Kontrollrummet

"The Melody" (Melodisk rock/metal, instrumental)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Tjena! Jag har gjort en instrumental rocklåt som är väldigt varierande i sitt arrangemang, lite spretig skulle man kunna säga.

Jag skulle vilja veta vad ni har för invändningar ang. mixningen? Egentligen är det bara gitarr jag har spelat in "på riktigt", basen och trummorna är programmerade. Har använt en bas-plug in som heter 4front Bass.

Lyssna och kommentera vad ni känner ang. mixen! :)



Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jodå det här var väl trevligt! Lite mer tryck i basområdet känns som att det saknas, jag drar på volymen men känner inte mycket av baskaggen? :P

Annars är det trevligt, kan bli lite enformigt kanske. Mixen har jag inte så mkt att klaga på förutom nämnda kommentaren om trycket i basområdet. Möjligen känns det lite olimmat, någon bus kompressor kanske?
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Mycket "komp" blir det... men du gör det bra! :) Riffet i 6/8 och solot i 4/4? Det var länge sedan jag bytte taktart i en låt men det här funkar bra. Tycker ackepartiet behöver mer flow - ride + pad? Sedan behövs lite "överbyggnad för att "göra låt" av det här... Jag är själv likadan och provar varianter på samma tema - oftast tröttnar jag innan det blir klart!  :lol: Håller med Tigern om att det behövs mer tryck i botten.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kul, fantasifullt och snyggt! Riktigt snygga gitarrer.
Fräck övergång till den akustiska gitarren!
Jag saknar också lite tyngd/tryck i basen...
Låten behöver någon form av soloinslag tycker jag.
Sång, gitarr eller kanske en vild flöjt a la Ian Anderson..?
Bra!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
...eller kanske en vild flöjt a la Ian Anderson..?

Tänkte du också på Bouree vid walking basen? ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tajjt spelat och sköna tunga riff!!
Trummor och bas är det däremot lite trääliga sound på!
Blir som sagt lite trist i längden att lyssna på så massivt kompande, det behöver en melodi oxo typ solo eller sång..
Men kompetent snickrat och spelat, mixa trummorna och basen lite roligare, fixa en sångare så djä..s kan det bli riktigt bra.. B)
 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
tigersoul: Tack tack! Ska kolla på trummorna och se om jag kan få fram nån EQ som får lite mera botten. Försöker att använda så lite kompressor som möjligt för att det ska låta så "äkta" som möjligt, jag kör bara lite på sången. :)

Jocke: Yes, låten byter några gånger mellan 4-takt och 6-takt. Tycker det var lite roligt. ;)

Asti: Tack, är nöjd med gitarrerna! :) Kanske kan ha någon gitarrmelodi som går över de lite "tråkigare" komp-partierna? Solo blir jobbigt att lyssna på tror jag, men jag funderar på nån melodi a la In Flames typ.

bjurte: Kul att höra! :D Jo det är klart, trummorna och basen är inte äkta vara, utan det är ju datagjort. Blir ju inte lika bra då, men är för dålig på att lira för att det ska bli bra..

Tack för all kritik och fina ord!


Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Har försökt fixa till basljudet i bastrumman lite, ni får se om det gett resultat! Plus lagt till en liten gitarrmelodi i "verserna" så låten blir lite roligare. :)

Ny version:


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tror det är komprimeringen som "saknas" för att få det bekanta ljudet s.a.s, men nog låter det bättre nu!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lite sång på det här så har du en superhit :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Tror det är komprimeringen som "saknas" för att få det bekanta ljudet s.a.s, men nog låter det bättre nu!

Vad bra, jag tycker faktiskt inte det behövs någon komprimering förutom det jag har lagt på de enskilda ljudspåren faktiskt. Tycker det låter tillräckligt bra ändå :) men sen har jag ju inte testat det heller..


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra gitarr-lir! Saknar bas från basen och trummorna i nyaste versionen. Skulle vara gott med sång på!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ser ingen länk i min iPhone. Säkert Apple som sabbar't med sin katastrofala musikhantering.  :angry:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jo allt är ju en smaksak naturligtvis efter vilket ljud man vill uppnå!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Bra gitarr-lir! Saknar bas från basen och trummorna i nyaste versionen. Skulle vara gott med sång på!

Jag får väl försöka mixa trummorna med lite EQ igen, jag har försökt ta fram basfrekvenserna men har nog varit lite feg ;)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Snyggt gitarrlir, sköna rytm-växlingar :)
Klen i basen som sagt...

Jättesnygg komp som saknar melodi.

Snyggt jobbat

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Bra spelat, härligt sound i guran och basen kommer mycket bättre fram i nya versionen. Även trummorna låter bättre. Varför ingen sång? Det skulle höja låten ett snäpp till. Kul och väl framfört!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Fascinerad av hur varierat och fantasifullt du fått ihop det med "nästan bara gitarr", tycker du gjort det riktigt snyggt och tajt! Kanske skulle lite mer tyngd göra det om möjligt ännu bättre  :)
Plinkar på en låt...


Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Snyggt gitarrlir, sköna rytm-växlingar :)
Klen i basen som sagt...

Jättesnygg komp som saknar melodi.

Snyggt jobbat

// Space

Tackar ! :)

Bra spelat, härligt sound i guran och basen kommer mycket bättre fram i nya versionen. Även trummorna låter bättre. Varför ingen sång? Det skulle höja låten ett snäpp till. Kul och väl framfört!

Nja, jag tänkte att den här låten skulle vara en instrumental, jag har gjort 5 andra låtar tillsammans med den här och alla andra har sång. Kände att det passade bra in med en instrumental.

...sen var det väl lite för att jag inte kom på nån bra text heller ;)

Fascinerad av hur varierat och fantasifullt du fått ihop det med "nästan bara gitarr", tycker du gjort det riktigt snyggt och tajt! Kanske skulle lite mer tyngd göra det om möjligt ännu bättre  :)

Kul å höra! :) Jag förstår inte riktigt vad du menar med tyngd dock?


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa

Fascinerad av hur varierat och fantasifullt du fått ihop det med "nästan bara gitarr", tycker du gjort det riktigt snyggt och tajt! Kanske skulle lite mer tyngd göra det om möjligt ännu bättre  :)

Kul å höra! :) Jag förstår inte riktigt vad du menar med tyngd dock?
Ah, kanske är det den där basen som behöver upp, och kanske lite mer reverb på den distade gitarren? Är inte expert på detta område men en gissning!
Plinkar på en låt...


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil