Kontrollrummet

Roffe H - I fall in love too easily

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
"I fall in love too easily" är en sång från 1944 komponerad av Jule Styne med text av Sammy Cahn. Den introducerades av Frank Sinatra i 1945 filmen Anchors Aweigh. En jazzstandard som har spelats in bl a av trumpetaren och sångaren Chet Baker.

Fick ett ryck när jag kom efter semestern, ville komma igång och lira igen...inte så lätt då, att börja komponera. Men det var ju den här typen av låtar jag var van att spela innan jag gick med i KR. Hoppas att det går bra att lägga upp en "cover på detta sätt, jag lägger ju inte upp den direkt utan man får ju hämta den från dropbox om man vill lyssna. Tar gärna emot kommentarer.
/Roffe H

https://www.dropbox.com/s/grzu47w2mlfu3cf/I%20fall%20in%20love%20130808-1610.mp3

Nytt försök att ändra ljudbilden på sången i länken ovan, närmare micken enligt tips från Tokai.  :)
« Senast ändrad: 08.08.2013, 19:09:54 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag har semester nu så jag tillåter mig en stilla whiskey när jag lyssnar på detta. Befinner mig inte i rökig lokal som tur är för jag slutade röka för 10 månader sen. Och snusa med.
Allting låter perfekt. Sången är helskön men tyvärr för mycket rumsljud. Antingen står du för långt ifrån mikrofonen eller så har du inte dämpat upp rummet tillräckligt, vilket är samma sak. Försök stå närmre miken. Funkar inte det gör som jag så här: Jag  har slängt upp lite grejer på väggarna, framförallt i hörnet bakom där jag sjunger så att inga reflexer kan smita ut. Ja lite blir det väl. Amatördämpning men som funkar rätt bra.
Nice saxspel, soft. Ska jag gilla lite jazz så är det den här typen. Precis den musik som jag tror Harry Bosch i Michael Connellys böcker gillar att lyssna på.


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för att du gillar och för tipsen, du tror inte att det räcker med att förändra reverbbilden?
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Provar i första hand att förändra reverbet, eftersom Tokais förslag tar något längre tid att förverkliga.
Hur blev det?  :unsure:
Roffe H

https://www.dropbox.com/s/41q9r4plj0mb8ar/I%20fall%20in%20love%20130807-2000.mp3
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Roligt att få sjunga jazz. Tror inte jag gjort det nån gång. Din sång fångar jazz-attityden bra, med tremolot/vibratot, rösten som ett instrument.
Sax-spelet också gott. Är det Band in a box som levererar kompet så förtjänstfullt?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Roligt att få sjunga jazz. Tror inte jag gjort det nån gång. Din sång fångar jazz-attityden bra, med tremolot/vibratot, rösten som ett instrument.
Sax-spelet också gott. Är det Band in a box som levererar kompet så förtjänstfullt?

Tack Max, javisst BIAB är väldigt användbart när man inte klarar kompet själv.
Roffe
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Soft!  B)

Tack Jocke...nytt försök att ändra ljudbilden på sången. (ny länk)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Har du sjungit om? Det låter lite mindre "rum" men jag upplever att hela sången ligger lite lägre... inget fel i det - jag hör vad du sjunger. ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter bekant, men det var nog länge sedan jag hörde den om jag nånsin har gjort det.

Låter jättebra. Fin tolkning. Lunk-jazz.

Avslappnande. Din röst låter lite som Svante T och det är inget dåligt betyg.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lyckades iPadlyssna på näst senaste versionen och det låter bra du glider en del på sången men hamnar rätt med tremelon som ST som någon sa. Jag kom att tänka på en helt annan grej: klaffljuden, går det inte att fästa en skumgummibit högst på tratten så att du får en skärm gentemot micken? Inte för att de stör enormt men kanske ett sätt att dämpa dem  inte så snyggt kanske men det syns ju inte på ett audiospår :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön sång och snyggt saxspel!
Kanske skulle jag velat ha sången ytterligare lite närmre/intimare, men det låter bra så här också.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack boys för att ni lyssnar och kommenterar en gammal "trattgubbe" samt att ni ger goda och fantasifulla råd. Tipset med skumgummi på tratten är nog värt att prova, kom att tänka på en sådan där som hundar får när de inte får klia sig, kul...som tur är - är det, som ju sades, ingen som ser när jag testar nästa gång.  :lol:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)