Kontrollrummet

Frasseman - Katie (ny version)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Ber om ursäkt om jag gör fel när jag lägger upp nytt ämne för uppdatering av samma låt, har inte lärt mig alla regler än.

Jag har följt råden från alla dem som tyckt att det varit för mycket reverb osv, dragit ner nästan helt på detta på rösten och pianot, fortfarande en gnutta eko på fiolen, dock. Vet inte om det hela blev så mycket bättre, lite intimare förstås om man nu gillar det, själv dras jag mer mot det motsatta, vill helst "öppna upp" rummet.
« Senast ändrad: 05.10.2013, 17:56:57 by Frasseman »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ber om ursäkt om jag gör fel när jag lägger upp nytt ämne för uppdatering av samma låt, har inte lärt mig alla regler än.

Jag har följt råden från alla dem som tyckt att det varit för mycket reverb osv, dragit ner nästan helt på detta på rösten och pianot, fortfarande en gnutta eko på fiolen, dock. Vet inte om det hela blev så mycket bättre, lite intimare förstås om man nu gillar det, själv dras jag mer mot det motsatta, vill helst "öppna upp" rummet.
Jag ser ingen spelare? Så jag har inget att lyssna på.
Sedan brukar vi göra som så att uppdateringar av låtarna görs i samma tråd som ursprungstråden :)

/G

Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Ber om ursäkt om jag gör fel när jag lägger upp nytt ämne för uppdatering av samma låt, har inte lärt mig alla regler än.

Jag har följt råden från alla dem som tyckt att det varit för mycket reverb osv, dragit ner nästan helt på detta på rösten och pianot, fortfarande en gnutta eko på fiolen, dock. Vet inte om det hela blev så mycket bättre, lite intimare förstås om man nu gillar det, själv dras jag mer mot det motsatta, vill helst "öppna upp" rummet.
Jag ser ingen spelare? Så jag har inget att lyssna på.
Sedan brukar vi göra som så att uppdateringar av låtarna görs i samma tråd som ursprungstråden :)

/G

Aha, tack, jag glömde ladda upp den, typiskt. Fixar det.




Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nu hör jag! :D

Har inte läst tidigare inlägg om låten i den andra tråden. Men jag tycker att stråkarna i början och på slutet har lite för stort rum/reverb. Sedan tycker jag att gitarren som kompar är på tok för låg - antingen bör du höja så man hör eller ta bort den helt (och bara sjunga till pianot). Det blir lite för mycket Katie i texten, enligt mig. Du har en skön röst. Fin låt som är behaglig att lyssna till.

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Nu hör jag! :D

Har inte läst tidigare inlägg om låten i den andra tråden. Men jag tycker att stråkarna i början och på slutet har lite för stort rum/reverb. Sedan tycker jag att gitarren som kompar är på tok för låg - antingen bör du höja så man hör eller ta bort den helt (och bara sjunga till pianot). Det blir lite för mycket Katie i texten, enligt mig. Du har en skön röst. Fin låt som är behaglig att lyssna till.

/Gurano

Tack! Jag tar bort gitarren, den är nog överflödig ändå. Ska se över "Katie"-antalet och rensa något också. Och dra ner lite till på stråken också. Till slut bidde den en tumme  :D
« Senast ändrad: 29.06.2013, 16:08:12 by Frasseman »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Nu hör jag! :D

Har inte läst tidigare inlägg om låten i den andra tråden. Men jag tycker att stråkarna i början och på slutet har lite för stort rum/reverb. Sedan tycker jag att gitarren som kompar är på tok för låg - antingen bör du höja så man hör eller ta bort den helt (och bara sjunga till pianot). Det blir lite för mycket Katie i texten, enligt mig. Du har en skön röst. Fin låt som är behaglig att lyssna till.

/Gurano

Tack! Jag tar bort gitarren, den är nog överflödig ändå. Ska se över "Katie"-antalet och rensa något också. Och dra ner lite till på stråken också. Till slut bidde den en tumme  :D

Först och främst tycker jag att du ska lägga låtar du jobbar och ändrar på, önskar synpunkter och gör olika versioner i "halvfärdiga" och hålla dem där tills du känner dig klar. Det finns en funktion att flytta till färdiga sedan...^^ Men, jag förstår hur du tänker - det är ju mest bara instrumentering och mix du ändrar... ;)

Håller med Gurano om att det är lite mycket reverb på stråkarna men klangen har du prickat in - du får nog jobba lite med EQ för att ligga kvar där om du minskar reverben. Jag tycker mycket om låten och även den andra versionen men jag tror att du ska jobba lite mer med dynamiken så ger sig nog instrumenteringen när du "hittat hem"! ;) Kan inte låta bli att poängtera likheterna jag upplever med den här:



... ingen har väl klagat på hur många gånger Memphis nämns i den texten... nä, jag har inte ont av Katie-"tjatet"!  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Jocke, jag trodde att låten var färdig i och för sig  :) nu vet jag mer om hur det fungerar här. Jag vill ju inte stå på mig vägra göra ändringar utan istället vara lyhörd, så en låt kan ju vara färdig i mina öron men säkert inte i andras och så var fallet här och också med de andra låtarna jag postade. Jag har en del som är mindre färdiga och där jag absolut skulle lägga den i "halvfärdiga" osv, där man kanske önskar tips och kritik kring vissa låtpartier, intrumentering eller där man kört fast, texter, introfrågor osv.

Det är roligt med synpunkter och det här är ett ovanligt bra forum även om synpunkterna ofta verkar handla om ganska avancerad teknik än om låtstruktur, men det gör inget för mig eftersom jag kan känna att det är just den tekniska sidan jag behöva stärka upp (hoppas jag i alla fall). 

Kul att du gillar låten!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen. Om du tycker att låten är färdig...ja då är den det! Att vi andra skriver saker kan du fundera på och sedan ta till dig eller strunta i. Båda är ok :)
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag är otroligt imponerad av sådana som dig - här finns några stycken men det är inte jättevanligt. Ni som får till komposition, arr och text hyggligt från början! :) I bästa fall får jag till ett schysst groove en gång av tio... ;)  Jag tror att du ska se synpunkter på mix som att det inte finns så mycket annat att anmärka på...^^

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jocke, jag trodde att låten var färdig i och för sig  :) nu vet jag mer om hur det fungerar här. Jag vill ju inte stå på mig vägra göra ändringar utan istället vara lyhörd, så en låt kan ju vara färdig i mina öron men säkert inte i andras och så var fallet här och också med de andra låtarna jag postade. Jag har en del som är mindre färdiga och där jag absolut skulle lägga den i "halvfärdiga" osv, där man kanske önskar tips och kritik kring vissa låtpartier, intrumentering eller där man kört fast, texter, introfrågor osv.

Det är roligt med synpunkter och det här är ett ovanligt bra forum även om synpunkterna ofta verkar handla om ganska avancerad teknik än om låtstruktur, men det gör inget för mig eftersom jag kan känna att det är just den tekniska sidan jag behöva stärka upp (hoppas jag i alla fall). 

Kul att du gillar låten!

Då du lägger upp en låt kan du berätta vad du vill ha synpunkter på. VI andra kan ju alltid nivåanpassa hur och vad vi svarar.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Gurano: ja, färdig för mig betyder nog mest att det är så här långt jag kan få till den här låten, men det betyder verkligen inte att den är oföränderlig.

Jocke: Åh, stort tack, bättre omdöme kan man inte få.

Max: tack för tipset, det ska jag göra.


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Hej o välkommen!  :D
Väldigt vacker låt du fått till tycker jag!
Arret som sådant är jättefint, och du spelar väldigt känslofullt och har en skön röst. Det enda jag reagerar på är att fiolen i början är så reverbad, så sen när din sång kommer in och är mycket torrare så blir man lite förvånad, och kanske att nivåerna skulle kunna ses över  ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Hej o välkommen!  :D
Väldigt vacker låt du fått till tycker jag!
Arret som sådant är jättefint, och du spelar väldigt känslofullt och har en skön röst. Det enda jag reagerar på är att fiolen i början är så reverbad, så sen när din sång kommer in och är mycket torrare så blir man lite förvånad, och kanske att nivåerna skulle kunna ses över  ;)

Tack snälla du!  :)
Ja, jag drog ned en massa reverb och men inte helt på fiolen. Nu är det dock fixat. Har sänkt sången också men med den utrustningen jag har (hörlurar direkt in i datorn) är det svårt att få till ljudnivåerna riktigt bra.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu hör jag! :D

Det blir lite för mycket Katie i texten, enligt mig. Du har en skön röst. Fin låt som är behaglig att lyssna till.

/Gurano

Bra dynamik med de musikinstrument som används. Tycker fortfarande att din röst är ett fantastiskt instrument. Väldigt användbar röst som låter mycket bra.

Katie borde enligt mig ersättas av "She" på väldigt många ställen. She, smälter in mer i vanligt tal än Katie. Fundera på den förändringen, alla lyssnare kan ändå efter låtens slut tala om att man sjöng om Katie.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Nu hör jag! :D

Det blir lite för mycket Katie i texten, enligt mig. Du har en skön röst. Fin låt som är behaglig att lyssna till.

/Gurano

Bra dynamik med de musikinstrument som används. Tycker fortfarande att din röst är ett fantastiskt instrument. Väldigt användbar röst som låter mycket bra.

Katie borde enligt mig ersättas av "She" på väldigt många ställen. She, smälter in mer i vanligt tal än Katie. Fundera på den förändringen, alla lyssnare kan ändå efter låtens slut tala om att man sjöng om Katie.

Tack, du anar inte vad det betyder mycket att få positiv feedback på sången, det har sin speciella historia så det värmer. Känner ändå att jag har långt kvar till att få full kontroll över den men det är bara att öva, öva.  :)

Javisst, jag tänkte inte så mycket när jag skrev texten, det blev nog lite väl många Katie så det ska jag ta tag i.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Bruce ?? , är det du ??  :huh:   ;)
Länge sedan,allt väl !!  :D

Skitbra sjunget och pianot oklanderligt spelat!
Kul med ett nytt namn som dykt upp medan Bjurte tömde Kreta på Ouzo !! B)
Gillar låten och självklart ska Katie 'Hamras in' ordentligt typ 'Angie' och 'Gåendet i Memphis'
Lovar gött för framtiden !!
En undran oxo om herrn är tillgänglig för ev. 'Vocala' hjälpinsattser  i framtiden ??
Din röst är ju riktigt goo...
/Bjurte 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sådärja, nu börjar beställningarna strömma in.  :lol:  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
 :wub:
Bruce ?? , är det du ??  :huh:   ;)
Länge sedan,allt väl !!  :D

Skitbra sjunget och pianot oklanderligt spelat!
Kul med ett nytt namn som dykt upp medan Bjurte tömde Kreta på Ouzo !! B)
Gillar låten och självklart ska Katie 'Hamras in' ordentligt typ 'Angie' och 'Gåendet i Memphis'
Lovar gött för framtiden !!
En undran oxo om herrn är tillgänglig för ev. 'Vocala' hjälpinsattser  i framtiden ??
Din röst är ju riktigt goo...
/Bjurte 

Åh, tack! Ja, skicka en fil eller lägg upp en låt här, så kan jag lyssna och se om det är något jag kan bidra med, bara kul.

Apropå Bruce, du får gärna lyssna på "Baby its you" som ligger i halvfärdiga demos. Om jag kunde skulle den ha låtit mer "Out in the street" men jag får ingen riktig "botten" i inspelningarna så jag får nog söka mig till en riktig studio. Annars är det rent textmässigt en fattigmans-Rosalita kan man säga om du förstår vad jag menar  :D


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Sådärja, nu börjar beställningarna strömma in.  :lol:  :wub:

Ja det är inte alltid man får korgen  :lol:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Klart bättre nu. Bra jobbat! Deesser på sången vore bra eller att du letar med en eq runt 5000 Hz och tweakar till med en dipp i området.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Klart bättre nu. Bra jobbat! Deesser på sången vore bra eller att du letar med en eq runt 5000 Hz och tweakar till med en dipp i området.

TAck för det och tack för tipsen. Kan du möjligen lite utveckla detta med eq. Jag kör ju med en apogeemic direkt in i datorn, menar du att jag ska skaffa en extern eq eller är det något man löser i själva inspelningsprogrammet (jag använder Garageband)? Jag är fullständig amatör, märker att alla här är ju extrema proffs så jag förstår inte alltid vad som menas, tex med "tweaka".


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Klart bättre nu. Bra jobbat! Deesser på sången vore bra eller att du letar med en eq runt 5000 Hz och tweakar till med en dipp i området.

TAck för det och tack för tipsen. Kan du möjligen lite utveckla detta med eq. Jag kör ju med en apogeemic direkt in i datorn, menar du att jag ska skaffa en extern eq eller är det något man löser i själva inspelningsprogrammet (jag använder Garageband)? Jag är fullständig amatör, märker att alla här är ju extrema proffs så jag förstår inte alltid vad som menas, tex med "tweaka".

Ja, det låter betydligt bättre nu! :) Jag har kört GB så försvinnande lite att det säkert inte ens räknas men det är ett billigt och enkelt sätt att komma igång och göra musik om man nu ändå har en Mac... Tyckte det var plottrigt och jobbigt och har ingen aning om vilka inställningar man kan göra... En De-esser är en kompressor/limiter/leveller som sänker nivån vid en viss frekvens om det överstiger ett värde du ställt in precis när det inträffar. På en del inspelningar blir vissa konsonantljud för starka (särskilt "S" kan bli jobbiga) och då använder man en sådan.  Finns en massa bra teknikaliteter att läsa om på http://wiki.kontrollrummet.com/ som vi väl i huvudsak har Claes att tacka för. :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Skön röst!! man blir intresserad av historian! Har inget att tillägga i övrigt som inte redan kommentarats. Nice nice!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se