilm. :)

Tackar för lyssning.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Snabbspolar genom hela och det låter som det kan vara intressant men jag kan hinner inte lägga åtta minuter på det nu. Kanske senare...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tycker det här är väldigt snyggt och stämningsfullt! :) Det är också befriande att slippa diskutera virvelsound...  :rolleyes:  :P
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Skrattar lätt åt Max svar, var det va? om att inte hinna lägga 8 minuter... tänk hur vi lever egentligen va? I en värld där åtta minuter är en enhet av tid stor nog för att behöva övervägas innan vi slösar minutrarna fel...

Det låter bra, så här 2-3 minuter in... känns som en soundtrack alla gånger... ser mörka scener i karga svartvita toner... tungt o vemodigt, men fint!

Kan inte riktigt säga vad du ska göra mer med den, den är bra som den är!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tycker det här är väldigt snyggt och stämningsfullt! :) Det är också befriande att slippa diskutera virvelsound...  :rolleyes:  :P

haha gott du gillar den.

Kul kommentar. Snaredrum kan man vrida på i oändligheter för att få till..

Jag spelade in den i en tagning live, skönt att slippa notera. :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Skrattar lätt åt Max svar, var det va? om att inte hinna lägga 8 minuter... tänk hur vi lever egentligen va? I en värld där åtta minuter är en enhet av tid stor nog för att behöva övervägas innan vi slösar minutrarna fel...

Det låter bra, så här 2-3 minuter in... känns som en soundtrack alla gånger... ser mörka scener i karga svartvita toner... tungt o vemodigt, men fint!

Kan inte riktigt säga vad du ska göra mer med den, den är bra som den är!

Den är nog hyffsat komplett, skulle vara bra film bara tycker jag. Intressanta bildassociationer du får. Jag har själv sett övergivna hus, skottländsk övergivna fält i grådis samt lite ljusare scener också.

Tackar för lyssning och de positiva orden.


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Skrattar lätt åt Max svar, var det va? om att inte hinna lägga 8 minuter... tänk hur vi lever egentligen va? I en värld där åtta minuter är en enhet av tid stor nog för att behöva övervägas innan vi slösar minutrarna fel...

Det låter bra, så här 2-3 minuter in... känns som en soundtrack alla gånger... ser mörka scener i karga svartvita toner... tungt o vemodigt, men fint!

Kan inte riktigt säga vad du ska göra mer med den, den är bra som den är!

Den är nog hyffsat komplett, skulle vara bra film bara tycker jag. Intressanta bildassociationer du får. Jag har själv sett övergivna hus, skottländsk övergivna fält i grådis samt lite ljusare scener också.

Tackar för lyssning och de positiva orden.

Alla ser nog olika det som är tjusningen! Bara att filma en film till detta nu då :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Väldigt försiktig rakt igenom. Ingen rider ut till strid i den här.
Mera smäktande, ja, vad är det, avsked?

Som en fallande bomb i slow, slow, slow motion.
Eller
Ett hjärtljud som långsamt saktar in, både i ljudvolym och i puls, för att avslutas i "flatline" i sista ackordet.
Hjärtljudet är en film som funkar i vår budget ;) Fast den behöver ett nytt namn, "Heartbeat" eller nått.

/Josef


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Dimman sveper in över slagfältet då man dagen efter ser många döda många skadade och ännu fler som går, halta, lytta, stödjande mot någon kamrat.
Svart vit film. Fruktansvärt snyggt med ett bryt efter 100 sekunder. Och skönt med pauserna som finns i den delen.
128-131 passar inte alls in i min miljöbeskrivning här ovanför.

Nästan så man vågar tro att solen tittar fram vid 170. Åter igen fruktansvärt snyggt arbete med instrumenten innan det, alltså på väg in till 170. Underbart helt enkelt.
 
Vid 214 kommer ännu en jobbig scen att se.

Åter en skön passage vid 393-400 och även de fortsätta positiva tongångarna därefter.

Noter på det här stycket och presentera det för en symfoniorkester. Skulle bli skitbra med riktiga instrument och dynamiken man kan få från instrumentalisterna som är så svår att skapa via keyboard. Det har du ändå lyckats bra med.

Ja, det är ett tungt stycke, så tungt och dystert att man knappt orkar med bilderna.  B)
« Senast ändrad: 13.08.2013, 13:00:32 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Väldigt försiktig rakt igenom. Ingen rider ut till strid i den här.
Mera smäktande, ja, vad är det, avsked?

Som en fallande bomb i slow, slow, slow motion.
Eller
Ett hjärtljud som långsamt saktar in, både i ljudvolym och i puls, för att avslutas i "flatline" i sista ackordet.
Hjärtljudet är en film som funkar i vår budget ;) Fast den behöver ett nytt namn, "Heartbeat" eller nått.

/Josef

Spännande idé. :) Drar ett PM.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Dimman sveper in över slagfältet då man dagen efter ser många döda många skadade och ännu fler som går, halta, lytta, stödjande mot någon kamrat.
Svart vit film. Fruktansvärt snyggt med ett bryt efter 100 sekunder. Och skönt med pauserna som finns i den delen.
128-131 passar inte alls in i min miljöbeskrivning här ovanför.

Nästan så man vågar tro att solen tittar fram vid 170. Åter igen fruktansvärt snyggt arbete med instrumenten innan det, alltså på väg in till 170. Underbart helt enkelt.
 
Vid 214 kommer ännu en jobbig scen att se.

Åter en skön passage vid 393-400 och även de fortsätta positiva tongångarna därefter.

Noter på det här stycket och presentera det för en symfoniorkester. Skulle bli skitbra med riktiga instrument och dynamiken man kan få från instrumentalisterna som är så svår att skapa via keyboard. Det har du ändå lyckats bra med.

Ja, det är ett tungt stycke, så tungt och dystert att man knappt orkar med bilderna.  B)

Maxad inlevelse & uppmärksamhet i lyssningen det tackar man för. :) Hörde låten på ett annat par högtalare igår och då hörde jag den symfoniska viben. Gäller att få napp någonstans, Västerås synfonietta har blivit uppvaktade tidigare, det torde vara intressant för någon orkester att uppföra.

Tack för lyssningen!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Javisst är det filmmusik bra sådan dessutom underbara harmonier som ger en krypande läskig känsla i första halvan - själv tänkte jag på Jack the ripper men då behövs ett Psychoavsnitt runt 350 sen slutar den ju i dur så nja kanske inte Jack the ripper ändå. Riktigt bra anyhow :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Javisst är det filmmusik bra sådan dessutom underbara harmonier som ger en krypande läskig känsla i första halvan - själv tänkte jag på Jack the ripper men då behövs ett Psychoavsnitt runt 350 sen slutar den ju i dur så nja kanske inte Jack the ripper ändå. Riktigt bra anyhow :D

Tack Eddi :)

Nu när jag lyssnar ett par dagar efter jag skrev låten låter den mer "mörk" än när jag skrev den. Intressant det där att uppfattningar ändras över tid. Jag föddes tyvärr för sent för att kunna delta i Hitchcocks produktioner, men finns väl kontemporära förmågar som behöver få ett lyft till sina storfilmer.


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Bra jobbat ! Det blev 8 min klassisk meditasjon nå på morgonen, kändes bra..

Jeg satt å ventet på at det skulle skje mer etter hvert. Melodilinjene blir gjentagende frågande, det liksom henger igjen i luften for mange ganger.. Hadde önskat at det öppnade seg i en større sammenhengende positiv melodi.., men det hadde jo blitt en annen film  :)  og så hadde det vært på sin plass men horn og pauker
 


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Väldigt snyggt...passar ju till vilken film som helst faktiskt, (men nåt lugnt och stilla) kanske en fullständig solluppgång eller kanske en solförmörkelse, tar kanske 8 minuter.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Bra jobbat ! Det blev 8 min klassisk meditasjon nå på morgonen, kändes bra..

Jeg satt å ventet på at det skulle skje mer etter hvert. Melodilinjene blir gjentagende frågande, det liksom henger igjen i luften for mange ganger.. Hadde önskat at det öppnade seg i en større sammenhengende positiv melodi.., men det hadde jo blitt en annen film  :)  og så hadde det vært på sin plass men horn og pauker
 

Låten tar många olika svängar / vändningar och det är riktigt att man gärna vill höra ett tema fortsätta under en längre stund.

Improviserade fram detta i en tagning, låter denna vara, men i framtida låtar...

Tackar för lyssning och givande kommentar!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Väldigt snyggt...passar ju till vilken film som helst faktiskt, (men nåt lugnt och stilla) kanske en fullständig solluppgång eller kanske en solförmörkelse, tar kanske 8 minuter.  :)
/Roffe H

Jo man tackar. :) Ha de gott.