Forum > Demolåtar

Frasseman - Baby, its you

(1/6) > >>

Frasseman:
LÅTNAMN: Baby, its you
ARTIST/GRUPP: Frasseman
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD: 3.08
KOMPOSITÖR: Lasse Lampers
PRODUCENT: Lasse Lampers
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3

Antar att i stort sett det mesta i den här låten kan göras bättre, framför allt på den tekniska sidan, texten betraktar jag som klar, strukturen är väl också på plats men där är jag förstås intresserad av synpunkter. Detta är ingen "melodilåt" i första hand, det är snarare ett enda långt euforiskt utrop...nåja i alla fall ett försök att förmedla en känsla. Jo en sak, jag är medveten om att det råkade bli någon orytmisk incident i första frasen i stickpartiet, ska rättas till så överse med det.

egghuvud:
Mmm inte så illa. Påminde lite om Van Morrison i rösten, harmonierna och uttrycket. Det jag nog tyckte in fungerade var arrangemanget. Skulle nog gjort det mycket mer souligt och mindre av den där raka popen. ner med tempot och lite mer blås och tryck på melodidelarna som är mycket snygga. 

Sedan finns ju andra saker som jag skulle ändra på. Att tamburinen matar på så snabbt känns bara stressigt. Trummorna låter lite för mycket midi. Stråkarna och blåset känns nästa för "orkesteraktigt" för att passa det där popstuket. Verserna är alldeles för tomma tycker jag. Jag kan förstå ansatsen men det funkar inte så bra för mig.

Låten är riktigt bra så jag tycker nog att du skall jobba mer med den. Börja med rytmiken (om du skall behålla popstuket) Bättre programerade trummor och ta bort den där jäktade tamburinen. LÅt kanske gitarren ligga med mer rent på verserna Osv.

Eggs

equality:
Härligt! Jättesnyggt stråkriff i refrängen som ger en befriande känsla. Sånguttrycket helschysst. Smärre invändningar mot trumma och tamburin men glömmer dem snabbt när musiken är så här bra.  :D

Frasseman:
Egghuvud & Equality
Tack för många bra och intressanta synpunkter, alltid kul med folk som lyssnar noga och kritiskt. Många saker där som jag inte tänkt på, man sätter sig ned med en låtidé och så far det iväg kan man säga. JAg förstår det mesta av det du Egghuvud påpekar och det mesta är jag också redo att testa. Gitarren kommer inom kort att göras om av en betydligt duktigare musiker så jag börjar där. Tamburinen kan jag testa att ta bort, även om jag är hopplöst förtjust i det driv som kommer från 16-delar som inte är hihat, går även med akgit i nödfall. Stråkarna, som är äkta vara, är jag inte redo att släppa, gillar dem verkligen och de ger en lite annorlunda karaktär till låten och du Equality gillade ju dem så de blir nog kvar.  Trummorna, ja jag skulle gladeligen fixa något annat om jag bara hade kunnande och utrustning nog, det blir lätt det enklaste och med tillgängliga. Får be om hjälp och tips här. Det finns en ytlighet över hela låten, liksom en statiskhet som jag får kämpa lite med tror jag. Ja, Van Morrison - han har väl gjort hundratals låtar med den ackordföljden...

Annars är det viktigaste med låten som jag ser det att behålla en glädjekänsla. Texten handlar ju om killen som ger sig fan på att få tjejen, tills det i en skogsbacke visar sig att det är hon som köpt förlovningsringen och det är ljuvligt att sjunga och rabbla bröllopslöften i refrängerna.

Än en gång tack för feedback. Ber samtidigt om överseende med att jag som ny här kanske öste in lite väl många låtar på en gång, lika illa ska det inte vara i fortsättningen.

Roffe H:
Tycker det doftar lite Bob Dylan om denna låt...höj sången något så blir det bättre.  :)
/Roffe H

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion