Forum > Färdiga produktioner
Asti - Hear me calling (klar)
Asti:
--- Citat från: spacetrucker skrivet 08.08.2013, 14:49:55 ---Glen Campbell var faktiskt en av mina stora favoriter då det begav sig... Gentle on my mind, By the time I get to Phoenix, Wichita Lineman... ojoj vilka låtar. Bloodline var den sista platta av honom jag köpte.... för hundra år sen
// Space
--- Slut citat ---
Ett par av låtarna du nämner är ju just Jim Webb-låtar. En annan är Galveston, som var en av mina favoriter...
[off-topic]Bloodline gavs mycket riktigt ut 1913 strax före första världskriget.....tänk vad tiden går!
Glen Campbel föddes 1890 i ett fattigt nybryggarhem i utkanten av Wichita. Hans far jobbade för televerket där,
men mördades av siouxer när han försökte dra en telefonkabel via deras totempåle. Lille Glen uppfostrades
därefter av denna siouxstam, som kallade honom "Fjantiga rösten" efter hans förmåga att sjunga falsett.
När han några år senare började jobba på en Webb-byrå lärde han känna ägaren Jimmy Webb, som
skrev några låtar åt honom, t.ex "By the time I get too busy", "Which is a lie man?", "Camptown ladies"
och "Nutcracker suite - my ass". Glen Campbel har även sysslat en del med opera, bl.a. uppträtt på
Grand Ole Opry i Nashville. Nuförtiden framlever han sina dagar som bondlurk och sjunger country-musik.[/off-topic]
/Asti t.f. Musikhistoriker
MaxB:
Det var en fin historielektion. Hade ingen aning om att allt det där var sant. :unsure:
Sigmunds:
Det låter veldig bra Asti :)
Ble ikke så veldig glad i låten, men lydbildet er som alltid bra.
Om det er country eller ikke spiller ikke noen rolle for min del..
Eddi:
:lol: Country engagerar uppenbarligen, Håkans inlägg var bara för skönt sedan kommer Sigmunds är inte glad i låten men gillar ljudbilden :lol:
Bäst av allt var nog ändå historielektionen med totempålen ASG :wub:
equality:
--- Citat från: Asti skrivet 08.08.2013, 15:46:00 --- En annan är Galveston, som var en av mina favoriter...
--- Slut citat ---
"She was twenty-one when I left Galveston". Alltid gillat den låten. MacArthur Park är en riktig rysare också.
Åkte förresten förbi hans födelsestad i Mississippi 1976 men kom tyvärr aldrig till Galveston.
Edit: Meh, hur kunde jag glömma denna Webb-pärla!? Här framförd av den alltför tidigt bortgångne Radtka Toneff:
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida