Kontrollrummet

Studio i friggebod - hur designa tak? var placera dörr och fönster?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fineline

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Hej!

Ska precis ta och beställa en friggebod på ca 15 m2 som blir måttbeställd enl mina preferenser. Kommer inte satsa något på isolering (annat än vinterisolering, dvs 170 mm i tak och golv samt 140 mm i väggar) eftersom det vare sig blir känsligt med ljud in eller ut. Ska däremot konultera proffessionell hjälp med akustikbehandling invändigt när väl friggeboden står färdig på tomten. Lär behövas en hel del behandling med tanke på att det egentligen är lite snålt med utrymme för musik-ändamål.

Yttermåtten blir iaf 3,50 x 4,35 m så att innermått ungefär blir 3,30 x 4,15 m vilket ska vara hyfsade dimensioner rent akustiskt om man använder sig av följande hjälpmedel http://www.jhbrandt.net/RoomModeCalculatorMETRIC.xlsm.

Höjden har jag beräknat på ca 2,60 men där blir det ju lite si och så med tanke på att jag ska ha ett sluttande tak. Maxhöjden på en friggebod är ju totalt 3,00 meter men invändigt kommer man väl max upp till ca 2,65 i bästa fall (till nocken).

Det jag nu velar över är hur jag ska göra med design på taket samt var jag ska placera dörr samt ett mindre fönster. Jag vill ju sitta och arbeta mot den bortre kortsidan i rummet och vet inte om det är så bra då att ha dörr och fönster på kortsidan bakom mig med tanke på att man kommer vilja placera akustikbehandling där. Att sätta dem på ena långsidan kommer å andra sidan att göra rummet mindre symmetriskt, eller?? Alernativt dörr på en långsida och fönster på den andra.

Min första fråga blir alltså var fönster + dörr bäst ska placeras ur ett rent akustikperspektiv??

Andra dilemmat blir tak. Jag måste välja mellan vanligt sadeltak och lite modernare snedtak a la funkishus. Sadeltak blir lite dyrare men det är nog egentligen marginellt. Också här vill jag ju göra det som blir bäst för akustiken vid lyssningsplats.

Om man väljer ett sadeltak undrar jag man ska placera nocken parallellt med långsidan eller kortsidan?? Min spontana känsla är att det vore bäst att ta parallellt med lånsidor vilket ju också blir det mest naturliga rent utseendemässigt. För att maximera rumsvolymen tänker jag i alla fall göra vinklingen fr vägg så liten som möjligt, kring 10 procent.

Om man istället väljer ett s k funkis-snedtak torde det ju bli problem med rums-symmetrin om man låter lutningen gå mellan långsidorna eftersom det ju då blir högre takhöjd i ena hörnet (från lyssningsplatsen sett). Därför kanske istället välja lutningen mellan kortsidorna så att man har lyssningsplats närmre den låga delen av rummet (högst takhöjd bakom sig).

Blir kanske lite rörigt beskrivet men min andra fråga är då  alltså vilket typ av tak som skulle bli bäst akustiskt sett, samt om ska välja att lägga de sluttande partierna mellan lång- eller kortsidorna?

Tacksam för all input jag kan få!

Vänl,

Johan






Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag hade nog valt sadeltak för att det ser trevligare ut från både in o utsida. Om du sedan gör en gavel till monitorvägg så behöver du nog inte fundera över takdiffusorer över monitorerna. Reflexen kommer ändå att spridas åt olika håll med olika våglängd då avståndet kommer att variera. Tycker att det är trevligare att ha ett fönster att kika ut genom än att glo in i en vägg så hos mig hade fönstret hamnat mellan monitorerna på gaveln. Hoppas ändå att det får plats lite dämp på väggen bakom/mellan högtalarna. Skulle det ändå bli akustiska problem med den hårda glasrutan kanske du kan ha tex en träpersienn att rulla ner vid kritisk mix!  ;)

Om du ska använda studion vintertid kanske du borde satsa på tjockare isolering? Jag upplever att instrumenten stämmer om sig pga rätt små förändringar i temperatur och luftfuktighet pga vädret tex. Skulle nog också överväga att offra några kvadrat på en liten farstu - helt enkelt en mellanvägg med en innerdörr. Fördelen blir att du vintertid inte släpper in en massa kall-luft. Om du placerar ytterdörr och innerdörr centralt kan du använda utrymmet på ena sidan som förråd och på andra sidan som sångbås.

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad fineline

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Tack!! Grymt bra feedback! Tror det blir som du säger med taket, känns som bästa lösningen. Inte dumt heller med fönster mellan monitorerna. Vi får se!

/J


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Lycka till! :) Lägg gärna ut lite bilder i tråden och berätta efterhand som det framskrider! ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag hade också gjort som Jocke föreslår. Nocken längs med rummet (blir snyggast utifrån) och isolerat upp till innernock om möjligt, med hanbjälkarna synliga. Dörr bakom ryggen tror jag inte är något problem ur ett akustiskt perspektv, det går ju att montera diffusorer på den om det behövs.
DON'T PANIC