Kontrollrummet

Jockepocke & Roffepoffe - Picking up the pieces

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Titel: Picking up the pieces
Medverkande:
Roffe på saxarna Selmer och Helmer (?)  :rolleyes:
Jocke på bandlös Fender, ett gäng Telecasters, Nord Electro Grand och annat som kom i vägen.
Komponisatör: Jocke 1977-2013
Övrigt: Kommer inte på nått...

Grunden till detta stycke har jag plinkat på i många år men inte blivit färdig att försöka göra något av förrän nu. Det är lite ruffigt och inte så noga editerat ännu så det har smugit sig in lite ljud som inte ska vara där... ha överseende...

[mp3=200,20,0,center]http://privat.infocenter.org/jocke134/musik/Jockepocke%20o%20Roffepoffe%20-%20Picking%20up%20the%20pieces.mp3[/mp3]
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
JoffePocke har landat ännu en ny skön låt som drillar på riktigt bra på alla instrument sologuran var kanske aningens för stickig i ljudet (den i slutet).

Men jag känner att jag måste fråga Roffe om du inte har utvecklats ganska så mycket sista året? Saxen låter så självklar i denna låt - om jag minns rätt så var den lite mer trevande och inte alls lika välljudande för ett år sedan? Minns jag fel eller?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Freddy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
Hissmusik! Underbart.
Dom hade något liknande på i bakgrunden på restaurangen vi var på igår. :)

Känner att trummorna inte lirar i samma rum som resten av musikerna, det känns inte enhetligt.
Skulle rekommendera att testa lite mer reverb/längre reverb på virveln och kantslagen, då tror jag det skulle bli lite mysigare feeling.
"I can take you far but I'll burn you out before we get there"

https://soundcloud.com/gitarrfreddan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Å jag ville tydligare höra ett mer stadigt komp från basen. Vet inte om det är mina lurar som gör att jag missar basen men jag tänkte mig trummor och bas som tillsammans ger rejäl stadga i stadig rytm och sen finns ekvilibristerna som gör sitt på saxofon, gitarr och piano, bl.a.

Det är kanske bara är fråga om lite mupptrixande med mixen - som kommer i nästa verre?
« Senast ändrad: 06.07.2013, 17:09:14 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tycker marracas borde halveras i takt. Och så in med en gurka i synkop. Lite bongos skulle inte heller skada.
Tycker baskaggen är lite för fläskig för den här musiken. Det är ju inte Led Zeppelin precis.
Skulle passa bra som musik till såna där danstävlingar som danskarna älskar.
Editering behövs som du säger, det är lite otajt emellanåt. Vissa markeringar, och det är många, måste markeras med bestämdhet.
Jag blir avis på alla instrument du har till ditt förfogande Jocke. Nu tycker jag vänster gura låter lite märklig, som om den vore nedstämd?
Smaklig anrättning även om jag ändå sitter kvar i stolen.
Roffes sax är pålitligt. Gitarrsolot bra.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Låter bra!

Tack Per! :)

JoffePocke har landat ännu en ny skön låt som drillar på riktigt bra på alla instrument sologuran var kanske aningens för stickig i ljudet (den i slutet).

Men jag känner att jag måste fråga Roffe om du inte har utvecklats ganska så mycket sista året? Saxen låter så självklar i denna låt - om jag minns rätt så var den lite mer trevande och inte alls lika välljudande för ett år sedan? Minns jag fel eller?

Kul att du gillar den Eddi! :) Ja, jag brottas med gitarr-sounden... och får inte den ordning på dem som jag skulle önska... rena ljud blir för distade och distade för rena eller nått...  :wacko: De ljud jag gillar "bara" verkar inte funka så bra i mix och så börjar jag ratta hysteriskt... då kan det bli så här... Tack för tyck och påpekande! :)

Herr Rolf återkommer säkert med svar när han har täckning...^^

Hissmusik! Underbart.
Dom hade något liknande på i bakgrunden på restaurangen vi var på igår. :)

Känner att trummorna inte lirar i samma rum som resten av musikerna, det känns inte enhetligt.
Skulle rekommendera att testa lite mer reverb/längre reverb på virveln och kantslagen, då tror jag det skulle bli lite mysigare feeling.

Äntligen hissmusik! Då har man tagit sig fram till finkulturens salar då...  :lol: Vet inte vad det är Roffe gör med mig för jag blir väl snäll i hans sällskap... Ska prova med mer reverb - tack! :)


Å jag ville tydligare höra ett mer stadigt komp från basen. Vet inte om det är mina lurar som gör att jag missar basen men jag tänkte mig trummor och bas som tillsammans ger rejäl stadga i stadig rytm och sen finns ekvilibristerna som gör sitt på saxofon, gitarr och piano, bl.a.

Det är kanske bara är fråga om lite mupptrixande med mixen - som kommer i nästa verre?

Nä, jag tror inte det är något fel på dina lurar... Jag brukar ju få ovett för mycket bas och gjorde fininställningarna i mina lite bumligare gamla AKG för säkerhets skull, hmmm...  Jag kan nog själv tycka att det blev lite väl tillbakalutat och att jag hade mer tryck i de tidiga backingtracken...  Mycket av groovet ligger på bas, trummor och piano. Kanske jag skulle dela upp pianot i vänsterhand och högerhand så jag kan mixa vänstern med bas och trummor...? Tack för dina synpunkter, Max! :)

Tycker marracas borde halveras i takt. Och så in med en gurka i synkop. Lite bongos skulle inte heller skada.
Tycker baskaggen är lite för fläskig för den här musiken. Det är ju inte Led Zeppelin precis.
Skulle passa bra som musik till såna där danstävlingar som danskarna älskar.
Editering behövs som du säger, det är lite otajt emellanåt. Vissa markeringar, och det är många, måste markeras med bestämdhet.
Jag blir avis på alla instrument du har till ditt förfogande Jocke. Nu tycker jag vänster gura låter lite märklig, som om den vore nedstämd?
Smaklig anrättning även om jag ändå sitter kvar i stolen.
Roffes sax är pålitligt. Gitarrsolot bra.

Ja, rytmsektionen är nog lite andefattig... finns mycket mer kul man skulle kunna göra där. :) Får försöka skära baskaggen  ännu mer så den blir lite torrare... Jag är själv inte riktigt nöjd med hur gitarrsounden fungerar i mixen och ja, det är omstämt för att det ska funka att spela sax i vettiga tonarter. Tror att jag haft trummorna högre tidigare och när jag nu drar ner dem maskerar de inte att det är lite otajt på samma sätt... får pyssla med... Tack för dina synpunkter! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter ju helskönt! Snygg mix och sköna saxar. Kanske att pianot till vänster ligger lite högt i mixen...?
En sak jag reagerar på - vid ca 10-12 sek (och på övriga motsvarande ställen i låten) skulle jag nog
föredragit att trummorna låg kvar på rak takt och enbart övriga instrument spelade den avvikande taktmarkeringen,
åtminstone riden, för att få ett "flyt" som inte stannar upp.
Snyggt!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
JoffePocke har landat ännu en ny skön låt som drillar på riktigt bra på alla instrument sologuran var kanske aningens för stickig i ljudet (den i slutet).

Men jag känner att jag måste fråga Roffe om du inte har utvecklats ganska så mycket sista året? Saxen låter så självklar i denna låt - om jag minns rätt så var den lite mer trevande och inte alls lika välljudande för ett år sedan? Minns jag fel eller?

Tack Eddi, du mins nog helt rätt, i och med att jag upptäckte KR fick jag lust att ta fram saxen igen. Hade inte spelat på ett helt år innan. Tror jag börjar komma igång igen.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jättefint jobb du har gjort Jocke, gillar hur du lyckas klippa ihop alla filer du fått och hade själv till en helhet. Lite småfix som sagt, så har du plockat fram en "masterpiece".  :D :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Låter ju helskönt! Snygg mix och sköna saxar. Kanske att pianot till vänster ligger lite högt i mixen...?
En sak jag reagerar på - vid ca 10-12 sek (och på övriga motsvarande ställen i låten) skulle jag nog
föredragit att trummorna låg kvar på rak takt och enbart övriga instrument spelade den avvikande taktmarkeringen,
åtminstone riden, för att få ett "flyt" som inte stannar upp.
Snyggt!
/Asti

Tack Asti! :)

Bra observation med markeringen... ska prova lite med rak takt - om inte annat för att skapa flyt och variation! Pianot får nog tas under specialbehandling och delas upp i höger och vänsterhand (som jag skrev ovan).

Jättefint jobb du har gjort Jocke, gillar hur du lyckas klippa ihop alla filer du fått och hade själv till en helhet. Lite småfix som sagt, så har du plockat fram en "masterpiece".  :D :D
/Roffe H

Tack Roffe! :) Tror man anstränger sig lite mer när man samarbetar och får så fina spår att jobba med! :)
"Masterpiece"? Vi får väl sätta ihop en samling under namnet "His masters noise"!  :lol:
« Senast ändrad: 07.07.2013, 13:02:05 by Jocke »
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Härligt!

För mig får du gärna bryta av med ett rockigare riff på guran, som sedan faller tillbaka på detta sköna whisky på is musik. Släpp fram Jocke the Rocker  B)

Mycket bra grundplåt!
/Josef


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Inte den typ av musik jag brukar lyssnar på så.....ta kommentarerna med en nypa salt.

Vilken rytmik (rytmisering) ni får till tillsammans...snyggt. Det är något med kaggen i början som jag reagerar på, vet inte om det är volym eller ton. Men det försvinner längre in i låten då den smälter in bättre.

Den första gitarren gillar jag riktigt mycket snyggt ljud. Den hårt komprimerade är fräck men får en övertonsklang mot slutet som jag hade gjort något åt.

Saxofon - så vackert när man kan hantera det.

Detta låter skönt....

/Göran


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Härligt!

För mig får du gärna bryta av med ett rockigare riff på guran, som sedan faller tillbaka på detta sköna whisky på is musik. Släpp fram Jocke the Rocker  B)

Mycket bra grundplåt!
/Josef

Kul att du gillar den - tack! :)  Jag vet ju sällan vad det månde bliva när jag börjar med något... får ta och kalla min kollaboratör till konferens när mobiltäckningen tillåter!  B)



Inte den typ av musik jag brukar lyssnar på så.....ta kommentarerna med en nypa salt.

Vilken rytmik (rytmisering) ni får till tillsammans...snyggt. Det är något med kaggen i början som jag reagerar på, vet inte om det är volym eller ton. Men det försvinner längre in i låten då den smälter in bättre.

Den första gitarren gillar jag riktigt mycket snyggt ljud. Den hårt komprimerade är fräck men får en övertonsklang mot slutet som jag hade gjort något åt.

Saxofon - så vackert när man kan hantera det.

Detta låter skönt....

/Göran

Nä, jag brukar inte heller lyssna på sådant här...  :lol: Det bara blev så!^^ När jag började peta med det här var musiken mycket glesare och jag ställde in en skönt motfas-sound (bell-like brukar gitarr-fabrikanterna väl kalla det) och så långt funkade det men med lite tätare musik och fler instrument har det inte funkat lika bra... Har slitit med det här - vi får se vad det blir av det hela. Tack för dina synpunkter! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra sköna harmonier  :)..går ju att få åt vilket håll som helst ..rockigare eller ännu mera soft.....Jocke /Roffe det blirväl en sång på den också   B)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Bra sköna harmonier  :)..går ju att få åt vilket håll som helst ..rockigare eller ännu mera soft.....Jocke /Roffe det blirväl en sång på den också   B)

Vi får se vad det kan bli av det - det är ju rätt lugnt och vilsamt med ett litet undantag nu. ^^ Kul att du gillar - tack! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
En ny låt av Pocke & Poffe, Härligt !!
Skönt jazzlunk med fina slingor och spel.
Den ena solo-guran låter dock alldeles för komprimerad för att passa in i Jazz-groovet.
Likaså det där som någon annan nämmde, lite för Zeppelinska trummor till denna softa låt..
Dom borde du försöka få lite mer lösa och mjuka..
Annars kanon,tycker Hummle & Dummle (eller var det Tödde & Mödde?? )  :huh: :lol:   
 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
En ny låt av Pocke & Poffe, Härligt !!
Skönt jazzlunk med fina slingor och spel.
Den ena solo-guran låter dock alldeles för komprimerad för att passa in i Jazz-groovet.
Likaså det där som någon annan nämmde, lite för Zeppelinska trummor till denna softa låt..
Dom borde du försöka få lite mer lösa och mjuka..
Annars kanon,tycker Hummle & Dummle (eller var det Tödde & Mödde?? )  :huh: :lol:   
 

Kul att du är tillbaka - hoppas att allt varit toppen på resan! :) Jag hade ett jäkla slit med gitarrljudet som jag rattade in så det lät precis som jag ville ha det när jag spelade in men som fullständigt bara drunknar i mixen... så börjar man ratta och då blev det så där!  :o Ska kika på bastrumman men jag är nog inne på att det ska till mer dynamik också... tycker det känns lite jämntjockt nu... Tack för dina synpunkter! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
synpunkt

syn t hare fattade jag men syn punk thare, hur låter det, Rebellisk Rockhare?

Jo, punkhare, har ju, många kedjor i sin klädstil, så kallade side-chains  :D

Kanske börjar jag fatta hur det hänger ihop  :lol:

 :wub:


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Det här är intressant och låter väldigt bra. Ni båda fortsätter att imponera.
vilken skön och "rätt"ljudbild ni hittat tillden här kompositionen....
Mycket fina och häftiga solon.....Alla instrument gör sitt väl avvägt....
Det här är verkligen skönt....
F_n vilken bra komposition.
Glad att jag inte missade denna !!!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ett väldigt vackert och behagligt stycke ni har fått ihop!
Saxen låter hundra gånger mer nice än min tygsax vid tillskärningsbordet i syateljén, och eran skiva skulle vara fin att lyssna på just när jag står där och jobbar, kommer jag just att tänka på  ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
synpunkt

syn t hare fattade jag men syn punk thare, hur låter det, Rebellisk Rockhare?

Jo, punkhare, har ju, många kedjor i sin klädstil, så kallade side-chains  :D

Kanske börjar jag fatta hur det hänger ihop  :lol:

 :wub:

Du är då för rolig!  :lol: Kan man få en utveckling av kontrapunkt vs syntpunkt också!  B)

Det här är intressant och låter väldigt bra. Ni båda fortsätter att imponera.
vilken skön och "rätt"ljudbild ni hittat tillden här kompositionen....
Mycket fina och häftiga solon.....Alla instrument gör sitt väl avvägt....
Det här är verkligen skönt....
F_n vilken bra komposition.
Glad att jag inte missade denna !!!!

mvh

Tack pxm!  :wub: Nu blir man ju nästan generad igen men är väldigt glad att du gillar låten! :) "Poffe och Pocke" har jäkligt kul när vi gör musik ihop och det är otroligt roligt att det går fram! :)

Ett väldigt vackert och behagligt stycke ni har fått ihop!
Saxen låter hundra gånger mer nice än min tygsax vid tillskärningsbordet i syateljén, och eran skiva skulle vara fin att lyssna på just när jag står där och jobbar, kommer jag just att tänka på  ;)

Tack Plinka! :) Härligt att vi kan göra jobbet lite behagligare!  ;) Du kanske kan lira på din sax i den förestående festivalen?^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1