Kontrollrummet

Bäst mick t cymbaler, småmembran eller stormembran?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det finns väl inget givet svar, men vad skulle ni spontant säga att ni helst spelar in cymbaler med, småmembranare eller stormembranare?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag  har aldrig mickat upp ett trumset - iaf inte i modern tid" men tycker det är intressant med mikrofoner och vill lära mer om akustiska inspelningar så jag hakar på lite... Det finns säkert de här som kan detta på sina fem fingrar! :)

Tror att valet av mikrofon beror på vilket resultat du vill ha. Ska du uppnå ett visst sound eller ska det låta så rent och naturligt som möjligt. Små membran går som regel högre än stora medan de stora ofta har en liten puckel innan de sticker av vid en lite lägre frekvens än de små. Båda sakerna kan vara en tillgång i mixen som jag alltid tycker blir lite diskantfattig när man börjar blanda och bearbeta dynamiken.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag brukar spela in trummorna med bara fyra mickar, kagge virvel o två OH, eller ev med en femte under virveln. Varianter på Glyn Johns alltså, inga separata pukmickar. Problemet med all normal OH mickning är att crasharna som nästan alltid sitter högst på trumsetet pga detta går in mkt mer i OH-mickarna än resten av trummorna, speciellt rajden hörs dåligt om man inte punkslår som fan på den. För att få med raiden normalt får man komprimera så mkt att crasharna låter skit, som ett långt väsande...
Jag ska nu skaffa mickar så jag har två omnimickar (rundupptagande) som jag kan ha under crashen, ganska nära golvpuka o ride. Det är ganska enkelt att hitta en placering där alla de heär delarna av trummorna går in lika mycket i micken, om den bara ör av omnityp. Gör man samma sak med en cardioid så tappar crashen helt briljansen o låter fan.
Jag har redan en NT2-A stormembranare som jag fått att låta skitbra i omniläget på ridesidan, alltså lågt placerad, ca 35 cm ut från sidan av både ride o golvpuka, crashen en bit uppåt. Nu funderar jag på att antingen skaffa en till likadan NT2-A, eller att skaffa två Oktava MK2 småmembranare, jag får troligen köpa ett sånt par med enbart omnikapslar av Claes, då blir kostnaden ungefär samma som för en extra NT2-A. Viket blir bäst tror ni? NT2-A låter otroligt bra på golvpuka vet jag sen förr. Många gillar dem överhuvudtaget på trummor, mkt bättre omdömen där än på sångpålägg... Men Oktavas småmembranare har också ett kanonrykte som OH o till ak instrument...

Som sångmick och rumsmick har jag en TLM49, så varken NT2-A eller Oktavan skulle användas till sångpålägg...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad tsmalmbe

använder c391 som oh i glynjohnsmetoden. fungerar ok.

använder stormembran om jag närmickar ride och spelar den ensam med mallets exempelvis.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
använder c391 som oh i glynjohnsmetoden. fungerar ok.

använder stormembran om jag närmickar ride och spelar den ensam med mallets exempelvis.
Vad är mallets?  :blink:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Mallets = Klubbor

Dom bästa OH mickarna IMO, är svenska Milab VM44.
Det låter aldrig fel med dom. Heia Sverige!!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Mallets = Klubbor

Dom bästa OH mickarna IMO, är svenska Milab VM44.
Det låter aldrig fel med dom. Heia Sverige!!
Ja det är drömmickar, har ingen sån än. Den du föreslog var cardioid, det funbkar inte, jag ska ha två omni till oh. Har fått tag på en sE4400a.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)