Forum > Färdiga produktioner
Rattlesnake - Villovägar (Astray)(alternativ version med annat intro)
pxm:
Vackert och spännande, på ett rofyllt vis, att lyssna på.
Rätt nivåer och volym på allt tycker jag....
Och slutklämmen är sååå pampig alltså.....
mvh
Tokai:
Imponerande! Är full av beundran hur du lyckas få stycket att dels variera sig men också växa med de olika instrumenten. Störs inte direkt av naturtrogenhet eller dess brist, bortsett från lite för mycket vibrato på stråkkvartetten i början. Du har helt klart en episk förmåga som kompositör.
Kan faktiskt se framför mig en dirigent som dirigerar orkestern.
Marruschkka:
Underbart stycke :P
Naturtrogna ljud förutom stråkarna i början som vibrerar för mycket...men annars: oerhört vackra teman du har här.
Nämner några ställen jag fastnat extra för: vid 1:44 och från 1:66 är det otroligt fint med basstråke-spizzicaton..vid 2:50 kommer en lite oväntad passage, så finmäld som byggs upp till finalen vid 2:90.
Som sagt, du har gjort ett enastående vackert stycke här, i ditt eget format, det låter Rattle men samtidigt som någon högt stående kompositör :rolleyes:
Marre
Rattlesnake:
--- Citat från: HasseFX skrivet 13.07.2013, 15:58:55 ---Underbart detta! :wub:
Du har hanterat variationerna mycket bra tycker jag och det flödar naturligt mellan partierna - du har helt klart en känsla för hur det "ska vara". Jag hör inte storvulen filmmusik i detta - du har fötterna i den "riktiga" orkestermusiken tycker jag, i Lars-Erik Larsson och Pettersson-Bergers anda :)
Du har fått till det OK tycker jag instrumentmässigt - det som stör upplevelsen är nivåer och kvartetten, med sitt hysteriska vibrato - låter mer mellotron än "naturnära" ;) Det är kul om du får till en mer naturtrogen orkester, men det är inte DÄR det ligger - det absolut svåraste är ju att få till noterna på arket och där är du i princip hemma redan :)
--- Slut citat ---
HasseFX, Jag blir väldigt glad och stolt att läsa dina rader... :wub: Tack så mycket för den konstruktiva kritiken!
--- Citat från: pxm skrivet 13.07.2013, 16:10:21 ---Vackert och spännande, på ett rofyllt vis, att lyssna på.
Rätt nivåer och volym på allt tycker jag....
Och slutklämmen är sååå pampig alltså.....
mvh
--- Slut citat ---
Hej pxm,
Tack så väldans mycket, kul att det uppskattas!
--- Citat från: Tokai skrivet 13.07.2013, 16:35:18 ---Imponerande! Är full av beundran hur du lyckas få stycket att dels variera sig men också växa med de olika instrumenten. Störs inte direkt av naturtrogenhet eller dess brist, bortsett från lite för mycket vibrato på stråkkvartetten i början. Du har helt klart en episk förmåga som kompositör.
Kan faktiskt se framför mig en dirigent som dirigerar orkestern.
--- Slut citat ---
Tack Tokai,
Jag blir rörd av allt beröm. Några episka förmågor tror jag inte jag besitter, men det är roligt att höra att man kanske kan glimta till nån gång i alla fall. Ja, de där solostråkarna var nog inget vidare. Önskar man hade bättre verktyg att testa med, men det kan ju också vara så att stråkkvartettens format är med avslöjande för brister än den större orkesterns...
--- Citat från: Marruschkka skrivet 13.07.2013, 22:12:05 ---Underbart stycke :P
Naturtrogna ljud förutom stråkarna i början som vibrerar för mycket...men annars: oerhört vackra teman du har här.
Nämner några ställen jag fastnat extra för: vid 1:44 och från 1:66 är det otroligt fint med basstråke-spizzicaton..vid 2:50 kommer en lite oväntad passage, så finmäld som byggs upp till finalen vid 2:90.
Som sagt, du har gjort ett enastående vackert stycke här, i ditt eget format, det låter Rattle men samtidigt som någon högt stående kompositör :wub:
Marre
--- Slut citat ---
Hej Marre,
Roligt att du gillar detta, du har ju sån koll på klassiskt. Arpeggiofiguren vid 2:50 bygger ju upp intensiteten, men jag var osäker på om den skulle passa med resten. Nu känner jag mig säkrare. Tack så mycket.
MaxB:
Försöker tänka hur det låter då ett riktigt soloinstrument spelas och ger mina reflektioner från denna söndagsmorgon.
28-36 backa i volym eller attack ännu mer med melodistråken
65-74 nyansera volymen/attacken mer på melodistråken
74 melodistråken ska ha mer attack eller volym
Nu blev jag helt trött av att kolla vidare... B)
skulle egentligen göra annat men sögs in i musiken, måste stoppa här...
Ta mina notering för vad de är, reflektioner från mig en söndagsmorgon i juli.
Vackert och krävande att göra sån här musik!
Lite till bara, 182-195 snygg uppbyggnad till pukornas förlösande spel!
227-230 avancerad bleckblåsmelodi B)
269-277 basen som kommer in skulle gärna ha kortare anslag (heter det pizzicato?)...
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida