Kontrollrummet

...one guitar to rule them all...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Mmm... jag är inte säker på att oändliga möjligheter alltid är en tillgång... Men är impad av hur de lyckats modellera acke och 12-stängad. Visst låter också flera av elgitarrerna riktigt bra! :)

Angående möjligheter - jag har sedan jag började leka med inspelningar på 70-talet alltid velat göra "lite mer", och har ärligen aldrig förstått "nyttan" av begränsningar ;) Less is more i musiken möjligen - men inte i studion  :rolleyes:

Acke är faktistkt inte så svårt att emulera. Det är ju piezo-mikar i stalllet som gör jobbet så det akustiska ljudet ligger faktiskt närmast "grundljudet". 12-strängat bygger på oktav-pitch-shift, med allt vad det innebär - men "rätt spelat" kommer man undan...  Det som imponerar är snarare hur de fått till så überfeta Les Paul och buckers :P  Ljudet är ju inte samplat eller så, utan det bygger på någon form av "avancerad EQ" (väldigt förenklat beskrivet).

Apropå "låta bra" så krigas det på Variax-forumen om HD-modellerna är en förbättring eller inte... Det lustiga är att diskussionerna landar på vilken variant av t ex Strata (och mikar) man föredrar (mer/mindre "plonk", bättre eller sämre Gilmour- eller Knopfler-sound), snarare än om modelleringen är nära eller inte :)

Jag gillar också möjligheter men det får ju inte ta mer tid än att lira... behöver verkligen "hålla igång mig" och redan i Pod Farm blir jag sittande och letar...  :rolleyes: Tycker också att det blir en "sameness" och låter rätt lika oavsett vad jag kopplar in. Tycker alltid att Variax låtit rätt bra och det finns "orginal" som låter både bättre och sämre... beroende på vad man gillar men jag antar att det går att skruva till om det inte riktigt är vad man var ute efter. :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...whatever keeps you going... :)

Det viktiga är att hela "systemet" fungerar, dvs från händerna (reptilhjärnan), via ... till ut i lokalen! Sedan om det dessutom ska fastna på ett bra sätt i en inspelning är en helt annan bollpark :P


Jag vet ofta precis vad jag vill ha (jag "hör" det i huvudet), men är samtidigt jazz-skolad så stundens flyktiga ingivelse är viktigast. Men ingivelsen kan likväl också hända i huvudet! Ergo - hitta en "miljö" som låter mig "bara lira" på instrument eller vad som behövs, och behandla det man vill spara med respekt.


Just nu vill jag inget, så det är rätt tyst...  :unsure:


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Borde inte skriva mer av risken att växka dig då... Schhhh...!  :rolleyes:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...här en jänksk video som rätt tydligt visar skillnaden mellan akustiska modellerna på gamla Variax och de s.k. HD-modellerna i den senaste uppgraderingen. Vad som är "bäst" är ju en smaksak, men de nyare låter mycket mer "uppmikat" än de gamla, som låter mer Ovation-piezo.

Sedan kanske jag inte valt att mika upp de akustiska just i de valda positionerna. Jag tycker HD-modellerna låter "för nära sound hole" så jag behöver EQa bort det bumliga  :mellow:  Jag föredrar själv att mika mot 12e bandet alternativt snett nedanför stallet, om jag vill ha mindre "sträng-ljud"...

Edit: Notera att gitarrens tonkontroll "justerar" den virtuella mikpositionen på de akustiska modellerna. Därav testerna med "Tone=100%" resp 0%.

« Senast ändrad: 14.09.2013, 20:57:43 by HasseFX »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Om de låter autentiskt eller inte kan jag inte säga men flera av dem låter riktigt användbara och övertygande"! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Om de låter autentiskt eller inte kan jag inte säga men flera av dem låter riktigt användbara och övertygande"! :)

Det är ju det jag tänker på - den låter så lätt att använda i inspelningssammanhang.
Gissa om jag suktat efter att köpa den.. Men jag har redan tillräckligt med gitarrer.
De enda jag tror jag saknar är tolvträngad och sitar och jag tror att båda finns här.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google