Forum > Färdiga produktioner

MaxB & Annique - Though You're Gone

<< < (4/9) > >>

equality:
Försiktig kompressor på hennes sång?

MaxB:

--- Citat från: equality skrivet 27.06.2013, 15:53:47 ---Försiktig kompressor på hennes sång?

--- Slut citat ---

Jag kan så lite om hur kompressorn fungerar. Det är vid starka signaler som här i bilden, där wavespåret har väldigt hög amplitud som "Gain Reduction" agerar med -5dB. Jag antar att det är vid de här tillfällena det känns vassare än nödvändigt i lurarna.
Här är kompressorinställningarna på sångspåret i "fina" gamla Cubase VST32.
Ratio (har startvärdet) 2:1. Jag har har ökat Attack från (standardiställningen) 10ms till 30 ms.
Ska jag pilla på Threshold-värdet? Vad åstadkommer det?
Eller... ska jag helt enkelt sänka volymen på sången?
Eller... låter det bra som det är med sången på den här volymen, i relation till resten av instrumenten?

equality:
Jag stör mig inte på sångnivån och tyvärr kan jag för lite om ratios, etc för att kunna ge något svar. Brukar använda något preset som låter bra.  Song C innehåller ju ganska stora variationer, dynamik, som inte ändras om du generellt sänker volymen. Tycker ofta man "kommer undan" kompressorer om man automatiserar volymen på spåret ifråga.

MaxB:

--- Citat från: equality skrivet 27.06.2013, 16:42:21 ---Jag stör mig inte på sångnivån och tyvärr kan jag för lite om ratios, etc för att kunna ge något svar. Brukar använda något preset som låter bra.  Song C innehåller ju ganska stora variationer, dynamik, som inte ändras om du generellt sänker volymen. Tycker ofta man "kommer undan" kompressorer om man automatiserar volymen på spåret ifråga.

--- Slut citat ---

Det låter som ett bra tips det där med att automatisera. Jag har inte förstått hur man gör det i Cubase men kanske är det samma sak som då jag själv i Cubase VST32 markerar volymändringar i ett spår med hjälp av symbolen som ser ut som en penna? Det är en variant.
En annan är att jag först, i wave-editeringsprogrammet Soundforge använder funktionen Normalize RMS to -16 dB (music) på sångspåret, för att jämna ut de stora skillnaderna. Då kan man sänka totalvolymen på sången eller låta bli kompressorn på sångspåret. Jag får fundera på vad som ska användas men är tacksam för mer kunnande på det här området!

Jocke:
Röster hör nog till de svåraste ljud man kan bearbeta för vi har referenser ur verkliga livet... Andra ljud kan ju låta lite hur som helst utan att vi reagerar.^^ Jag tycker att en stor del av charmen med sången här är att den ibland är så svag att den nästan viskas fram och ibland är den stark och kraftfull. Tycker du lyckats följa intensiteten med musiken på ett utmärkt sätt och jag tycker det vore synd att jämna ut och platta till det dynamiska förloppet. Som jag föreslog tidigare skulle jag prova att smyga in en rätt kraftig kompression parallellt (som en send-effekt) för att lyfta de allra svagaste partierna en aning och kanske ge tillräckligt med kräm i de starka för att du ska kunna lätta lite på den kompressorn du har nu...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion