Tack alla som kommenterat ett underbart samarbete!
- Wernborg
Tack för alla plus!

Annique och jag har provat ett stick som lät mycket bra och passade där men det fungerade inte med hennes angelägna text, som handlar om hennes bror, vår kontrollrumsvän Larsson, som gick bort nyligen. Då vi satt och testade tillsammans fick vi ett bättre flyt med all text så här och vi valde att behålla den känslan.
Jag ser också fram mot nästa och nästa men nu är hon upptagen med annat fram till i höst, då vi tänker ta upp flera gemensamma idéer. Jag hoppas och tror att det blir så!
- Eddi
Tack, för mig är Annique röst redan en världshit!
Och tack för all hjälp på vägen!
- Rattlesnake
Är musikburken en pc eller mac? Gör en ny tråd med frågan, finns ju många som kan mycket här.
Hennes röst ligger lite högt i mixen: Jag har ett problem med att henes röst är vass då jag lyssnar på hög volym med en del hörlurar, antar att det är samma sak du kommenterar. Jag undrar hur det i så fall ska åtgärdas? Volym, eq, kompressor eller? Så här ser inställningarna på sången ut i den här mixen. Du ser hennes wavespårskurva högst upp i bild.

Basen är sannerligen ute på hal is men den spelades in live, d.v.s. en tagning efter en del övningar. Jag ville göra den levande och det blev så här. Den går lite för långt eller söker för mycket ibland men jag vill ändå behålla den så.
Filmens synk. Jag kollade nu kedjan med möjliga felkällor. Synken stämmer i första steget, en 2 GB stor film där jag har renderat samman ljud och alla olika klipp, till en film. Sen har jag använd ett annat program iwisoft, som är gratis och suveränt till många saker vad gäller film. Det är där filmen blir svart/vit och får mera ljus i bilden och det blir ett annat filformat DivX (322 MB stor). Där har osynken kommit. Jag borde kanske prova rendera till XviD eller H.264 istället, för att se om en renderingen då behåller synken mellan bild och ljud.
Det är filmat med mobil (HTC Desire) och jag tog c:a fem olika filmer vid lika många sångtagningar från lite olika håll och vandrade runt lite men ville inte störa för mycket (svår balansgång att inte störa men ändå få med hennes sångsituation men Annique verkade acceptera det). Nån kväll eller natt senare satte jag mig själv och spelade en helt annan gitarr och munspel i två tagningar då jag lyssnade på låten i hörlurar. Där hade jag ingen som kunde gå runt och filma utan det blev med telefonen/kameran stilla.
Kul att du också vill vara med!
- Jocke
Jocke, vad gjorde jag utan dig! Om andra visste hur mycket du hjälpt mig under mixningen av låten, ovärderlig tillgång som jag tackar för!
- Altsax
Sax saknas i låten, håller med. Slidegitarr saknas också... Det ligger en slidegitarr på spår 4, som inte platsade, så det spåret är tyst. Kul att du också vill vara med!
Jag hoppas att MaxB & Annique ensamma gör det "Unique"

- palm
Jag är förälskad i Anniiques röst och kortar inte ner "Though You're Gone"
Bra stämmor, shit alltså här kommer en sanningsägare igen. Bra stämmor skulle kunna förhöja. Nu finns sex försiktiga stämmor (två i refränger och sex i den intensiva delen, innan lugna avslutningen) men de ligger mer som ett pad-sound långt ut på sidorna, försiktigt i bakgrunden
Vi pratade om nya stämmor och unison sång från Annique men glömde att spela in nånting sånt, då Annique var här och lade lead-stämman.
Bas-solon finns där och jag vill inte ta bort nu men det skulle kanske vara vettigt att dämpa basistens iver lite. Men nu får har vara kvar, med sin konstnärliga frihet.
- Plinka
Bristen på tydlighet i arret kanske beror på mitt simpla ljudkort och gamla dator? Jag, som vet vilka instrument som är med, tycker jag kan höra dem alla. Munspelet är ett exempel på en "teaser". Då det kommer in första gången hör man två toner från munspelet men sen kommer Hammondorgeln in! Då undrar man om det verkligen var ett munspel man hörde... snart hör man (om man koncentrerar sig) munspelet igen, där bakom Hammondorgeln. Sen spelar jag munspelet så att det bara precis är hörbart och så fort Anniques sång kommer in, spelar jag tystare på munspelet för att efter sången kunna ta i lite mer, o.s.v. Vi har tillsammans bestämt att munspelet ska smyga fram på det sättet, inte ha högre volym.
- Harmonica mike
"From where I´m watching you" Och så dyker du upp där med ögat - lysande
Kanske lysande, vet inte. Har fått två för och en emot (min dotter)...
Video kan verkligen ge en känsla - jag gillar den här känslan!
Den svart/vita videon är 322 MB stor på min hårddisk. Vill du ha en så stor fil till telefon?
Jag hoppas och tror vi får höra mer från oss

- Asti
Sången kanske kan varieras mer men jag har inga behov att få mer variation. En sån här naturbegåvning levererar och jag tar tacksamt emot. Jag har föreslagit några saker som hon ratat eller använt. Du ger bra tips om variation men jag vill inte styra med tips och rekommendationer, jag tar tacksamt emot det hon bjuder på.
Jag har två gånger tidigare givit länken till hennes tidigare låtar, inspelade tillsammans med Larsson. Jag rekommenderar varmt lyssning på dessa låtar!
https://soundcloud.com/Anniquett- Marruschkka
Den här låten skulle varit med på minnesstunden, om den funnits redan då.
Den gör sig lika bra med enbart hennes sång och en gitarr.
Vi hoppas också på mera!