Kontrollrummet

Frasseman - Just one word

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
LÅTNAMN: Just one word
ARTIST/GRUPP: Frasseman
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD: 3.26
KOMPOSITÖR: Lasse Lampers
PRODUCENT: Lasse Lampers
EV. MEDVERKANDE: Lasse Lampers
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra låt. För få instrument - förstår vad du vill få fram men nakenheten är för för slående. För mycket reverb på allt det blir plastigt i mina öron.
In med trummor och bas efter halva dra ner reverbet med minst hälften så tror jag effekten blir bättre totalt sett.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Fin låt! Enig med Eddi angående reverb, spesielt på sangen og fiolen, pianot tåler nok litt..


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Stort tack för synpunkter. Ja, ofta vill jag dra ner en låt till det minimala för att se vilka påfrestningar den egentligen tål, ett litet hållbarhetstest helt enkelt och jag menar att det inte säkert att så många låtar klarar det. Sedan är det mina tekniska begränsningar. Tar gärna emot tips på exempelvis vilken typ av trummor man kan använda, skulle gärna vilja ha något liksom lite "tassande" men det finns inte i min bank (Garageband/EZ Drummer). Jag ska absolut försöka mig på att göra en version på det viset ni föreslår.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag håller med dig att det är spännande att se hur naken en låt klarar av att vara. Det här gillar jag så här naken och sårbar.
För mig är ett tecken på en bra låt, att den klarar av den här nedskalningen till endast piano, sång och stråke.
Då kan den fungera med många instrument också.
Trummor har debatterats en hel del, så det finns nån tråd från i år, om val av trumprogram, också.
VÄLKOMMEN!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Frasseman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Tack Max, ja det är precis det jag menar med avskalningen. I stort sett alla låtar jag gjort och det är väl ett 100-tal nu, finns i större och mindre versioner och det är inte alla som klarar det "mindre" formatet, liksom också att en del låtar inte nödvändigtvis blir bättre av att bli "större". Sedan förstår jag att det finns varianter där en låt är direkt tänkt för ett större format, där drivet och just det större arret är nyckeln till själva låten. Men det är väl utmaningen för oss som melodisnickare att ibland se om vi klarar av att ta ned en sång till bara ett eller två instrument plus röst. Sedan kan man bygga på och se hur mycket instrumentering en låt tål, det kan ju funka alldeles utmärkt också.