Kontrollrummet

1up feat Plinka - Plaza Catalunya (fd Breaddeville) V2 - 20130826

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Version 2:
Slipat på nivåer på sång och pianot. Samt mer verb på pianot. Egghuvud har en poäng i arret som kan göras lugnare tillsammans med sången. Det finns inget renodlat tydligt basinstrument, mer halvbas i synthformat. Skulle kunna markera bas mer.


Plinka ville lägga sång och text till min stora glädje. Och vad bra det blev!

Snabbmixad, tror det är överslag här och var. Kommentera gärna mix, nivåer.

Plinka: "
Här kommer texten till denna!

Barcelona is the place where traffic never dies
The city pulse is constant high and people are on there flies
From Parc Guell to Port Vell they´re running up and down
I wonder what they´re up to du when I sit here alone

On Plaza Catalunya I´m sitting on a bench
I fed the pigeons with my lunch and now they are my friend
The sunshine through the fountain rain creates a brilliant arc
You still remaining in my mind since that thing in the parc

Yesteday a market was in parc de la Ciutadella
We crashed into each other when I searched for my umbrella
Under that big orange tree where parrots always tweet
I found myself in total chock and standning on your feet

It ended with a sensual kiss, I fell in love with you
You held me tight and said "My love, I will come back to you
Meet me on that plaza where the pigeons always wait
where you ca see the Rambla statues, at the time of eight"

Refr:
People running through
I´m waiting here for you
Waiting here for you
is all that I can do..."

Bästa hälsningar,
1ujp

Version 4
Tonjusteringar, annat ackord mot slutet samt breddad stereo. Bättre? Tycker själv den möjligen tappat något av punchen i soundet, men har lyssnat sönder den så kom väldigt gärna med feedback.

Börjar bli klar nu.

Version 3 är här

Lyssna och njut hoppas jag. Stökat runt med toner hit och dit, kvantat och förändrat lite här och var. Låter mer helhet nu. Comments på detta?


Nu i Version 2

Nytt är mer trummor, annan virvel, nivåer justerade, kör i inledningen svagt i bakgrunden, synthslinga mot slutet, pianofigurer och annat lull lull. Vågar inte lova att den blivit tightare men mer innehåll i vilket fall. Tyck till eller vila för evigt i frid. :)



Kul och skön liten grej. Förhoppningsvis gillas rythmik och gitarrslingan.

Kommentarer på detta? Lägga kör, rap?

Kanske lite rough övergång här och där..
« Senast ändrad: 26.08.2013, 20:15:26 by 1up »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kul och skön liten grej. Förhoppningsvis gillas rythmik och gitarrslingan.

Kommentarer på detta? Lägga kör, rap?

Kanske lite rough övergång här och där..
Kan bli skön.
Tycker att guraljudet är lite burkigt i min lyssning. Guran behöver mer flyt för att upplevas som soft å skön tycker jag. Trummorna är för statiska (tycker inte om virvelljudet).

Om du fixar till lite ljudvariationer - nu går allt på samma volym liksom, och fixar flyt på företaget så kan det bli skön hissmusik :)

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Kul och skön liten grej. Förhoppningsvis gillas rythmik och gitarrslingan.

Kommentarer på detta? Lägga kör, rap?

Kanske lite rough övergång här och där..
Kan bli skön.
Tycker att guraljudet är lite burkigt i min lyssning. Guran behöver mer flyt för att upplevas som soft å skön tycker jag. Trummorna är för statiska (tycker inte om virvelljudet).

Om du fixar till lite ljudvariationer - nu går allt på samma volym liksom, och fixar flyt på företaget så kan det bli skön hissmusik :)

/Gurano

Tack Gurano, ska kolla på det. Känner den har potential, fortsätta snickra.


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Lite lounge-aktigt (för att undvika ordet hissmusik). Det flyter inte riktigt, det är lite kantigt o obearbetat. Om du putsar upp soundet lite så tror jag det kan bli helt okej detta! Instämmer i att virveln inte passar in riktigt!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Lite lounge-aktigt (för att undvika ordet hissmusik). Det flyter inte riktigt, det är lite kantigt o obearbetat. Om du putsar upp soundet lite så tror jag det kan bli helt okej detta! Instämmer i att virveln inte passar in riktigt!

Ny version ute nu. Ny virvel bland annat. Tack för kommentar!


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej...

Detta kan bli bra - eller bättre. Hur skall jag uttrycka mig så det inte missuppfattas. Det finns ett skönt grundkomp som ger utrymme för en snygg melodi.
Vissa saker känns lite otighta - enligt mig. Men det kan oxå vara en känsla du vill förmedla, i improvisationsstunden.
Men jag hade jobbat med tightheten för då kommer flytet, tror jag.

Med vänlig hälsning,
Göran


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag håller med Palmen,lite otight låter det som..Annars ett snyggt jobb,dra till det hela så blir det än mer kul att lyssna på.Ibland när jag lirar keys så glömmer jag att kvantiserings knappen är intryckt..Det blir märkliga grejer då man lirar lite snabbare men ohyggligt tight..Lite av den knappen här och det blir kalas.

Mike


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Nu är virveln betydligt bättre, däremot är det lite rörigt o otajt o lite mkt saker kanske stundtals men det otajta stör mig nog mer o bör åtgärdas innan man kan kommentera mo det är för mkt eller inte ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jag håller med Palmen,lite otight låter det som..Annars ett snyggt jobb,dra till det hela så blir det än mer kul att lyssna på.Ibland när jag lirar keys så glömmer jag att kvantiserings knappen är intryckt..Det blir märkliga grejer då man lirar lite snabbare men ohyggligt tight..Lite av den knappen här och det blir kalas.

Mike

Tack för idén, kvantiserad version är klar. Lägger upp ikväll. Vissa slingor trillar inte rätt med kvanten så får spela om dem. Vissa spår är förskjutna i tiden ett par ms.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Nu är virveln betydligt bättre, däremot är det lite rörigt o otajt o lite mkt saker kanske stundtals men det otajta stör mig nog mer o bör åtgärdas innan man kan kommentera mo det är för mkt eller inte ;)

Många element börjar det bli. Tycker själv det behövs lite vila, andrum, här och där nu. Fight version kommer. Även spelat in rymdklang från musikstudion för större djup i mixen. Ny version kommer ikväll. Tack för återbesöket.


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Hmmm.. Jag saknar någonting som stickar ut. Just nu så är låten lite för intetsägande, tycker jag.
www.alatarmusic.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Inget har skrivit det hittills men jag saknar en analog basgitarr som håller tajtheten tillsammans med trummorna.
Tycker också att idén är bra. Tufft att få till det med midiklaviatur.

Tänkt om du kunde spela upp den för duktiga musiker och de sen jammar fram det här stycket tillsammans!
Då hör man tydligt den potential du känner att stycket har. Jag känner det jag också.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Hmmm.. Jag saknar någonting som stickar ut. Just nu så är låten lite för intetsägande, tycker jag.

Håller med. Som bakgrundsmusik nu. Funderar på sång på den här, har lite idéer, samt någon melodi som långsamt flödar över det mer rappa kompet. Tack för lyssning.


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Japp, den har potential  :) Du har redan fått några bra tips, men jag blir också nyfiken på hur den skulle bli med sång till...följer fortsättningen  ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lyssnar bara och hoppade över diskussion..

Tycker det låter skitbra. Och då är jag ärlig som vi karoliner alltid är när vi träffar en stor musikskapare.
Kul att du är igång igen.

Har inte nåt att klaga på en snabblyssning, låter bra. Hade kanske funkat med rap till denna? Rap-battle? ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Inget har skrivit det hittills men jag saknar en analog basgitarr som håller tajtheten tillsammans med trummorna.
Tycker också att idén är bra. Tufft att få till det med midiklaviatur.

Tänkt om du kunde spela upp den för duktiga musiker och de sen jammar fram det här stycket tillsammans!
Då hör man tydligt den potential du känner att stycket har. Jag känner det jag också.

En liten dröm att lira i ett tight funk/soulband någon gång. Det är väl visionen med hur jag tänker i skapandet av vissa  låtar däribland denna. Värmande att du hör kopplingen. Ger karma. :)

Skruvade ner basen tidigare, kan vara den som upplevs saknas möjligen.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Japp, den har potential  :) Du har redan fått några bra tips, men jag blir också nyfiken på hur den skulle bli med sång till...följer fortsättningen  ;)

Tack för lyssning och kommentar. Ny version kommer upp strax med mer tighthet och vissa noter ändrade samt tryout av ny mix.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Lyssnar bara och hoppade över diskussion..

Tycker det låter skitbra. Och då är jag ärlig som vi karoliner alltid är när vi träffar en stor musikskapare.
Kul att du är igång igen.

Har inte nåt att klaga på en snabblyssning, låter bra. Hade kanske funkat med rap till denna? Rap-battle? ;)

12 drabanter tackar hjärtligt med klappande slag på bröstharnesken. Roligt det gillas, försöker väl väva in en form av livekänsla av funkiga musiker i låten. Är öppen för förslag på rap.


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Här kommer texten till denna!

Barcelona is the place where traffic never dies
The city pulse is constant high and people are on there flies
From Parc Guell to Port Vell they´re running up and down
I wonder what they´re up to du when I sit here alone

On Plaza Catalunya I´m sitting on a bench
I fed the pigeons with my lunch and now they are my friends
The sunshine through the fountain rain creates a brilliant arc
You still remaining in my mind since that thing in the parc

Yesteday a market was in parc de la Ciutadella
We crashed into each other when I searched for my umbrella
Under that big orange tree where parrots always tweet
I found myself in total chock and standning on your feet

It ended with a sensual kiss, I fell in love with you
You held me tight and said "My love, I will come back to you
Meet me on that plaza where the pigeons always wait
where you ca see the Rambla statues, at the time of eight"

Refr:
People running through
I´m waiting here for you
Waiting here for you
is all that I can do...

----------
...och som jag sa, upp med flöjten, ner med min röst så blir det gooood :D
« Senast ändrad: 27.08.2013, 09:58:32 by Plinka »
Plinkar på en låt...


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ja!! Detta blir bra.
Lite rå mix fortfarande kan jag tycka, sången ligger som Plinka påpekade lite för högt och döljer kompet för mycket.
Sade har du fått höra tidigare, och här blir det ju än tydligare.. Snyggt.. :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Men... den här verkar jag har missat fullständigt... Plinka är "up front" - det ger ett väldigt direkt "tilltal"... Snygg frasering och vackra stämmor i [ˌbarθeˈlona]. Men jag vill ju höra lite groove, rytm och melodi-fills också - skruva upp! ;-) Det här är skön lyssning trots att jag inte hör många gitarrer...  :P
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Inte min kopp te detta... Sången är för hög (som konstaterats) åsså tycker jag mig även höra att den ställvis distar. Annars tycker jag det låter välgjort

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag gillar melodin harmonierna och sången, men jag har svårt för det röriga arrangemanget. Hade nog gjort det lättare. Mer bara liggande ackord på sångverserna och sedan brodera ut med pianofigurerna i mellanspel. Men det är jag det :)

Mixen har lite slagsida också. Sången för långt fram. Trummorna för långt bak.

By the way, kul att höra så mycket av produktiva Plinka. De senaste låtarna jag hört dig i har du sådan där snabb frasering. Skulle vara kul att höra dig vilande på en långsam sångmelodi.  :)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter bra - lite för hög sång. Stycket är lite för tunt men mer tydlig bas - jag önskar alltså mer tydligt basspel (antar att det finns en svag bas någonstans, men jag har lite svårt att urskilja den i så fall)

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tack alla för lyssning. Ni har en poäng i den konstruktiva kritiken om låten. Ny version uppe.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Svängigt, rytmiskt, intressant! Kul att höra Plinkas lilla stjärn-röst även i detta tror jag lite ovanligare sammanhang.  Fina bilder från Barcelona i ett snabbt tempo. Inget fel med det. Jag tycker inte det blir rörigt men kanske att pianot skall dämpa sig lite i verserna, det finns mycket annat godis och pianot överröstar nästan nu. Spännande komposition även textmässigt. 10cc-klass på refrängen och körerna skulle kunna utvecklas och ett tuffare ljud på elpianot skulle vara bra.  Säg till när den är klar. Jag vill höra igen. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jepp, den här kan verkligen bli bra. Fortsätt att jobba med tipsen du fått !!!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Gott 1up, låter bättre nu :)


Men... den här verkar jag har missat fullständigt... Plinka är "up front" - det ger ett väldigt direkt "tilltal"... Snygg frasering och vackra stämmor i [ˌbarθeˈlona]. Men jag vill ju höra lite groove, rytm och melodi-fills också - skruva upp! ;-) Det här är skön lyssning trots att jag inte hör många gitarrer...  :P
Tack för det :) Kan du fonetisk skrift, det var inte illa :P Ja, nu är nivåerna mycket bättre, kanske som 1up själv konstaterade att det kunde bli en mer tydlig bas i arret, gitarrerna får vila denna gång! :D

Inte min kopp te detta... Sången är för hög (som konstaterats) åsså tycker jag mig även höra att den ställvis distar. Annars tycker jag det låter välgjort

// Space
Tack för lyssning och kommentar! Sångnivåerna fixade iaf ;)

Jag gillar melodin harmonierna och sången, men jag har svårt för det röriga arrangemanget. Hade nog gjort det lättare. Mer bara liggande ackord på sångverserna och sedan brodera ut med pianofigurerna i mellanspel. Men det är jag det :)

Mixen har lite slagsida också. Sången för långt fram. Trummorna för långt bak.

By the way, kul att höra så mycket av produktiva Plinka. De senaste låtarna jag hört dig i har du sådan där snabb frasering. Skulle vara kul att höra dig vilande på en långsam sångmelodi.  :)
Tack ar! Höll med om nivåerna som nu är mkt bättre, men själv har jag inga problem med det du tycker är rörigt i arret ;)
Och du kan vara lugn, jag har lite softa projekt på gång, med långsamsång som kanske dimper ner här så småningom :)
(Snabb frasering är bra när man har 2-3 minuters låtsnutt på sig att dyvla på er en hel historia, är ju så himla kul att skriva ibland! :lol: )

Låter bra - lite för hög sång. Stycket är lite för tunt men mer tydlig bas - jag önskar alltså mer tydligt basspel (antar att det finns en svag bas någonstans, men jag har lite svårt att urskilja den i så fall)

Gurano
Tack för lyssning och bra konstruktiv kommentar!

Svängigt, rytmiskt, intressant! Kul att höra Plinkas lilla stjärn-röst även i detta tror jag lite ovanligare sammanhang.  Fina bilder från Barcelona i ett snabbt tempo. Inget fel med det. Jag tycker inte det blir rörigt men kanske att pianot skall dämpa sig lite i verserna, det finns mycket annat godis och pianot överröstar nästan nu. Spännande komposition även textmässigt. 10cc-klass på refrängen och körerna skulle kunna utvecklas och ett tuffare ljud på elpianot skulle vara bra.  Säg till när den är klar. Jag vill höra igen. 
Tack för utvecklande kommentar! Roligt med dina reflektioner kring texten. 1up får ta ställning till dina instrumentala idéer här. Jag försöker ta till mig kommentaren kring sångarret(10cc vet jag inte om jag hört, blir nyfiken), men när du tänker på körerna, får du då någon särskild idé kring hur de skulle kunna utvecklas?  :)

Jepp, den här kan verkligen bli bra. Fortsätt att jobba med tipsen du fått !!!!

mvh
Tack för lyssning, och kommentar(som kanske mer var riktad till kompositören :rolleyes: )
Plinkar på en låt...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hej igen! Jo körerna kunde ha fler stämmor som färgade ackord. Svårt men flådigt.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Skön och medryckande låt med Plinkas klara och tydliga stämma som jag verkligen tycker om, och jag gillar att den ligger nära i ljudbilden.
Tänk vad du fick in på den här låten Plinka, en hel story, som var kul att följa med i :D

Snygg överstämma, men i reffarna saknar jag liggande ljusa körer, om du kunde lägga två ljusa aaaahh...bakom där, det tror jag  iaf på? Då blir det mer kontrast mot verserna, lite maffigare? Mitt förslag!

1up: bra låt, tycker inte det känns rörigt, det svänger på som vanligt när det gäller dig ;)

/Marre
« Senast ändrad: 28.08.2013, 12:40:11 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Hej equality och Marre!
Tack för tips kring refrängerna! kanske skickar över ett par filer till till 1up om några dagar då(när jag har lite lugnare omkring mig igen), bra idéer där ;)
Tack!
Plinkar på en låt...


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skönt arr, fin sång och text!
Reagerade lite på att lead-sången kändes närmare än övrigt...
Snyggt!
/Asti

PS. Har tyvärr ett tråkigt minne av Barcelona.
När jag och min fru var där för några år sedan blev vi bestulna sista dagen.
Men Barcelona är en fantastisk stad, det går inte att förneka!
« Senast ändrad: 28.08.2013, 12:38:43 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten