Kontrollrummet

...one guitar to rule them all...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har du planer på att köpa?
Hade du nån liknande till salu också?  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Kan väl va den här va?
http://line6.com/jtv-89f/#
Nöjd och glad?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Jag fick den idag, en JTV-89F ja :)

Jag har en annan Variax till salu, men det är en med Strata-stuk som jag aldrig har kommit överens med!  :unsure: Denna här med Ibanez-liknande hals och Floyd Rose-typ stall kom jag till tals med omgående :)
« Senast ändrad: 09.07.2013, 02:39:03 by HasseFX »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Grattis!

Då är det bara att sälja din Variax då...  :P
Marknaden är väl rörlig...   :unsure:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Har man sagt A så får man spela B!   Vi vill ju ha ljud prov fattar du väl  :D
Grattis!!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag fick den idag, en JTV-89F ja :)

Jag har en annan Variax till salu, men det är en med Strata-stuk som jag aldrig har kommit överens med!  :unsure: Denna här med Ibanez-liknande hals och Floyd Rose-typ stall kom jag till tals med omgående :)

Va kul! :) Då hoppas jag vi får höra lite nya alster snart! Strattor har jag heller aldrig kommit överens med. Vet inte vad det är med mig - alla andra verkar ju älska dem - utom du då...  :blink: Har själv en Axis med liknande FR-stall som jag blev vän med på en enda gång. Men grejen med JTV-89F är väl den nya elektroniken? Har inte lyssnat på några klipp av den utan väntar på dina nya låtar!  B)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Strattor har jag heller aldrig kommit överens med. Vet inte vad det är med mig - alla andra verkar ju älska dem - utom du då...  :blink: Har själv en Axis med liknande FR-stall som jag blev vän med på en enda gång. Men grejen med JTV-89F är väl den nya elektroniken? Har inte lyssnat på några klipp av den utan väntar på dina nya låtar!  B)

Kanske har att göra med att är "skolad" (nåja) på klassisk gitarr och alltid har "tummen mitt i" ;) - den rör sig som på en osynlig räls mitt bak på halsen. Har därför aldrig gillat att lira på vedträ-profil, även om jag förstår att de är mer poppis bland de som föredrar tummetott viftande över kanten mest hela tiden  :P  Det bästa jag provat är någon high-end Ibanez RG med extremt platt profil och ganska bred greppbräda. JTV89an kommer rätt nära den :)

Gitarren känns gedigen, även om den är ganska enkelt no-frills utformad. Kropp i mahogny motsvarar närmast en mörkare tonad SG, utan kanter och inlays. Halsen behövde rätas ut för lägsta stränghöjd - verkar vara rätt känslig på truss rod med den tunna profilen dock...

Nytt för generation 3-variaxarna är, förutom elektroniken, de passiva magnetmikarna, på denna två high output PAF-liknande med split. Rätt nischad mot metal - märks även på tuner-ratten, med ett gäng drop-tunings ned till baryton-stämning!


Förutom snabbval för drop- resp öppen tuning är "gitarrerna" identiska med de tidigare generationerna variax (med undantag för de akustiska samt en "palm muting-fix"). Det ryktas om en HD-uppgradering av modellerna för generation 3 men de är rätt så försenade.  Men jag är helt nöjd med hur den låter - för mig är det själva gitarren som föranleder bytet.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
...
Men jag är helt nöjd med hur den låter - för mig är det själva gitarren som föranleder bytet.

Ja, man har väl sina favoritsound även om man aldrig hittar "ända hem"!^^ De flesta av oss börjar väl med en acke...? Jag harvade på i många år med en gammal Bjärton och man lär sig/vänjer sig vid att spela på ett visst sätt. Tex att vila handen på stallet och att kunna dämpa genom att bara flytta den en aning utan att egentligen tänka på det. Det där fungerar ju rätt bra även på typ Les Pauler men på tex Fender får man ha en lite annan teknik.

Citera
...one guitar to rule them all...

Aldrig förr har det väl varit så nära som nu? Line6 verkar ha varit ledande i modellering. Har inte ens provat gitarrerna men kört deras ljudkort och mjukvara i flera år. Jag var länge inne på det där med den ultimata gitarren som skulle kunna "allt" men gav upp. Det är rätt trevligt med olika instrument som liksom inbjuder till lite olika övningar... :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Citera
...one guitar to rule them all...

Aldrig förr har det väl varit så nära som nu? Line6 verkar ha varit ledande i modellering. Har inte ens provat gitarrerna men kört deras ljudkort och mjukvara i flera år. Jag var länge inne på det där med den ultimata gitarren som skulle kunna "allt" men gav upp. Det är rätt trevligt med olika instrument som liksom inbjuder till lite olika övningar... :)

Well, jag är ganska osentimental av mig - har inte ägt någon "dyr" och/eller "vintage" gitarr och ingen för mig "oersättlig". Däremot vet jag ju vad jag trivs med (och inte), detta - i kombination med att jag varken har råd eller plats för någon samling gör ju en Variax (en som jag trivs med) högst intressant. Dessutom är jag mycket mer praktiker än purist, så den emulerade "kollektionen" är bra nog - jag använder ett fåtal av modellerna. Det finns sååå många andra faktorer som är mycket mer avgörande för soundet än "knappt urskiljbara" detaljer i gitarrens klang...

Apropå praktiskt, så finns ett antal sådana fördelar - jag experimenterar gärna med gitarrsound och Variaxen gör urvalet större på ett smidigt sätt utan något fysiskt jonglerande. Live blir sådana fördelar rätt uppenbara :)

Det är också spännande med de elektriska 12-strängade resp. de akustiska 6-12 strängade modellerna. För de senare - jag vidhåller att Variaxarna oavsett generation låter bättre - i detta fall innebärande naturligare uppmikade - än aldrig så akustiska men renodlat piezo-mikade gitarrer - plus det faktum att man slipper rundgång (live). Även i inspelningssammanhang fungerar de akustiska gitarrerna, då de är endast ett par snäpp bort från Les Paulen och Stratan, och fordrar inte en tyst miljö...  :rolleyes:

Men det är klart - man behöver lära sig möjligheter och begränsningar för att få ut det bästa möjliga ur paletten. Vill man få till bästa möjliga akustiska klang får man avstå de lägsta stränghöjderna och använda minst 011-set - eller nöja sig med ett skramligare snäppigare "akustiskt" ljud...

Kan tjöta på betydligt längre om ovanstående, men ska inte tråka ut er alltför mycket  ;)
« Senast ändrad: 09.07.2013, 20:42:58 by HasseFX »



Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det är bara att gratulera att du hittat hem - tror det är ett utmärkt instrument! :)

För mig är det nog tyvärr försent... det skulle bli helt ogörligt att byta strategi... ;) Läste för länge sedan om hur Bill Lawrence designade Gibson L6S med lönnbräda och multiomkopplare för att inte bara bygga ännu en LesPaul utan också flirta lite med Fenders sound. Så det blev senare en Stratocaster med Bill Lawrence humbuckers i tron om att den kunde prestera som båda fabrikaten... Så småningom blev det även en L6S. Gibson lyckades väl få en gura att låta Fender först med Nighthawk på 90-talet och det lär finnas en sådan här någonstans... men - de där är ändå inte riktigt på riktigt. Först med den digitala tekniken har Line6 kommit nära... Kunde jag röja ut några av de jag inte använder så mycket skulle jag mycket väl kunna tänka mig en Line6! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte

Nytt för generation 3-variaxarna är, förutom elektroniken, de passiva magnetmikarna, på denna två high output PAF-liknande med split. Rätt nischad mot metal - märks även på tuner-ratten, med ett gäng drop-tunings ned till baryton-stämning!


Förutom snabbval för drop- resp öppen tuning är "gitarrerna" identiska med de tidigare generationerna variax (med undantag för de akustiska samt en "palm muting-fix"). Det ryktas om en HD-uppgradering av modellerna för generation 3 men de är rätt så försenade.  Men jag är helt nöjd med hur den låter - för mig är det själva gitarren som föranleder bytet.
Generation 3 ???
Trodde bara det fanns 2 !!
Originalen(den du försöker sälja) och den nyare JTV !!   :huh:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil

Generation 3 ???
Trodde bara det fanns 2 !!
Originalen(den du försöker sälja) och den nyare JTV !!   :huh:


Generation 1 är Variax 500 och 700, generation 2 är 300 och 600.
Gitarrerna skiljer en hel del, elektroniken marginellt (DSP -> sound är identiska).

Generation 3 är JTV, helt andra gitarrer och ny elektronik. T ex "knapp-stämning" är nytt, men modellerna i stort sett identiska. DSPn är kapabel till
"mer" och det väntas på en HD-uppgradering "any day now" sedan i februari ;)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Generation 3 ???
Trodde bara det fanns 2 !!
Originalen(den du försöker sälja) och den nyare JTV !!   :huh:


Generation 1 är Variax 500 och 700, generation 2 är 300 och 600.
Gitarrerna skiljer en hel del, elektroniken marginellt (DSP -> sound är identiska).

Generation 3 är JTV, helt andra gitarrer och ny elektronik. T ex "knapp-stämning" är nytt, men modellerna i stort sett identiska. DSPn är kapabel till
"mer" och det väntas på en HD-uppgradering "any day now" sedan i februari ;)


Dum fråga kanske, men vad skiljer dom olika JTV modellerna åt. Kollar man på thomann så kostar den billigaste ca 5500 och den dyraste ca 11500. Är det samma elektronik i dom eller? Är det bara kvalitén på själva plankan som skiljer?


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Dum fråga kanske, men vad skiljer dom olika JTV modellerna åt. Kollar man på thomann så kostar den billigaste ca 5500 och den dyraste ca 11500. Är det samma elektronik i dom eller? Är det bara kvalitén på själva plankan som skiljer?

Det är samma elektronik (och modeller) i alla JTV, oavsett pris!

Gitarrerna skiljer som sagt. De billigaste är någon skum utförsäljning av JTV-89orna med fast stall. Gissar att de modellerna utgår. "Normalpriset" för JTV är runt 10-12 tusen, beroende på om de har svaj samt lackering. 59orna är åt Les Paul-hållet, 69orna är Strata-inspirerade och 89orna åt... tja... "Metal"  :P  Där finns också enda skillnaden när det gäller modelleringen - 89orna har från fabrik bara drop-tunings på transponeringsratten, emedan 59 och 69 har främst open tunings. Det programmerar man ändå om själv som man vill på under en halv minut ;)

JTVerna är tillverkade i Korea men det finns även USA-tillverkade modeller - i princip identiska, men dessa har "US Luthier Quality"  :rolleyes: 30 tusen vill Luthman ha för dessa - motsvarande skillnader utomlands.  "På nätet" anses inte prisskillnaden motiverad, men man får ju faktiskt både en hardcase och ett extra batteri på köpet  B)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Dum fråga kanske, men vad skiljer dom olika JTV modellerna åt. Kollar man på thomann så kostar den billigaste ca 5500 och den dyraste ca 11500. Är det samma elektronik i dom eller? Är det bara kvalitén på själva plankan som skiljer?

Det är samma elektronik (och modeller) i alla JTV, oavsett pris!

Gitarrerna skiljer som sagt. De billigaste är någon skum utförsäljning av JTV-89orna med fast stall. Gissar att de modellerna utgår. "Normalpriset" för JTV är runt 10-12 tusen, beroende på om de har svaj samt lackering. 59orna är åt Les Paul-hållet, 69orna är Strata-inspirerade och 89orna åt... tja... "Metal"  :P  Där finns också enda skillnaden när det gäller modelleringen - 89orna har från fabrik bara drop-tunings på transponeringsratten, emedan 59 och 69 har främst open tunings. Det programmerar man ändå om själv som man vill på under en halv minut ;)

JTVerna är tillverkade i Korea men det finns även USA-tillverkade modeller - i princip identiska, men dessa har "US Luthier Quality"  :rolleyes: 30 tusen vill Luthman ha för dessa - motsvarande skillnader utomlands.  "På nätet" anses inte prisskillnaden motiverad, men man får ju faktiskt både en hardcase och ett extra batteri på köpet  B)

Så om man e ute efter en Variax-planka med lite mer metal-feeling så är det m.a.o en god i idé att slå till på en JTV 89 för 5500kr nu innan dom utgår? Eller?


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Så om man e ute efter en Variax-planka med lite mer metal-feeling så är det m.a.o en god i idé att slå till på en JTV 89 för 5500kr nu innan dom utgår? Eller?

Det är nog en god idé - framför allt om gillar den flata "snabba" halsen och kan avstå svajet :) Det är ett helt OK instrument även utan elektroniken, med två passiva "heta" PAF-buckers.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Så om man e ute efter en Variax-planka med lite mer metal-feeling så är det m.a.o en god i idé att slå till på en JTV 89 för 5500kr nu innan dom utgår? Eller?

Det är nog en god idé - framför allt om gillar den flata "snabba" halsen och kan avstå svajet :) Det är ett helt OK instrument även utan elektroniken, med två passiva "heta" PAF-buckers.

Gott! Då vet jag vad jag nog vad jag ska slösa mina STIM-pengar på :)


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...en första inspelning av JTV-89an - ni känner igen vad jag plankat  :rolleyes:

Det är ett par 12-strängade Rickenbacker och ett par Telecasters genom Amplitube Fender - går att tweaka betydligt bättre, men inte värt det - på kul är på kul :)


https://soundcloud.com/hassefx2/their-song-remains-the-same/s-E3wh8

Edit: Klicka på länken om "spelaren" inte fungerar...
« Senast ändrad: 14.07.2013, 18:40:18 by HasseFX »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det här rockar fett soundmässigt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det låter skitbra! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Det här rockar fett soundmässigt!
Det låter skitbra! :)

Tack, ja den fungerar som tänkt! :) Återkommer med någon mer fulcover innan jag ägnar mig åt eget mtrl  :P


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Låter bra. Skulle vara kul att höra nån låt där du även har med en akkegura från variaxen i mixen.



Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Låter bra. Skulle vara kul att höra nån låt där du även har med en akkegura från variaxen i mixen.

Jag gör ev. någon "helaktustisk" test med JTV89an lite senare - från min 600 i mixen nedan (slide-dobro och 6 strängad jumbo).



Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Låter bra. Skulle vara kul att höra nån låt där du även har med en akkegura från variaxen i mixen.

Jag gör ev. någon "helaktustisk" test med JTV89an lite senare - från min 600 i mixen nedan (slide-dobro och 6 strängad jumbo).


Jäkligt bra Remix!!! Och Variaxen låter riktigt bra och "äkta" i sammanhanget!!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Underbart stycke det här!
Även om cymbalslammer/swosch är en del av helheten!

Supernajs drömsk inspelning.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Kul att ni gillar den - som sagt, funderar på en akustisk sak med 89an men har haft fullt upp i Gör-Det-Själv-verkstaden nere på Mac:en senaste dagarna  :huh:


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...nu har Line-6 släppt den första uppdateringen av gitarrmodellerna (förutom de akustiska) sedan de första Variaxerna för runt ett decennium sedan, och därmed drar de nytta av de "fetare" DSP som sitter i JTV-modellerna. Går alltså inte att uppdatera gitarrerna innan JTV.

Det är närapå identisk flora gitarrer som modellerats tidigare, men de är mer dynamiska och känsliga för "detaljer" i spelet - på gott och ont.

Nedanstående bild visar de (faktiska exemplar av) instrument som modellerats (för denna uppdatering har de ersatt 1968-telecastrarna med en 1960-tele med humbuckers).





Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Oj vad mycket att välja på - antar att man stannar vid några favoriter...? Man kan väl mecka ljud själv - kan man byta ut sånt man inte gillar då? Det kom ett nyhetsbrev från Line6 - något om Variax HD - är det detta?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Oj vad mycket att välja på - antar att man stannar vid några favoriter...? Man kan väl mecka ljud själv - kan man byta ut sånt man inte gillar då? Det kom ett nyhetsbrev från Line6 - något om Variax HD - är det detta?

På A svarar jag ja!
På B svarar jag ja man kan modifiera med att byta (mellan ett urval) kropp, mikar och/eller flytta runt de senare upp/ner längs strängarna. Man kan även (virtuellt) byta konding/resistor för tonkontrollem. Har inte sett om man kan göra ytterligare saker i nya HD-versionen.
På C svarar jag ja!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Oj vad mycket att välja på - antar att man stannar vid några favoriter...? Man kan väl mecka ljud själv - kan man byta ut sånt man inte gillar då? Det kom ett nyhetsbrev från Line6 - något om Variax HD - är det detta?

På A svarar jag ja!
På B svarar jag ja man kan modifiera med att byta (mellan ett urval) kropp, mikar och/eller flytta runt de senare upp/ner längs strängarna. Man kan även (virtuellt) byta konding/resistor för tonkontrollem. Har inte sett om man kan göra ytterligare saker i nya HD-versionen.
På C svarar jag ja!

OK - du skrev om dina förväntningar på HD-versionen tidigare i tråden... så du har fullt upp nu då? ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
OK - du skrev om dina förväntningar på HD-versionen tidigare i tråden... så du har fullt upp nu då? ;)

Funderade på att spela in något av testandet, men här har någon annan gjort jobbet ;)



Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
OK - du skrev om dina förväntningar på HD-versionen tidigare i tråden... så du har fullt upp nu då? ;)

Funderade på att spela in något av testandet, men här har någon annan gjort jobbet ;)



Allt är cool...  :rolleyes: Mmm... jag är inte säker på att oändliga möjligheter alltid är en tillgång... Men är impad av hur de lyckats modellera acke och 12-stängad. Visst låter också flera av elgitarrerna riktigt bra! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Mmm... jag är inte säker på att oändliga möjligheter alltid är en tillgång... Men är impad av hur de lyckats modellera acke och 12-stängad. Visst låter också flera av elgitarrerna riktigt bra! :)

Angående möjligheter - jag har sedan jag började leka med inspelningar på 70-talet alltid velat göra "lite mer", och har ärligen aldrig förstått "nyttan" av begränsningar ;) Less is more i musiken möjligen - men inte i studion  :rolleyes:

Acke är faktistkt inte så svårt att emulera. Det är ju piezo-mikar i stalllet som gör jobbet så det akustiska ljudet ligger faktiskt närmast "grundljudet". 12-strängat bygger på oktav-pitch-shift, med allt vad det innebär - men "rätt spelat" kommer man undan...  Det som imponerar är snarare hur de fått till så überfeta Les Paul och buckers :P  Ljudet är ju inte samplat eller så, utan det bygger på någon form av "avancerad EQ" (väldigt förenklat beskrivet).

Apropå "låta bra" så krigas det på Variax-forumen om HD-modellerna är en förbättring eller inte... Det lustiga är att diskussionerna landar på vilken variant av t ex Strata (och mikar) man föredrar (mer/mindre "plonk", bättre eller sämre Gilmour- eller Knopfler-sound), snarare än om modelleringen är nära eller inte :)
« Senast ändrad: 19.08.2013, 16:50:46 by HasseFX »