Forum > Demolåtar

Wernborg & Josef "Brusa Högre Lilla Å" Cover

<< < (2/7) > >>

Altsax:
Mmmmmm det lät gott  :wub:

Altsax:
************************* Info om orginal - låten ****************
Björn J:son Lindh, född 25 oktober 1944 i Arvika, Värmlands län[2], är en svensk flöjtist och kompositör.
Björn gjorde filmmusiken till bland annat Mannen på taket (1976), regisserad av Bo Widerberg, och Jägarna (1996), regisserad av Kjell Sundvall. Lindh tilldelades Cornelis Vreeswijk-stipendiet 1993.
Lindh började spela in musik i olika grupper och som studiomusiker under 1960-talet. Han solodebuterade 1971 med albumet Ramadan och hade sin första försäljningsframgång med nästföljande skivan Cous Cous vilken gick in på Kvällstoppen i december 1972 och låg där 6 veckor.
Lindh har samarbetat med ett stort antal musiker, förmodligen allra mest med gitarristen Janne Schaffer, men även med elektronmusikkompositören Ralph Lundsten, pianisten Staffan Scheja, som han samarbetade med i tre "Europasviter", för att nämna några.

"Brusa högre" från 1980 har ett suveränt Santana inspirerat gitarrsolo av Janne Schaffer. Brusa högre lilla å är en av de populäraste lugna låtar som Björn J:son Lindh gjort och hittar nya lyssnare i varje generation. Har varit stapelvara i herrarnas skivsläpp & konserter i många år nu.
Det här är en studiosession som de inblandade minns med förtjusning. Det var bra energi i studion den där dagen med J:son och Schaffer i toppform och den då blott 20-årige Per Lindvall och Stefan Brolund på de andra platserna. Låten spikades i en av de första tagningarna och har hållit väl för tidens tand. Var från början tänkt som soundtrack till Kaj Pollacks film Barnens ö men tyvärr skar det sig någonstans.
Pianonoterna har nyligen getts ut på nytt .

Bass - SB, Drums - PL, Guitar - JS, Piano Synthesizer - BJL, Producer - Rune Öfwerman, Strings - Radioorkestern. Recorded in the WEA-Metronome studio 1980.  Album: Wet wings / Våta vingar
Orginalet:

Plinka:
Den är vacker! Och den förtjänar ett vackert arr  :) Hoppas du hittar stråket, tror det kan bli väldigt stämningsfullt! :wub:

Wernborg:
Underbar melodi. Missat tråden.

Collab?

Wernborg:
Skrev ut noterna och satte mig och spelade lite. Fan vad konstiga noter det var. Tills jag insåg att notpappret satt upp och ner. Svetten rinner fortfarande från pannan efter löprundan och glasögonen har jag inte fått på mig. Det går nog bättre då. God förmiddag!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion