Kontrollrummet

Asti - Free

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tänkte göra något riktigt långsamt i ett litet arr, men efterhand som låten utvecklades
växte arret och nu är jag lite fundersam om det är för mycket....
Funkar versen bättre när jag sjunger högre (frekvensmässigt) jämfört med första versen?
Tacksam för synpunkter på vad som helst, gärna vad gäller arret.

Titel: Free
Artist: Asti
Text & Musik: Asti
År: 2013
Längd: 3:30

Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Country med 60-tals influenser
Snyggt med sliden
Rätt vanlig att börjar med en oktav lägre för att sen gå upp i normalt läge, funkar.
Tycker trumkompet med vispar är bra i början men blir lite för enkelt senare i låten, varför?
b-temat är väldigt 60-tals flummigt men på ett bra sätt. Skruvade harmonier, men du  fixar det bra. Inget fel med dina körer här, men de känns som om det blir liksom övermättat. Är väl kanske ett svar på din fråga om arret växer för mycket.
Sen är det en fråga om countryt, och som jag upplever det 60-tals-feelingen, krockar med varandra för mycket? Själv tycker jag inte det, tror jag... Nämen de är intressant.
I övrigt som alltid god Asti klass på det hela.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jaaa... det är snyggt! :)

Hjälpte inte så mycket va...?  :rolleyes:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Country med 60-tals influenser
Snyggt med sliden
Rätt vanlig att börjar med en oktav lägre för att sen gå upp i normalt läge, funkar.
Tycker trumkompet med vispar är bra i början men blir lite för enkelt senare i låten, varför?
b-temat är väldigt 60-tals flummigt men på ett bra sätt. Skruvade harmonier, men du  fixar det bra. Inget fel med dina körer här, men de känns som om det blir liksom övermättat. Är väl kanske ett svar på din fråga om arret växer för mycket.
Sen är det en fråga om countryt, och som jag upplever det 60-tals-feelingen, krockar med varandra för mycket? Själv tycker jag inte det, tror jag... Nämen de är intressant.
I övrigt som alltid god Asti klass på det hela.
Jag använder EZ Nashville trumkit och hittade inte så mycket variationer som lät bra till det här.
Har editerat lite själv, men tycker det är svårt att få till något som låter bra. Får väl försöka lite till...
Sticket med de "skruvade" harmonierna tyckte jag lät tunt utan kören, men det kanske ska vara något
annat där i stället som förstärker... Tror inte stråkar eller orgel passsar här....
Roligt att du tycker det håller "god klass"!  :)
Tack för din feedback!
/Asti f.d. anställd numera avställd
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jaaa... det är snyggt! :)

Hjälpte inte så mycket va...?  :rolleyes:

Jo, det kändes för en stund lite bättre i ländryggen!  :)
Det tackar jag för!
/Asti t.f. ynkrygg
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Låter bra! Tycker arret är bra, men hade försökt att intensifiera trumkompet allt eftersom du kommer längre in i låten! Med tanke på 60-tals influenserna kan trummisen banka på lite mer, tror låten tjänar på det! Bra ljudbild och vacker låt! :wub:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
I början kändes den seg sedan kom sången och det sugande gunget (positivt alltså). Att du sjunger högre på vers två ser jag som en naturlig progression i låten du kunde gott bibehålla den stämman på leaden igenom körtjimolaxet att du sedan går ner igen är inget problem. Du har med lite märkliga svävande toner på det jag kallar tjimolaxet och det tror jag kan bli låtens signum.
I feel free :D
« Senast ändrad: 28.07.2013, 14:16:47 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Fin låt igen av dig... :) Bra att du börjar nöta refränger...håller med Henrik går ju att banka på lite mer med trummorna iaf i slutet om män vill och varför inte bygg på nån refräng till ... :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jättefint! Lennon hade varit avundsjuk. Verkligen tjusiga harmisar som inte känns ansträngda. Bra jobbat! Steelen, komp och körer funkar bra. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Country med 60-tals influenser
Snyggt med sliden
Rätt vanlig att börjar med en oktav lägre för att sen gå upp i normalt läge, funkar.
Tycker trumkompet med vispar är bra i början men blir lite för enkelt senare i låten, varför?
b-temat är väldigt 60-tals flummigt men på ett bra sätt. Skruvade harmonier, men du  fixar det bra. Inget fel med dina körer här, men de känns som om det blir liksom övermättat. Är väl kanske ett svar på din fråga om arret växer för mycket.
Sen är det en fråga om countryt, och som jag upplever det 60-tals-feelingen, krockar med varandra för mycket? Själv tycker jag inte det, tror jag... Nämen de är intressant.
I övrigt som alltid god Asti klass på det hela.
Jag använder EZ Nashville trumkit och hittade inte så mycket variationer som lät bra till det här.
Har editerat lite själv, men tycker det är svårt att få till något som låter bra. Får väl försöka lite till...
Sticket med de "skruvade" harmonierna tyckte jag lät tunt utan kören, men det kanske ska vara något
annat där i stället som förstärker... Tror inte stråkar eller orgel passsar här....
Roligt att du tycker det håller "god klass"!  :)
Tack för din feedback!
/Asti f.d. anställd numera avställd

Jag tycker helt enkel att du ska behålla trumkompet som det är i början och skippa det simplare som kommer sen. Sen vore det nice att kunna utveckla det men jag förstår begränsningarna.
Vad gäller b-partiet handlar det enligt mig inte om att förstärka något utan tvärtom. Eftersom just detta ställe kan upplevas som lite svåråtkomligt så är recept enligt mig, dr. Tokai, ju enklare, desto bättre.


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Det här var inte alls tokigt, jag instämmer i lite hårdare trummor, men inte FÖR hårda men en aning tuffare... Kändes som att sången låg en aning svagt i mixen någonstans i början också o kanske blir det lite såsigt här o var, lite för mkt som "kladdar ihop sig", men det kanske bara är min smak ;) Annars inte alls tokigt, o tycker inte det är för mkt, förutom "kladdet" ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mysigt! Jag håller med om att låten skulle vinna i dynamik om du hittar en trummis som på valda delar byter ut visparna mot stockar.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Henric - Ska försöka intensifiera trummorna! Roligt att du tycker det är vackert.
Eddi - OK, så sången kan vara lite lägre (frekvensmässigt) i första versen och sedan högre.
         Håller med dig om att en lite högre lead-stämma hade varit bättre i "tjimolaxet"  :D,
         men jag hittade helt enkelt ingen annan melodi som funkade med harmonierna....
         Jag lade dit en andrastämma i stället för att det skulle funka bättre.
         De lite annorlunda harmonierna i "tjimolaxet" är väl det som ev utmärker låten ja...
Marsall - Vet inte om jag vill kalla det refräng eller stick! Eftersom den förekommer två
              gånger kanske den ska kallas refräng..? Ja, trummorna måste jag nog utveckla!
equality - Skönt att inte sticket/refrängen känns för konstruerad eller ansträngd!
               Var rädd för att steelen skulle upplevas som tjatig, men den kanske duger så...
               Roligt att du gillar harmonierna!
Tokai - Jag har byggt trummorna efter ungefär samma patterns i hela låten, men har editerat
           på några ställen vid övergångar till vers. Så det skiljer egentligen inget särskilt på början
           jämfört med resten av låten, så jag är lite konfunderad..... B-partiet har mer ride.
           Men jag ska försöka få lite bättre variation och kanske också tryck i dom efterhand i låten!
           Jag ska testa att plocka bort kören i B-partiet och se om Dr Tokais recept funkar!  B)
           Misstänker att kören där "grötar" till ljudbilden, som jag tror tigersoul är inne på.
tigersoul - Ska kolla nivån på lead-sången. Antar att det är den du menar som är lite låg..?
                "Såsigt" och "kladdigt" tolkar jag som att ljudbilden blir lite otydlig/grötig...?
                Du är också inne på att trummorna behöver lite mer "tryck"...
MaxB - Blir det inte konstigt om man byter mitt i låten..?  :unsure: Gör dom så trummisarna?
           Annars kanske det räcker med lite högre velocity och mer variation i spelet?

Tack för snabb och nyttig feedback! Nu ska jag ge mig i kast med trummorna och se vad jag kan göra där!
Därefter ska jag testa Dr Tokais recept och funkar inte det prövar jag en extra antiinflammatorisk tablett!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vet inte om det är konstigt för en trummis att byta mitt i låten? Men det är ju vanligt med växlingar mellan rimshot och sen smask mitt på virveln.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Blir det inte konstigt om man byter mitt i låten..?  :unsure: Gör dom så trummisarna?
           Annars kanske det räcker med lite högre velocity och mer variation i spelet?

Du kan ju efter en refräng slå av med cymbal och låta det vara paus en takt för att sedan lägga ett fill med stockar och därefter fortsätta på den "inslagna" vägen.

Bra låt, och skojiga harmisar. Härligt!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
MaxB - Vad är "rimshot"? Men du har säkert rätt!  :)
Wernborg - Ja, det är lite så jag försökt göra och behöver utveckla vidare.
                 Det tråkiga är att EZ Nashville för just det här tempot och stilen saknar
                 passande fills. Men jag får editera och pröva mig fram.
                 Kul att du gillar låt och harmonier!

Tack för era tappra försök att hjälpa en hopplös trummis-wannabe!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
MaxB - Vad är "rimshot"? Men du har säkert rätt!  :)
Wernborg - Ja, det är lite så jag försökt göra och behöver utveckla vidare.
                 Det tråkiga är att EZ Nashville för just det här tempot och stilen saknar
                 passande fills. Men jag får editera och pröva mig fram.
                 Kul att du gillar låt och harmonier!

Tack för era tappra försök att hjälpa en hopplös trummis-wannabe!  :)
/Asti

rimshot = kantslag på virveltrumman
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ja-ha nu blir det Häst-jazz trodde jag, mitt hatobjekt no. 1 !!
Men det visade sig vara helt fel, det enda som påminner om Cöntry är ju Steelen, som i sig är skitskön.
Härligt skumma harmisar i sticken.
Riktigt bra, men jag håller med om att trummorna var lite 'trötta' ge han lite valium vettja..  :rolleyes:

Herr Pigelin /t.f. Knärskhandlare
 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt skumma harmisar i sticken. Riktigt bra, men jag håller med om att trummorna var lite 'trötta' ge han lite valium vettja..  :rolleyes:

Gillar också de knepiga harmisarna, de överraskar på ett härligt sätt.
Geru en trött trummis valium, somnar han!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Härligt feel och ljuvlig bredd i mixen...bra trummor, vad är det för samplingar ?

Allt gott karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
MaxB - Jaså, kantslag!  :) Lät som ett rim på ett shot-glas... B)
           De lite udda harmonierna är väl det som kanske utmärker låten...?
           Nej, valium är nog inte rätt medicin för trummisen!  :)
bjurte - Jag har på senare år omvärderat country-musiken. Tycker det finns
            riktigt bra artister inom genren, som t.ex Alison Krauss, Emmylou Harris m.fl.
            Glen Campbell gjorde för några årtionden sedan fina versioner av ett antal Jim Webb låtar.
            Detta är ju inga nya artister precis. Numera är det väl mest outlaw-genren som är intressant.
            Men detta är kanske inte så mycket country förutom steel-guitaren..?
            Roligt att du gillar harmonierna! Valium är som sagt nog inte rätt medicin för trummisen.
            Funderar på Vitae-pro, fast det tar ju rätt lång tid.... :unsure:
            Du som är knärskhandlare kanske har ett bättre förslag?  :D
karl - Intressant att du nämner mixen! Den har ingen annan kommenterat speciellt.
         Trummorna är EZ Drummer Nashville-expansionen. Jag tycker också att den innehåller
         välljudande samplingar, men tyvärr inte så varierade patterns. Rätt många, men likartade.
         Så är du bra på att bygga egna patterns eller modifiera befintliga, så är det nog ett hyfsat val.

Tack för feedback! Nu fick jag en avvikande åsikt om trummorna, som rör till det en aning...
Men jag är fortfarande inne på att lägga in lite mer variation vad gäller fills och velocity.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu har inte jag Nashville men du vet väl att du kan nyttja EZ standard patterns i alla extensions - ja även alla andra patterns som följer med varje extension blanda fritt för fem kronor till :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Nu har inte jag Nashville men du vet väl att du kan nyttja EZ standard patterns i alla extensions - ja även alla andra patterns som följer med varje extension blanda fritt för fem kronor till :D
Jo, det har du alldeles rätt i!
Men jag har inte hittat myntinkastet.. :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
MaxB - Vad är "rimshot"? Men du har säkert rätt!  :)
Wernborg - Ja, det är lite så jag försökt göra och behöver utveckla vidare.
                 Det tråkiga är att EZ Nashville för just det här tempot och stilen saknar
                 passande fills. Men jag får editera och pröva mig fram.
                 Kul att du gillar låt och harmonier!

Tack för era tappra försök att hjälpa en hopplös trummis-wannabe!  :)
/Asti

Äh, fills är överskattat.  :D Knacka in ett enkelt fill på keyboardet bara. Det funkar oftast att göra det rakt "över" looparna för att sedan rensa i efterhand. Blir lätt "omöjligt" spel annars.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu har inte jag Nashville men du vet väl att du kan nyttja EZ standard patterns i alla extensions - ja även alla andra patterns som följer med varje extension blanda fritt för fem kronor till :D
Jo, det har du alldeles rätt i!
Men jag har inte hittat myntinkastet.. :)
Oj ja det kan misstolkas kostar ingenting enklast är att välja poprock patterns trots att Nashville är aktiv. Men du kan även lägga upp EZ standard på spår 1 och Nashville på spår 2.
På ettan hittar du det du vill ha i patterns sedan lyfter du ner det till spår två eller koppar o mutar.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
MaxB - Vad är "rimshot"? Men du har säkert rätt!  :)
Wernborg - Ja, det är lite så jag försökt göra och behöver utveckla vidare.
                 Det tråkiga är att EZ Nashville för just det här tempot och stilen saknar
                 passande fills. Men jag får editera och pröva mig fram.
                 Kul att du gillar låt och harmonier!

Tack för era tappra försök att hjälpa en hopplös trummis-wannabe!  :)
/Asti

Äh, fills är överskattat.  :D Knacka in ett enkelt fill på keyboardet bara. Det funkar oftast att göra det rakt "över" looparna för att sedan rensa i efterhand. Blir lätt "omöjligt" spel annars.
Ingen dum idé, det har jag faktiskt inte prövat!
Tack för tipset!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Nu har inte jag Nashville men du vet väl att du kan nyttja EZ standard patterns i alla extensions - ja även alla andra patterns som följer med varje extension blanda fritt för fem kronor till :D
Jo, det har du alldeles rätt i!
Men jag har inte hittat myntinkastet.. :)
Oj ja det kan misstolkas kostar ingenting enklast är att välja poprock patterns trots att Nashville är aktiv. Men du kan även lägga upp EZ standard på spår 1 och Nashville på spår 2.
På ettan hittar du det du vill ha i patterns sedan lyfter du ner det till spår två eller koppar o mutar.
Ytterligare ett alternativ!
Tack för tipset!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Vanvettigt bra som vanligt!!! Trött trummis eller inte så är det en härlig låt med coola harmisar. Mycket vacker sång :D


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jaaa... det är snyggt! :)

Hjälpte inte så mycket va...?  :rolleyes:

Jo, det kändes för en stund lite bättre i ländryggen!  :)
Det tackar jag för!
/Asti t.f. ynkrygg

Härligt att kunna gör skillnad om än bara för ett ögonblick! ;-) Lyssnar igen - fint - jag mår också lite bättre nu!  :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Vanvettigt bra som vanligt!!! Trött trummis eller inte så är det en härlig låt med coola harmisar. Mycket vacker sång :D
Jättekul att du tycker det!
Tack för snälla ord!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jaaa... det är snyggt! :)

Hjälpte inte så mycket va...?  :rolleyes:

Jo, det kändes för en stund lite bättre i ländryggen!  :)
Det tackar jag för!
/Asti t.f. ynkrygg

Härligt att kunna gör skillnad om än bara för ett ögonblick! ;-) Lyssnar igen - fint - jag mår också lite bättre nu!  :)
Härligt! Känns som en win-win situation!  :)
/Asti f.d. Loser
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jaaa... det är snyggt! :)

Hjälpte inte så mycket va...?  :rolleyes:

Jo, det kändes för en stund lite bättre i ländryggen!  :)
Det tackar jag för!
/Asti t.f. ynkrygg

Härligt att kunna gör skillnad om än bara för ett ögonblick! ;-) Lyssnar igen - fint - jag mår också lite bättre nu!  :)
Härligt! Känns som en win-win situation!  :)
/Asti f.d. Loser

Nice! :)
/Jocke f.d. Losec
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
En riktigt Asti-mys-låt! Steelgitarren verkar vara din grej, och som vanligt fin stämsång och skön stämning :)
Plinkar på en låt...


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
En riktigt Asti-mys-låt! Steelgitarren verkar vara din grej, och som vanligt fin stämsång och skön stämning :)
Tack Plinka! Det är kul med steelguitar, men jag kan tyvärr inte så mycket än....
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten