Kontrollrummet

Ljudkortet funkar, men inte i Cubase

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Hej alla och envar!

På semesterdatorn har jag Win7, Cubase 4LE och ett Lexicon Omega-ljudkort, vilket har lirat bra ihop tidigare. När jag nu efter ett halvårs icke-användande kopplar ihop grunkorna, vill det inte lira.

"Bandet" rullar, men varken MIDI- eller audiospår visar några livstecken med vare sig mätare eller ljud. Däremot funkar det med det inbyggda skrot-ljudkortet.

En snabbkoll gav vid handen att Omega-kortet funkar; jag kan spela upp Media player och Windows-ljud genom det om jag sätter det som standardenhet. Men Cubase verkar inte vilja vara med.

Har rotat runt och krafsat skalle i två timmar nu. Har ni några tips om vad som kan vara fel?


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Cubase använder inte samma drivisar som Windows utan ASIO som går förbi alla mixpunkter och adresserar kortet direkt. Har du startat Cubase en gång utan kortet anslutet så får du en default-driver. Så Du ska gå in under Device setup och välja ASIo för ditt kort så kommer det att lira! ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jo eller troligare är att du under Device finner ditt ljudkort i listan.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Jo, det skulle jag kanske ha sagt... jag har valt rätt ljudkort i Devices. Fram och tillbaka, och tryckt på varenda reset settings-knapp jag hittat. När jag däremot byter till det sketna inbyggda så funkar det utan krusiduller. Och Omega-kortet funkar alltså utanför Cubase. Finns det nåt sätt att få upp den här "testing interface"-dialogen som brukar komma upp när allt är nyinstallerat? Det kanske skulle göra susen.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Har du kollat att rätt portar är anslutna under VST-connections i Device-menyn? Det händer som sagt en del grejer när man drar igång Cubase med ett annat ljudkort... (inbyggda tex...)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Har du kollat att rätt portar är anslutna under VST-connections i Device-menyn? Det händer som sagt en del grejer när man drar igång Cubase med ett annat ljudkort... (inbyggda tex...)
Ja, connectionsarna ser ut som de ska också. Och alla kanaler är routade till rätt utgång.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Om ljudkortet går i Windows och inställningar för kort och anslutningar fungerar verkar det ju som att drivisarna för ASIO på något sätt packat ihop... har du provat någon av Cubase inbyggda "Multimedia-drivers" (eller vad de heter nuförtiden)? Du har inte kört någon typ av ASIO-brygga som ASIO4ALL som måste dras igång? Det brukar finnas en ASIO-panel för mjukvaran med olika inställningar... kolla där. Prova att installera om drivisarna...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Om ljudkortet går i Windows och inställningar för kort och anslutningar fungerar verkar det ju som att drivisarna för ASIO på något sätt packat ihop... har du provat någon av Cubase inbyggda "Multimedia-drivers" (eller vad de heter nuförtiden)? Du har inte kört någon typ av ASIO-brygga som ASIO4ALL som måste dras igång? Det brukar finnas en ASIO-panel för mjukvaran med olika inställningar... kolla där. Prova att installera om drivisarna...
Jag installerade om Omegans driver, men det hjälpte inte det minsta. De enda drivarna jag får upp i Cubase är Omega ASIO och det inbyggda skräpkortets drivrutin "hi performance blabla nånting". Asio4all har jag aldrig pysslat med. Kanske skulle testa...