Kontrollrummet

jonnerstone - Graceland (cover), snabbtest av min nya gura

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ville testa min nya gura i en inspelning så jag gjorde en snabb cover/omarbetning av en av mina favoritlåtar.

Allt utom trummorna är förstatagningar och inget klipp & klistra. En väldigt snabb mix på det.

Kommer väl inte göra nåt mer av detta utan det var som sagt mest för att testa gitarren lite, men tänkte att jag kunde lägga upp det här ändå om det går för sig.

Känn inget behov att kommentera, men givetvis uppskattas en rad eller två om man vill.

[mp3=200,20,0,center]http://musik.biscuitbarney.com/Graceland.mp3[/mp3]

(kan meddela att frun inte gillade "gyllene tider"-orgeln, men personligen så tycker jag just orgeln är den stora behållningen med Gyllene Tider........jag lät den va kvar  :D)


Ha de underbart!


/Micke


« Senast ändrad: 26.07.2013, 19:19:51 by jonnerstone »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Märkligt eg att Gyllene tider är referensen för elorgel... men de var väl lite "kalla" ett tag - orglarna alltså...? Tycker det här låter mycket bra - skön låt! :) Blev det en Variax?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Det låter så fulländat om allt du gör vare det är snabbt ihoprafsat eller inte.  Väldigt vackert. Fylligt tyrannis och just det, vilken sort är det?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Märkligt eg att Gyllene tider är referensen för elorgel... men de var väl lite "kalla" ett tag - orglarna alltså...? Tycker det här låter mycket bra - skön låt! :) Blev det en Variax?

Jo, fast just det här Farfisa-soundet har väl Tiderna mer eller mindre mutat in, iaf i svenska öron  :)

Kul att du gillar och ja, det blev en Variax. Sjukt nöjd. Lättspelad som fan. Intonering och stränghöjd var helt perfekt "right out of the box".
« Senast ändrad: 26.07.2013, 19:31:35 by jonnerstone »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det låter så fulländat om allt du gör vare det är snabbt ihoprafsat eller inte.  Väldigt vackert. Fylligt tyrannis och just det, vilken sort är det?

Man får tacka  :wub:

Tyrannis? Vad är det? Om det är vilken sorts gitarr det är du undrar,  så är alla gitarrer inspelad med en sån här, även acce-gurorna



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
"Tyrannis"  :wacko: My bad. iPhonen i nåt slags T9-läge. Men kanske inte helt fel att kalla guran för tyrann  B) ibland.

Jaha det blev en Variax. Testade en sådan för 6-7 år sedan och tyckte då den var trögspelad. Kanske blivit bättre.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt sound om den gitarrerna.  ;)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
"Tyrannis"  :wacko: My bad. iPhonen i nåt slags T9-läge. Men kanske inte helt fel att kalla guran för tyrann  B) ibland.

Jaha det blev en Variax. Testade en sådan för 6-7 år sedan och tyckte då den var trögspelad. Kanske blivit bättre.

Ja, det är ju nya versioner av själva gitarrerna nu, designade i samarbete med James Tyler. Jag är iaf riktigt nöjd. Perfekt studio-gura  :)



Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Märkligt eg att Gyllene tider är referensen för elorgel... men de var väl lite "kalla" ett tag - orglarna alltså...? Tycker det här låter mycket bra - skön låt! :) Blev det en Variax?

Jo, fast just det här Farfisa-soundet har väl Tiderna mer eller mindre mutat in, iaf i svenska öron  :)

Kul att du gillar och ja, det blev en Variax. Sjukt nöjd. Lättspelad som fan. Intonering och stränghöjd var helt perfekt "right out of the box".

Hade en Farfisa med glada färger på knapparna i bandet men på 80-talet när syntarna blev polyfoniska och slog igenom slumpades den bort dumt nog... Hade en Philicorda för några år sedan men den fick gå till förmån för en Electro... börjar bli så skumögd och darrig på handen att jag behöver midiaccess...  :lol:

Kul att du blev så glad och nöjd med den! :) Har bra erfarenhet av Lin6 men har som sagt inte provat deras gitarrer... det bådar gott för att vi kommer att få höra lite nytt från dig (fast det här var gammalt...)!  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Trodde det var Paul Simons låt. Den här låten har jag aldrig hört. Vem har gjort den?
Hör inte så mycket av orgeln, gitarren låter väl bra men sätts inte på så särskilt svåra prov, mest komp. Har själv en Variax men inte den senaste modellen. Vilket gitarrsimulering  har du ställt in?
Din sångröst är så jävla bra. Precis så bra som jag tror min är - innan jag hör hur det låter vid uppspelning - eller hur jag tror jag ska låta när jag skriver en låt - suck!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Trodde det var Paul Simons låt. Den här låten har jag aldrig hört. Vem har gjort den?
Hör inte så mycket av orgeln, gitarren låter väl bra men sätts inte på så särskilt svåra prov, mest komp. Har själv en Variax men inte den senaste modellen. Vilket gitarrsimulering  har du ställt in?
Din sångröst är så jävla bra. Precis så bra som jag tror min är - innan jag hör hur det låter vid uppspelning - eller hur jag tror jag ska låta när jag skriver en låt - suck!

Nä, inget supertest av gitarren direkt. Är ju inte nån gitarrist att skryta om heller. Ville mest kolla hur acce-simuleringen lät i en mix. Två olika acceljud, en till vänster och en till höger. Vet inte vilka dock, bara valde två ljud på måfå. Sen den lite mer crunchiga gitarren som kommer in på refrängen är Variaxen själv, utan simulering.

Låten är en låt av ett danskt band som heter Kashmir.
Tack för röstkomplimanger, det värmer  :)

Originalet:



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Du har bättre röst än orginalartisten men du dränker den i arret och jag håller med frugan Gyllenetiderorgeln - nä inge bra alls faktiskt. Skippa den så blir det kanon. :D
Just det guran var det frågan om - låter bra..
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Trodde det var Paul Simons låt. Den här låten har jag aldrig hört. Vem har gjort den?
Hör inte så mycket av orgeln, gitarren låter väl bra men sätts inte på så särskilt svåra prov, mest komp. Har själv en Variax men inte den senaste modellen. Vilket gitarrsimulering  har du ställt in?
Din sångröst är så jävla bra. Precis så bra som jag tror min är - innan jag hör hur det låter vid uppspelning - eller hur jag tror jag ska låta när jag skriver en låt - suck!

#Tokai - Amen, broder!

#Jonnerstone, håller med Tokai i allt beröm! Du sjunger grymt bra! Gitarren låter som ett bra köp, fast även den bästa gitarr behöver hållas bra händer för att låta.

Jag tror att det är där
som det bästa är  ;)

 B)
Mr Blues


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Skriver något man sällan skriver om manliga röster: Du sjunger vackert. Det slående är att det hörs direkt att du sjunger, kanske beroende på soundet också med komprimeringen, men du fraserar på ett speciellt sätt. Mycket bra.

Gitarrer och arr är bra, men orgeln.

Jag trodde farfisaorgeln var förbjuden att använda i hela EU, fast det kanske bara är euro-området?


För mig så smular en sån orgel sönder allt i sin väg, så jag vore glad om det försvann. Fast de e ju din låt, och du är envis, och gillar den, så det vår väl gå då.


bra iaf :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Du har bättre röst än orginalartisten men du dränker den i arret och jag håller med frugan Gyllenetiderorgeln - nä inge bra alls faktiskt. Skippa den så blir det kanon. :D
Just det guran var det frågan om - låter bra..

Bättre röst än originalartisten vettefan, men jag tackar och bockar (min son är döpt efter honom)
Jag diggar orgeln. Är ju dessutom inte nån seriös cover utan endast för min egen skull för att testa ljuden i guran litta. Så jag har gjort det som jag vill utan att ta hänsyn till hur andra kan uppfatta det  :)

Orgeln stannar  :D

Tackar för lyssning!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Trodde det var Paul Simons låt. Den här låten har jag aldrig hört. Vem har gjort den?
Hör inte så mycket av orgeln, gitarren låter väl bra men sätts inte på så särskilt svåra prov, mest komp. Har själv en Variax men inte den senaste modellen. Vilket gitarrsimulering  har du ställt in?
Din sångröst är så jävla bra. Precis så bra som jag tror min är - innan jag hör hur det låter vid uppspelning - eller hur jag tror jag ska låta när jag skriver en låt - suck!

#Tokai - Amen, broder!

#Jonnerstone, håller med Tokai i allt beröm! Du sjunger grymt bra! Gitarren låter som ett bra köp, fast även den bästa gitarr behöver hållas bra händer för att låta.

Jag tror att det är där
som det bästa är  ;)

 B)
Mr Blues


Kul att det gillas. Som sagt mest ett test för att kolla hur dom akustiska simuleringarna låter i en mix. Anser nog mig själv vara en hyffsad gitarrist för bruksbehov, men kanske inte någon man skryter till grannen om  :D
Just denna varianten av Variax är ju designad för lite hårdare musik. Kommer nog ett kort test lite senare med lite hårt distade och mörka riff  ;)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Skriver något man sällan skriver om manliga röster: Du sjunger vackert. Det slående är att det hörs direkt att du sjunger, kanske beroende på soundet också med komprimeringen, men du fraserar på ett speciellt sätt. Mycket bra.

Gitarrer och arr är bra, men orgeln.

Jag trodde farfisaorgeln var förbjuden att använda i hela EU, fast det kanske bara är euro-området?


För mig så smular en sån orgel sönder allt i sin väg, så jag vore glad om det försvann. Fast de e ju din låt, och du är envis, och gillar den, så det vår väl gå då.


bra iaf :)

Ha ha, jag visste att du skulle såga orgeln med fotknölarna.....härligt  :)

En liten mörk hemlighet jag aldrig vågat berätta för dig är att jag är ett litet Gyllene Tider-fan (pre Roxette), och framförallt deras Moderna Tider-platta  :o
När jag hade spelat in accegurorna så hörde jag hur den där farfisaorgeln spelade i mitt huvud så jag var helt enkelt tvungen att fixa fram ett sådant ljud. Så du har helt rätt i att den kommer att stanna  :D

Skönt att du gilllar det övriga iaf  :)
« Senast ändrad: 27.07.2013, 13:13:16 by jonnerstone »


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Visst går det att slipa men för en förstatagning: hatten-av! :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tycker Akkarna är mycket trovärdiga, skriver en som äger 'Strata-varianten' av JT-Variax som tyvärr inte skänker mig någon
kärlek.. :(
Men i Höst åker den på Plek:ing och en rädig setup hos Guitarlab ponkarna så får vi se om den blir lite kärlekskrankare.. :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tycker Akkarna är mycket trovärdiga, skriver en som äger 'Strata-varianten' av JT-Variax som tyvärr inte skänker mig någon
kärlek.. :(
Men i Höst åker den på Plek:ing och en rädig setup hos Guitarlab ponkarna så får vi se om den blir lite kärlekskrankare.. :D

Hoppas att du blir nöjd efter justeringarna :-) Jag kände mig som sagt nöjd redan efter uppacknig så jag hoppas att "the only way is up" härifrån   :)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter väldigt fint! Gitarren har en lite resonator-liknande klang!
Bra låt - har inte hört den förut. Gillar den "svävande" orgeln.
Som vanligt mycket bra sång. Snyggt!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Låter väldigt fint! Gitarren har en lite resonator-liknande klang!
Bra låt - har inte hört den förut. Gillar den "svävande" orgeln.
Som vanligt mycket bra sång. Snyggt!
/Asti

Kul att det gillas. Ja, originalet är en riktigt bra låt, av ett riktigt bra band.

Jag och brorsan satt och lekte och jammade med sitar-ljudet på Variaxen igår. Riktigt läckert  :)

Tack för lysning.


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Ja, jisses vad bra sjunget och spelat. Och jag som precis köpt ny gitarr. Nu måste jag spara pengar igen... :wacko: