Kontrollrummet

MaxB & Annique - Though You're Gone

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
LÅTNAMN:              Though You're Gone
ARTIST/GRUPP:       MaxB & Annique / The Anniquetts
GENRE:                  Lovesong
LÅTLÄNGD:             4.21
KOMPOSITÖR:        MaxB & Annique
PRODUCENT:          MaxB
EV. MEDVERKANDE: MaxB & Annique
INSPELNINGSÅR:    2013
FORMAT:              mp3

Jag har haft förmånen att delta i ett nytt musikaliskt samarbete, som fyller mig med stor glädje och en oändlig tacksamhet.
Skickade i slutet av maj 2013 ett enkelt gitarrkomp till Annique - och hon gjorde en magisk melodi med betydelsefull text till detta enkla komp.
Mindre än en månad senare lade Annique den magiska sången i min studio. Är tacksam att jag får vara med i en sån här skapelseprocess
tillsammans med Annique som har en enastående magisk röst.

http://max.shivas.se/music/MaxB_Annique_ThoughYoureGone_20130627.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Annique_ThoughYoureGone_20130627.mp3[/mp3]

Samma version med en video från studion vid inspelningarna:


Though you're gone

-Intro: (orgel 1 ggr)
A G D
- Vers 1:
A                              G
 From where are you calling me - if you're not here
D                              A           
 How can I hear you            - when you're far from near
A                              G
 I am stuck on this road       - that I did not choose
D                              A
 Where my feet are soar        - while looking for you
-------------------------------------------------------
- Refr:
G                              D
 I am walking in circles       - with this heavy mind
A                              A
 Keep ending up backwards      - like everything you left behind
G                              D
 As I am blinded by tears      - will you be my light
A                              A
 Until I find my way           - a place, a place to
G                              D       
 hide                          - Mmmm 
A                         
 (lugna ner gitarrspelet)     (gitarr tonar ut en takt)
--------------------------------------------------------
- Vers 2:
A                               G
 From where are you watching me - if you're not here
D                               A
 How can I feel you             - when you're far from near
A                               G
 I'm about to explode           - while I try not to fall
D                               A
 As life keeps moving on        - even though, though you're
G                               D
 gone                           - Mmmm
A                               A
 cause life keeps moving on     - even though, though you're
G                               D
 gone                           - Mmmm
A                               A
 (en takt bara gitarrspel)       (en takt bara gitarrspel)
----------------------------------------------------------
- Refr:
G                               D
 I am walking in circles        - with this heavy mind
A                               A
 Keep ending up backwards       - like everything you left behind
G                               D
 As I am blinded by tears       - will you be my light
A                               A
 Until I find my way            -  a place, a place to
G                               D
 hide                           - Mmmm
A                               A
 (ingen text)                   -           a place to
G                               D
 hide             if you're not here -      will you
A                               A
carry me                        -           how can I
G                               D
 hear you                  I'm about to explode
A                               A
 while I try not to fall        - when you're far from near.  How could
G                               D
I forget                   Everything you gave to me,  while you were
A
 here (gitarr tonar ut en takt) -  (tyst en takt)
----------------------------------------------------------
- Vers 3 (Lugnt utro):
A                               G
 From where are you watching me - if you're not here
D                               A
 How can I hear you             - when you're far from near
A                               G
 I'm about to explode           - while I try not to fall
D                       
 As life keeps moving on        - (ingen sång en takt) though you're
A
 gone
« Senast ändrad: 13.01.2017, 15:58:16 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Antar att du söker kommentarer på det mesta?

+
Bra instrumentinsatser.
Jättefin och tydlig mix.
Mycket bra sång.
Kul med video. Många plus för det.

-
Jag tycker låten är för lång i nuvarande arr. Behöver ett stick eller annat som sticker ut. Eller bli kortare. Som första lyssning tycker jag det blev lite tjatigt mot slutet.



Kul samarbete. Grattis båda två. Ser fram emot mer.  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Världshit tycker jag :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Asch, ser inte videon på min musikburk när jag tittar på inbäddade youtube (varför är det så förresten? supporthjälp!  ;))

Men det låter jättebra om insatserna. Förstår att du älskar hennes sång, men jag tycker den ligger lite för högt i mixen.
Gillar basljudet och spelet men reagerar på att den är ute på lite hal is vid något tillfälle strax innan stoppet.

Nu ska jag titta på videon i nytt fönster.

Ah, inspelningsdokumentär, häftigt, älskar sånt.
Synken stämmer inte alls hos mig i början på låten.
Skön känsla av lite grynighet, ser bra ut, lo-fi men inte som en mobilfilm med taskig framerate.
Tycker det är lite öppenbart att du kör stativ när du filmar dig, och handhållet på Annique. Jag skulle ha gjort små insomningar och/eller lagt till lite digitala "skakningar" på stativtagningarna för att få sekvenserna att matcha bättre. Eller använda färg vs svartvitt för att betona att de inte ska vara lika.

Häftigt med ett samarbete IRL i studion. Kan jag komma och spela också?  :)
DON'T PANIC


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det är en rysare det här... får ståpäls över hela kroppen i vissa partier!  :wub:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Underbart!
Håller med Wernis, och Jocke.
En hit!

Som alltid så tycker jag att det är lite för lite sax med i låten :rolleyes: (varför tycker just jag det?  :lol: )
Säg till när Annique och Rattlesnake tittar in i studion nästa gång, jag packar tältet och saxen och kommer över jag med (är det ett hot eller löfte?  :lol: )
(du måste ju inte ha min mick inkopplad - om du inte vill  :lol: )
/Josef


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Riktigt bra...

Det här samarbetet blev riktigt bra. Tjejen har en vacker röst, med en aningens country swung på vissa toner, nice.
Korta ner lite - även om du är "förälskad" i hennes röst *ler*.

Möjligheter:
- snygga stämtoner (från båda)
- hammondorgel? (Hörde nu *hmmmm*)
- lite mindre solo på basen

/Palm

Edit
« Senast ändrad: 27.06.2013, 10:06:57 by palm »


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Mmm skön låt med skön röst! Roligt med videon till  ;)
På nåt sätt känns det som att arret inte har samma tydlighet som sången, men kanske beror det på nivåerna där, men får för mig att det känns lite mer reverbat eller nåt. Fast samtidigt är det skönt att höra vad hon sjunger tydligt. Visst var det munspel i? Kanske dra upp det aningens?
Gott jobbat!
Plinkar på en låt...


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Riktigt bra det här.
"From where I´m watching you" Och så dyker du upp där med ögat - lysande  :D

Jag förmår mig inte att såga på nåt,tycker det är så in i helsefyr bra det här.

Videon till är fenomenal och ger en helt annan dimension till låten och vilken känsla i sången - fantastiskt.

Nu återstår bara att klura ut hur jag skall få ned videon i telefonen Xperia Z  :unsure:

Såna här collab vill vi höra mer av,riktigt kul.

Mike


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön, laidback låt! Jättesnygg, klar mix och jag gillar särskilt orgelsoundet!
Tydlig och fin sång, som kanske kunde varieras lite mer vad gäller melodi och fraseringar,
men hon har en jättefin röst med bra känsla.
Hade önskat ett stick som liksom lyfte låten, gav mer variation i harmonierna,
samt lät Annique sjunga ut lite mer. Kul med videon! Känns genomarbetat och bra!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vilket fint samarbete :wub:

Jag älskar live/dokumentärkänslan, det  känns så genuint och vilken snygg ljudbild, gnistrande klar där Anniques känsliga och uttrycksfulla röst kommer till sin rätt.
Fint munspel här och texten är stark.

5/5 till er :D

Mera!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack alla som kommenterat ett underbart samarbete!

- Wernborg
Tack för alla plus!  :wub:
Annique och jag har provat ett stick som lät mycket bra och passade där men det fungerade inte med hennes angelägna text, som handlar om hennes bror, vår kontrollrumsvän Larsson, som gick bort nyligen. Då vi satt och testade tillsammans fick vi ett bättre flyt med all text så här och vi valde att behålla den känslan.

Jag ser också fram mot nästa och nästa men nu är hon upptagen med annat fram till i höst, då vi tänker ta upp flera gemensamma idéer. Jag hoppas och tror att det blir så!

- Eddi
Tack, för mig är Annique röst redan en världshit!
Och tack för all hjälp på vägen!

- Rattlesnake
Är musikburken en pc eller mac? Gör en ny tråd med frågan, finns ju många som kan mycket här.
Hennes röst ligger lite högt i mixen: Jag har ett problem med att henes röst är vass då jag lyssnar på hög volym med en del hörlurar, antar att det är samma sak du kommenterar. Jag undrar hur det i så fall ska åtgärdas? Volym, eq, kompressor eller? Så här ser inställningarna på sången ut i den här mixen. Du ser hennes wavespårskurva högst upp i bild.




Basen är sannerligen ute på hal is men den spelades in live, d.v.s. en tagning efter en del övningar. Jag ville göra den levande och det blev så här. Den går lite för långt eller söker för mycket ibland men jag vill ändå behålla den så.

Filmens synk. Jag kollade nu kedjan med möjliga felkällor. Synken stämmer i första steget, en 2 GB stor film där jag har renderat samman ljud och alla olika klipp, till en film. Sen har jag använd ett annat program iwisoft, som är gratis och suveränt till många saker vad gäller film. Det är där filmen blir svart/vit och får mera ljus i bilden och det blir ett annat filformat DivX (322 MB stor). Där har osynken kommit. Jag borde kanske prova rendera till XviD eller H.264 istället, för att se om en renderingen då behåller synken mellan bild och ljud.
Det är filmat med mobil (HTC Desire) och jag tog c:a fem olika filmer vid lika många sångtagningar från lite olika håll och vandrade runt lite men ville inte störa för mycket (svår balansgång att inte störa men ändå få med hennes sångsituation men Annique verkade acceptera det). Nån kväll eller natt senare satte jag mig själv och spelade en helt annan gitarr och munspel i två tagningar då jag lyssnade på låten i hörlurar. Där hade jag ingen som kunde gå runt och filma utan det blev med telefonen/kameran stilla.

Kul att du också vill vara med!

- Jocke
Jocke, vad gjorde jag utan dig! Om andra visste hur mycket du hjälpt mig under mixningen av låten, ovärderlig tillgång som jag tackar för!

- Altsax
Sax saknas i låten, håller med. Slidegitarr saknas också... Det ligger en slidegitarr på spår 4, som inte platsade, så det spåret är tyst. Kul att du också vill vara med!
Jag hoppas att MaxB & Annique ensamma gör det "Unique"  :wub:

- palm
Jag är förälskad i Anniiques röst och kortar inte ner "Though You're Gone"
Bra stämmor, shit alltså här kommer en sanningsägare igen. Bra stämmor skulle kunna förhöja. Nu finns sex försiktiga stämmor (två i refränger och sex i den intensiva delen, innan lugna avslutningen) men de ligger mer som ett pad-sound långt ut på sidorna, försiktigt i bakgrunden
Vi pratade om nya stämmor och unison sång från Annique men glömde att spela in nånting sånt, då Annique var här och lade lead-stämman.
Bas-solon finns där och jag vill inte ta bort nu men det skulle kanske vara vettigt att dämpa basistens iver lite. Men nu får har vara kvar, med sin konstnärliga frihet.

- Plinka
Bristen på tydlighet i arret kanske beror på mitt simpla ljudkort och gamla dator? Jag, som vet vilka instrument som är med, tycker jag kan höra dem alla. Munspelet är ett exempel på en "teaser". Då det kommer in första gången hör man två toner från munspelet men sen kommer Hammondorgeln in! Då undrar man om det verkligen var ett munspel man hörde... snart hör man (om man koncentrerar sig) munspelet igen, där bakom Hammondorgeln. Sen spelar jag munspelet så att det bara precis är hörbart och så fort Anniques sång kommer in, spelar jag tystare på munspelet för att efter sången kunna ta i lite mer, o.s.v. Vi har tillsammans bestämt att munspelet ska smyga fram på det sättet, inte ha högre volym.

- Harmonica mike
"From where I´m watching you" Och så dyker du upp där med ögat - lysande
Kanske lysande, vet inte. Har fått två för och en emot (min dotter)...
Video kan verkligen ge en känsla - jag gillar den här känslan!
Den svart/vita videon är 322 MB stor på min hårddisk. Vill du ha en så stor fil till telefon?
Jag hoppas och tror vi får höra mer från oss  :wub:

- Asti
Sången kanske kan varieras mer men jag har inga behov att få mer variation. En sån här naturbegåvning levererar och jag tar tacksamt emot. Jag har föreslagit några saker som hon ratat eller använt. Du ger bra tips om variation men jag vill inte styra med tips och rekommendationer, jag tar tacksamt emot det hon bjuder på.

Jag har två gånger tidigare givit länken till hennes tidigare låtar, inspelade tillsammans med Larsson. Jag rekommenderar varmt lyssning på dessa låtar!
https://soundcloud.com/Anniquett

- Marruschkka
Den här låten skulle varit med på minnesstunden, om den funnits redan då.
Den gör sig lika bra med enbart hennes sång och en gitarr.
Vi hoppas också på mera!
« Senast ändrad: 27.06.2013, 15:52:46 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Veldig bra med video - kul å se inn i andres studio!

Fin låt, men den kändes litt lang.. (ikke riktig av meg å si da jeg som regel har problemer med å korte ned låtene)

Det jeg först og fremst tenker på i mixen er at sangen er altfor hög, og munnspillet for lågt når det kommer inn.



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul med video. Snyggt gjord sådan med lite kluriga kameravinklar. Ordna till synken bara. Låten gillar jag och mixen är kanon. Liite väl samma ackordgångar hade jag nog tyckt om jag inte hade videon att titta på. Hennes röst och instrumentliret är också kanon tycker jag. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det viktigaste jag vill ha hjälp/tips om: Hur ska jag slutgiltigt ratta ljudet på sången?

Hennes röst ligger lite högt i mixen: Jag har ett problem med att henes röst är vass då jag lyssnar på hög volym med en del hörlurar, antar att det är samma sak du kommenterar. Jag undrar hur det i så fall ska åtgärdas? Volym, eq, kompressor eller? Så här ser inställningarna på sången ut i den här mixen. Du ser hennes wavespårskurva högst upp i bild.

- Sigmunds
Låten ska vara så här lång för att all text ska komma med.
Sången för hög. Vad ska göras, sänka volymen eller annan inställning på eq eller kompressor?

- Equality
Jag ska testa att rendera om sista filmsteget och se om det blir bättre synk.


« Senast ändrad: 27.06.2013, 15:55:19 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Försiktig kompressor på hennes sång?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Försiktig kompressor på hennes sång?

Jag kan så lite om hur kompressorn fungerar. Det är vid starka signaler som här i bilden, där wavespåret har väldigt hög amplitud som "Gain Reduction" agerar med -5dB. Jag antar att det är vid de här tillfällena det känns vassare än nödvändigt i lurarna.
Här är kompressorinställningarna på sångspåret i "fina" gamla Cubase VST32.
Ratio (har startvärdet) 2:1. Jag har har ökat Attack från (standardiställningen) 10ms till 30 ms.
Ska jag pilla på Threshold-värdet? Vad åstadkommer det?
Eller... ska jag helt enkelt sänka volymen på sången?
Eller... låter det bra som det är med sången på den här volymen, i relation till resten av instrumenten?

« Senast ändrad: 27.06.2013, 16:38:02 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag stör mig inte på sångnivån och tyvärr kan jag för lite om ratios, etc för att kunna ge något svar. Brukar använda något preset som låter bra.  Song C innehåller ju ganska stora variationer, dynamik, som inte ändras om du generellt sänker volymen. Tycker ofta man "kommer undan" kompressorer om man automatiserar volymen på spåret ifråga.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag stör mig inte på sångnivån och tyvärr kan jag för lite om ratios, etc för att kunna ge något svar. Brukar använda något preset som låter bra.  Song C innehåller ju ganska stora variationer, dynamik, som inte ändras om du generellt sänker volymen. Tycker ofta man "kommer undan" kompressorer om man automatiserar volymen på spåret ifråga.

Det låter som ett bra tips det där med att automatisera. Jag har inte förstått hur man gör det i Cubase men kanske är det samma sak som då jag själv i Cubase VST32 markerar volymändringar i ett spår med hjälp av symbolen som ser ut som en penna? Det är en variant.
En annan är att jag först, i wave-editeringsprogrammet Soundforge använder funktionen Normalize RMS to -16 dB (music) på sångspåret, för att jämna ut de stora skillnaderna. Då kan man sänka totalvolymen på sången eller låta bli kompressorn på sångspåret. Jag får fundera på vad som ska användas men är tacksam för mer kunnande på det här området!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Röster hör nog till de svåraste ljud man kan bearbeta för vi har referenser ur verkliga livet... Andra ljud kan ju låta lite hur som helst utan att vi reagerar.^^ Jag tycker att en stor del av charmen med sången här är att den ibland är så svag att den nästan viskas fram och ibland är den stark och kraftfull. Tycker du lyckats följa intensiteten med musiken på ett utmärkt sätt och jag tycker det vore synd att jämna ut och platta till det dynamiska förloppet. Som jag föreslog tidigare skulle jag prova att smyga in en rätt kraftig kompression parallellt (som en send-effekt) för att lyfta de allra svagaste partierna en aning och kanske ge tillräckligt med kräm i de starka för att du ska kunna lätta lite på den kompressorn du har nu...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Kul! Nackdelen med bra gjord video är att man bara titter på den och glömmer bort musiken. Men jag tycker ändå att det fungerar bra ihop.
Snygg mix. Gillar särskild det lugna partiet mot slutet där instrumenten, trummor osv framträder fint.
Enligt snapshot på mixern kanske lite väl mycket topp runt 8-10000 på sången.
Gillar sången, verkligen ett fynd. Påminner lite om Alanis Morrisette.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kompressorn på bilden ser verkligen försiktig ut. Nästan inget knä alls. Rutinerade sångare limiterar ju sin dynamik själva genom hela tiden ändra avståndet till sångmicken.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
- Jocke
Hmm, jag blir rådvill. Kanske en försiktig RMS, finns en sån?
Annars är kanske parallellkompression grejen, om jag skulle lyckas få till den...

- Tokai
Bra gjord video  :wub:
Det är kul att du säger det. Började med att jag efter klartecken terroriserade Annique genom att filma henne och en del utrustning i studion för att nån dag senare fylla på med att filma mig själv.
Fade in/fade out i bild är användbart och lugnande, tycker jag som ogillar snabba klipp i moderna musikvideor.
Kanske väl mycket topp i eq-inställningarna, kanske där jag ska plocka bort del 3 som i bilden visar en extra topp i det frekvensområdet.
Ja, Annique är ett fynd, vet inte hur många oberoende som har använt just det ordet - det är åtskilliga!
Påminner även om Carol King då hon sjöng "You've got a friend" och några sångerskor till som jag inte kommer på namnet på just nu.

- Equality
Om man ska ha ett knä på kompressor, vad ska man ratta annorlunda? Är det Threshold och är det bra på sång?
MaxB t.f. rådvill
« Senast ändrad: 27.06.2013, 20:56:32 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Lyssnade precis i studion med bra utrustning och lugn och ro

Helt fantastiskt! Outstanding!

Ändra inget!

(ja, kanske lite sax på slutet då  B) )
(Eller tvärflöjt?)

/Josef


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
- Jocke
Hmm, jag blir rådvill. Kanske en försiktig RMS, finns en sån?
Annars är kanske parallellkompression grejen, om jag skulle lyckas få till den...


Inte ska du vara rådvill - du har gjort ett underbart bra jobb så här långt! :) Det är ju det som gör att vi försöker knuffa dig sista biten också - låten är kanon! Vi som uppgraderat våra Cubase har ju fått lite moderna grejer att välja på, för många kan jag tycka ibland...^^ Har skickat ett PM med ett annat förslag som är värt att prova... Skrev jag att jag tyckte att videon tillför en dimension till även om jag inte analyserat handlingen så noga... ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag visste att den här låten skulle riva ner en storm av inlägg - för att den är så himla bra. Men jag tycker det är lite märkligt att det inte blir några kommentarer eller röstningar på den pågående festivalen - det tror jag aldrig har hänt tidigare kanske är det sista Festivalen på KR?
Ursäkta för lite trådkapning MaxB men alla verkar ju läsa detta åtminstone.....
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
- Altsax
Tack!

- Jocke
Du är finlirar'n som vill skruva ljudet liite till
Såg att kompressorn var ver III och manualen som följde med i PDF-format är för ver II så III:an borde fungera om II:an fungerar i min Cubase VST32.
EDIT: Har tagit hem den och har lagt dll-filen i rätt katalog (MkIII) men efter att jag startar Cubase hittar inte Cubase den. Man kan tro det är mitt kunnande som är problemet med installationen av dessa två men jag betvivlar att så är fallet.   B)
Hmm, plan B, vad var de?

- Eddi
Det är endast tre dagar kvar att rösta. Om ingen röstat ännu är det väl dags ikväll efter maten. Tänk om nån hinner före...  :o
« Senast ändrad: 27.06.2013, 23:28:27 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

- Jocke
Du är finlirar'n som vill skruva ljudet liite till
Såg att kompressorn var ver III och manualen som följde med i PDF-format är för ver II så III:an borde fungera om II:an fungerar i min Cubase VST32.
EDIT: Har tagit hem den och har lagt dll-filen i rätt katalog (MkIII) men efter att jag startar Cubase hittar inte Cubase den. Man kan tro det är mitt kunnande som är problemet med installationen av dessa två men jag betvivlar att så är fallet.   B)
Hmm, plan B, vad var de?

Nä, det är säkert inte ditt kunnande som begränsar utan att Cubase VST32 antagligen bara stödjer VST Mk I... Tror man är inne på Mk III nu och sådana pluggar går säkert inte att ladda i typ Cubase 3.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
- Equality
Om man ska ha ett knä på kompressor, vad ska man ratta annorlunda? Är det Threshold och är det bra på sång?
MaxB t.f. rådvill

Vinkel på knät minskas (mer böj) ju högre man ställer ration. Kompressionen helt enkelt grafiskt framställd. Med threshold ställer man in vid vilken ljudstryka kompressorn skall börja jobba. Knät kan alltså vara precis det samma vid olika thresholds. Attacktiden är hur snabbt kompressorn skall gå in och releasetiden när den skall släppa, dessa påverkar inte heller knät. Kan tänka mig att (för) kraftiga transienter behöver annan inställning på dessa än exempelvis sång. Makeup gainen är väl för att kompensera för den ljudenergiförlust kompressionen ger upphov till i mixen. Många variabler som påverkar resultatet således. Kikar på mitt preset för sång ("soft vocal") där inställningarna är: knee 10 dB, ratio 7,2 : 1, threshold -14 dB, attack 2 ms och en release på 285 ms. Ibland minskar jag på ration något. Ganska försiktig inställning för att kompressorn inte skall "höras" och faktiskt ett öppnare knä än det du har på bilden. Du kan ju se hur den renderade wav-filen ser efteråt (när kompressorn sagt sitt) men det ersätter naturligtvis inte lyssning. Tycker det borde gå att monitorera kompressorinställningarna i ditt Cubase, att lyssna samtidigt som du rattar på dom. 
Nu har jag svamlat mycket om något som jag egentligen inte begriper men så länge ingen annan svarat så... :P Kommer väl smäll på fingrarna vartefter.  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
basen ska vara sådär vild
sången ska ligga sådär högt

Däremot skulle den vinna på nått som bryter av i mitten eller på slutet
I brist på annat kan munspelet "go crazy"

Du har god smak, lita på den

I början, "While I'm blinded by tears" vid en minut. Är det ett Skype "pling" "Du har nytt meddelande" som hörs? - sätt skype (och outlook) på ljudlös från och med nu och för alltid!

/Josef
« Senast ändrad: 28.06.2013, 09:25:12 by Altsax »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
- Equality
Det är värt att lära sig konsten hur en kompressor arbetar och bör arbeta på olika material. Jag får arbeta vidare på den konstens väg i kommande material. Tack för hjälp med teorin här. Jag har även haft en "parallellkomprimering" nej "parallellkonversering" med kompetens på annat håll och i och med den konversationen har jag kommit fram till att jag ska ta bort steg 3 på mina EQ-inställningar. Kan tänka mig att det ger vad jag vill ha, även om det finns många sätt att nå liknande resultat.

- Altsax
Tack för bassupport    :P
Tack för sångsupport   :lol:
Jag håller med dig!       B)

Har nu en idé på vad som subtilt kan "bryta av". Har tänkt mig göra en subtil samtidig volymsänkning på basen och trummorna, på max två ställen i låten, för att ta ner intensiteten och sen komma tillbaka. Tror den lilla detaljen kan ge något som Jocke tipsat om via PM under utvecklingen av låten.
Munspelet vill vi ha så här halvcrazy, vill inte det ska "go over the top". Om som jag skrev tidigare, det finns en slidegitarr som är muted, som också utelämnats.
Har nu lyssnat efter det pling du nämner vid en minut men jag hör det inte. Jag vet inte om Annique hade telefon med ett "pling" där, jag hade det inte.
Musikdatorn har inte internetkontakt så den är det inte.
« Senast ändrad: 28.06.2013, 10:44:15 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Man kan bli knäpp av att sitta och mixa...  :lol:
Jag försöker ratta till en shysst wavefil av den här låten och mupptrixar som en galning innan jag hoppas komma i mål...  B)

Tror den här duger... om ingen protesterar för högt?!  B)
Har sänkt EQ-3:an till 2dB på sångspåret och den lyfter runt 6kHz istället för 10 kHz (för att undvika det vassa ljudet)
Har dessutom gjort volymminskning på de starkaste sångställena.
Drog upp munspelet obetydligt lite enligt en del önskemål men det är troligen bara jag som hör och knappt ens jag.
Gjort några samtidiga småsmå volymändringar på trummor och bas för att få lite mer dynamik men antar att även det är knappt märkbart.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Annique_ThoughYoureGone_20130627.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 28.06.2013, 16:05:45 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Nu hör jag bara musiken utan att lyssna efter hur det låter. Sitter väldigt rätt detta.
Blir nyfiken, det är ett skönt sound i basen. Är väl inte en "fiol bas" väl..? Karaktär hursomhelst  :wub:
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
- palm
Bra stämmor, shit alltså här kommer en sanningsägare igen. Bra stämmor skulle kunna förhöja. Nu finns sex försiktiga stämmor (två i refränger och sex i den intensiva delen, innan lugna avslutningen) men de ligger mer som ett pad-sound


Nu drar vi i bromsen.... tror nog jag var en väldigt otydlig sanningssägare. Toner i stämman (stämtoner) är inte körarr. Så jag tänkte inte på dina/era sex stämmor i refr eller den intensiva delen.

Jag tänker mig mer en tre, fyra, fem ters/kvinttoner som plötsligt och på rätt ställe bryter upp och förhöjer örats lyssning. Det var detta JAG tänkte på.

/Palm


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
- palm
Bra stämmor, shit alltså här kommer en sanningsägare igen. Bra stämmor skulle kunna förhöja. Nu finns sex försiktiga stämmor (två i refränger och sex i den intensiva delen, innan lugna avslutningen) men de ligger mer som ett pad-sound


Nu drar vi i bromsen.... tror nog jag var en väldigt otydlig sanningssägare. Toner i stämman (stämtoner) är inte körarr. Så jag tänkte inte på dina/era sex stämmor i refr eller den intensiva delen.

Jag tänker mig mer en tre, fyra, fem ters/kvinttoner som plötsligt och på rätt ställe bryter upp och förhöjer örats lyssning. Det var detta JAG tänkte på.
/Palm

Annique är upptagen med annat och jag gör nog inte mer på den nu.  Vi har hållit på under en månad ungefär och nånstans får man avrunda. Vi gör det här. Kanske får vi lägga upp nästa låt i ett tidigare skede...

Bribedant, det är en vanlig elbas spelad genom en effekt i gitarr-Pod2. Eq upp runt 1 kHz så man hör knorret på basspelet.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google